Pagina 83 van 139

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 26 nov 2019, 08:17
door Adler
rvdborgt schreef: 26 nov 2019, 06:52 Maar het klopt dat de Nederlandse regering eindeloos talmt met ETCS.
Volgens het rapport Railmap 4.0 van het ministerie IenW (3 mei 2019) :

Vanaf 2022 kan worden gestart met de fysieke ombouw van de infrastructuur.
Dit zal doorlopen tot en met het einde van het Programma.
Het eerste traject (Kijfhoek-Belgische grens) zal naar verwachting tussen [2026-2028] in dienst kunnen worden genomen.

Mijlpalen Planning
Ketenbeheer gereed voor operatie 2021-2021
Logistieke keten gereed voor operatie 2024-2024
Start ervaringsleren Amsterdam - Utrecht 2022-2023
Start ervaringsleren Hanzelijn 2022-2023
Start commerciële inzet reizigersmaterieel 2022-2023
Start commerciële inzet goederenmaterieel 2022-2023
Start commerciële inzet opgewaardeerd materieel 2022-2023
Proefbaanvak Lelystad-Hanzelijn 2026-2026
Kijfhoek-Roosendaal-Belgische grens 2026-2028
Hoofddorp-Duivendrecht 2028-2029
Roosendaal-Den Bosch 2028-2030
OV SAAL oost 2027-2029
Utrecht-Meteren 2028-2029
Meteren-Eindhoven 2030-2031
Eindhoven-Venlo-Duitse grens 2029-2031

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 26 nov 2019, 11:56
door dentheo
FLV-FGSP schreef: 25 nov 2019, 23:13
Shrek schreef: 21 sep 2019, 08:52
Davy schreef:Gaan ze dan gelijk ETCS tot Roosendaal doen?
Neen, de Nederlanders zijn daar nog lang niet klaar voor.
Shrek, zijn ze dan daar wel klaar voor TBL 1+?
Nu is ATB-VV bijna familie van TBL 1 dus de contacten zijn er, het zou vlot kunnen moest men willen , maar dan creëert men weer een uniek situatie...

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 26 nov 2019, 12:47
door Steven
Familie vind ik een groot woord. Zowel de grond als boorduitrusting zijn anders gebouwd.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 26 nov 2019, 22:44
door dentheo
Inderdaad maar het zijn toch beide functioneel tellers die aflopen in de loc op basis van startseintje van de grond en op die manier de snelheid "beoordelen".

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 nov 2019, 00:18
door Steven
Met tbl1+ kan je aan 40 door het rood, met ATBvv niet

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 nov 2019, 07:29
door Shrek
dentheo schreef:Inderdaad maar het zijn toch beide functioneel tellers die aflopen in de loc op basis van startseintje van de grond en op die manier de snelheid "beoordelen".
Dat kan enkel TBL1+NG, het overgrote deel van de TBL1+ treinen telt dus helemaal niets.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 nov 2019, 11:37
door dentheo
Hoe werkt de snelheidsbeoordeling dan ?
Is toch tweede sein dat te snel binnenkomt terwijl de teller nog afloopt ?
Rijdt de trein trager is teller al afgevallen en gebeurt er niets...
Met seinbakens op verschillende onderlinge afstand kun je dan snelheid "beoordelen, meten ".
Of zit het heel anders in elkaar , dan heb ik het verkeerd begrepen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 nov 2019, 14:15
door JHS2013
De ETCS-computer (EVM) weet hoe hard de trein rijdt. Van de bakens krijgt TBL1+ alleen de opdracht “snelheidscontrole activeren” en “stop forceren indien > 40 kmh”.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 nov 2019, 15:50
door Shrek
dentheo schreef:Hoe werkt de snelheidsbeoordeling dan ?
Is toch tweede sein dat te snel binnenkomt terwijl de teller nog afloopt ?
Rijdt de trein trager is teller al afgevallen en gebeurt er niets...
Met seinbakens op verschillende onderlinge afstand kun je dan snelheid "beoordelen, meten ".
Of zit het heel anders in elkaar , dan heb ik het verkeerd begrepen.
Dat is helemaal niet hoe TBL1+ werkt (en ATB ook niet trouwens).
Bij TBL1+ zal de trein bij het passeren van een baken dat <40km/h oplegt de CVR functie activeren die gewoon de actuele snelheid vergelijkt met 40km/h. Os de actuele snelheid hoger volgt er een noodremming. Er worden dus helemaal geen seconden geteld.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 nov 2019, 15:51
door Shrek
JHS2013 schreef:De ETCS-computer (EVM) weet hoe hard de trein rijdt. Van de bakens krijgt TBL1+ alleen de opdracht “snelheidscontrole activeren” en “stop forceren indien > 40 kmh”.
De ETCS-computer noemen we EVC, niet EVM.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 nov 2019, 16:23
door JHS2013
EVC uiteraard!

