Fyra

Robert M. VAN KOOY

Re: Fyra.

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Steven schreef:Blijven dromen mensen, er is om te beginnen al geen personeel op overschot om die extra diensten te verzekeren naar Roosendaal.
Hallo allemaal,

Zelfs als er v.w.b. materieelinzet inclusief het daarvoor benodigde personeel mogelijkheden zouden bestaan dan gebeurt dat voorlopig met opzet niet! De NS en de NMBS hebben die waardeloze Ansaldo troep nu eenmaal gekocht, en nu ze na - ik meen wel zes jaar aanpassingen en proefrijden - in dienst zijn gesteld moeten er ook passagiers gebruik van maken. Wat doe je dan? Je schakelt de concurrentie van de "gewone" treinen gewoon uit. Spoorwegen worden niet meer geleid door mensen met verstand van de taken van het openbare vervoer, maar door managers (lees: boekhouders) die bijna nooit zelf met de trein reizen, en er alleen maar mee bezig zijn om kosten te besparen en niet de reizigers. Die laatstgenoemde categorie spelt bij de besluitvorming nauwelijks meer een rol. Je zult maar van/naar Dordrecht een trein willen nemen die naar/van België gaat, en dan eerst een groot aantal kilometers in de andere richting (dus richting Amsterdam) moeten reizen om in Rotterdam treinen te vinden die naar/van België gaan! Een bespottelijjker voorbeeld kan ik zo gauw niet bedenken!

Gegroet,

Robert M. VAN KOOY

P.S. Zouden de Dames en Heren van de NS aanstaande vrijdag de 14e december met de Fyra naar Brussel reizen om op het matje van de NMBS-bazen te verschijnen, of zouden ze veiligheidshalve maar de auto(s) nemen om er zeker van te zijn dat ze inderdaad tijdig voor de "reguliere afspraak met de NMBS" in Brussel arriveren?
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Fyra.

Bericht door MaartendeJ »

Steven schreef:Inderdaad , zover ik weet is er van al die rode traxxen maar eentje geweest die het Belgische pakket had/heeft zitten, de rest dus niet.
De 186.111 had tijdelijk versie 6 gekregen (In de zomer, met de olympische spelen) en mocht dus ook naar Belgie. Loc is nu weer gelijk aan de andere rode-grijze locs.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:Blijven dromen mensen, er is om te beginnen al geen personeel op overschot om die extra diensten te verzekeren naar Roosendaal.
Hispeed-personeel dat wél België-bevoegd is, maar nog niet bevoegd is voor V250 en/of HSL 4? Die zijn er nog wel.
wattman
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Fyra.

Bericht door wattman »

Ik ga mij afvragen welke personen er precies aan het dromen zijn. Wellicht HSA die droomt van V250's die storingloos tussen Amsterdam en Brussel pendelen...
TMTHALYS

Re: Fyra.

Bericht door TMTHALYS »

De enige goede oplossing was een terugkeer naar de situatie van vroeger door de IC Oostende - Antwerpen C terug tot Roosendaal te laten rijden. Dat was een veel gebruikte trein die perfect aansloot op de treinen uit en naar Zwolle/Breda en Goes/Vlissingen.
Probleem is echter dat er geen gehomologeerd materieel meer is sedert de installatie van de TBL1+ om dit te doen.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

De Varkensneuzen met TBL1+ zijn sinds enige tijd weer toegelaten in Roosendaal.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

TMTHALYS schreef:De enige goede oplossing was een terugkeer naar de situatie van vroeger door de IC Oostende - Antwerpen C terug tot Roosendaal te laten rijden. Dat was een veel gebruikte trein die perfect aansloot op de treinen uit en naar Zwolle/Breda en Goes/Vlissingen.
Probleem is echter dat er geen gehomologeerd materieel meer is sedert de installatie van de TBL1+ om dit te doen.
Dat is niet het probleem. Het probleem is dat men niet makkelijk uit de richting Gent op de onderste verdieping in Antwerpen Centraal geraakt...

