ETCS in België.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20963
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Dat is normaal ETCS zal net als TBL2 en ook TVM gaan kijken naar een gewaarborgde vrije afstand, zonet krijgt de bestuurder de aanduiding om binnen afstand X te stoppen.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

Shrek schreef:
Steven schreef:
260689 schreef:Dus de IC-A en IC-O rijden daar nu al effectief 200km/h op?
neen die doen dat niet, de stuurrijtuigen hebben geen etcs en de HLE18 hebben geen actieve ETCS
Thalys en ICE dus wel?
ICE volgens mij niet. Die hebben nog een niet geïntegreerd systeem. In Luik moeten ze normaal ergens een omschakeling doen om de onboard ETCS in te schakelen voor de L3. Dit kunnen ze alleen bij stilstand.
Voor de L36 zouden ze dan in Leuven nog eens moeten stoppen om te schakelen tussen ETCS en TBL2 (voor de L2). De winst van het kleine stukje 200 km/h is dan rap verloren.
Een geïntegreerd systeem voor ICE met automatische omschakeling tussen de verschillende systemen is wel op komst maar nog niet getest, laat staan gehomologeerd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20963
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

peejee2 schreef: ICE volgens mij niet. Die hebben nog een niet geïntegreerd systeem. In Luik moeten ze normaal ergens een omschakeling doen om de onboard ETCS in te schakelen voor de L3. Dit kunnen ze alleen bij stilstand.
Voor de L36 zouden ze dan in Leuven nog eens moeten stoppen om te schakelen tussen ETCS en TBL2 (voor de L2). De winst van het kleine stukje 200 km/h is dan rap verloren.
Een geïntegreerd systeem voor ICE met automatische omschakeling tussen de verschillende systemen is wel op komst maar nog niet getest, laat staan gehomologeerd.
Ter info in het station leuven is er niets meer dan memor hoor, GEEN TBL2 of ETCS of TBL1+, dus van L2 naar L36N heb je TBL2 => memor, ETCS. die begint in de buurt van het kanaal Leuven - Mechelen. In het station van Leuven liggen namelijk totaal geen eurobakens die nodig zijn voor ETCS en TBL1+
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef: Ter info in het station leuven is er niets meer dan memor hoor, GEEN TBL2 of ETCS of TBL1+, dus van L2 naar L36N heb je TBL2 => memor, ETCS. die begint in de buurt van het kanaal Leuven - Mechelen. In het station van Leuven liggen namelijk totaal geen eurobakens die nodig zijn voor ETCS en TBL1+
Daar zullen ze wel mee wachten totdat L2 ETCS heeft zeker?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20963
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Deze ochtend de kans gehad te spreken met een ICE bestuurder en die bevestigde het feit dat ze op L36N maar 160 km/u doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Deze ochtend de kans gehad te spreken met een ICE bestuurder en die bevestigde het feit dat ze op L36N maar 160 km/u doen.
en is dat dan onder ETCS of memor?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20963
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Dat is daar etcs en momenteel dus enkel in gebruik door Thalys.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ETCS in België.

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Dat is daar etcs en momenteel dus enkel in gebruik door Thalys.
En MR08 Desiro, wanneer ze er passeren.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ETCS in België.

Bericht door nahoj »

peejee2 schreef:
Shrek schreef: Thalys en ICE dus wel?
ICE volgens mij niet. Die hebben nog een niet geïntegreerd systeem. In Luik moeten ze normaal ergens een omschakeling doen om de onboard ETCS in te schakelen voor de L3. Dit kunnen ze alleen bij stilstand.
(...)
Hoe gaat dat dan van Aachen naar Luik? ICE stopt niet voor of op de Hammerbrücke, en volgens mij ligt begint ETCS pas op L3.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20963
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Ze moeten de ETCS activeren in Luik/Aachen daarna gaat hij wel ontvangen. Allicht kunnen de ICE3 nog niet reageren op de bakens die de automatische omschakeling uitvoeren.
Paul
Berichten: 1024
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: ETCS in België.

Bericht door Paul »

MIVB-reiziger schreef:Het is mij wel opgevallen dat sommige IC-A's nog slechts 16 minuten rittijd hebben tussen Brussel-Noord en Leuven (andere IC-A's hebben er 17, bij de andere IC's gaat het tot 20). Zou er enig verband zijn?
Vijfentwintig jaar geleden (spoorboekjes 1984 en volgende) hadden de treinen van IC F (breaks) slechts 16 minuten rijtijd nodig tussen Brussel-Noord en Leuven. De maximumsnelheid bedroeg toen 140 km/u...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20963
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Het grootste belang is de juiste route die ze nemen, als ze in Brussel Noord onmiddellijk op L36N zitten scheelt dat heel wat tov de route die eerste langs L36 gaat tot Haren.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ETCS in België.

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Ze moeten de ETCS activeren in Luik/Aachen daarna gaat hij wel ontvangen. Allicht kunnen de ICE3 nog niet reageren op de bakens die de automatische omschakeling uitvoeren.
Aha. En tussen Aachen en L.3 zullen geen andere eurobakens liggen, wat vermijdt dat de reeds ingeschakelde ETCS problemen zou geven. (Dit is een hypothese, ik ken de werkelijke situatie niet.)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20963
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Vermoedelijk is het zoiets, ik ben geen vragen in details gaan stellen hoor :-)
dentheo
Berichten: 7884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
Steven schreef:Deze ochtend de kans gehad te spreken met een ICE bestuurder en die bevestigde het feit dat ze op L36N maar 160 km/u doen.
en is dat dan onder ETCS of memor?
Onder memor neem ik aan....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie