ETCS in België.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gotloc17
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jun 2018, 19:39

Re: ETCS in België.

Bericht door Gotloc17 » 12 jul 2018, 15:58

Prachtig gewoon op lijn 73! Hele dag door Breaks en dan eens een eurostar! Prachtig!AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk



Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3713
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix » 26 jul 2018, 14:16

Herkansing voor de mensen die eerder de Thalys gemist hebben. Hij kom terug!

Op 29 juli vertrekt hij om 21.28u te Vorst naar De Panne (voorziene aankomst om 23.37u) via de lijnen 50C, 50A en 75.

In de nacht van 29 op 30 juli gaat hij vervolgens testen tussen De Panne en Lichtervelde (7 ritten).

Om 04.06u zou hij vanuit Lichtervelde terug naar Vorst vertrekken.

Gotloc17
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jun 2018, 19:39

Re: ETCS in België.

Bericht door Gotloc17 » 27 jul 2018, 13:06

Asterix schreef:Herkansing voor de mensen die eerder de Thalys gemist hebben. Hij kom terug!

Op 29 juli vertrekt hij om 21.28u te Vorst naar De Panne (voorziene aankomst om 23.37u) via de lijnen 50C, 50A en 75.

In de nacht van 29 op 30 juli gaat hij vervolgens testen tussen De Panne en Lichtervelde (7 ritten).

Om 04.06u zou hij vanuit Lichtervelde terug naar Vorst vertrekken.
Ik zal alvast in De Panne of Koksijde staan.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk


Yassine_TB
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: ETCS in België.

Bericht door Yassine_TB » 30 jul 2018, 17:01

Asterix schreef:
26 jul 2018, 14:16
Herkansing voor de mensen die eerder de Thalys gemist hebben. Hij kom terug!

Op 29 juli vertrekt hij om 21.28u te Vorst naar De Panne (voorziene aankomst om 23.37u) via de lijnen 50C, 50A en 75.

In de nacht van 29 op 30 juli gaat hij vervolgens testen tussen De Panne en Lichtervelde (7 ritten).

Om 04.06u zou hij vanuit Lichtervelde terug naar Vorst vertrekken.
heb vanmorgen dankzij deze thalys 3 minuten vertraging gemaakt in Deinze met de E404 ^^ hij passeerde daar rond 4u37 richting Gent

https://i.imgur.com/QMVOFt1.jpg

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3713
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix » 02 aug 2018, 22:47

Gotloc17 schreef:
27 jul 2018, 13:06
Asterix schreef:Herkansing voor de mensen die eerder de Thalys gemist hebben. Hij kom terug!

Op 29 juli vertrekt hij om 21.28u te Vorst naar De Panne (voorziene aankomst om 23.37u) via de lijnen 50C, 50A en 75.

In de nacht van 29 op 30 juli gaat hij vervolgens testen tussen De Panne en Lichtervelde (7 ritten).

Om 04.06u zou hij vanuit Lichtervelde terug naar Vorst vertrekken.
Ik zal alvast in De Panne of Koksijde staan.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Opnames kunnen maken? :-)

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1411
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: ETCS in België.

Bericht door msts.be » 02 aug 2018, 23:06

Shrek schreef:
31 mei 2018, 18:26
IGBT-6000 schreef:
31 mei 2018, 17:57
Wordt hier de infra getest met ETCS gehomologeerd materieel?
Of wordt het materieel ( waar van sommige ETCS homologatie in BE hebben) gehomologeerd? En wat als de testen falen? Wordt dan de ETCS homologatie van het betreffende materieel ingetrokken?
Het rollend materiaal heeft niet één ETCS-homologatie maar meerdere kleine toelatingen.
Bij Thalys bijvoorbeeld is dat lijn per lijn geregeld. De 18 is wel toegelaten in ETCS1 maar nog niet in ETCS2. De M6 mag in ETCS1 rijden en in ETCS2 op hogesnelheidslijnen maar nog niet in ETCS2 op klassieke lijnen enzovoort.
Al deze treintypes zullen dus een bijkomende homologatie moeten krijgen, om te zien of het allemaal naar behoren werkt komen ze alvast eens testen op de pilootlijn.
Er kan dus niets ingetrokken worden, maar de uitbreiding kan later eventueel niet gegeven worden.
Het betreffende materieel komt dan niet in het KMS (key management system) van het RBC te zitten en kan zo geen verbinding maken.
Dat is werkelijk belachelijk. Hier gaat men weer de SNCF achterna: enkel TGV2N2 UFC (Océane) mag op ETCS op LGV BPL/SEA rijden. Voor EuroDuplex/Thalys/POS enkel toegelaten op STM-TVM, ETCS enkel in buitenland (Spanje/Zwitserland/Benelux).
Het wordt tijd dat men nu eens wat meer gaat rijden en minder gaat testen. Versie 2.3.0d staat nu toch een jaar of 5 op punt, het mag nu eens tijd gaan worden dat er resultaten komen zonder elke scheet te moeten testen !
Afbeelding

Gotloc17
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jun 2018, 19:39

Re: ETCS in België.

