nieuwstopic?!

bobke90

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke90 »

Stadler gaat ook FLIRT treinen maken voor Servie
maandag 4 maart 2013
Stadler gaat ook FLIRT treinen maken voor Servie

Opnieuw heeft Stadler een nieuwe order binnengehaald. De Zwitserse fabrikant gaat voor de Servische spoorwegen (ZS) 21 elektrische FLIRT-treinen maken. Die zullen als S-Bahn-trein in Belgrado ingezet gaan worden.

De nieuwe treinen worden in 2014 en 2015 geleverd en kunnen een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur behalen.

Vorige maand plaatsten de Hongaarse spoorwegen (MAV) samen met GYSEV (een private spoormaatschappij in Hongarije) een order van 48 FLIRT-treinen. Daarmee lijkt het succes van de FLIRT onuitputtelijk. In tien jaar tijd heeft Stadler in totaal 890 FLIRT-treinen weten te verkopen, waarmee het de succesvolste formule van de fabriek is.

Een andere succesformule van Stadler is de GTW-trein met 563 verkochte exemplaren. In Nederland zijn alle ruim honderd Veolia- en Arriva-treinen van dit type.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... vie-145060

Deutsche Bahn eist 350 miljoen euro van Bombardier
dinsdag 5 maart 2013
Deutsche Bahn eist 350 miljoen euro van Bombardier

Het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn eist 350 miljoen euro schadevergoeding van treinfabrikant Bombardier wegens problemen met geleverde treinen. De Canadese constructeur wijst die aantijgingen van de hand, omdat de garantie op de treinstellen al in 2007 afliep en de treinen toen goed functioneerden.

Het gaat om S-Bahn-treinen voor de stad Berlijn, van de serie (baureihe) 481, die tot 2004 uit de fabriek rolde. Bombardier ziet de beschuldigingen van Deutsche Bahn als "ongegrond" en "lasterlijk".

De S-Bahn van Berlijn kampt sinds 2009 met ernstige problemen. Er kwam toen aan het licht dat de remcilinders van treinstellen van deze serie al jaren niet volgens de voorschriften onderhouden waren. Het lijkt erop dat het Duitse spoorbedrijf dat nu wil verhalen op Bombardier. Ook wielen en assen van de treinstellen zijn vervangen.

Nu overleg over een minnelijke schikking met Bombardier niets heeft opgeleverd, trekt Deutsche Bahn nu naar de rechtbank. Het Duitse spoorbedrijf diende al eerder een klacht in tegen Bombardier wegens technische problemen met regionale treinen.

Bombardier wijst erop dat de garantie op de treinstellen in 2007 afliep en dat de beschikbaarheid van die treinen tot die datum hoger lag dan 98 procent. Het bedrijf zegt ook dat er geen contractuele verplichtingen voor onderhoud of herstelling zijn. Bombardier zegt in dialoog te willen gaan.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... ier-145063
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B »

bobke90 schreef: Dat de treinen in rusland breder zijn wist ik al. Maar waarom zijn de dubbeldekkers ook nog eens 740mm hoger? Wonen er reuzen misschien in rusland?
Als het profiel dat toelaat dan maak je daar toch gebruik van? Kijk bijvoorbeeld eens naar de dubbeldekkers van de Finse Spoorwegen.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B »

AlexNL schreef:ETR 1000? Dat denk ik toch niet.

Het zou mij niet verbazen als Thello via de klassieke route gaat rijden met conventionele getrokken treinen, en dat de consument de keuze krijgt 'snel maar duurder' of 'wat trager, maar goedkoper'.
Wat mij aardig zou lijken moest Thello een Brussel - Parijs - Dijon - Lausanne - Milano dienst invoeren. Een treinpad dat in Parijs niet "Intramuros" komt is een stuk goedkoper, Parijs - Milano is eigenlijk sneller via Dijon Simplon als via Lyon - Mont Cenis, en je bedient zo in een klap een hoop verschillende markten...
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

http://www.omroepwest.nl/nieuws/05-03-2 ... poortunnel

ZOETERMEER - Op het bedrijventerrein van Siemens in Zoetermeer worden veiligheidstesten uitgevoerd voor de Delftse spoortunnel. De testen worden met een treintje uitgevoerd op een modelbaan van 25 meter.

Het is het eerste spoortunnelproject waarbij op schaal de complete werking van alle systemen en veiligheid getest wordt.

In 2015 gaat de trein in Delft ondergronds. ProRail sluit dan tijdens een treinvrij weekend het bestaande spoor op het tunnelspoor aan. Na dit weekend rijdt de trein tussen Den Haag en Rotterdam niet langer over het spoorviaduct dat Delft doorsnijdt, maar door de tunnel.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Omdat de vluchtwegen van het station richting luchthaven zijn, en de luchthaven een lange dramatische geschiedenis van flater op flater blijft stapelen, zijn de vluchtwegen in het ondergrondse station afgesloten met brandwerende deuren. En daarom stoppen er dus nog steeds geen treinen in het station Flughafen Berlin Brandenburg. Al betwijfel ik dat veel mensen zouden uit- of overstappen.

http://www.berlin.de/aktuelles/berlin/2 ... iel-l.html

Flughafen-Bahnhof bis auf weiteres Ziel leerer Züge
Im Terminal ist er das große Problem, im Bahnhof unter dem Hauptstadtflughafen dagegen funktioniert der Brandschutz bereits. «Die Brandmeldeanlage läuft einwandfrei», sagte Bauherr Peter Schulze am Mittwoch während einer Bahnhofsbesichtigung. Die Entrauchung im Bahnhof unter dem Terminal funktioniere unabhängig von der des Flughafens. Dennoch seien wegen der Probleme im Terminal die Fluchtwege zur Zeit noch feuerfest verschlossen. Deshalb sei der rund 636 Millionen Euro teure Bahnhof derzeit für Passagiere nicht zugelassen. Täglich fahren mehrere S-Bahnen und andere leere Züge durch die Tunnel. Der Aufwand dafür geht laut Bahn jeden Monat in die Millionen. Genauere Zahlen wurden am Mittwoch nicht genannt.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: nieuwstopic?!

Bericht door mijack1985 »

Vergabeentscheidung für das Mitteldeutsche S-Bahn-Netz Teil II

Auftraggeber wollen Abellio GmbH mit Bahnleistungen im Raum Dessau-Roßlau/Lutherstadt Wittenberg/Leipzig/Halle/Magdeburg beauftragen

Die Länder Sachsen-Anhalt und Brandenburg sowie der Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig beabsichtigen, den Auftrag für das „Mitteldeutschen S-Bahn-Netz II“ der Abellio GmbH zu erteilen. Der Vertragszeitraum erstreckt sich vom Fahrplanwechsel im Dezember 2015 bis zum Jahr 2030. Der Vertragsschluss mit Abellio soll erst nach Ablauf der gesetzlich vorgesehenen Wartefrist erfolgen, die europaweite Vergabe ist dann formal abgeschlossen.

Die international tätige Abellio Group ist mit ihren deutschen Gesellschaften bereits seit 2005 in Nordrhein-Westfalen aktiv und erhielt auch den Zuschlag für das SPNV-Netz Saale-Thüringen-Südharz. Sie betreibt darüber hinaus auch Busverkehr, wie in Sachsen und Hessen. Muttergesellschaft der Abellio Group ist die Niederländische Eisenbahn.....

Lees meer in het Duits!!

Weer succes voor NS dochter Abellio in Duitsland. Kijk op dit kaartjewelke lijnen het zijn.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

http://www.sz-online.de/nachrichten/die ... 24508.html

De hierboven reeds genoemde tunnel kost blijkbaar een dikke 2 mijoen euro per maand. Ze hebben namelijk nog geen ervaring met afgebouwde treintunnels die niet gebruikt worden! En een voorbeeld voor de NMBS: passagiers mogen er geen gebruik van maken, maar de ticketautomaten functioneren al :mrgreen:
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: nieuwstopic?!

Bericht door mijack1985 »

Press release
Deutsche Bahn AG in Negotiations to Acquire Veolia Transdev Central Europe

(Berlin, 13 March 2013) Deutsche Bahn AG hereby confirms that it is currently in negotiations for the acquisition of the Central Eastern European business of Veolia Transdev (Veolia Transdev Central Europe). The acquisition is still subject to approval by the Supervisory Board of Deutsche Bahn AG and by the relevant merger control authorities. Detailed information on the acquisition will be published if negotiations are concluded successfully.

Veolia Transdev Central Europe operates regional bus transport in six Central Eastern European countries (Croatia, Poland, Serbia, Slovakia, Slovenia and the Czech Republic). DB Arriva, Deutsche Bahn's subsidiary responsible for regional transport outside of Germany, operates bus and rail transport in twelve European countries. These include the Central Eastern European markets in Poland, Slovakia, the Czech Republic and Hungary.

