Steve schreef: De M4-stuurstanden gebruiken? Dan moet je ATB gaan inbouwen en wellicht nog een hoop andere aanpassingen doen. Zonder te vergeten dat er nu wellicht ook niet zoveel op overschot zijn. Een 11 aan iedere kant lijkt me dan (in verhouding) realistischer.
wat is er gebeurd met de ATB systemen van de tot schroot vermalen 25.5?
MaartendeJ schreef:De stuurstandrijtuigen mochten toch niet meer rijden. Om ze rijdend te krijgen moest er een zak met geld komen. Logischerwijs kwam die er niet.
Waarom mochten die niet meer rijden???
Verstrijken van de revisietermijn (kilometerstand) en er moesten constructiewijzigingen gebeuren om deze in NL nog te laten rijden. Wat dan weer ook een nieuwe homologatie voor België betekende: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=8595
carlos schreef:
Steve schreef: De M4-stuurstanden gebruiken? Dan moet je ATB gaan inbouwen en wellicht nog een hoop andere aanpassingen doen. Zonder te vergeten dat er nu wellicht ook niet zoveel op overschot zijn. Een 11 aan iedere kant lijkt me dan (in verhouding) realistischer.
wat is er gebeurd met de ATB systemen van de tot schroot vermalen 25.5?
Die was te oud en zal waarschijnlijk mee verschroot zijn. De installatie van de 55 ATB is echter gerecupureerd en leeft voort in de bijkomende IJzeren Rijn 77'ers.
Sinds vorige week vrijdag ligt het Fyra-verkeer stil. Na aanhoudende mankementen verloor de trein ook nog eens een bumper en een rooster waarop de DVIS, de hoogste veiligheidsinstantie voor het spoor in ons land, de Fyra aan de ketting legde.
Een bumper ? Wat heeft de FYRA nu juist echt verloren, weet iemand dat ? Op die kranten word er nogal op raak geluld....
Op een van die kranten was een fiilmpje te zien waarbij een verslaggever zich afvroeg mochten ze de zefiro 1000 bouwen, dat is ook via Ansaldo Breda, maar die kloot vergat er wel bij te zeggen dat Bombardier en Althom daar nog voor een groot deel bij in zitten. Niet te vergelijken met die papegaaiesmoeltrein die enkel de technologie heeft van Ansaldo Breda. Wat een lelijk ding is me dat. De gustibus van een hollander, non si disputum... Dat pininfarina zijn handtekening er niet meer op wou zetten kan ik goed begrijpen.
Er zijn bij mijn weten geen beelden van vrijgegeven. In ieder geval iets rooster-achtigs, met gaatjes in. Hoogstwaarschijnlijk geen cruciaal onderdeel. 't Was denk ik eerder de druppel die de emmer deed overlopen. De problemen met vastvriezende deuren zouden bijvoorbeeld ernstiger zijn. De media maken er ook wel wat teveel drama van, vind ik. Lastig lijkt mij vooral dat de fabrikant de 'kinderziektes' blijkbaar normaal vindt, en niet geneigd is om oplossingen te bedenken. Voor dat rooster hebben ze wel iets gevonden, maar voor de vele andere, niet in de media uitgesmeerde problemen, blijkbaar niet. Zij lijken vooral richting infra te kijken, die volgens hen niet deugt. Dat maakt het hele zaakje zo problematisch, niet dat ene incident afzonderlijk. Er zijn nog al treinen geweest die 'iets' verloren, maar zolang daar met voldoende ernst en coöperatief wordt op gereageerd, is er hoop op verbetering. Het is die hoop die NS & NMBS nu blijkbaar zien vervliegen.
BlubBlub schreef: Nog een quote: "Het internationaal treinverkeer is geliberaliseerd en er mag dus geen euro subsidie naar toe gaan. Daarom kan de oude benelux-trein niet meer".
dit is waar en niet waar:
- de oude Benelux, genoot om historische reden, van een uitzonderingsregel. Bij het stopzetten van de oude Benelux in dec 2012 is ook deze uitzondering vervallen.
-als men de "oude" Benelux opnieuw wil inleggen valt ie onder de huidige EC richtlijnen. Men kan natuurlijk opnieuw een uitzondering aanvragen wegens openbare dienstverlening met regionaal karakter ed. maar men kan er vooraf niet van uitgaan dat men deze sowieso krijgt. Het was daarom dan ook kortzichtig van NMBS & NS om de oude Benelux stop te zetten.
Maar de echte schuldigen zijn de politici en de regering: NMBS kan doen wat ze wil, zolang het maar binnen het framework van het beheerscontract blijft.
Het kan blijkbaar niet vaak genoeg gezegd worden:
Er is geen enkele EU-richtlijn of -verordening die het subsidiëren van internationale treinen verbiedt.
Het is zelfs expliciet toegestaan. Zie verordening 1370/2007, artikel 1.
Stijn82 schreef:- de zaak gefinancierd en toegelaten krijgen (Europa zal hier echt niet de dwarsligger zijn)
Dit kan toch zo geen probleem zijn. Als Descheemaeker zegt dat die Benelux 5 miljoen per jaar kostte aan de belastingsbetaler. Wel, je vraagt aan iedere reiziger twee euro, de benelux vervoerde 8.000 reizigers per dag en er zijn 365 dagen in één jaar:
2*8.000*365= 5.840.000 euro
Er werd ook gezegd dat er bepaald louch volk biljetten herbruikte. Hier kan toch ook iets (heel gemakkelijk)aan gedaan worden?
Dat de Benelux subsidie nodig zou hebben gehad ligt volgens mij eerder aan creatief boekhoduen bij de NMBS dan aan de feiten. Bij de NMBS was de Benelux de meest winstgevende IC, voordat die is overgeheveld naar het toen opgerichte NS Internationaal BV. Verder krijgt de NMBS van de Belgische Staat 1 groot, ongespecificeerd bedrag voor de binnenlandse dienstverlening. Die 5 miljoen is denk ik eerder een interne verrekening van de afdeling NMBS Mobility naar NMBS Europe als vergoeding voor het binnenlands gebruik (met binnenlandse tickets). Het is zeer discutabel om dat subsidie te noemen.
als regelmatige gebruiker van de Benelux had ik al even met mijn wenkbrauwen gefronst na het lezen dat die trein de meeste stipte van het land was
Dat was enkel het laatste jaar. Ook de Vlaamse arts Bart Rijnders - die één van de meest loyale Beneluxreizigers was -, tekende tussen 2004 en 2009 zestig vertragingen van meer dan een half uur op. Over kleinere vertragingen spreekt hij niet, omdat je maar vanaf 30 minuten een compensatie kon aanvragen bij de NS. Maar nadat de nieuwe locs kwamen ging het beter en de laatste twee jaar werd de Benelux een behoorlijk stipte trein
Wat je behoorlijk wil noemen natuurlijk, heb toch evengoed met de traxxen afgeschafte treinen gezien, vertragingen en bijhorende miserie. Ik heb in al die jaren nooit mijn uurwerk durven juist zetten op een Benelux.