Bericht door Gotloc17 » 02 aug 2018, 23:24

Asterix schreef:
Gotloc17 schreef:
27 jul 2018, 13:06
Asterix schreef:Herkansing voor de mensen die eerder de Thalys gemist hebben. Hij kom terug!

Op 29 juli vertrekt hij om 21.28u te Vorst naar De Panne (voorziene aankomst om 23.37u) via de lijnen 50C, 50A en 75.

In de nacht van 29 op 30 juli gaat hij vervolgens testen tussen De Panne en Lichtervelde (7 ritten).

Om 04.06u zou hij vanuit Lichtervelde terug naar Vorst vertrekken.
Ik zal alvast in De Panne of Koksijde staan.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Opnames kunnen maken? :-)
Heb hem vanuit de panne...

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9320
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 03 aug 2018, 03:43

msts.be schreef:
02 aug 2018, 23:06
Dat is werkelijk belachelijk. Hier gaat men weer de SNCF achterna: enkel TGV2N2 UFC (Océane) mag op ETCS op LGV BPL/SEA rijden. Voor EuroDuplex/Thalys/POS enkel toegelaten op STM-TVM, ETCS enkel in buitenland (Spanje/Zwitserland/Benelux).
Het wordt tijd dat men nu eens wat meer gaat rijden en minder gaat testen. Versie 2.3.0d staat nu toch een jaar of 5 op punt, het mag nu eens tijd gaan worden dat er resultaten komen zonder elke scheet te moeten testen !
Jij mag dat misschien belachelijk vinden, maar de mensen van DVIS gaan echt geen toelating geven voor iets wat ze niet hebben kunnen testen.
En ze hebben daar volledig gelijk in, een heel deel van de testen loopt immers niet 100% zoals verwacht en vraagt aanpassingen van de constructeur. In het buitenland gebeuren eveneens heel uitgebreide testcampagnes en ook daar leiden die regelmatig tot aanpassingen, daarin staat de Belgische NSA dus echt niet alleen.

Meer rijden en minder testen is een heel gevaarlijke houding die mensen die professioneel met spoorwegen bezig zijn zeker niet aannemen. Vermits het hier om veiligheidssytemen gaat waar het leven van personeel en passagiers van af kan hangen is het net uitermate belangrijk dat wèl elke scheet getest wordt.

Gelukkig is het niet al kommer en kwel, na de uitgebreide testcampagnes en eventuele aanpassingen door de constructeurs volgen er gelukkig wel resultaten en werkt het gewoon.

dentheo
Berichten: 7727
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo » 03 aug 2018, 10:53

msts.be schreef:
02 aug 2018, 23:06

Dat is werkelijk belachelijk. Hier gaat men weer de SNCF achterna: enkel TGV2N2 UFC (Océane) mag op ETCS op LGV BPL/SEA rijden. Voor EuroDuplex/Thalys/POS enkel toegelaten op STM-TVM, ETCS enkel in buitenland (Spanje/Zwitserland/Benelux).
Het wordt tijd dat men nu eens wat meer gaat rijden en minder gaat testen. Versie 2.3.0d staat nu toch een jaar of 5 op punt, het mag nu eens tijd gaan worden dat er resultaten komen zonder elke scheet te moeten testen !
Volgens mij info uit EA beschikt de DB nu ook over ICE's met VIJF ETCS versies elke lijn heeft bijna zijn eigen type, uitwisselbaarheid noppes.
Theo
Groeten vanop de Heide

dentheo
Berichten: 7727
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo » 03 aug 2018, 10:59