De beste oplossing?
- Halfuurdienst stoptrein Antwerpen - Roosendaal met Desiros en goede aansluitingen in Roosendaal.
- Uurdienst Antwerpen - Breda met stops in Luchtbal en Noorderkempen, met I11+18
- Het Fyra "Full Flex" tarief wat flexibeler maken. Nu kan je een trein eerder of later nemen zonder zitplaatsgarantie. Maak daar de ganse dag van.
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

K V B schreef:
- Uurdienst Antwerpen - Breda met stops in Luchtbal en Noorderkempen, met I11+18
zwaktes van dit voorstel:
- ofschoon NMBS het tot op heden wel doet, is het niveau -2 van Antwerpen Centraal niet bedoeld om als pseudo kopstation gebruikt te worden; maar het is de bedoeling dat wat er langs de ene kant in de tunnel gaat er langs de andere kant weer uitkomt.
- Homologatie HLE18

potentieel sterk punt aan dit voorstel: bediening van Luchtbal, zodat indien De Lijn meewilt er eindelijk eens een soort van hub gecreeerd kan worden ten noorden van Antwerpen


persoonlijk geloof ik meer in een scenario waarbij IC-i doorrijdt naar Luchtbal/noordekempen en Breda.

en dan op termijn (droommodus aan) verder doorrijden naar Tilburg, Den Bosch, Utrecht en Amsterdam (droommodus uit)

zwakte van dit voorstel:
-homologatie van het materieel (HLE18, & M6)
-droommodus
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

carlos schreef:
Retard schreef:
Steven schreef:Blijven dromen mensen, er is om te beginnen al geen personeel op overschot om die extra diensten te verzekeren naar Roosendaal.
Kan men dan de IC N niet (om de twee uur?) laten doorrijden naar Roosendaal? En als de HLE 18 niet geholomogeerd is, kan men er toch één van die 'overbodige' HLE 27 aanhangen.?

gewoon elk uur IC N laten doorrijden tot in Den Haag (verder mag ook)

materieel:
HLE11 met M5 ( als de politici echt willen dan is homologatie M5 maar een detail...)

als de wil er is bij de spoorwegmaatschappijen en politiek dan lijkt mij dit een haalbaar en interessant scenario voor een verbinding naar Roosendaal/dordrecht/delft en den haag
Robert M. VAN KOOY

Re: Fyra.

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

TMTHALYS schreef:Probleem is echter dat er geen gehomologeerd materieel meer is sedert de installatie van de TBL1+ om dit te doen.
Hallo,

Ja, dat is ook weer een van de technische belemmeringen (lees: chicanes) waar ook de nationale spoorwegen van harte aan meedoen: een apparaat in de trein inbouwen dat - naar "men" zegt- stroringen in de electronische installaties van buurlanden (met weer héél andere electronische installaties) veroorzaakt. En dacht de brave Europese burger nu écht dat de EU daar de afgelopen veertig jaar eens wat aan gedaan heeft behalve het extreem dure ERTMS syteem afdwingen dat in nog geen twintig jaar volledig in Europa geïnstalleerd zal zijn? Inmiddels is mede daardoor het merendeel van de internationale spoorwegverbindingen voor reizigers komen te vervallen terwijl goederentreinen met TRAXXen en soortgelijke polycourante locomotieven ervóór wél "vrolijk" de grenzen kunnen passeren.

Het wordt nog idioter als men zich realiseert dat waar bijvoorbeeld Belgische locomotieven en treinstellen in principe - naar is gebleken - jarenlang probleemloos onder het Nederlandse bovenleidingsysteem konden functioneren, dit nu niet meer kan "vanwege dat Belgische TBL1+ systeem" (idem dito in de relatie Arlon - Luxemburg en de relatie Welkenraedt-Aken). Ik zou me toch écht wel kunnen voorstellen dat zo'n veiligheidsvoorziening op buitenlands territorium zonodig ook wel uitgeschakeld kan worden. Of is het - wat nog veel ernstiger is - gewoon een smoes dat het TBL1+ systeem buiten België tot veiligheids- en andere problemen zou leiden? Bovendien: waar is de oude internationale verplichting gebleven dat v.w.b. de toegang tot een grensstation de technische- en bouwkundige voorzieningen zodanig moeten zijn dat treinen van het aangrenzende land in ieder geval dat grensstation moeten kunnen bereiken (een regelgeving die me nogal logisch lijkt!) En dan eindelijk eens uitscheiden met zulke chicanes als dat de perronhoogte niet geschilkt is voor buitenlandse voertuigen (de Belgische M6 dubbeldekkers die "om die reden" niet verder mogen rijden dan Essen) en andere in feite nonsens redeneringen. Als op dergelijk secundair gebied eventuele problemen zich mochten voordoen kunnen die met wat goede wil écht wel wat sneller worden verholpen.

Nog zo'n voorbeeld: Tussen en Arnhem en Emmerich hangt bovenleiding die voldoet aan alle Nederlandse technische eisen. Niettemin rijdt er geen enkele trein waarmee je van Arnhem naar Emmerich kunt reizen. Waarom? Nou, dan zou je als reiziger naar verderliggende bestemmingen dan Emmerich een goedkoop Duits reisbiljet kunnen aanschaffen i.p.v. noodgedwongen de duurdere ICE te nemen die - na Arnhem - pas in het Roergebied(!) zijn volgende stopplaats heeft. Zal je bijvoorbeeldl in het tussenliggende Duitse station Wesel of zo moeten zijn.....Hadden we het over Europese integratie, kom nou!

