Pagina 61 van 139

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 26 sep 2017, 22:20
door dentheo
Asterix schreef: 26 sep 2017, 21:52 ETCS is toch net ontwikkeld om het principe van 'ieder zijn eigen systeem' tegen te gaan? Wat is dan nog het nut ten opzichte van een performant nationaal veiligheidssysteem?

Inderdaad, maar men heeft het gestandardiseerd voor het "ontwikkeld" was.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 sep 2017, 05:18
door Shrek
Asterix schreef:
Shrek schreef: 26 sep 2017, 21:09
Asterix schreef:Is dat nu zo moeilijk om een echt grensoverschrijdend systeem zonder hindernissen te ontwikkelen?
Tegenwoordig niet meer (kijk maar naar onze grens met Luxemburg of Frankrijk), maar in 2005 stonden de standaarden (TSI) nog niet op punt, waardoor iedereen een beetje zijn goesting deed en je dus dit soort problemen krijgt.
ETCS is toch net ontwikkeld om het principe van 'ieder zijn eigen systeem' tegen te gaan? Wat is dan nog het nut ten opzichte van een performant nationaal veiligheidssysteem?

Tweede vraag: kan men anno 2017 dan niet 'upgraden' naar eenzelfde versie?
Het probleem van L4/HSL Zuid is niet zozeer "ieder zijn systeem", maar eerder "andere kladversie van de standaard gebruikt".
Het upgraden naar de standaard 2.3.0d wordt bekeken, probleem is dat dit zeer duur is waardoor het verleidelijk is om dit steeds maar uit te stellen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 sep 2017, 09:57
door dentheo
Shrek... waarom is die upgrade zo duur ? Prijs software ?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 sep 2017, 11:46
door Asterix
Shrek schreef: 27 sep 2017, 05:18Het probleem van L4/HSL Zuid is niet zozeer "ieder zijn systeem", maar eerder "andere kladversie van de standaard gebruikt".
Toch jammer want het komt wel neer op ieder zijn eigen systeem. Men moet extra investeringen doen om naar een ander land te kunnen reizen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 27 sep 2017, 15:30
door Shrek
dentheo schreef:Shrek... waarom is die upgrade zo duur ? Prijs software ?
Ja, het is puur software he. Vooral het testen kost ongelooflijk veel. Het is dan ook allemaal SIL4 veiligheisniveau.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 okt 2017, 10:34
door IGBT-6000
Is dat dan de software in de bakens (Firmware)? Of is het de software in RBC? Of is het de software in Line Side Units?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 okt 2017, 11:06
door Shrek
IGBT-6000 schreef: 06 okt 2017, 10:34 Is dat dan de software in de bakens (Firmware)? Of is het de software in RBC? Of is het de software in Line Side Units?
Alle 3 hangen samen, alle 3 moeten ze mogelijk aangepast worden.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 okt 2017, 16:31
door ebpdude
En ook het EBP moet aangepast worden on de nieuwe ETCS lvl 2 interlocking van S. te ondersteunen. Ook dat is niet van de poes. Het zal dus nog wel een paar jaartjes duren voor we overall in Belgie ETCS hebben.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 06 okt 2017, 16:48
door Shrek
ebpdude schreef:En ook het EBP moet aangepast worden on de nieuwe ETCS lvl 2 interlocking van S. te ondersteunen. Ook dat is niet van de poes. Het zal dus nog wel een paar jaartjes duren voor we overall in Belgie ETCS hebben.
Maar dat moet niet gebeuren voor de upgrade van L3/L4 waarover het hier ging.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 07 okt 2017, 21:43
door ebpdude
Inderdaad, het etcs level 2 verhaal is natuurlijk nog in volle ontwikkeling. Maar het past wel binnen de topic van deze thread.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 08 okt 2017, 17:58
door Horatio
Misschien een domme vraag, maar wat ik mij al eigenlijk heel lang afvraag in verband met ETCS level 2:
Dat Radio Block Center (RBC), waar bevindt zich dat? Is dat effectief een gebouw die nieuw opgetrokken wordt en is dit dan bemand? Of bevindt zich dat gewoon in de bestaande blokpost?
Is er trouwens al geweten waar en wanneer de eerste klassieke lijn met ETCS level 2 opengaat in België :?:

mvg, :wink:

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 08 okt 2017, 22:00
door Shrek
Horatio schreef:Misschien een domme vraag, maar wat ik mij al eigenlijk heel lang afvraag in verband met ETCS level 2:
Dat Radio Block Center (RBC), waar bevindt zich dat? Is dat effectief een gebouw die nieuw opgetrokken wordt en is dit dan bemand? Of bevindt zich dat gewoon in de bestaande blokpost?
Is er trouwens al geweten waar en wanneer de eerste klassieke lijn met ETCS level 2 opengaat in België :?:

mvg, :wink:
Het RBC staat altijd vlak naast de PLP-computer waarmee hij verbonden is. De PLP computer staat bijna altijd in het gebouw waar de blok gevestigd is.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 08 okt 2017, 22:43
door ebpdude
Er is al wat volle baan ergens ten velde (ik vergeet juist waar) uitgerust met etcs 2 voor het lopende pilootproject. Pas als dat pilootproject met success is afgerond en EBP er helemaal klaar voor is volgt de rollout. Toekomstmuziek, dus.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 09 okt 2017, 13:03
door Shrek
ebpdude schreef: 08 okt 2017, 22:43 Er is al wat volle baan ergens ten velde (ik vergeet juist waar) uitgerust met etcs 2 voor het lopende pilootproject. Pas als dat pilootproject met success is afgerond en EBP er helemaal klaar voor is volgt de rollout. Toekomstmuziek, dus.
Niet enkel volle baan, de hele spoorlijn tussen De Panne en Lichtervelde is al voorzien daarop. Maar dat is maar een fractie van wat een Level2-project inhoudt. Belangrijker is het RBC dat in Brugge staat opgesteld, aan de programmering daarvan wordt nog volop gesleuteld.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 09 dec 2017, 20:43
door groentje
Ik kan nog een reden verzinnen (hebben we op lijn 4 soms voor), als een trein een reisweg aanlegt naar een spoor waar een trein nog weg moet rijden... in de richting van de aankomende trein. Vanuit Antwerpen wordt het sein in Noorderkempen belachelijk vroeg open gezet, nl. bij passage van het sein dat toegang geeft tot station Luchtbal. Dat geeft meestal geen problemen, maar soms kan de Noorderkempen-Express de baan wel nog vrijmaken voor de Thalys richting Nederland komt doorstomen, en vooral, de P-treintjes kunnen niet eerder aan het perron komen dan wanneer de IC in Noorderkempen het spoor heeft vrijgemaakt. We zetten dan ook meestal zelf een timer in de bewegingslijn van die P-treintjes, zodat de seinsturing pas gebeurt nadat de IC redelijkerwijs vertrokken is. Iemand die dat vergeet, zal ongetwijfeld al eens een reiswegaanleg gekregen hebben van de P-trein naar een bezet spoor I te NDK, het sein komt weliswaar niet open, maar verhindert wel de seinsturing van de trein die nog moet vertrekken in NDK. Ja, ik heb al eens vertraging veroorzaakt aan een trein omdat ik dat niet tijdig had gezien... De reisweg vernietigen gaat dan wel behoorlijk snel wanneer het sein niet open stond, maar het kost nog altijd tijd...
De oplossing is dan echter eerder om de trigger voor de seinsturing in NDK verder te leggen dan Luchtbal, me dunkt..