Issued by: by DB Mobility Logistics AG
Potsdamer Platz 2, 10785 Berlin, Germany
Responsible for content:
Oliver Schumacher, Head of Communications

Bron: DB
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Het lijkt me slecht voor de concurrentiepositie van DB, mochten ze Veolia Transport Oost-Europa overnemen. Hopelijk gaat dat niet door.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: nieuwstopic?!

Bericht door mijack1985 »


Recordwinst voor Deutsche Bahn

Deutsche Bahn behaalde vorig jaar een bedrijfsresultaat van 2,7 miljard euro. Dat was 400 miljoen euro meer dan een jaar eerder.
De recordwinst is voor een groot deel te danken aan het passagiersvervoer en aan de subsidies die Deutsche Bahn van de staat ontvangt voor aanleg en onderhoud van het spoor.
Dit blijkt uit cijfers waarop persbureau Reuters de hand heeft weten te leggen. Het goederenvervoer bij Deutsche Bahn over de weg en over het spoor, ondergebracht bij DB Schenker, had te lijden onder de slechte conjunctuur.

Het reizigersvervoer behaalde een bedrijfsresultaat van 364 miljoen euro, ruim het dubbele van 2011. DB Netz AG, de beheerder van het Duitse spoor, zag de brutowinst tot bijna 900 miljoen stijgen en droeg daarmee, aldus Reuters, het meest aan het concernresultaat bij.

Precieze cijfers over de goederenvervoerdivisie zijn nog niet openbaar. Bekend is wel dat DB Schenker, aanbieder van landvervoer, zee- en luchtvrachtexpeditie en contractlogistiek, het spoorvervoer geleidelijk aan uit de rode cijfers ziet komen. Concerntopman Rüdiger Grube liet onlangs weten dat deze activiteit inmiddels weer winstgevend is. Het concern licht de jaarcijfers op 21 maart toe.

Bron:Nieuwsblad Transport
bobke90

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke90 »

Metro Peking uitgegroeid tot drukste netwerk ter wereld
vrijdag 15 maart 2013
Metro Peking uitgegroeid tot drukste netwerk ter wereld

Twee maanden na de opening van vier nieuwe lijnen is de metro van de Chinese hoofdstad Peking al de meest gebruikte ondergrondse in de wereld. Met bijna 10,3 miljoen reizigers per dag is het er drukker dan in de Russische hoofdstad Moskou, waar per dag gemiddeld 10 miljoen mensen van het ondergrondse metronet gebruikmaken.

Dat hebben Chinese media vrijdag gemeld. De verwachting is dat het gemiddelde in de zomer nog zal stijgen. Dan gebruiken normaliter meer mensen de metro dan in andere maanden. De metro van de Chinese hoofdstad heeft 16 lijnen.

Het aantal reizigers is razendsnel gegroeid. In 2002 vervoerden de metrotreinen nog slechts 1,3 miljoen passagiers per dag. Dat aantal groeide tot 8 miljoen vorig jaar. In de laatste tien jaar is ook het netwerk stormachtig gegroeid. Dat kwam mede door de Olympische Spelen, die in 2008 in Peking werden gehouden. Om de vervoersvraag goed aan te kunnen is toen het netwerk aanzienlijk uitgebreid.

De opening van de vier nieuwe lijnen heeft de drukte op de stations op enkele van de oude lijnen verminderd. Maar op de vier nieuwe lijnen, die belangrijke buitenwijken bedienen, staan vooral in de spits mensen zich te verdringen. Het openbaarvervoerbedrijf in Peking hoopt de problemen te verminderen door meer metro's in te zetten.

Het metronetwerk van Peking heeft sinds december een lengte van ruim 440 kilometer, en heeft daarmee na Shanghai ook het langste metronetwerk ter wereld. Het netwerk heeft in totaal 220 stations. In de toekomst zal het netwerk nog verder groeien, tot 2016 moeten er nog diverse uitbreidingen plaatsvinden
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... eld-145102
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: nieuwstopic?!

Bericht door mijack1985 »

En weer kan er een succesvolle inschrijving worden toegevoegd bij Abellio Deutschland.
Ditmaal betreft het de concessie Niederrhein-Netz.

De volgende lijnen:
- Dusseldorf - Emmerich - Arnhem;
- Monchengladbach - Wesel;
- en mogelijk ook Bocholt - Wesel als daar elektrificatie plaatsvindt.

Concessie gaat in op december 2016 en heeft een looptijd van 12 jaar.

