Pagina 89 van 95

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 mar 2020, 10:57
door Steven
Etcs gaat altijd voor. Op een paar uitzonderingen na zoals inderdaad het rood laterale sein. Alsook in de Antwerpse noord-zuidverbinding waar we maar 60 mogen ipv 90.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 mar 2020, 11:01
door CursorX
Steven schreef:
06 mar 2020, 10:57
Etcs gaat altijd voor. Op een paar uitzonderingen na zoals inderdaad het rood laterale sein. Alsook in de Antwerpse noord-zuidverbinding waar we maar 60 mogen ipv 90.
Dat rood lateraal sein is een interpretatie, want datzelfde krijg je binnen via etcs, daar heb je dat sein niet voor nodig. Echter moet je wel zien dat het groen wordt (of iets anders) en dat komt via level 1 niet binnen op etcs als je voor het rood wacht.

Er staan inderdaad een paar uitzonderingen in de hlt, maar dat zijn er heel erg weinig.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 mar 2020, 13:33
door Steven
Wat ik bedoelde is simpel, stel dat een sein rood staat maar uw MA zegt rijden, dan blijf je toch best staan hoor :wink:

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 mar 2020, 15:52
door Shrek

CursorX schreef: Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.
De enige situatie waarin je een MA hebt en het sein toch dichtstaat is wanneer het seinhuis het voor jouw neus heeft dichtgezet. In dat geval is een noodremming de enige juiste oplossing. De bakens of RBC zijn zo geprogrammeerd dat ze geen MA kunnen geven als het sein dichtstaat.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 mar 2020, 15:59
door Steven
Inderdaad een sein dat men om een bepaalde reden op rood zet of een sein dat door een storing op rood valt.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 mar 2020, 16:14
door CursorX
Shrek schreef:
06 mar 2020, 15:52
CursorX schreef: Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.
De enige situatie waarin je een MA hebt en het sein toch dichtstaat is wanneer het seinhuis het voor jouw neus heeft dichtgezet. In dat geval is een noodremming de enige juiste oplossing. De bakens of RBC zijn zo geprogrammeerd dat ze geen MA kunnen geven als het sein dichtstaat.
Klopt, maar als het sein voor de neus op rood gaat dan ga je er 99%wel door zitten, Ik kan me geen enkele reden die indenken waarbij je met een MA die de rit toelaat STIL zou staan voor een rood sein zoals Steven hier als voorbeeld aanhaalde.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 mar 2020, 17:38
door JHS2013
Shrek schreef:
06 mar 2020, 15:52
CursorX schreef: Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.
De enige situatie waarin je een MA hebt en het sein toch dichtstaat is wanneer het seinhuis het voor jouw neus heeft dichtgezet. In dat geval is een noodremming de enige juiste oplossing. De bakens of RBC zijn zo geprogrammeerd dat ze geen MA kunnen geven als het sein dichtstaat.
(En OS dan? :wink: )

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 07 mar 2020, 02:59
door Shrek
JHS2013 schreef:
Shrek schreef:
06 mar 2020, 15:52
CursorX schreef: Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.
De enige situatie waarin je een MA hebt en het sein toch dichtstaat is wanneer het seinhuis het voor jouw neus heeft dichtgezet. In dat geval is een noodremming de enige juiste oplossing. De bakens of RBC zijn zo geprogrammeerd dat ze geen MA kunnen geven als het sein dichtstaat.
(En OS dan? :wink: )
In OS zal je nooit een MA hebben die verder gaat dan het volgende sein. Je krijgt dus mooi een stopopdracht en release speed te zien, niks contradictorisch met de laterale seininrichting.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 07 mar 2020, 16:32
door dentheo
CursorX schreef:
06 mar 2020, 10:30
Glodenox schreef:
06 mar 2020, 10:23
Als ik me niet vergis moet men altijd het meest restrictieve seinbeeld volgen? Een rood sein blijft stoppen, onafhankelijk van wat ETCS zegt (die twee zouden normaal gezien altijd hetzelfde beeld moeten vertonen).
Je vergist je behoorlijk. Voor treinbestuurders is ETCS altijd het geldige als het actief is. Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.
Dan heeft men de ETCS "gemasseerd", want die kan toch echt hogere snelheden toelaten dan de vaste seinen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 07 mar 2020, 16:55
door CursorX
dentheo schreef:
07 mar 2020, 16:32
CursorX schreef:
06 mar 2020, 10:30
Glodenox schreef:
06 mar 2020, 10:23
Als ik me niet vergis moet men altijd het meest restrictieve seinbeeld volgen? Een rood sein blijft stoppen, onafhankelijk van wat ETCS zegt (die twee zouden normaal gezien altijd hetzelfde beeld moeten vertonen).
Je vergist je behoorlijk. Voor treinbestuurders is ETCS altijd het geldige als het actief is. Overigens rij ik heel vaak op ETCS, vaak in combinatie met lateraal, en heb nog nooit ofte nimmer geweten dat die seinbeelden verschillen. Het systeem werkt echt wel goed, en gelukkig maar.
Dan heeft men de ETCS "gemasseerd", want die kan toch echt hogere snelheden toelaten dan de vaste seinen.
Ik zei duidelijk dat de seinbeelden nooit verschillen. Snelheden kunnen al wel eens anders zijn.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 09 mar 2020, 12:05
door K V B
CursorX schreef:
05 mar 2020, 09:33
K V B schreef:
05 mar 2020, 09:30
Shrek schreef:
04 mar 2020, 11:16
Diksmuide-De Panne is al in dienst,
Dus de seinen zijn daar weg?
Nee, level 2 is niet persee met stopmerkborden. Er liggen nog altijd laterale seinen. Ook nog niet alle treinen die er passeren zijn uitgerust met etcs
Ik heb altijd gedacht dat het voordeel van ETCS L2 was dat je geen seinen meer nodig had. Juist om die reden is men bijvoorbeeld in Zwitserland begonnen om sommige conventionele lijnen ook met ETCS uit te rusten, juist om de seinen weg te kunnen halen, en zo kosten te sparen. Op die lijnen zijn dus de seinen weggehaald.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 09 mar 2020, 12:33
door CursorX
K V B schreef:
09 mar 2020, 12:05
CursorX schreef:
05 mar 2020, 09:33
K V B schreef:
05 mar 2020, 09:30

