Fyra

Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

DS schreef:Fyra heeft geen markt

woensdag 09 januari 2013

Auteur: Arriën Kruyt en Stefan Stynen

Eén maand is het al geleden dat de eerste Fyra tussen Brussel en Amsterdam reed. Sindsdien reed hij vooral met vertraging, of helemaal niet. Er is meer aan de hand dan wat kinderziektes, zeggen Arriën Kruyt en Stefan Stynen .

Hij was de afgelopen maand niet uit het nieuws te branden, de in aardbeienyoghurt gevallen kruimeldief. Sinds 9 december laten NMBS Europe en NS HiSpeed de vierstedentrein Fyra rijden tussen Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam.

Wat kenners hadden gevreesd, gebeurde: de door het Italiaanse AlsaldoBreda gebouwde treinstellen blijken nogal wispelturig. De ene rit verloopt vlekkeloos, de volgende met horten en stoten. In december 2012 bedroeg de gemiddelde stiptheid slechts 63 procent. Niet iedere trein haalde zijn voorziene bestemming, zoals begin januari maar weer eens bleek. De verklaring ‘kinderziekten' is vergezocht als het om de Fyra gaat, want de proefritten duurden meer dan drie jaar. Ter herinnering: oorspronkelijk had de Fyra in 2007 al moeten rijden.

Geen Thalys light, maar Benelux plus

Bij alle aandacht voor het technisch falen mogen we niet vergeten dat vooral het commerciële concept van de Fyra niet deugt. De spoorwegen hebben een Thalys light neergezet. Voor twee treinen die dezelfde spoorwegondernemingen in het topsegment plaatsen is er gewoon geen markt. Brussel-Amsterdam is iets anders dan Parijs-Marseille. Wat de reizigers willen is een Benelux plus – elk uur een snelle intercity met meerdere haltes zonder poespas van tombolatarieven en verplichte reservering. Zeker, er zijn goedkope aanbiedingen tussen Brussel en Amsterdam, maar tegelijkertijd is een goede aanbieding als het Beneluxretour met stille trom afgevoerd. Een Gentenaar die een weekendje naar Utrecht gaat, betaalt nu 72,80 euro tegenover 48 euro vroeger. Gangbare Belgische en Nederlandse verminderingskaarten leveren in de Fyra geen korting op. De reizigers voelen zich afgezet.

Wijlen Antoine Martens, manager bij de NMBS in de jaren negentig, zei ooit: ‘De reiziger heeft altijd gelijk' – naar analogie met het cliché van de kiezer. In het geval van de Fyra stemden de reizigers met hun voeten. Tot 8 december gingen op een gemiddelde dag achtduizend treinreizigers per dag de grens bij Roosendaal over. Op 9 december, een dag met veel nieuwsgierigen, gingen er slechts drieduizend reizigers met de Fyra de grens over. De anderen propten zich in een stoptrein of namen de auto. Terwijl de Fyra veel lucht vervoert, heeft de NMBS inmiddels extra rijtuigen ingezet op de L-trein Antwerpen-Roosendaal.

Te weinig liberalisering

Deze hele toestand is niet het gevolg van te veel maar van te weinig liberalisering. We hebben te maken met twee overheidsmonopolisten die de taart onder elkaar hebben verdeeld. De Belgische en Nederlandse overheid vonden dat prima en hebben de exclusieve concessie aan twee dochters van de NMBS en NS verleend, om op die manier echte concurrenten buiten te houden. Bij de aanbesteding in 2001 waren er nochtans meer kandidaten. Deutsche Bahn was geïnteresseerd in de hst-verbinding Brussel-Amsterdam. Als de Duitsers die aanbesteding hadden gewonnen, hadden NS en MMBS de Beneluxtrein niet opgedoekt, maar integendeel geïnvesteerd om met hun trein zo veel mogelijk klanten van Deutsche Bahn af te snoepen. Dat zou veel beter zijn geweest, dan was er tenminste keuzevrijheid voor de reizigers.

De Italiaanse trein met het Frans geïnspireerde tariefsysteem past helemaal niet in onze Beneluxcultuur van vanzelfsprekend en spontaan reizen. Van Antwerpen naar Rotterdam reizen is in een verenigd Europa niet specialer dan van Antwerpen naar Brugge. Met de auto is dat vandaag inderdaad even gemakkelijk, met de trein is de rit naar Rotterdam sinds 9 december veel duurder en vooral complexer geworden. In België valt het gewone treinverkeer onder de noemer ‘openbare dienst', in Nederland met zijn duidelijke egalitaire traditie zal Fyra ook een fremdkörper blijven.

