ETCS in België.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9070
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 30 okt 2018, 13:38

AlexNL schreef:
26 okt 2018, 09:34
Shrek schreef:
25 okt 2018, 23:57
Jep. Brugge, Gent, Hasselt,.. dat wordt allemaal level 2.
Per wanneer komt dat in dienst?
Infrabel is voorzichtig met communicatie over indienstnames. We werken er heel hard aan door en zien wel wanneer het af is. Er zijn zoveel onbeheersbare factoren (leveranciers, certifiërings- en homologatie-instanties) dat het beter is niet over datums te communiceren. De operatoren weten dat level 2 vanaf 2018 kan uitgerold worden en dat alle voorziene baanvakken in 2025 zullen uitgerust zijn. Wat daartussen gebeurt zien we nog wel.
AlexNL schreef:
26 okt 2018, 09:34
Daarnaast wil men de HSL met rust laten, terwijl heel NL naar ERTMS L2 Baseline 3 gaat blijft de HSL op een oudere versie zitten. Wederom een omschakeling dus tijdens de rit.
Een echte omschakeling is dat natuurlijk niet, de bestuurder merkt er 0,0 van. Het is echter wel een probleem bij de toelating van nieuwe treintypes, dan moet er telkens gekeken worden of alles wel naar behoren werkt.
De afweging is echter dat het globaal veel minder kost om bij elk materieeltype (en zoveel zijn dat er niet) deze verificaties te doen dan een heel dure ombouw naar baseline 3 te doen.


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9070
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 30 okt 2018, 14:02

dantjebram72 schreef:
26 okt 2018, 19:38
TBL1+ heeft ons net een pak veiliger gemaakt. Maar ik vind dat de uitrol van etcs gewoon te langzaam vooruit gaan, zeker aan de kant van Infrabel. Wat zeer vreemd is aangezien het enkel nog maar gaat om software omdat er overal al eurobakens liggen. Nmbs moet zijn treinen aan de kant zetten en half de stuurpost openbreken en zit nu maar liefst 2.5 keer verder dan Infrabel in zijn etcs implementatie. Waarom gaat het eigenlijk zo traag? Te weinig programmeurs om alle parametrering te doen? Geraak de specificatie en homologatie van etcs-2 en etcs-ls maar niet rond?
Oei, je bent duidelijk niet helemaal mee met hoe het ineen zit.
Een ETCS-project is zoveel meer dan enkel wat bakens programmeren. Het belangrijkste is eigenlijk het modeleren van het hele spoorsysteem, daarna moet het vertaald worden naar de verschillende mogelijke bewegingstoelatingen en uiteindelijke naar pakket-inhoud. Het programmeren is maar een heel erg klein deeltje van zo'n project.
De eerste stappen zijn veel complexer en vragen veel werk. Bovendien moet alles 100% correct zijn dus elke stap moet nog eens nagezien en uitgebreid getest worden. Het spreekt voor zich dat het uigebreid testen meerdere maanden duurt.
Dat de NMBS 2,5 keer verder zit is een uitspraak die uiteraard nergens op slaat. Er zijn maar X types rollend materieel, eens je één prototype gehomologeerd hebt is het bandwerk. Daarentegen is elk stuk spoor of station anders en komt er dus telkens heel wat denk- en ontwerpwerk bij kijken om het netwerk uit te rusten. Bandwerk is het nooit.
Verder spreek ik compleet tegen dat het traag gaat. Infrabel is stukken sneller dan de andere landen, op dat vlak hebben we zeker geen lessen te krijgen.

dantjebram72
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door dantjebram72 » 30 okt 2018, 15:54

