Pagina 113 van 139

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 21 dec 2021, 15:52
door Klassiekje
Ook wel de 'lamp deuren' genoemd. Op een gesleepte trein is het nu nog altijd de treinbegeleider die het openen en het sluiten van de deuren beveelt. Als alle rijtuigen uitgerust (zouden) zijn gebeurt het openen door de treinbestuurder via een dispositief in de stuurpost. Zoals bij motorstellen dus.
Ook is er een controlelamp waaraan de bestuurder dan kan zien of alle deuren effectief gesloten zijn.
Dit is door het boordpersoneel als eis gesteld om de veiligheid van LINDA (de nieuwe vertrekprocedure) te verhogen.

Alle moderne locomotieven (13 & 18/19) en stuurrijtuigen (I11 & M6) hebben deze installatie maar ze is nooit in dienst gesteld.
Bij de M7 wordt deze vanuit de fabriek in dienst geleverd. Ook hier als enige voorwaarde: een homogene samenstelling.
Tussen verschillende types van rijtuigen werkt dit dus niet. Ook bijvoorbeeld als je I6, I10 en I11 gaat mengen. Er zal wel één of andere technische reden voor zijn.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 21 dec 2021, 16:09
door Steve
Klassiekje schreef: 21 dec 2021, 15:52 Alle moderne locomotieven (13 & 18/19) en stuurrijtuigen (I11 & M6) hebben deze installatie maar ze is nooit in dienst gesteld.
Bij de M7 wordt deze vanuit de fabriek in dienst geleverd. Ook hier als enige voorwaarde: een homogene samenstelling.
Tussen verschillende types van rijtuigen werkt dit dus niet. Ook bijvoorbeeld als je I6, I10 en I11 gaat mengen. Er zal wel één of andere technische reden voor zijn.
Ook niet als je materieel combineert dat ermee is uitgerust, pakweg M6/I11/M7?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 21 dec 2021, 16:59
door JHS2013
Met enige moeite zal dat wel lukken. Voor zover weet worden de M6 geupgraded om met hetzelfde interne netwerk van de M7 te kunnen communiceren, maar heb daar nog niet veel resultaat van gezien.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 23 dec 2021, 12:33
door Shrek
pietje schreef: 23 dec 2021, 12:27 Maar in principe zou alles ETCS zijn in 2025?
Als je voor eender welke lijn een ruwe schatting wil, zal dat in vele gevallen het antwoord zijn.
Van de projecten die nu al opgestart zijn, kan je met enige zekerheid zeggen dat ze binnen 2 jaar wel klaar zijn. Hieronder vallen onder andere de hele Brusselse omgeving, L96, L125, L37,... Voor alle andere lijnen zal het inderdaad ergens tussen 2023 en 2025 zijn.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 30 dec 2021, 18:52
door 260689
Even een vraagje onder de machinisten. In de AM96 waar al ETCS is ingebouwd 'die ene van de reeks 400, nummer ontga mij effe'. Hoe hebben ze dat met de KVB gedaan? Is deze ook digitaal geworden zoals TBL1+? Is staat de fysieke bak er nog? En is deze al goedgekeurd voor FR?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 31 dec 2021, 14:28
door Yassine_TB
260689 schreef: 30 dec 2021, 18:52 Even een vraagje onder de machinisten. In de AM96 waar al ETCS is ingebouwd 'die ene van de reeks 400, nummer ontga mij effe'. Hoe hebben ze dat met de KVB gedaan? Is deze ook digitaal geworden zoals TBL1+? Is staat de fysieke bak er nog? En is deze al goedgekeurd voor FR?
Als ik me nog goed herinner was op dat stel (458?) KVB als STM geïntegreerd en stond de fysieke KVB bak er niet meer. Maar FR heeft nog geen goedkeuring gegeven voor deze stellen om naar Rijsel te rijden volgens wat ik gehoord heb van een instructeur. Daarom dat voorlopig de rest van de 4xx stellen niet worden uitgerust met ETCS.

EDIT: de fysieke KVB bak staat er wel nog op de 4xx stellen die ETCS hebben. Dus het klopt niet wat ik hierboven zei.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 02 jan 2022, 16:25
door Klassiekje
ETCS2 op de L50A lijkt toch nog een groot probleem te zijn. Als je Treinbestuurder een beetje volgt zie je toch elke week meerdere meldingen die daarmee te maken hebben.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 02 jan 2022, 17:45
door 260689
Klassiekje schreef: 02 jan 2022, 16:25 ETCS2 op de L50A lijkt toch nog een groot probleem te zijn. Als je Treinbestuurder een beetje volgt zie je toch elke week meerdere meldingen die daarmee te maken hebben.
Zowel de E1514 als de E1538 hebben aan vertakking Meulenwijk. Probleem ETCS. E1514 is onder TBL1+ verder gereden.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 02 jan 2022, 18:32
door Yassine_TB
260689 schreef: 02 jan 2022, 17:45
Klassiekje schreef: 02 jan 2022, 16:25 ETCS2 op de L50A lijkt toch nog een groot probleem te zijn. Als je Treinbestuurder een beetje volgt zie je toch elke week meerdere meldingen die daarmee te maken hebben.
Zowel de E1514 als de E1538 hebben aan vertakking Meulenwijk. Probleem ETCS. E1514 is onder TBL1+ verder gereden.
Iemand enig idee wat het probleem precies is? Verlies van verbinding met RBC?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 jan 2022, 17:53
door joverwimp
uit www.knack.be/nieuws/belgie/elke-maand-r ... r-RNBAVUKN :