Shrek schreef:
03 aug 2018, 03:43

Jij mag dat misschien belachelijk vinden, maar de mensen van DVIS gaan echt geen toelating geven voor iets wat ze niet hebben kunnen testen.
En ze hebben daar volledig gelijk in, een heel deel van de testen loopt immers niet 100% zoals verwacht en vraagt aanpassingen van de constructeur.
Ik vind het best een eigenaardige woordkeuze.
Moeten DVIS de testen DOEN ? Of moeten jullie de testen demonstreren aan DVIS ?
Nemen die ambtenaren enige verantwoordelijkheid over van jullie ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9320
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 03 aug 2018, 11:20

dentheo schreef:
03 aug 2018, 10:59
Shrek schreef:
03 aug 2018, 03:43

Jij mag dat misschien belachelijk vinden, maar de mensen van DVIS gaan echt geen toelating geven voor iets wat ze niet hebben kunnen testen.
En ze hebben daar volledig gelijk in, een heel deel van de testen loopt immers niet 100% zoals verwacht en vraagt aanpassingen van de constructeur.
Ik vind het best een eigenaardige woordkeuze.
Moeten DVIS de testen DOEN ? Of moeten jullie de testen demonstreren aan DVIS ?
Nemen die ambtenaren enige verantwoordelijkheid over van jullie ?
Infrabel heeft, buiten het leveren van rijpaden en enkele randvoorwaarden, niets met deze testen te maken. De lijn zelf heeft een werkende ETCS, die is al eerder gehomologeerd door DVIS op basis van een uitgebreid dossier dat Infrabel heeft ingediend, waarin uiteraard ook de nodige testen van de infra zaten.

Nu gaat het om de toelating van rollend materieel om op Belgisch grondgebied level 2 te mogen gebruiken. Hiervoor vraagt DVIS aan de operatoren of hun constructeurs om aan te tonen dat alles correct werkt. De operatoren worden hierin bijgestaan door een certifiëringsbedrijf met ervaring in het organiseren van dergelijke testen. De huidige testen zijn dus puur tussen DVIS en de operatoren, Infrabel betrouwt 100% op DVIS en vraagt geen bijkomende zaken meer eens de operator voor een materieeltype een toelating van DVIS op zak heeft.

Ducktape
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Ducktape » 24 okt 2018, 22:27

Ducktape schreef:
20 mei 2018, 19:43
Steven schreef:
20 mei 2018, 19:17
Met ETCS mag je 160 of meer mannen, goed lezen wat men schrijft, het is als je op TBL1+ zit dat je maar 140 mag omdat je dan zuiver lateraal aan het rijden bent :-)
Dus tegen 2023 gaan we terug 160 km/h mogen rijden, in tussentijd een beetje voortsukkelen hahaha.

Nog een mooi voorbeeld van 'vooruitgang :roll:': Als je thv van Zwijndrecht richting Antwerpen van het normaalspoor naar het tegenspoor (of vice versa) ging deed je dat tegen 60 km/h, enkele honderden meter verder stond er een eindezonebord naar de normale hervatting van 90 km/h. Nadruk op STOND. Sinds de wissels uitgebroken werden thv Zwijndrecht Wijksporen zijn de eindezoneborden plots verwijderd, waardoor je dus 60 km/h blijft rijden tot na de wissels van Y.Antwerpen-Zuid, een kilometer of 4 verderop. Heb toen de schematische seininrichtingsplannen geraadpleegd en daar stonden de borden nog wel op, ik meld het bij Infrabel en een week of 2 later plots een aanpassing op de plannen, de borden staan er niet meer.

Tegen 60 km/h door de Kennedytunnel, zelfs een goederentrein mag 70 km/h rijden daar (indien die in Zwijndrecht dus niet tussen het normaal- en tegenspoor wisselde voor alle duidelijkheid)...
Eerder een infra dan ETCS bericht, maar hoera de eindezoneborden 90 zijn teruggeplaatst!

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9320
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 24 okt 2018, 22:48

Om dan maar aan te vullen met een echt ETCS-bericht: Knokke zit nu in Level 1 :)

260689
Berichten: 2316
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: wondelgem (gent)

Re: ETCS in België.

Bericht door 260689 » 25 okt 2018, 01:04

Shrek schreef:
24 okt 2018, 22:48
Om dan maar aan te vullen met een echt ETCS-bericht: Knokke zit nu in Level 1 :)
Sinds wanneer in dienst? En vanwaar tot waar?

CursorX
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX » 25 okt 2018, 09:26

260689 schreef:
25 okt 2018, 01:04
Shrek schreef:
24 okt 2018, 22:48
Om dan maar aan te vullen met een echt ETCS-bericht: Knokke zit nu in Level 1 :)
Sinds wanneer in dienst? En vanwaar tot waar?
Sinds zondag in dienst, van vertakking pelikaan tot Knokke station.
En dat allemaal slechts een jaar en een paar maand nadat het voorzien was :)

Plaats reactie