Een ETCS-project is zoveel meer dan enkel wat bakens programmeren. Het belangrijkste is eigenlijk het modeleren van het hele spoorsysteem, daarna moet het vertaald worden naar de verschillende mogelijke bewegingstoelatingen en uiteindelijke naar pakket-inhoud. Het programmeren is maar een heel erg klein deeltje van zo'n project.
De eerste stappen zijn veel complexer en vragen veel werk. Bovendien moet alles 100% correct zijn dus elke stap moet nog eens nagezien en uitgebreid getest worden. Het spreekt voor zich dat het uigebreid testen meerdere maanden duurt.
Dit was een vooraf geweten feit. Men wist 10 jaar geleden al wat het installatieproces van ertms was en met welke termijnen er rekening moest gehouden voor alle tussenstappen.
Dat de NMBS 2,5 keer verder zit is een uitspraak die uiteraard nergens op slaat. Er zijn maar X types rollend materieel, eens je één prototype gehomologeerd hebt is het bandwerk. Daarentegen is elk stuk spoor of station anders en komt er dus telkens heel wat denk- en ontwerpwerk bij kijken om het netwerk uit te rusten. Bandwerk is het nooit.
Ook dit was vooraf geweten. Het werk dat Infrabel nog moet doen kan zeer parallel gebeuren, hiermee wil ik zeggen dat het hele etcs proces met al zijn periodieke fases kan gebeuren op verschillende knooppunten en spoorlijnen tegelijk. Terwijl het voor de Nmbs niet mogelijk is om zomaar eventjes 50 treinen aan de kant te zetten. Dat de totale effort voor Infrabel vele male groter is dan voor de Nmbs wil ik absoluut bevestingen, maar ook dit was al zeer lang geweten. De laatste 10 jaar heeft Infrabel 25%(900km) van haar net voorzien van etcs, de komende 6 jaar moet infrabel 75%(2700km) van haar net nog uitrusten willen we volledige dekking hebben tegen 2025. Het is verwacht en beloofd dat we binnen 6 jaar een volledig etcs net gaan hebben wat neerkomt op 450km etcs spoorlijn per jaar(en ook knooppunten als Brussel, Gent, Brugge, ...). Denk jij dat nog haalbaar is tegen dan?
Verder spreek ik compleet tegen dat het traag gaat. Infrabel is stukken sneller dan de andere landen, op dat vlak hebben we zeker geen lessen te krijgen.
Zou je dit vertellen op het nieuws als een trein met etcs een bocht van 80 heeft genomen aan 160 op een stuk spoor zonder etcs? In Nederland en Frankrijk is dit met ATB en KVB/TVM niet mogelijk...

Ik snap zeker dat etcs voorzien een serieuze boterham is met zeer lange en complexe validaties. Maar had Infrabel meer middelen en meer personeel en op meerdere spoorlijnen tegelijk gewerkt hadden we de deadline van 2025 echt wel kunnen halen. Maar tenzij er een gigantische inhaalactie wordt gestart zie ik het niet meer goedkomen. Maar dat zullen we maar weten binnen een dikke 6 jaar.

Nils
Berichten: 276
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: ETCS in België.

Bericht door Nils » 31 okt 2018, 08:01

dantjebram72 schreef:
30 okt 2018, 15:54
Ik snap zeker dat etcs voorzien een serieuze boterham is met zeer lange en complexe validaties. Maar had Infrabel meer middelen en meer personeel en op meerdere spoorlijnen tegelijk gewerkt hadden we de deadline van 2025 echt wel kunnen halen. Maar tenzij er een gigantische inhaalactie wordt gestart zie ik het niet meer goedkomen. Maar dat zullen we maar weten binnen een dikke 6 jaar.
Je gaat er dus gemakshalve van uit dat Infrabel een onbeperkte pot met geld en middelen ter beschikking heeft, enkel en alleen voor de installatie van ETCS? Verder moeten we de inspanningen van de NMBS niet overdrijven, het aantal installaties op bestaand materieel is tot hier toe vrij beperkt. De meeste voertuigen die tot hier toe met ETCS zijn uitgerust, zijn hier van productie af mee voorzien.

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2573
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door HLE 2302 » 05 nov 2018, 10:38

Shrek schreef:
04 nov 2018, 13:59
etoile du nord schreef:
04 nov 2018, 13:52
En wat met de vrijwilligersverenigingen ?
"Collateral damage" zeker ....
Na 2025 zal het spoorwegnet ingrijpend veranderen met onder andere het verdwijnen van de lichtseinen.
Dat is ook het eerste wat ik hier van hoor ? Ik dacht dat men op secundaire lijnen zelfs maar een ETCS LS zou installeren, hoe kan het dan dat ze zelfs de lichtseinen zouden wegnemen ? En als ze deze wegnemen, dan moeten ze vervangen worden door stopmerkborden, is het niet beter om ze gewoon te laten staan dan ? Als ik de investeringen zie in nieuwe seinen heb ik niet de indruk dat ze deze binnen 7 jaar al terug willen verwijderen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9070
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Shrek » 05 nov 2018, 10:45