Dus de seinen zijn daar weg?
Nee, level 2 is niet persee met stopmerkborden. Er liggen nog altijd laterale seinen. Ook nog niet alle treinen die er passeren zijn uitgerust met etcs
Ik heb altijd gedacht dat het voordeel van ETCS L2 was dat je geen seinen meer nodig had. Juist om die reden is men bijvoorbeeld in Zwitserland begonnen om sommige conventionele lijnen ook met ETCS uit te rusten, juist om de seinen weg te kunnen halen, en zo kosten te sparen. Op die lijnen zijn dus de seinen weggehaald.
Zelfs bij etcs level 1 kun je perfect seinen vervangen door stopmerkborden, zoals bijvoorbeeld op lijn 2.
Echter zolang niet alle krachtvoertuigen uitgerust zijn met etcs kun je dag natuurlijk onmogelijk doen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 09 mar 2020, 16:24
door Shrek
CursorX schreef:
K V B schreef:
09 mar 2020, 12:05
CursorX schreef:
05 mar 2020, 09:33
Nee, level 2 is niet persee met stopmerkborden. Er liggen nog altijd laterale seinen. Ook nog niet alle treinen die er passeren zijn uitgerust met etcs
Ik heb altijd gedacht dat het voordeel van ETCS L2 was dat je geen seinen meer nodig had. Juist om die reden is men bijvoorbeeld in Zwitserland begonnen om sommige conventionele lijnen ook met ETCS uit te rusten, juist om de seinen weg te kunnen halen, en zo kosten te sparen. Op die lijnen zijn dus de seinen weggehaald.
Zelfs bij etcs level 1 kun je perfect seinen vervangen door stopmerkborden, zoals bijvoorbeeld op lijn 2.
Echter zolang niet alle krachtvoertuigen uitgerust zijn met etcs kun je dag natuurlijk onmogelijk doen.
Infrabel is zelfs van plan om over enkele jaren seinen weg te halen op enkele andere ETCS1-lijnen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 09 mar 2020, 16:30
door Shrek

K V B schreef: Ik heb altijd gedacht dat het voordeel van ETCS L2 was dat je geen seinen meer nodig had. Juist om die reden is men bijvoorbeeld in Zwitserland begonnen om sommige conventionele lijnen ook met ETCS uit te rusten, juist om de seinen weg te kunnen halen, en zo kosten te sparen. Op die lijnen zijn dus de seinen weggehaald.
De Zwitsers hebben ETCS 2 gekozen omdat dat meer capaciteit toelaat, dàt is het voordeel van ETCS 2. Die seinen kan je met elk controlesysteem weghalen, of het nu ETCS 2, LZB, ETCS 1 of TVM is maakt niet uit. Die seinen zijn tenslotte maar een heel klein detail en een quasi onbeduidend deel van de onderhoudskosten van het globale seinsysteem

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 09 mar 2020, 17:02
door traxie

Shrek schreef:
CursorX schreef:
K V B schreef:
09 mar 2020, 12:05


Ik heb altijd gedacht dat het voordeel van ETCS L2 was dat je geen seinen meer nodig had. Juist om die reden is men bijvoorbeeld in Zwitserland begonnen om sommige conventionele lijnen ook met ETCS uit te rusten, juist om de seinen weg te kunnen halen, en zo kosten te sparen. Op die lijnen zijn dus de seinen weggehaald.
Zelfs bij etcs level 1 kun je perfect seinen vervangen door stopmerkborden, zoals bijvoorbeeld op lijn 2.
Echter zolang niet alle krachtvoertuigen uitgerust zijn met etcs kun je dag natuurlijk onmogelijk doen.
Infrabel is zelfs van plan om over enkele jaren seinen weg te halen op enkele andere ETCS1-lijnen.
Dat kan, maar de implicaties voor de regelmaat bij een gesloten beheerd (niet permissief) sein zijn groot. Je weet immers niet of het sein nog dicht staat of niet. Zodat je bij beheerde seinen die vervangen zouden zijn door stopmerkborden telkens de overschrijdingsformaliteiten moet vervullen. Voor permisieve seinen zou het wel kunnen zonder enig probleem.