Summa Sumarum: In feite is de oorzaak van de achteruitgang van de dienstverlening in het grensoverschrijdende verkeer dat speciale maatschappijen zijn ontstaan die uitsluitend internationale treinen (met eigen reisbiljetten) exploiteren, en op de een of andere manier het voor elkaar gekregen hebben dat mededinging vanwege parallelle bestaande spoordiensten rigoreus wordt uitgesloten. En onderling zijn die nieuwe hoge-snelheidsclubs ook geen lekkere jongens hoor! Waarom mag de snelle trein vanuit Londen via Brussel niet over de HSL naar Amsterdam doorrijden?

Groeten uit Nederland,

Robert M. VAN KOOY
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Fyra.

Bericht door stefanic »

Ik zal Steven maar eens bijtreden: stop nu toch eens met dromen over totaal irrealistische scenarios.
Wat moeten we materieel voor Nederland gaan homologeren, om stammen met M5 of wat dan ook ver NL te gaan inzenden, terwijl er verdorie nog niet voldoende materieel is om binnen België alle reizigers deftig te vervoeren.
Wat houdt de Nederlanders tegen om tot in Antwerpen te rijden??? Kom maar op met jullie voorstellen om NS-materieel te homologeren voor het NMBS-net. Rijdt maar van Roosendaal naar Antwerpen, rijdt maar van Weert naar Neerpelt! Neen 't zijn steeds maar de Belgen die maar tot in het buitenland moeten rijden.

Homologatie op zich is inderdaad niet meer dan wat papier en wat handtekeningen. Maar die handtekening kan er maar komen nadat er een massa aanpassingen aan infrastructuur en materieel zijn gedaan, waardoor het al simpelweg fysisch compatibel wordt. Ik denk alleen nog maar aan het vrijeruimteprofiel, hoogte van bovenleidingen, hoogte van bruggen, perrons,... Ik spreek dan nog niet van electrische incompatibiliteiten, laat staan beveiligingssystemen.

De oplossing voor Roosendaal ligt al lang klaar (we weten al iets langer dan vandaag dat de Fyra kwam...) , NMBS kent die, NS kent die, 't is enkel wachten op groen licht...

En DenHaag-Brussel??? Na lang discussieren is dat opgegeven ten voordele van Breda-Antwerpen, wat door Nederland (niet NS of NShispeed) als voorwaarde werd gesteld om op 9dec met de Fyra te mogen starten. NIEMAND (!!!!) zit te wachten op die verbinding, op wat politiekers na die zich nu in hun gat gebeten voelen. Die verbinding is technisch ook NIET haalbaar (rijpaden alleen al, waar moet die trein er tussen tusssen Brussel en Antwerpen, laat staan in de NoordZuidVerbinding????) tenzij dan net... op dat stuk Breda-Antwerpen. Rian, de Nederlanders kunnen dat rijpad tot Brussel vragen en het net overbelast laten verklaren!
spoorwegrealist
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Fyra.

Bericht door loic1811 »

http://www.nu.nl/politiek/2981979/grote ... -fyra.html
oh oh dit gaat nog verdomd veel vonken geven :?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Fyra.

Bericht door Stijn91 »

Nog zoiets, wat is het nut van de Fyra te laten stoppen in Brussel-Centraal en niet in Brussel-Noord, men kan toch beter omwisselen. Ik hoop echt dat de Fyra stilvalt in de Centraal, direct een spoor minder te gebruiken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Stijn91 schreef:Nog zoiets, wat is het nut van de Fyra te laten stoppen in Brussel-Centraal en niet in Brussel-Noord, men kan toch beter omwisselen. Ik hoop echt dat de Fyra stilvalt in de Centraal, direct een spoor minder te gebruiken.
Het is wel ver gekomen als men nu al als criterium moet gebruiken "hoe groot is de blokkering als hij stilvalt"... :lol:

Maar principieel volledig met je eens, er is geen enkele reden meer om niet in Noord te stoppen.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door deadlock »