Bron:Persbericht VRR
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

TWINDEXX Vario dubbeldeks treinen het traject Bamberg – Würzburg – Aschaffenburg – Frankfurt
2 april 2013, 19:17 | Auteur: emanuel
Berlijn, 2 april 2013 – Bombardier Transportation levert 12 BOMBARDIER TWINDEXX Vario treinen voor woon-werk verkeer aan Deutsche Bahn AG (DB AG). De bestelling werd aan het einde van maart 2013 geplaatst ter waarde van ongeveer 113 miljoen euro en maakt deel uit van een raamovereenkomst die werd ondertekend in december 2008. De 12 nieuwe TWINDEXX Vario dubbeldeks treinen bestaan elk uit twee wagens en twee tussenliggende wagens. Met een topsnelheid van 160 km per uur, zullen de treinen gaan rijden tussen de steden Bamberg, Würzburg, Aschaffenburg en Frankfurt. De levering van de treinen staat gepland tweede helft van 2015. De wagens bieden een lage vloer ingang. Het boven dek van deze dubbeldekkers is het eerste klas gedeelte, met een comfortabele 2 +1 zitplaatsen en tal van extra’s, zoals leeslampjes en stopcontacten. De tweede klasse beschikt over comfortabele stoelen, tafels, verstelbare armleuningen, stopcontacten en een kinderhoekje. De wagens en de tussenliggende wagens zijn allemaal uitgerust met een standaard toilet. “Reizen in de nieuwe TWINDEXX Vario dubbeldeks treinen van Bombardier is bijzonder aangenaam dankzij hun ruime stahoogte, comfortabele stoelen en grote ramen die het interieur vullen met veel daglicht en bieden passagiers een prachtig uitzicht,” zei Dr. Romeinse Müller, Vice President Sales Duitsland , Bombardier Transportation. “Onze variabele treinen voldoen volledig aan de behoeften van de moderne vervoer per spoor. De continue ontwikkelingen is het geheim achter het succes van deze populaire dubbeldeks treinen vervaardigd in Görlitz. De treinen zijn altijd state-of-the-art en blijven net zo betrouwbaar als altijd.
De treinen zijn uitgerust met de betrouwbare, energiezuinige BOMBARDIER MITRAC 1000 drive en controle systeem. Met vier aandrijfmotoren per motor-, is een vier-auto TWINDEXX Vario trein via gedreven 50% van de assen, die onder andere in staat stelt een snelle acceleratie, ook bij slecht weer.
TWINDEXX Vario treinstellen kunnen worden gekoppeld tot dubbele passagierscapaciteit op drukke routes. De treinen ‘lengte kan eenvoudig worden aangepast door het plaatsen of verwijderen van een wagen, het aantonen van een hoge flexibiliteit en de voordelen van de variabele single-car concept.
Bombardier bouwt zijn dubbeldeks treinen in haar Görlitz fabriek in Duitsland. Bombardier heeft bijna 2.000 van deze moderne dubbeldeks treinen aan Deutsche Bahn sinds 1992 geleverd
http://www.treinennieuws.nl/
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Tijgernoot »

Volgens mij is dit de eerste keer dat de DB echt kiest voor een dubbeldeks treinstel. Tot nu toe heeft de DB alleen dubbeldeks rijtuigen afgenomen.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

RZD besteld Siemens locomotieven


In verband met Hannover Messe van dit jaar, hebben de Russische Spoorwegen (RZD) overeenstemming ondertekend voor de bestelling van 350 elektrische locomotieven.

Ze worden ontwikkeld en geproduceerd door Ural Locomotieven, een joint venture van Sinara en Siemens in Rusland. Levering aan RZD is gepland worden afgerond in 2020. Het is ook de bedoeling dat Ural Locomotieven verantwoordelijk zal zijn voor de gehele onderhoud van de locomotieven. De bijbehorende contracten zijn gepland voor het volgende jaar.
Bij de ondertekening van de kontracten Peter Löscher, President en CEO van Siemens AG, Vladimir Yakunin, voorzitter van RZD, en Dmitri Pumpyansky, voorzitter van de Sinara Groep. Jochen Eickholt, CEO van Siemens Rail Systems, zei: “De overeenkomst vandaag is meer dan een ondertekening maar ook een zeer nauwe samenwerking tussen RZD en Siemens Rail Systems. Met onze Ural Locomotieven joint venture en de fabriek in Yekaterinburg, zijn we in een ideale positie om met RZD betrouwbare, moderne treinen en locomotieven te maken. “
http://www.treinennieuws.nl/
Plaats reactie