Pagina 94 van 139

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 13:33
door dantjebram72
nick schreef: 24 jun 2020, 09:51 Hoewel het systeem voor Infrabel waarschijnlijk wel goed uitkomt is het voor een bestuurder zeer lastig om te rijden vind ik. ETCS is zeer goed, er is controle en je hebt er zicht op.

ETCS LS is zo van willen maar niet kunnen in mijn mening...

En zoals CursorX zegt, weer een nieuw veiligheidssysteem die toch weer weg zal vallen tegen dat we het goed kennen.

Als ze wachten met LS tot N1 bijna overal uitgerold is en direct in 1 stuk werk kan ik er nog mee leven maar niet in stukjes en brokjes zoals nu met ERCS N1, mooi voorbeeld is nu in Oostende... 8km ETCS
Ik ben juist heel blij met ETCS in Oostende! Er is zeer druk treinverkeer en veel rangeer activiteit en treinen komen aanrijden aan relatief grote snelheid aangereden + doodlopende sporen. Zo snel mogelijk ETCS activeren was dus een slimme zet! Zeker omdat veel materieel dat hier komt reeds uitgerust is.

ETCS LS is een soort van tussenoplossing maar het verhoogt de veiligheid weldegelijk. Het is niet hetzelfde als full supervision maar de grootste veiligheidsrisico's zullen wel afgedekt worden. Vergeet niet dat de TBL1+ niet verplicht is voor vervoerders waardoor treinen nog steeds op memor mogen rijden op deze lijnen tot ETCS er ligt.

TBL2 is nog niet zo lang geleden verdwenen uit het belgische landschap, TBL1 gaat over anderhalf jaar ook eruit. TBL1+ and Memor gaan er over een dikke 4 jaar ook uit. Met uitzondering van de TVM op HSL1 gaat België dus volledig op ETCS zitten en wordt het een pak simpeler voor vervoerders en treinbestuurders.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 19:57
door nick
dantjebram72 schreef:
nick schreef: 24 jun 2020, 09:51 Hoewel het systeem voor Infrabel waarschijnlijk wel goed uitkomt is het voor een bestuurder zeer lastig om te rijden vind ik. ETCS is zeer goed, er is controle en je hebt er zicht op.

ETCS LS is zo van willen maar niet kunnen in mijn mening...

En zoals CursorX zegt, weer een nieuw veiligheidssysteem die toch weer weg zal vallen tegen dat we het goed kennen.

Als ze wachten met LS tot N1 bijna overal uitgerold is en direct in 1 stuk werk kan ik er nog mee leven maar niet in stukjes en brokjes zoals nu met ERCS N1, mooi voorbeeld is nu in Oostende... 8km ETCS
Ik ben juist heel blij met ETCS in Oostende! Er is zeer druk treinverkeer en veel rangeer activiteit en treinen komen aanrijden aan relatief grote snelheid aangereden + doodlopende sporen. Zo snel mogelijk ETCS activeren was dus een slimme zet! Zeker omdat veel materieel dat hier komt reeds uitgerust is.

ETCS LS is een soort van tussenoplossing maar het verhoogt de veiligheid weldegelijk. Het is niet hetzelfde als full supervision maar de grootste veiligheidsrisico's zullen wel afgedekt worden. Vergeet niet dat de TBL1+ niet verplicht is voor vervoerders waardoor treinen nog steeds op memor mogen rijden op deze lijnen tot ETCS er ligt.

