Pagina 101 van 139

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 feb 2021, 21:41
door Shrek
jknockaert schreef: 10 feb 2021, 21:07 Ik neem aan dat vanaf de grens tot ergens Randwyk er krokodillen liggen. Zijn die bij Prorail anders dan bij Infrabel? Verderop ligt ATB, daar zal de ETCS niet veel mee kunnen en rijdt de trein sowieso onbeveiligd.
De trein is grondig gewijzigd, er moet eerste aangetoond worden dat deze wijzigingeng geen invloed hebben op de Nederlandse infra. Dat is bij alle homologaties zo, de breaks zijn geen uitzondering daarop.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 feb 2021, 22:17
door umbusko
rvdborgt schreef: 10 feb 2021, 14:23 De MS80 zijn blijkbaar nu allemaal met ETCS uitgerust:
https://nmbs.prezly.com/nmbs-voltooit-e ... opese-unie

Ze komen dus niet meer in Maastricht voordat ze opnieuw in Nederland zijn toegelaten. Ik veronderstel dat er al een tijdje weer klassieke tweetjes rijden.

Groetjes,
Rian
Afgelopen zaterdag (de 6de) heb ik in Maastricht nog een Break zien rijden. Sindsdien ben ik er niet meer geweest.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 feb 2021, 23:03
door rvdborgt
umbusko schreef: 10 feb 2021, 22:17
rvdborgt schreef: 10 feb 2021, 14:23 De MS80 zijn blijkbaar nu allemaal met ETCS uitgerust:
https://nmbs.prezly.com/nmbs-voltooit-e ... opese-unie

Ze komen dus niet meer in Maastricht voordat ze opnieuw in Nederland zijn toegelaten. Ik veronderstel dat er al een tijdje weer klassieke tweetjes rijden.
Afgelopen zaterdag (de 6de) heb ik in Maastricht nog een Break zien rijden. Sindsdien ben ik er niet meer geweest.
De NMBS verzwijgt in het bericht dat er meer dan 106 Breaks zijn. Volgens railfaneurope.net zijn er 139, dus dan blijven er 23 over die kennelijk geen ETCS krijgen. Worden die dan in 2025 afgevoerd?

Groetjes,
Rian

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 feb 2021, 23:16
door Steven
De breaks zijn al jaren niet volledig. Maar ik kan mij niet voorstellen dat er al zoveel aan de kant staan.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 feb 2021, 23:29
door Shrek
rvdborgt schreef: 10 feb 2021, 23:03
umbusko schreef: 10 feb 2021, 22:17
rvdborgt schreef: 10 feb 2021, 14:23 De MS80 zijn blijkbaar nu allemaal met ETCS uitgerust:
https://nmbs.prezly.com/nmbs-voltooit-e ... opese-unie

Ze komen dus niet meer in Maastricht voordat ze opnieuw in Nederland zijn toegelaten. Ik veronderstel dat er al een tijdje weer klassieke tweetjes rijden.
Afgelopen zaterdag (de 6de) heb ik in Maastricht nog een Break zien rijden. Sindsdien ben ik er niet meer geweest.
De NMBS verzwijgt in het bericht dat er meer dan 106 Breaks zijn. Volgens railfaneurope.net zijn er 139, dus dan blijven er 23 over die kennelijk geen ETCS krijgen. Worden die dan in 2025 afgevoerd?

Groetjes,
Rian
Of ze houden een klein deel voorlopig apart om nog naar Maastricht te kunnen rijden.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 feb 2021, 23:45
door trainlovertje
Shrek schreef: 10 feb 2021, 23:29 Of ze houden een klein deel voorlopig apart om nog naar Maastricht te kunnen rijden.
Maar in het persbericht zegt men wel dat men nu werk zal maken van de toelatingsprocedure voor Nederland, dus op middellange termijn zullen de stellen zonder ETCS ook niet meer 'nuttig' zijn.
Officieel zijn er effectief nog 139 in dienst, dus ik snap ook niet waarom men doet alsof het er maar 106 zijn. Misschien eens navragen bij NMBS zelf dan maar.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 feb 2021, 23:47
door umbusko
Als ik kijk via recente spots op Somda (https://www.somda.nl/spots/1//0///53**), dan zie ik dat er vandaag in ieder geval één Break (354) en één klassiekje (739) naar Maastricht hebben gereden. Die spots worden handmatig ingevoerd op basis van eigen waarnemingen en zijn dus betrouwbaar. Verder zie ik de laatste dagen i.i.g. Breaks 346, 359 en 317 verschijnen en verder terug zijn wel meer stellen te vinden, maar de vraag is natuurlijk wanneer het laatste stel richting ETCS-inbouw is gegaan.

(Eerst filteren op treinnummer 53**, vervolgens kun je filteren op datum (oplopend of aflopend).)

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 feb 2021, 16:02
door JHS2013
Volgens de storingspagina is vandaag een MR80 geweigerd aan de grens

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 feb 2021, 16:18
door rvdborgt
JHS2013 schreef: 12 feb 2021, 16:02 Volgens de storingspagina is vandaag een MR80 geweigerd aan de grens
Aangezien de NMBS in het verleden ook wel eens de verkeerde machinisten naar Maastricht stuurde, zou het me helaas niet verbazen dat er soms ook verkeerde treinstellen gestuurd worden...

Groetjes,
Rian

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 feb 2021, 16:49
door Steve
In dezelfde trant heb ik destijds nog een klassiekje in Maastricht gezien met TBL1+ aan boord, hoewel dat ook nog niet gehomologeerd was op dat moment (was volgens mij in 2011). Wel benieuwd hoe het dan komt dat deze MS80 deze keer aan de grens tegengehouden is, weten ze aan Nederlandse kant meteen dat dat treinstel niet (meer) gehomologeerd is?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 feb 2021, 18:31
door JHS2013
Kan ook zijn dat de NMBS zelf doorhad dat ze de grens niet over mocht

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 feb 2021, 18:40
door umbusko
Wat dan wel weer frappant is, is dat de trein gewoon in de dienstregeling gebleven is. Om de 4 uur valt er dus een rit Visé-Maastricht v.v. uit...
(Zie bijvoorbeeld https://treinposities.nl/vertrekstaat/eijsden)

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 feb 2021, 20:00
door rvdborgt
Steve schreef: 12 feb 2021, 16:49 In dezelfde trant heb ik destijds nog een klassiekje in Maastricht gezien met TBL1+ aan boord, hoewel dat ook nog niet gehomologeerd was op dat moment (was volgens mij in 2011). Wel benieuwd hoe het dan komt dat deze MS80 deze keer aan de grens tegengehouden is, weten ze aan Nederlandse kant meteen dat dat treinstel niet (meer) gehomologeerd is?
Kan toeval zijn: de verkeerde machinisten werden soms ook pas ontdekt als er contact met de verkeersleiding nodig was of als ILT een steekproefcontrole deed.

Groetjes,
Rian

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 feb 2021, 21:28
door Klassiekje
Dat ging niet om 'verkeerde' machinisten maar gewoon om onvoldoende taalkennis. :)

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 12 feb 2021, 22:14
door rvdborgt
Klassiekje schreef: 12 feb 2021, 21:28 Dat ging niet om 'verkeerde' machinisten maar gewoon om onvoldoende taalkennis. :)
En dat zijn dan dus de verkeerde (= niet de goede) machinisten.

Groetjes,
Rian