Op de eengemaakte Europese spoorwegmarkt zullen alleen die spoorwegondernemingen overleven die echt luisteren naar de klant. Bij ongewijzigd beleid zullen NMBS Europe en NS HiSpeed niet bij de overlevenden horen. Wij wensen NMBS Europe en NS HiSpeed voor 2013 veel voortschrijdend inzicht.

Arriën Kruyt en Stefan Stynen

Wie? Voorzitters van reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus

Wat? Niet alleen technisch mangelt er van alles, het is vooral het concept van de Fyra dat niet deugt.

Waarom? Op een Thalys light zat niemand te wachten.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door Stijn82 »

Wat is tegenwoordig de bezettingsgraad van de fyra?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

Fyra maakt rampzalige start: helft niet op tijd en 5,6 procent komt zelfs nooit aan

De vorige maand gelanceerde hogesnelheidslijn Fyra kent een rampzalige start. Van alle treinen kwam 5,6 procent nooit aan. Maar iets meer dan de helft rijdt op tijd. Dat bericht de Nederlandse krant Algemeen Dagblad vandaag. In de eerste maand na de lancering van de Fyra hebben 110.000 mensen met de hogesnelheidstrein gereisd.

Daarmee scoort de lijn op de trajecten Amsterdam-Breda en Amsterdam-Brussel vijfmaal slechter dan binnenlandse treinverbindingen in Nederland. De berekening komt van Failra, een reizigerswebsite die de prestaties van Fyra bijhoudt. Volgens de site rijdt nog geen 55 procent van de Fyra's op tijd en overschrijdt bijna één op elke vijf treinen de internationale vertragingsnorm van 15 minuten.

"Hoopgevend"
NS Hispeed zegt dat na een "turbulent begin de stiptheid gestaag verbetert". Een woordvoerster wijst op de stijging van het aantal treinen dat op tijd rijdt. Vlak na lancering bedroeg dat percentage 50. Intussen is het opgelopen tot 75. De woordvoerster van NS Hispeed noemt het "hoopgevend, maar 'nog niet voldoende".

De vertragingen zijn meestal het gevolg van communicatiestoringen tussen de trein en de baan (met snelremmingen als gevolg om de veiligheid te garanderen), storingen in de elektronica van de trein of infrastructurele problemen. "Met de diverse partijen in de hele spoorsector wordt hard gewerkt deze problemen te verhelpen", heet het.

De meeste reizigers reizen met een Supersaverticket, het laagste tarief van Fyra (vanaf 25 euro). Elke dag kopen ook enkele honderden reizigers een 'Jump-on ticket'. "Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief en zijn ze daarenboven tot een uur eerder in Brussel", aldus NMBS en NS Hispeed.

Beneluxtrein
De reizigersvereniging TreinTramBus wil dat naast de hogesnelheidstrein Fyra tussen Brussel en Amsterdam ook de Beneluxtrein weer wordt ingeschakeld. "De markt is groot genoeg voor de twee treinen", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus.

Naast de stiptheid als beoordelingscriterium, haalt Jan Vanseveren ook de prijs aan. "Het goedkoopste ticket Antwerpen - Rotterdam is nu dubbel zo duur als vroeger", zegt hij. "Ook de prijs-kwaliteitverhouding is er dus met de Fyra op achteruit gegaan."
Stijn82 schreef:Wat is tegenwoordig de bezettingsgraad van de fyra?
110.000/(20treinen*30dagen)=183 reizigers per trein. Hoeveel kunnen er op een Fyra?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Retard schreef:
Stijn82 schreef:Wat is tegenwoordig de bezettingsgraad van de fyra?
110.000/(20treinen*30dagen)=183 reizigers per trein. Hoeveel kunnen er op een Fyra?
546, volgens Wikipedia... 183 / 546 = 34%.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

Met de oude Benelux staken per dag 7000 - 8000 reizigers de grens over, met de Fyra 110.000 /31 = 3548 per dag. De rest zit blijkbaar op de L-trein (of de bus of de auto).
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door Stijn82 »

jammer dat heel deze zaak zo'n fiasco is, en helaas er hier over leuteren gaat het ook niet oplossen :(
Delanopro

Re: Fyra.

Bericht door Delanopro »

Zojuist poste nmbs europe een persbericht op hun fb pagina.

NMBS Europe
PERSBERICHT 09/01/2013

- Bijna 3 op de 4 Fyra’s rijden volgens het spoorboekje
- Herstel- en verbeterplan NMBS en NS Hispeed blijft onverkort van kracht

Op 9 december 2012 is de Fyra-dienstregeling tussen Amsterdam en Brussel v.v. van start gegaan. Na deze eerste maand maken NMBS en NS Hispeed een eerste balans op.