TBL2 is nog niet zo lang geleden verdwenen uit het belgische landschap, TBL1 gaat over anderhalf jaar ook eruit. TBL1+ and Memor gaan er over een dikke 4 jaar ook uit. Met uitzondering van de TVM op HSL1 gaat België dus volledig op ETCS zitten en wordt het een pak simpeler voor vervoerders en treinbestuurders.
Dat ze ETCS uitrollen in Oostende is een zeer goeie zaak maar waarom zo een klein stukje... Waarom tot niet net voor Brugge dan? De bakens liggen er, dus het is gewoon war programmeren

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 20:39
door Steven
Dat zal wel volgen, toen men ETCS in dienst stelde op L25 tussen Mechelen en Antwerpen heeft men dat ook met kleine stukjes gedaan, in het begin over de afstand van een 3-tal seinen, geregeld kwam er een stuk bij.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 21:00
door Shrek
nick schreef:
dantjebram72 schreef:
nick schreef: 24 jun 2020, 09:51 Hoewel het systeem voor Infrabel waarschijnlijk wel goed uitkomt is het voor een bestuurder zeer lastig om te rijden vind ik. ETCS is zeer goed, er is controle en je hebt er zicht op.

ETCS LS is zo van willen maar niet kunnen in mijn mening...

En zoals CursorX zegt, weer een nieuw veiligheidssysteem die toch weer weg zal vallen tegen dat we het goed kennen.

Als ze wachten met LS tot N1 bijna overal uitgerold is en direct in 1 stuk werk kan ik er nog mee leven maar niet in stukjes en brokjes zoals nu met ERCS N1, mooi voorbeeld is nu in Oostende... 8km ETCS
Ik ben juist heel blij met ETCS in Oostende! Er is zeer druk treinverkeer en veel rangeer activiteit en treinen komen aanrijden aan relatief grote snelheid aangereden + doodlopende sporen. Zo snel mogelijk ETCS activeren was dus een slimme zet! Zeker omdat veel materieel dat hier komt reeds uitgerust is.

ETCS LS is een soort van tussenoplossing maar het verhoogt de veiligheid weldegelijk. Het is niet hetzelfde als full supervision maar de grootste veiligheidsrisico's zullen wel afgedekt worden. Vergeet niet dat de TBL1+ niet verplicht is voor vervoerders waardoor treinen nog steeds op memor mogen rijden op deze lijnen tot ETCS er ligt.

TBL2 is nog niet zo lang geleden verdwenen uit het belgische landschap, TBL1 gaat over anderhalf jaar ook eruit. TBL1+ and Memor gaan er over een dikke 4 jaar ook uit. Met uitzondering van de TVM op HSL1 gaat België dus volledig op ETCS zitten en wordt het een pak simpeler voor vervoerders en treinbestuurders.
Dat ze ETCS uitrollen in Oostende is een zeer goeie zaak maar waarom zo een klein stukje... Waarom tot niet net voor Brugge dan? De bakens liggen er, dus het is gewoon war programmeren
Brugge en L50A komen in level2, daar gaan we nu dus geen level 1 leggen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 22:15
door CursorX
Shrek schreef: 24 jun 2020, 21:00
nick schreef:
dantjebram72 schreef:
Ik ben juist heel blij met ETCS in Oostende! Er is zeer druk treinverkeer en veel rangeer activiteit en treinen komen aanrijden aan relatief grote snelheid aangereden + doodlopende sporen. Zo snel mogelijk ETCS activeren was dus een slimme zet! Zeker omdat veel materieel dat hier komt reeds uitgerust is.

ETCS LS is een soort van tussenoplossing maar het verhoogt de veiligheid weldegelijk. Het is niet hetzelfde als full supervision maar de grootste veiligheidsrisico's zullen wel afgedekt worden. Vergeet niet dat de TBL1+ niet verplicht is voor vervoerders waardoor treinen nog steeds op memor mogen rijden op deze lijnen tot ETCS er ligt.

