BENELUX

rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

MaartendeJ schreef:-Fyra rijdt in treinstelmodus, Benelux in UIC-modus. In UIC-modus wil de NMBS dat er Spanjoletten in de deuren moeten zitten (dus een handgreep die je omhoog moet trekken om de deuren te kunnen openen). In de Fyra komen dus zowel drukknoppen, als Spanjoletten voor.
Een spanjolet is oorspronkelijk een vertikale stang, maar bij de spoorwegen is het dus de handgreep zelf (waar misschien nog wel een vergrendelingsstang achter zit)?
I6, I10 en I11 hebben in ieder geval drukknoppen naast de deuren en kunnen ook in UIC-modus werken. Niks geen handgrepen op de deur. Misschien wel een mechanische vergrendeling erbij, dat weet ik niet. Dus is die handgreepverplichting van de NMBS nog wel actueel?

Groetjes,
Rian
Juupske

Re: BENELUX

Bericht door Juupske »

MaartendeJ schreef: -Fyra-locs hebben door de deursluiting een groene lamp (deuren dicht) knop in de cabine. Daarvoor moeten er wel twee eindrijtuigen aangepast zijn om dit door te kunnen geven aan de Fyra-locs. ICR-taal "Deuren dicht" is andere taal dan TRAXX-taal "deuren dicht". Die twee eindrijtuigen vertalen die signalen tot begrijpbare taal voor zowel ICR als TRAXX. De BNL-locs hebben die knop niet, omdat in UIC-modus de loc niets met de deuren open/dicht te maken heeft.

De enige manier om een Fyra-stam in de BNL te rijden is dus een omschakeling van treinstelmodus naar UIC-modus en het hebben van Spanjoletten in de deuren.

De loc van de BNL-stam heeft wel degelijk wat te maken met de deuren. Sinds een paar maanden werken de ICR/OBB/I-6,I-10 met het TB0 systeem. De machinist moet bij stilstanden langs het perron de deuren ontgrendelen. Als er centraal gesloten word door de HC kunnen de deuren niet meer geopend worden als er niet word ontgrendeld op de TRAXX. De UIC-modus heeft dus wel dégelijk wat te maken met de locomotief.
260689
Berichten: 3375
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: BENELUX

Bericht door 260689 »

Juupske schreef:
MaartendeJ schreef: -Fyra-locs hebben door de deursluiting een groene lamp (deuren dicht) knop in de cabine. Daarvoor moeten er wel twee eindrijtuigen aangepast zijn om dit door te kunnen geven aan de Fyra-locs. ICR-taal "Deuren dicht" is andere taal dan TRAXX-taal "deuren dicht". Die twee eindrijtuigen vertalen die signalen tot begrijpbare taal voor zowel ICR als TRAXX. De BNL-locs hebben die knop niet, omdat in UIC-modus de loc niets met de deuren open/dicht te maken heeft.

De enige manier om een Fyra-stam in de BNL te rijden is dus een omschakeling van treinstelmodus naar UIC-modus en het hebben van Spanjoletten in de deuren.

De loc van de BNL-stam heeft wel degelijk wat te maken met de deuren. Sinds een paar maanden werken de ICR/OBB/I-6,I-10 met het TB0 systeem. De machinist moet bij stilstanden langs het perron de deuren ontgrendelen. Als er centraal gesloten word door de HC kunnen de deuren niet meer geopend worden als er niet word ontgrendeld op de TRAXX. De UIC-modus heeft dus wel dégelijk wat te maken met de locomotief.
Klopt wat hier gezegd wordt. Is nog maar een maand of 3/4 in voege.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Dat is raar want uic modus wil net zeggen dat de deuren zichzelf lossen bij snelheden lager dan 5km/u.
260689
Berichten: 3375
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: BENELUX

Bericht door 260689 »

beter nog, de treinbestuurder kan zelf vanuit de stuurpost de deuren sluiten.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Dat is raar want uic modus wil net zeggen dat de deuren zichzelf lossen bij snelheden lager dan 5km/u.
Ik meen dat er spraak was van een UIC 0, dat zou willen zeggen openen bij snelheid lager dan 0, dus niet...
Theo
Groeten vanop de Heide
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: BENELUX

Bericht door Marianne »

Dank u voor de duidelijke toelichting MaartendeJ over het verschil tussen de Benelux en de Fyra. Ik kan me inderdaad vergist hebben.

De Benelux van vier over half 6 viel uit, evenals de stoptrein naar Antwerpen door een aanrijding tussen Roosendaal en Antwerpen. Het gevolg was dat iedereen op Breda die eigenlijk met de Benelux meewilde (en dat waren heel wat reizigers) met de intercity naar Roosendaal meemoest (op Roosendaal zou men dan bussen regelen). Helaas was dit maar een enkele dubbeldeksstam, dus erg krap.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: BENELUX

Bericht door Robin »

er was vandaag ook een aanrijding in de buurt van Mariaburg.
Vermoedelijk de ic van 16hr naar NL want nadien was alles afgeschaft.
En deze kwam ook aan te NL met +3hr...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Juupske

Re: BENELUX

Bericht door Juupske »

dentheo schreef:
Steven schreef:Dat is raar want uic modus wil net zeggen dat de deuren zichzelf lossen bij snelheden lager dan 5km/u.
Ik meen dat er spraak was van een UIC 0, dat zou willen zeggen openen bij snelheid lager dan 0, dus niet...
Het systeem wat de TRAXX gebruikt is TB0 (Türblockierung ab 0 km/h) en zorgt door dmv een puls in de UIC kabel dat alle deuren gesloten blijven bij snelheden lager dan 5 km/h. Helaas wil de de OBB stam hier niet altijd aan meewerken,zodoende word door een gewijzigde tekst in het handboek NS/NMBS de trein dus afgeschaft als dit systeem niet werkt.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: BENELUX

Bericht door MaartendeJ »

Marianne schreef:Helaas was dit maar een enkele dubbeldeksstam, dus erg krap.
Een viertje (treinstelnummer in de reeksen 94xx of 95xx) of een zesje (treinstelnummer in de reeksen 86xx of 87xx)?

Kom je nog goed mee weg dat het geen Koploper-Drietje is (40xx-reeks), die rijden er ook tussen namelijk :wink:
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: BENELUX

Bericht door Marianne »

Een viertje.
Nee, het was maar goed, dat het inderdaad niet een enkele koploper was. Heb je van die koploper ook verschillende lengtes (of hoe je dat noemt)?
Het is natuurlijk vakantieperiode en dan rijdt men met kortere treinen en past het allemaal wel. Alleen dit keer had men natuurlijk niet op die stremming gerekend.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Er zijn Koploper-drietjes (40xx) en viertjes (42xx). Allemaal zijn (of worden) ze trouwens voorzien van wifi.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: BENELUX

Bericht door Accelerat »

Volgens mij hebben ze nu allemaal Wifi, ik ben er afgelopen drie maanden geen zónder Wifi meer tegen gekomen. :)
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Bij de viertjes is wifi meteen tijdens de grootschalige revisie ingebouwd. Bij de drietjes is dit naderhand pas gedaan.
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: BENELUX

Bericht door Terminus »

Blijkbaar rijden de Beneluxstammen sinds kort met aan elk uiteinde een eerste klasse rijtuig (toch de 3 stammen die ik spotte).
Plaats reactie