Ook Nederlandse spoorwegen verliezen geloof in Fyra
‘We overwegen om helemaal te stoppen met de Fyra. Het vertrouwen in de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is weg.' Dat heeft de directeur van de Nederlandse Spoorwegen (NS) Bert Meerstadt vanmorgen gezegd op de Nederlandse televisiezender RTL Z.
‘Het is de vraag of we reizigers een plezier doen als we de order voor meer Fyra's annuleren. Eén, twee, drie hebben we geen andere hogesnelheidstreinen', aldus Meerstadt. Daarom denkt hij eraan de Fyra dan maar helemaal af te voeren. Maar voor het zo ver is, wil Meerstadt eerst een onafhankelijk onderzoek naar de problemen met de trein.
Niet opgelost
De topman van de Nederlandse Spoorwegen gelooft niet dat de Italianen de problemen binnen een paar dagen kunnen oplossen. Dinsdag zei de tweede man van de treinenbouwer dat het een kwestie van dagen is omdat het zou gaan om een ‘eenvoudig probleem'. Maar de problemen waren er ook al toen het nog niet gesneeuwd had.
De Nederlandse Spoorwegen houden de optie open om de treinen terug te geven. ‘Dat kan contractueel, maar het wordt dan ook nog een hele kunst om het geld terug te krijgen.' Meerstadt voelt zich naar eigen zeggen verantwoordelijk voor de mislukking van de Fyra, maar denkt niet aan opstappen nu de problemen blijven aanhouden.
Maandag opperde de Belgische minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) ook al de idee de Fyra af te voeren. Hij heeft bij de NMBS een studie gevraagd naar de juridische en financiële gevolgen in het geval van het opgeven van de hogesnelheidstrein Fyra.
Intercity
De Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld hoopt dat er binnen twee weken acht keer per dag een intercity tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden over het ‘oude spoor'. Vrijdag overleggen de Nederlandse en Belgische spoorbedrijven over de problemen. Maandag is er in Brussel een hoorzitting met parlementariërs uit beide landen over de perikelen met de Fyra.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 3_00443302