TBL2 is nog niet zo lang geleden verdwenen uit het belgische landschap, TBL1 gaat over anderhalf jaar ook eruit. TBL1+ and Memor gaan er over een dikke 4 jaar ook uit. Met uitzondering van de TVM op HSL1 gaat België dus volledig op ETCS zitten en wordt het een pak simpeler voor vervoerders en treinbestuurders.
Dat ze ETCS uitrollen in Oostende is een zeer goeie zaak maar waarom zo een klein stukje... Waarom tot niet net voor Brugge dan? De bakens liggen er, dus het is gewoon war programmeren
Brugge en L50A komen in level2, daar gaan we nu dus geen level 1 leggen.
En wanneer is dat dan voorzien?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 24 jun 2020, 22:59
door Shrek
CursorX schreef: 24 jun 2020, 22:15
En wanneer is dat dan voorzien?
Eind dit jaar komen de RBC's van Dendermonde, Antwerpen en de eerste van Gent in dienst. Alle latere projecten zullen er van afhangen hoe vlot die 3 operationeel geraken.


Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 jun 2020, 10:38
door dantjebram72
Iets heel anders, ik lees net dat de nieuwe ICNG van de Ns vanaf 2025 de TRAXX gaat vervangen op de relatie Brussel - Amsterdam. Maar tot mijn verbazing krijgt deze trein toch nog TBL1+ ingebouwd? Ik zou verwachten dat deze trein een primeur zou zijn voor België omdat het overal zou kunnen rondrijden met enkel ETCS aan boord.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 jun 2020, 11:00
door Shrek
In principe zou dat inderdaad niet nodig zijn, de trajecten waar ze zouden gaan rijden zijn vanaf 2022 helemaal in ETCS. Misschien wisten ze dat op het moment van bestellen nog niet.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 jun 2020, 11:02
door Steve
Zullen ook alle gebruikelijke omleidingsroutes met (relatieve) zekerheid ETCS hebben tegen dan? Dat kan misschien ook meegespeeld hebben in de beslissing.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 jun 2020, 11:06
door Shrek
Steve schreef:Zullen ook alle gebruikelijke omleidingsroutes met (relatieve) zekerheid ETCS hebben tegen dan? Dat kan misschien ook meegespeeld hebben in de beslissing.
Als je Aarschot als omleidingsroute rekent wordt het inderdaad al wat krapper.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 jun 2020, 11:15
door Steve
Zeker weten - kijk maar wat er enkele weken geleden nog gebeurd is. Bij uitbreiding zou je ook kunnen denken aan de lijnen 59, 54, 52, 57, 60, maar die liggen minder voor de hand ivm het verplichte kopmaken en het nog grotere tijdverlies.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 jun 2020, 13:06
door pietje
Ik ga ervan uit dat in een nieuw treinstel het verschil tussen ETCS zonder TBL1+ en met TBL1+ enkel in de software zit.
De fysieke hardware is dus "gratis" als je toch al ETCS hebt, en met prijzen voor software kan soms veel beter "gespeeld" worden bij een aanbesteding.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 jun 2020, 13:19
door Shrek
pietje schreef:Ik ga ervan uit dat in een nieuw treinstel het verschil tussen ETCS zonder TBL1+ en met TBL1+ enkel in de software zit.
De fysieke hardware is dus "gratis" als je toch al ETCS hebt, en met prijzen voor software kan soms veel beter "gespeeld" worden bij een aanbesteding.
Dat is niet helemaal waar, TBL1+ heeft bijvoorbeeld ook een krokodilborstel nodig. Maar de STM-tbl1+ zal inderdaad niet de grootste kost zijn in een nieuwe trein.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 jun 2020, 20:18
door Zwoopaman
Shrek schreef: 25 jun 2020, 13:19 Dat is niet helemaal waar, TBL1+ heeft bijvoorbeeld ook een krokodilborstel nodig. Maar de STM-tbl1+ zal inderdaad niet de grootste kost zijn in een nieuwe trein.
Wat dus eigenlijk wilt zeggen dat niet elk sein is uitgerust met TBL1+ maar er ook nog seinen met enkel memor functie zijn?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 25 jun 2020, 20:23
door Steven
Er zijn inderdaad nog seinen zonder TBL 1+.