MaartendeJ schreef:-Fyra rijdt in treinstelmodus, Benelux in UIC-modus. In UIC-modus wil de NMBS dat er Spanjoletten in de deuren moeten zitten (dus een handgreep die je omhoog moet trekken om de deuren te kunnen openen). In de Fyra komen dus zowel drukknoppen, als Spanjoletten voor.
Een spanjolet is oorspronkelijk een vertikale stang, maar bij de spoorwegen is het dus de handgreep zelf (waar misschien nog wel een vergrendelingsstang achter zit)?
I6, I10 en I11 hebben in ieder geval drukknoppen naast de deuren en kunnen ook in UIC-modus werken. Niks geen handgrepen op de deur. Misschien wel een mechanische vergrendeling erbij, dat weet ik niet. Dus is die handgreepverplichting van de NMBS nog wel actueel?
MaartendeJ schreef:
-Fyra-locs hebben door de deursluiting een groene lamp (deuren dicht) knop in de cabine. Daarvoor moeten er wel twee eindrijtuigen aangepast zijn om dit door te kunnen geven aan de Fyra-locs. ICR-taal "Deuren dicht" is andere taal dan TRAXX-taal "deuren dicht". Die twee eindrijtuigen vertalen die signalen tot begrijpbare taal voor zowel ICR als TRAXX. De BNL-locs hebben die knop niet, omdat in UIC-modus de loc niets met de deuren open/dicht te maken heeft.
De enige manier om een Fyra-stam in de BNL te rijden is dus een omschakeling van treinstelmodus naar UIC-modus en het hebben van Spanjoletten in de deuren.
De loc van de BNL-stam heeft wel degelijk wat te maken met de deuren. Sinds een paar maanden werken de ICR/OBB/I-6,I-10 met het TB0 systeem. De machinist moet bij stilstanden langs het perron de deuren ontgrendelen. Als er centraal gesloten word door de HC kunnen de deuren niet meer geopend worden als er niet word ontgrendeld op de TRAXX. De UIC-modus heeft dus wel dégelijk wat te maken met de locomotief.
MaartendeJ schreef:
-Fyra-locs hebben door de deursluiting een groene lamp (deuren dicht) knop in de cabine. Daarvoor moeten er wel twee eindrijtuigen aangepast zijn om dit door te kunnen geven aan de Fyra-locs. ICR-taal "Deuren dicht" is andere taal dan TRAXX-taal "deuren dicht". Die twee eindrijtuigen vertalen die signalen tot begrijpbare taal voor zowel ICR als TRAXX. De BNL-locs hebben die knop niet, omdat in UIC-modus de loc niets met de deuren open/dicht te maken heeft.
De enige manier om een Fyra-stam in de BNL te rijden is dus een omschakeling van treinstelmodus naar UIC-modus en het hebben van Spanjoletten in de deuren.
De loc van de BNL-stam heeft wel degelijk wat te maken met de deuren. Sinds een paar maanden werken de ICR/OBB/I-6,I-10 met het TB0 systeem. De machinist moet bij stilstanden langs het perron de deuren ontgrendelen. Als er centraal gesloten word door de HC kunnen de deuren niet meer geopend worden als er niet word ontgrendeld op de TRAXX. De UIC-modus heeft dus wel dégelijk wat te maken met de locomotief.
Klopt wat hier gezegd wordt. Is nog maar een maand of 3/4 in voege.
Dank u voor de duidelijke toelichting MaartendeJ over het verschil tussen de Benelux en de Fyra. Ik kan me inderdaad vergist hebben.
De Benelux van vier over half 6 viel uit, evenals de stoptrein naar Antwerpen door een aanrijding tussen Roosendaal en Antwerpen. Het gevolg was dat iedereen op Breda die eigenlijk met de Benelux meewilde (en dat waren heel wat reizigers) met de intercity naar Roosendaal meemoest (op Roosendaal zou men dan bussen regelen). Helaas was dit maar een enkele dubbeldeksstam, dus erg krap.
er was vandaag ook een aanrijding in de buurt van Mariaburg.
Vermoedelijk de ic van 16hr naar NL want nadien was alles afgeschaft.
En deze kwam ook aan te NL met +3hr...
Steven schreef:Dat is raar want uic modus wil net zeggen dat de deuren zichzelf lossen bij snelheden lager dan 5km/u.
Ik meen dat er spraak was van een UIC 0, dat zou willen zeggen openen bij snelheid lager dan 0, dus niet...
Het systeem wat de TRAXX gebruikt is TB0 (Türblockierung ab 0 km/h) en zorgt door dmv een puls in de UIC kabel dat alle deuren gesloten blijven bij snelheden lager dan 5 km/h. Helaas wil de de OBB stam hier niet altijd aan meewerken,zodoende word door een gewijzigde tekst in het handboek NS/NMBS de trein dus afgeschaft als dit systeem niet werkt.
Een viertje.
Nee, het was maar goed, dat het inderdaad niet een enkele koploper was. Heb je van die koploper ook verschillende lengtes (of hoe je dat noemt)?
Het is natuurlijk vakantieperiode en dan rijdt men met kortere treinen en past het allemaal wel. Alleen dit keer had men natuurlijk niet op die stremming gerekend.