Pagina 76 van 139

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 15 mar 2019, 18:44
door Steve
Shrek schreef: 15 mar 2019, 17:46
CursorX schreef:Hoe zit het trouwens met het in dienst nemen van etcs op de diverse lijnen in Vlaanderen? Is er ergens een overzicht van de planning? Want ik heb zo het gevoel dat het traag tot helemaal niet vordert.
De Waaslandhaven, Doornik en omgeving, lijn 28 en Jette zouden dit jaar nog in dienst moeten komen. Daarna volgen Vilvoorde, Charleroi en L50A/C.
Enkel station Jette of ook delen van de lijnen 50 en 60?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 15 mar 2019, 18:51
door Shrek
Steve schreef: 15 mar 2019, 18:44
Shrek schreef: 15 mar 2019, 17:46
CursorX schreef:Hoe zit het trouwens met het in dienst nemen van etcs op de diverse lijnen in Vlaanderen? Is er ergens een overzicht van de planning? Want ik heb zo het gevoel dat het traag tot helemaal niet vordert.
De Waaslandhaven, Doornik en omgeving, lijn 28 en Jette zouden dit jaar nog in dienst moeten komen. Daarna volgen Vilvoorde, Charleroi en L50A/C.
Enkel station Jette of ook delen van de lijnen 50 en 60?
De eerste kilometers van lijn 50 en 60 zullen ook in level 1 komen, de rest van de lijnen (en de stations Denderleeuw en Dendermonde) komen later in level 2.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 15 mar 2019, 19:43
door Steve
En geldt dat dan ook voor het stuk tussen Jette en het kanaal, met de vele aansluitingen (L28 aan weerszijden van Bockstael, L28 richting Schaarbeek, aansluiting naar L161...)? Zou een goede zaak zijn gezien de vele kruisingen daar.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 16 mar 2019, 02:16
door AlexNL
Steven schreef: 15 mar 2019, 16:56 In een intern tijdschrift ben ik ook te weten gekomen dat België en Frankrijk een overeenkomst hebben gesloten om lijn 1 naar etcs om te bouwen (exit TGV)
Vervangen door een ander type waarschijnlijk. SNCF heeft al veel Euroduplexen en de volgende generatie TGVs zou vanaf 2023 moeten instromen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2019, 11:40
door dentheo
Heeft het incident, met de Desiro op lijn 4 onder ETCS level1, invloed op de keuze voor level 2 of level 1 of totaal niet .
Onder level 1 is er nu toch een serieuze beperking op aantal treinen per lijn en dus op flexibiliteit.
Of heb ik dat verkeerd begrepen ?

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 16 mar 2019, 11:42
door HLE 2302
Shrek schreef: 05 nov 2018, 20:47
HLE 2302 schreef: 05 nov 2018, 13:31
Shrek schreef: 05 nov 2018, 10:45 Initieel installeren we inderdaad LS om zo snel mogelijk 100% dekking te hebben.
Maar na 2025 zal bij elke grondige vernieuwing van de seininrichtingsinstallaties er volgens een nieuw schema gewerkt worden. Dan worden alle vernieuwde stations sowieso level 2 en worden er geen seinen meer teruggeplaatst. Dat zal uiteraard niet meteen overal zo zijn, de vervangingen gebeuren in functie van de leeftijd van de installaties. Waar nu pas nieuwe installaties staan zal er dus niet meteen veel veranderen in 2025, maar op andere plaatsen wel.
Dan is het de bedoeling van met stopmerkborden te gaan werken ? En is die ETCS LS dan al concreet ? Want daar is weinig over geweten.
Ja, na 2025 zal je de stopmerkborden langzaamaan gaan zien verschijnen.

Over ETCS LS zal je nooit veel weten want het is eigenlijk maar een dom tussenstapje. Grosso modo een vertaling van TBL1+ in de ETCS-taal zodat het interoperabel wordt. De bedoeling is dan ook van zo weinig mogelijk LS aan te leggen en die zo snel mogelijk na 2025 door ETCS2 te vervangen.
Dus het is wél de bedoeling om overal ETCS N1/2 aan te leggen dan ? Ook op de secundaire lijnen waar nu LS word voorzien in het masterplan ? (ik denk aan L66, L89 etc.)

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2019, 12:36
door Shrek
dentheo schreef: 16 mar 2019, 11:40 Heeft het incident, met de Desiro op lijn 4 onder ETCS level1, invloed op de keuze voor level 2 of level 1 of totaal niet .
Onder level 1 is er nu toch een serieuze beperking op aantal treinen per lijn en dus op flexibiliteit.
Of heb ik dat verkeerd begrepen ?
Dat incident had meer te maken met de specifieke implementatie op Lijn 4 en niet met de technologie an sich, dat heeft op al de rest dus geen enkele invloed.
Verder is het verschil in capaciteit tussen level 1 en level 2 ook weer niet zo groot. Maar level 2 is gewoon een stuk goedkoper als de onderliggende seininrichting al digitaal is, dus nu moet er eerst op een heleboel lijnen de seininrichting vernieuwd worden vooraleer er ETCS2 kan komen.