Robert M. VAN KOOY schreef:het extreem dure ERTMS syteem afdwingen
Het is allang niet meer zo duur. Luxemburg is al over, Denemarken vordert gestaag, België maakt flinke klappers via TBL1+...
Het wordt nog idioter als men zich realiseert dat waar bijvoorbeeld Belgische locomotieven en treinstellen in principe - naar is gebleken - jarenlang probleemloos onder het Nederlandse bovenleidingsysteem konden functioneren, dit nu niet meer kan "vanwege dat Belgische TBL1+ systeem" (idem dito in de relatie Arlon - Luxemburg en de relatie Welkenraedt-Aken). Ik zou me toch écht wel kunnen voorstellen dat zo'n veiligheidsvoorziening op buitenlands territorium zonodig ook wel uitgeschakeld kan worden.
Het buitendienststellen van bijvoorbeeld ATB vergt enkele handelingen van de mcn terwijl de trein afgebouwd is. Daarnaast mogen er vanwege veiligheidsredenen geen passagiers mee in een dergelijke trein. Ik vind dat helemaal geen rare gedachtengang. Waarom jij wel?
Of is het - wat nog veel ernstiger is - gewoon een smoes dat het TBL1+ systeem buiten België tot veiligheids- en andere problemen zou leiden?
In Nederland niet vanwege de manier waarop ATB in elkaar zit. Ik kan me echter voorstellen dat er wel een probleem zou kunnen ontstaan met ATB-vv. Ik neem aan dat jij ingenieur bent en precies van de hoed in de rand weet? Anders durf je dit soort dingen toch niet online te gooien lijkt me? Weet je wat interferentie is? Misschien genereert TBL1+ wel een signaal waardoor de ATB-vv code uitvalt bijvoorbeeld?
Bovendien: waar is de oude internationale verplichting gebleven dat v.w.b. de toegang tot een grensstation de technische- en bouwkundige voorzieningen zodanig moeten zijn dat treinen van het aangrenzende land in ieder geval dat grensstation moeten kunnen bereiken (een regelgeving die me nogal logisch lijkt!)
Die regelgeving is nooit veranderd. Al het materieel van de DB dat in Venlo komt, al het materieel van de NS dat in Bad Bentheim of Emmerich komt en al het NMBS-materieel wat in Roosendaal en Maastricht komt is altijd aan een keuring onderhevig geweest.
En dan eindelijk eens uitscheiden met zulke chicanes als dat de perronhoogte niet geschilkt is voor buitenlandse voertuigen (de Belgische M6 dubbeldekkers die "om die reden" niet verder mogen rijden dan Essen) en andere in feite nonsens redeneringen. Als op dergelijk secundair gebied eventuele problemen zich mochten voordoen kunnen die met wat goede wil écht wel wat sneller worden verholpen.
Dus je hebt liever dat de zijkant van die M6 bakken eruit gerukt worden door de perronrand?
Nog zo'n voorbeeld: Tussen en Arnhem en Emmerich hangt bovenleiding die voldoet aan alle Nederlandse technische eisen. Niettemin rijdt er geen enkele trein waarmee je van Arnhem naar Emmerich kunt reizen. Waarom? Nou, dan zou je als reiziger naar verderliggende bestemmingen dan Emmerich een goedkoop Duits reisbiljet kunnen aanschaffen i.p.v. noodgedwongen de duurdere ICE te nemen die - na Arnhem - pas in het Roergebied(!) zijn volgende stopplaats heeft. Zal je bijvoorbeeldl in het tussenliggende Duitse station Wesel of zo moeten zijn.....Hadden we het over Europese integratie, kom nou!
Je wens gaat in vervulling. Dienstregeling volgend jaar of het jaar daarop wordt de RE die nu tot Emmerich rijdt doorgetrokken naar Arnhem. Speciaal hiervoor wordt tricourant materieel aangeschaft omdat het tussen Emmerich en Betuweroute-aansluiting onder 25kV moet gaan rijden.
Summa Sumarum: In feite is de oorzaak van de achteruitgang van de dienstverlening in het grensoverschrijdende verkeer dat speciale maatschappijen zijn ontstaan die uitsluitend internationale treinen (met eigen reisbiljetten) exploiteren, en op de een of andere manier het voor elkaar gekregen hebben dat mededinging vanwege parallelle bestaande spoordiensten rigoreus wordt uitgesloten. En onderling zijn die nieuwe hoge-snelheidsclubs ook geen lekkere jongens hoor! Waarom mag de snelle trein vanuit Londen via Brussel niet over de HSL naar Amsterdam doorrijden?
Op het wegvallen van de Benelux zijn er sinds tijden niet zoveel grensoverschrijdende verbindingen geweest als nu. Vergeet ook niet dat het sluiten van bijvoorbeeld Nijmegen-Kleef een wens van de DB was en niet zozeer van de NS.
Robert M. VAN KOOY
Fijn dat je je ACHTERNAAM even benadrukt :roll:
Plaats reactie