Infrabel rustte in 2021 627 kilometer spoor uit met ETCS.
Momenteel beschikt 39 procent van de hoofdsporen over het systeem, tegen eind 2025 moet ETCS op het volledige spoornet beschikbaar zijn. De federale regering legde eerder al vast dat vanaf midden december 2025 alleen ETCS als veiligheidssysteem nog geoorloofd is in België. Dat betekent dat ook de treinoperatoren hun treinstellen tegen dan met de cruisecontrol uitgerust moeten hebben.
Bij spoorwegmaatschappij NMBS, veruit de grootste speler in België, is momenteel 71 procent van de treinen uitgerust met ETCS. 'We zitten op schema om tegen eind 2023 de volledige vloot hiervan te voorzien', zegt woordvoerder Dimitri Temmerman.

Het aantal treinen dat voorbij een rood sein reed, is vorig jaar toegenomen. Er waren op de hoofdsporen in België 72 seinvoorbijrijdingen, of gemiddeld 6 per maand. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel. Die wijst er wel op dat het aantal potentieel gevaarlijke situaties door seinvoorbijrijdingen nooit zo laag lag.
Er waren 13 meer seinvoorbijrijdingen op de hoofdsporen dan in 2020 (toen: 59). De toename heeft volgens Infrabel deels te maken met de coronacrisis. In 2020 legden alle treinen samen immers minder kilometers af - denk bijvoorbeeld aan de "treindienst van nationaal belang", een beperkt aanbod dat toen een tijd gold -, waardoor de kans dat een trein door het rood reed verhoudingsgewijs ook kleiner was. In 2019 reden er 85 treinen door het rood.
De seinvoorbijrijdingen leidden vorig jaar niet tot ongevallen en er vielen dus ook geen slachtoffers. 'Positief is dat het aantal potentieel gevaarlijke situaties is gedaald', zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. Want niet elke keer dat een trein voorbij een rood sein rijdt, ontstaat er meteen een gevaarlijke situatie. Dat gebeurt pas als die trein daarbij bijvoorbeeld een ander spoor kruist.
Vorig jaar werd bij 18 van de 72 seinvoorbijrijdingen zo'n gevaarlijk punt overschreden, of in 25 procent van de gevallen. 'Dat is het laagste niveau ooit', aldus Petit. In 2020 ging het om 36 procent.

Die verbetering is volgens de spoorinfrastructuurbeheerder te danken aan de implementatie van veiligheidssystemen zoals het automatische stopsysteem TBL1+ en ETCS. Vooral het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System), dat momenteel wordt uitgerold, moet de veiligheid verder verhogen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 jan 2022, 18:01
door CursorX
Vanwaar komt toch altijd het woord cruisecontrol in dit soort artikels? Etcs is veel, maar je moet nog steeds zelf aan die knuppel trekken anders gebeurt er helemaal niks 😅

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 28 jan 2022, 08:22
door Shrek
Intussen is 38% van de sporen uitgerust met ETCS, de bedoeling is om dit jaar over de 50% te gaan.
De jaren erna zal het dan nog harder moeten gaan om tegen december 2025 de 100% bereikt te hebben.
ETCS_6.png

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 28 jan 2022, 09:24
door CursorX
Shrek schreef: 28 jan 2022, 08:22 Intussen is 38% van de sporen uitgerust met ETCS, de bedoeling is om dit jaar over de 50% te gaan.
De jaren erna zal het dan nog harder moeten gaan om tegen december 2025 de 100% bereikt te hebben.
ETCS_6.png
Trek er gerust 301 km vanaf. Etcs LS is eigenlijk geen etcs, dat weten we allemaal.
En ja ik weet dat het dat technisch gezien wel is, maar voor een bestuurder is het eigenlijk nog minder controle dan op tbl 1+...

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 28 jan 2022, 09:37
door groentje
LS is compatibel, dat is voor het vooropgestelde doel (ETCS kunnen opleggen aan alle vervoerders) het belangrijkste. En als ik het zo zie, kan ik het in grote lijnen eens eens zijn om op de gekozen lijnen te beginnen met een eenvoudiger versie, alleen naar Mol hoop ik dat er relatief snel wordt geüpgraded, zeker in Mol zelf.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 28 jan 2022, 09:59
door jan_olieslagers
Het valt me op dat de 301 km ETCS1LS allemaal in uithoeken van het netwerk zitten (Genk, Eeeklo, Poperinge, ...) Is dat voor de overige 74% ook voorzien?