[NL] DDAR wordt DDZ

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Shrek »

Emiel schreef: Met droog weer heb je nergens last van. Tractie vol open en hij hobbelt op z'n gemak naar de 130 km/h. Gaat het echter regenen, dan is het hommeles. En gladde sporen geeft hetzelfde effect. Ik ben een keer vertrokken uit Amersfoort en even buiten de stad richting Utrecht begon de ellende. Met slechts 10% tractie slipte de motorbak al. Bij Soestduinen (dat is 5 km verderop) zat ik pas op de 60 km/h.
Met een loc heb je zoiets toch niet snel voor denk ik. :wink:
Moest ik het voor het zeggen hebben bij de NS werden het 30 stammen van 1loc+8rijtuigen en de motorrijtuigen naar de sloper :)
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door MaartendeJ »

Joris schreef: Ik dacht trouwens dat al die dubbeldeksrijtuigen die men achter die 1700 koppelde buiten dienst stonden?
Nee, juist die achter een 1800.

Er zijn 3 series DubbelDekkersMaterieel (DDM) geleverd. DDM-1, DDM- en DDM-3.

DDM-1 = Rode bankjes in de tweede klas; een 1800 als loc en een pantograaf op de Bvk (Stuurrijtuig). Deze staan nu terzijde.
DDM-2 = DDAR = Groene bankjes in de tweede klas; een 1700 als loc (of mABk; een motorwagen) en zonder pantograaf op de Bvk
DDM-3 = DDAR = zie DDM-2.

DDM-1 komt uit 1986, DDM-2 en 3 uit 1992.
Emiel

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Emiel »

Shrek schreef:Met een loc heb je zoiets toch niet snel voor denk ik. :wink:
Moest ik het voor het zeggen hebben bij de NS werden het 30 stammen van 1loc+8rijtuigen en de motorrijtuigen naar de sloper :)
Het een loc heb je dat minder. Die heeft ook wel last van de regen, maar een 1700 heeft als hulpje een zandstrooier. Deze werkt zelfs automatisch, maar handmatige bediening kan ook en werkt soms zelfs beter. Omdat de automatische pas strooit als er al slip is opgetreden.
Groetjes,
Emiel
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Commendatore »

Waarom zitten er dan geen zandstrooiers op een mDDM?
Emiel

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Emiel »

Op treinstellen en motorwagens in Nederland zit standaard geen zandstrooier. Dit heeft te maken met de spoordetectie: zand heeft een isolerende werking en bij veelvuldig gebruik is het mogelijk dat er op een bepaald moment een trein onzichtbaar wordt voor de beveiliging, met alle levensgevaarlijke gevolgen van dien. Dat locs wel een zandstrooier hebben is omdat locs een veel grotere aanzetkracht kunnen ontwikkelen en dan wordt bij vertrek nog wel eens gebruik gemaakt van de zandstrooier. Op het gebruik zitten echter weer restricties: niet in wissels. Zo heeft de eloc 1700 (en de 1600/1800) naast de automatische zandstrooier en de handmatige knop ook een knop voor de onderdrukking van de zandstrooier.
Groetjes,
Emiel
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door MaartendeJ »

*kick*
een foto'tje: http://twitpic.com/5sebu9
Links een motorbak (mBk ofwel mDDM dus) en een stuurstandrijtuig (ABvk wordt dat, was Bvk), rechts twee tussenrijtuigen. Let ook op het feit dat de blauwe baan op de rijtuigen naar beneden gaat, maar op de motorbak omhoog. (motorrijtuig heeft geen benedendek)

Past enigszins in dit topic, maar ook weer niet helemaal en om nu een nieuw topic aan te maken... En voor NL'se hobbyisten is het verschil al lastig, laat staan voor buitenstaanders:

Per 1 oktober komt DDM-1 weer in dienst(!) als warme reserve. Omdat 1 stam DDM-1, twee DD-AR'en of zelfs 10 bakken VIRM vervangt, is dat behoorlijk effectief. En de herfst/winter komt er aan, waarbij bekend is dat VIRM daar niet heel erg goed tegen kan en bij SLT de praktijkproef komt, na de aanpassingen van vorig jaar. Om zeker te zijn van materieel, heeft men alvast een reserve aangelegd. DDM-1 zit nog lang niet aan de revisietermijnen, terwijl plan V dat wel zit en daarmee de veiligheidsbeurten

Twee stammen komen in de serie 14500 (spits-IC Amsterdam C-Enkhuizen), rest is voor de bijsturing/warme reserve.