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 28 nov 2019, 12:00
door dentheo
Shrek schreef: 27 nov 2019, 15:50
dentheo schreef:Hoe werkt de snelheidsbeoordeling dan ?
Is toch tweede sein dat te snel binnenkomt terwijl de teller nog afloopt ?
Rijdt de trein trager is teller al afgevallen en gebeurt er niets...
Met seinbakens op verschillende onderlinge afstand kun je dan snelheid "beoordelen, meten ".
Of zit het heel anders in elkaar , dan heb ik het verkeerd begrepen.
Dat is helemaal niet hoe TBL1+ werkt (en ATB ook niet trouwens).
Bij TBL1+ zal de trein bij het passeren van een baken dat <40km/h oplegt de CVR functie activeren die gewoon de actuele snelheid vergelijkt met 40km/h. Os de actuele snelheid hoger volgt er een noodremming. Er worden dus helemaal geen seconden geteld.
Ik heb het wel over ATB-VV.... dus niet over het 75Hz signaal is de rails..
Dan ben ik op het verkeerde been gezet doordat men twee bakens op een onderlinge afstand blijkt te leggen op 300m, waarvoor dan het tweede als men toch verbinding heeft men de snelheidsmeter van de lok ?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 28 nov 2019, 12:15
door Steven
ATBLvv werkt met 3 bakens en dan nog eens een lus in het spoor. Men heeft daar dus 4 controlepunten ingebouwd die de trein controleren op zijn snelheid bij het naderen van een beheerd sein (niet bij P-seinen). Verder vergt ATB steeds een bepaalde minimumremming (remcriterium genaamd). Het remcriterium is materieelgebonden en bijgevolg moet je op elke trein anders remmen. Je bent verplicht om dat remcriterium uit te voeren. Doe je dit niet gaat er een (vervelende) bel en nadien volgt noodremming. Je hoort ook 3 korte belsignalen als je de rem mag lossen. Doe je dit te vroeg hoor je ook weer de permanente bel gaan en eventueel gevolgd door noodremming. Allemaal zaken die TBL1+ niet doet.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 28 nov 2019, 12:36
door dentheo
Dat klopt, Steven, het grootste deel van uw beschrijving, remcriterium en geluiden is meen ik deel van de originele ATB...... (1970-2000 ?)
De ATB-vv is er achteraf bovenop geplaatst bij de risicovolle seinen en mikt volgens mij puur op snelheid, net zoals onze TBL1+ , ook na 2000.
Ik weet niet of ATB-vv nog bijkomende geluiden maakt of enkel direct een noodremming veroorzaakt.

Maar we drijven ver af van het draadje.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 28 nov 2019, 13:31
door Steven
ATBvv heeft geen geluiden, het grijpt onmiddellijk in zonder boe of bah. Er is een onzichtbare remcurve en die heeft tbl1+ niet. De ATBvv komt al korter bij etcs te liggen op die manier.