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 16 mar 2019, 12:37
door Shrek
HLE 2302 schreef: 16 mar 2019, 11:42 Dus het is wél de bedoeling om overal ETCS N1/2 aan te leggen dan ? Ook op de secundaire lijnen waar nu LS word voorzien in het masterplan ? (ik denk aan L66, L89 etc.)
Ja, er komt overal ETCS2. Er wordt enkel tijdelijk, totdat de seininrichting grondig vernieuwd wordt, LS geïnstalleerd.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2019, 14:48
door dentheo
Shrek schreef: 16 mar 2019, 12:36 [
Dat incident had meer te maken met de specifieke implementatie op Lijn 4 en niet met de technologie an sich, dat heeft op al de rest dus geen enkele invloed.
Bedoelt u daarmee dat de baken afstanden daar zo sterk verschillen ?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2019, 16:51
door Asterix
Steve schreef: 15 mar 2019, 19:43 En geldt dat dan ook voor het stuk tussen Jette en het kanaal, met de vele aansluitingen (L28 aan weerszijden van Bockstael, L28 richting Schaarbeek, aansluiting naar L161...)? Zou een goede zaak zijn gezien de vele kruisingen daar.
Ik heb nochtans niet de indruk dat het daar bijzonder onveilig is (qua treinverkeer dan).
De uitritten van bundels en van de NZV lijken mij dan eerder prioritair.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2019, 17:04
door Shrek
dentheo schreef: 16 mar 2019, 14:48
Shrek schreef: 16 mar 2019, 12:36 [
Dat incident had meer te maken met de specifieke implementatie op Lijn 4 en niet met de technologie an sich, dat heeft op al de rest dus geen enkele invloed.
Bedoelt u daarmee dat de baken afstanden daar zo sterk verschillen ?
Ja, op HSL3/4 zijn die afstanden veel langer dan normaal. Dat wordt nergens anders zo gedaan.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2019, 17:05
door Shrek
Asterix schreef: 16 mar 2019, 16:51
Steve schreef: 15 mar 2019, 19:43 En geldt dat dan ook voor het stuk tussen Jette en het kanaal, met de vele aansluitingen (L28 aan weerszijden van Bockstael, L28 richting Schaarbeek, aansluiting naar L161...)? Zou een goede zaak zijn gezien de vele kruisingen daar.
Ik heb nochtans niet de indruk dat het daar bijzonder onveilig is (qua treinverkeer dan).
De uitritten van bundels en van de NZV lijken mij dan eerder prioritair.
Tegen 2023 komt de hele NZV in ETCS1, dus alles opgelost daartegen :wink:

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2019, 17:20
door CursorX
Shrek schreef: 16 mar 2019, 17:05
Asterix schreef: 16 mar 2019, 16:51
Steve schreef: 15 mar 2019, 19:43 En geldt dat dan ook voor het stuk tussen Jette en het kanaal, met de vele aansluitingen (L28 aan weerszijden van Bockstael, L28 richting Schaarbeek, aansluiting naar L161...)? Zou een goede zaak zijn gezien de vele kruisingen daar.
Ik heb nochtans niet de indruk dat het daar bijzonder onveilig is (qua treinverkeer dan).
De uitritten van bundels en van de NZV lijken mij dan eerder prioritair.
Tegen 2023 komt de hele NZV in ETCS1, dus alles opgelost daartegen :wink:
Ik ben benieuwd, dat zal een serieus werk zijn. Is men nog steeds op schema om in 2023 alle lijnen op etcs te krijgen?

Wat houdt die limited supervision eigenlijk precies in?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2019, 17:35
door AlexNL
Shrek schreef: 16 mar 2019, 17:04
Ja, op HSL3/4 zijn die afstanden veel langer dan normaal. Dat wordt nergens anders zo gedaan.
Vanwaar eigenlijk dat verschil? Is dat omdat HSL3 en HSL4 de eerste ETCS-lijnen waren, en er nu andere inzichten zijn?

Worden er eigenlijk nog zulke Level 1 / Level 2-hybrides aangelegd, of wil men in het eindbeeld enkel ETCS L2 hebben?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 mar 2019, 19:43
door Shrek
CursorX schreef:
Shrek schreef: 16 mar 2019, 17:05
Asterix schreef: 16 mar 2019, 16:51 Ik heb nochtans niet de indruk dat het daar bijzonder onveilig is (qua treinverkeer dan).
De uitritten van bundels en van de NZV lijken mij dan eerder prioritair.
Tegen 2023 komt de hele NZV in ETCS1, dus alles opgelost daartegen :wink:
Ik ben benieuwd, dat zal een serieus werk zijn. Is men nog steeds op schema om in 2023 alle lijnen op etcs te krijgen?

Wat houdt die limited supervision eigenlijk precies in?
Neen, ten vroegste 2025. Zoals ik hierboven al zei is er nog een titanenwerk aan seinvernieuwingen te doen op een heel pak spoorlijnen vooraleer men op die plaatsen nog maar kan beginnen aan ETCS 2.