HLE 2302 schreef:
05 nov 2018, 10:38
Dat is ook het eerste wat ik hier van hoor ? Ik dacht dat men op secundaire lijnen zelfs maar een ETCS LS zou installeren, hoe kan het dan dat ze zelfs de lichtseinen zouden wegnemen ? En als ze deze wegnemen, dan moeten ze vervangen worden door stopmerkborden, is het niet beter om ze gewoon te laten staan dan ? Als ik de investeringen zie in nieuwe seinen heb ik niet de indruk dat ze deze binnen 7 jaar al terug willen verwijderen.
Initieel installeren we inderdaad LS om zo snel mogelijk 100% dekking te hebben.
Maar na 2025 zal bij elke grondige vernieuwing van de seininrichtingsinstallaties er volgens een nieuw schema gewerkt worden. Dan worden alle vernieuwde stations sowieso level 2 en worden er geen seinen meer teruggeplaatst. Dat zal uiteraard niet meteen overal zo zijn, de vervangingen gebeuren in functie van de leeftijd van de installaties. Waar nu pas nieuwe installaties staan zal er dus niet meteen veel veranderen in 2025, maar op andere plaatsen wel.

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2573
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door HLE 2302 » 05 nov 2018, 13:31

Shrek schreef:
05 nov 2018, 10:45
HLE 2302 schreef:
05 nov 2018, 10:38
Dat is ook het eerste wat ik hier van hoor ? Ik dacht dat men op secundaire lijnen zelfs maar een ETCS LS zou installeren, hoe kan het dan dat ze zelfs de lichtseinen zouden wegnemen ? En als ze deze wegnemen, dan moeten ze vervangen worden door stopmerkborden, is het niet beter om ze gewoon te laten staan dan ? Als ik de investeringen zie in nieuwe seinen heb ik niet de indruk dat ze deze binnen 7 jaar al terug willen verwijderen.
Initieel installeren we inderdaad LS om zo snel mogelijk 100% dekking te hebben.
Maar na 2025 zal bij elke grondige vernieuwing van de seininrichtingsinstallaties er volgens een nieuw schema gewerkt worden. Dan worden alle vernieuwde stations sowieso level 2 en worden er geen seinen meer teruggeplaatst. Dat zal uiteraard niet meteen overal zo zijn, de vervangingen gebeuren in functie van de leeftijd van de installaties. Waar nu pas nieuwe installaties staan zal er dus niet meteen veel veranderen in 2025, maar op andere plaatsen wel.
Dan is het de bedoeling van met stopmerkborden te gaan werken ? En is die ETCS LS dan al concreet ? Want daar is weinig over geweten.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9070
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Shrek » 05 nov 2018, 20:47

HLE 2302 schreef:
05 nov 2018, 13:31
Shrek schreef:
05 nov 2018, 10:45
Initieel installeren we inderdaad LS om zo snel mogelijk 100% dekking te hebben.
Maar na 2025 zal bij elke grondige vernieuwing van de seininrichtingsinstallaties er volgens een nieuw schema gewerkt worden. Dan worden alle vernieuwde stations sowieso level 2 en worden er geen seinen meer teruggeplaatst. Dat zal uiteraard niet meteen overal zo zijn, de vervangingen gebeuren in functie van de leeftijd van de installaties. Waar nu pas nieuwe installaties staan zal er dus niet meteen veel veranderen in 2025, maar op andere plaatsen wel.
Dan is het de bedoeling van met stopmerkborden te gaan werken ? En is die ETCS LS dan al concreet ? Want daar is weinig over geweten.
Ja, na 2025 zal je de stopmerkborden langzaamaan gaan zien verschijnen.

Over ETCS LS zal je nooit veel weten want het is eigenlijk maar een dom tussenstapje. Grosso modo een vertaling van TBL1+ in de ETCS-taal zodat het interoperabel wordt. De bedoeling is dan ook van zo weinig mogelijk LS aan te leggen en die zo snel mogelijk na 2025 door ETCS2 te vervangen.

Plaats reactie