Het opvallende verschil met voorgaande jaren, is dat de loc geen 1800 wordt, maar een 1700. De keus hiervoor zal vast te maken hebben met het onderhoud (net name de kosten omdat de 1800'den behoorlijk afwijkend van de 1700'den). De 1700locs die op het moment terzijde staan omdat er geen werk is, worden weer gereactiveerd en aangepast zodat ze met DDM-1 overweg kunnen.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Marianne »

Verschil tussen dat dubbeldeksmaterieel vind ik inderdaad ook lastig. Ik noem ze allemaal maar DD-AR, of is dat alleen de juiste benaming voor het motorstel?

DDM-1 in dienst is dan wel bijzonder, aangezien ze die vorig jaar allemaal terzijde gesteld hadden. Blijf het vreemd vinden dat het nieuwer materieel niet goed tegen Nederlandse winters kan. Hopelijk is dat bij de Belgische desiro's anders.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een 1800/1600 locomotief en een 1700 locomotief?

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sander14

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Sander14 »

Bij NSR is een DD-AR met 1700, mDDM is met motorwagen. Officieel gezien is het allemaal DDM. DDM-1 is de eerste generatie, DDM-2 en DDM-3 zijn de huidige DD-AR rijtuigen.

Het verschil in de 1600/1800 en de 1700 zit hem technisch.
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door wbrm »

Geen zorgen maken, het is zo allemaal DDZ :wink:
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door MaartendeJ »

Er zijn drie series:
DDM-1 = rode bankjes in de 2de klasse, 1800 als loc, en 5 rijtuigen+stuurrijtuig.
DDM-2 =groene bankjes in de 2de klasse, 1700 (of mDDM) als loc en 3 respectievelijk 2 rijtuigen + stuurrijtuig
DDM-3 =groene bankjes in de 2de klasse, 1700 (of mDDM) als loc en 3 respectievelijk 2 rijtuigen + stuurrijtuig

Deze laatste twee series vormen het DD-AR-park, wat dus gereviseerd wordt tot DDZ.

De eerste serie is in september 2010 "definitief" terzijde gesteld. In de winter van dit jaar is het gereactiveerd (omdat slechts 88 van de 95 SLT-treinen defect waren), waarna het in april weer terzijde gesteld werd. En in oktober wordt het weer gereactiveerd.

Er is een optie om de DDM-1 tussenrijtuigen bij de ombouw te betrekken, maar die optie is (nog?) niet aan de orde.
Emiel

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Emiel »

Het verschil tussen de 1600/1800 en de 1700 is niet alleen technisch, maar ook in leeftijd: de 1700den zijn zo'n 10 jaar jonger.
Groetjes,
Emiel
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Marianne »

Bedankt voor de uitleg.

Vanochtend zag ik te Breda zowel een motorstel als een stel met een 1700 locomotief. Ze reden gekoppeld. De locomotief trok.
Ben benieuwd hoe de opgeknapte versie er uiteindelijk uit komt te zien.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Emiel

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Emiel »

Er staat op twitter een foto waarop enige bakken in de nieuwe stijl te zien zijn:

http://twitpic.com/5sebu9

Groetjes,
Emiel
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Shrek »

Emiel schreef:Er staat op twitter een foto waarop enige bakken in de nieuwe stijl te zien zijn:

http://twitpic.com/5sebu9

Groetjes,
Emiel
Maar dat staat 8 posts hierboven ook al eens :wink:
Emiel

Re: [NL] DDAR wordt DDZ

Bericht door Emiel »

Mmm... Dat is me niet opgevallen. Maar ja, ik lees de berichting ook niet in omgekeerde volgorde :wink:
Groetjes,
Emiel
Plaats reactie