pietmol schreef:
HLE18 zou probleemloos gehomologeerd moeten kunnen worden (zou zelfs onder de verantwoordelijkheid van de leverancier moeten gebeuren)
Homologatie van M6?
problemen afwijkend gaberit: dit is geen probleem, immers tussen de HSL en station Breda is er geen enkel ander Nederlands station, en in het station heeft van Breda heeft men geen luifelvormige perronoverkapping.
boordnet M6 werkt niet op 1500Vdc? =oplosbaar probleem indien men dit nodig acht
Geen ATB in M6 stuurcabine?
men kan met 2 locs rijden of men kan ATB inbouwen (als het enkel voor het stuk tussn HSL en Breda station is, dan is zelfs de light versie, ATB-E, voldoende)
mi. moet het mogelijk zijn om een homologatie van M6 te verkrijgen voor het traject Antwerpen HSL Breda
HLE 18 heeft geen ATB. Homologatie zou minstens een jaar duren, wellicht meer. Plus studietijd en ombouwwerk van prototypes voor homologatietesten, iets wat absoluut niet wenselijk is op machines onder garantie.
De constructeur zelf laten homologeren zou nog duurder uitkomen, want dat staat niet in het originele contract, en die firma werkt ook niet gratis.
M6 als rijtuig is inderdaad een gabarit-probleem. Ik dacht o.a. i.v.m. de perrons in Nederland.
Als ook de omvormer geen 1500V= aankan, zit je met twee behoorlijk grote problemen, die de zaak nog een stuk complexer maken als HLE 18.
Bij M6 als stuurrijtuig stelt zich opnieuw ATB als bijkomend probleem.
Voor Antwerpen-Breda heeft NMBS op korte termijn enkel V250.