Na een turbulent begin is er nu sprake van vooruitgang. NMBS en NS Hispeed hebben in de afgelopen weken een herstel- en verbeterplan ingevoerd om de prestatie van Fyra te verbeteren. De resultaten daarvan zijn vertrouwenwekkend. Waar in de eerste week van de dienstregeling de helft van de Fyra-treinen op tijd reed, is dat inmiddels gegroeid naar 71%. Dit zijn de treinen die met maximaal 5 minuten later dan schema-aankomsttijd hun eindbestemming hebben bereikt.

Dit resultaat is hoopgevend, maar wij vinden dat de kwaliteit nog verder omhoog moet. NMBS en NS Hispeed stellen alles in het werk om de komende periode een verdere verbetering te laten zien. Om die reden blijft het herstel- en verbeterplan onverkort van kracht. “De gezamenlijke aanpak van NS Hispeed en NMBS om de belangrijkste oorzaken van de opstartproblemen aan te pakken, werpt z’n vruchten af’’, aldus Jan-Willem Siebers directievoorzitter NS Hispeed. In de kern regelt het verbeterplan dat Fyra-treinen op de minuut worden gevolgd, dat de werkplaatsen 24 uur per dag open zijn en dat verbetermogelijkheden direct worden toegepast.

Michel Jadot, Directeur-Generaal NMBS Europe, voegt daaraan toe: “Echter, wij zijn er nog niet. De ervaring leert dat het rijden op een nieuwe (grensoverschrijdende) lijn, met een nieuwe trein en met nieuwe beveiligingstechniek geen sinecure is. Dat is ook gebleken bij eerdere ervaringen.’’ Tot dusver blijkt dat belangrijke oorzaken van de vertraging komen door communicatiestoringen tussen de trein en de baan (met snelremmingen als gevolg om de veiligheid te garanderen), storingen in de elektronica van de trein en infrastructurele problemen. Met de diverse partijen in de hele spoorsector wordt hard gewerkt deze problemen te verhelpen. Zo werken NMBS en NS Hispeed samen met spoorbeheerders Infrabel (België) en ProRail(Nederland) aan het verkleinen van de gevolgen van storingen tussen trein en baan. De fabrikant AnsaldoBreda optimaliseert, samen met interne- en externe experts, de V250-trein verder voor het rijden op de HSL.

In de eerste maand hebben 110.000 klanten gereisd met Fyra. Het merendeel reist met een Supersaverticket, het laagste tarief van Fyra. Per dag hebben enkele honderden reizigers gereisd met het ‘Jump-on ticket’. Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief en zijn daarenboven tot een uur eerder in Brussel.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door deadlock »

Dat is zeg maar 4000 reizigers per dag. Dat is een halvering van het aantal reizigers wat met de Benelux reisde.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Met de site "rijdtdefyravandaag" kon men de evolutie netjes zien, inclusief af en toe een terugval.
Maar die MOEST blijkbaar weg. (Hoe en wat zal ooit wel bovenkomen aan een of andere toog, daar moet nu niemand zijn job voor verliezen)
Wat mij het meeste opviel was dat er dagelijks ongeveer een trein volledig uitviel en een ander ingekort werd tot BruN.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Fyra.

Bericht door Bibke »

dentheo schreef:Met de site "rijdtdefyravandaag" kon men de evolutie netjes zien, inclusief af en toe een terugval.
Maar die MOEST blijkbaar weg. (Hoe en wat zal ooit wel bovenkomen aan een of andere toog, daar moet nu niemand zijn job voor verliezen)
Wat mij het meeste opviel was dat er dagelijks ongeveer een trein volledig uitviel en een ander ingekort werd tot BruN.
Degene die de website had gemaakt, werd gecontacteerd door NS-Highspeed om ze weg te doen. Lijkt me meer een dreigement en beknotting van de vrije meningsuiting.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

NS Hispeed heeft dat ontkend.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

toegeven zal men nooit ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

Ik vermoed eerder dat de man vanuit de NMBS-groep is aangesproken.
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Fyra.

Bericht door BlubBlub »

Zou het niet iets met merkenrecht te maken hebben? Er zijn nog bedrijven die hun merken zo hard mogelijk beschermen.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

De maker ervan schijnt een treinbestuurder van de NMBS te zijn en wil niet bekend maken waarom de site nu niet meer bereikbaar is.

NS Hispeed ontkent alle betrokkenheid bij het verdwijnen van de site, de roddel daarover ontstond na een berichtje op een forum van iemand die via-via van NS Hispeed had gehoord dat er met een dagvaarding gedreigd zou zijn. Zulke bronnen zijn totaal onbetrouwbaar maar de tam-tam hè :roll:
Plaats reactie