Fyra

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

DVIS had een tijdelijke vergunning afgeleverd met een hele waslijst aan "werkpunten". Dat had sowieso toch problemen opgeleverd.
kuba.g

Re: Fyra.

Bericht door kuba.g »

Rob schreef:Toevallig vandaag ontving ik (eindelijk) een reactie van de toezichthouder op mijn klacht over de weigering van de NMBS om Fyra-tickets om te ruilen voor Thalys-tickets eind januari, begin februari 2013.
(...)
Deze reizigersrechten bepalen ondermeer dat u bij een treinvertraging van meer dan 60 minuten recht heeft om uw reis verder te zetten bij de vroegste gelegenheid onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Ook het uitvallen van de FYRA valt onder deze toepassing.
(...)
Nice! Lijkt er op dat deze uitspraak verdere gevolgen kan hebben voor uitvallende treinen in België :)
Ze spreken wel nog steeds over een vertraging van meer dan 60 minuten, dus dat blijft nog een twijfelgeval als er een trein uitvalt die om het uur rijdt...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:DVIS had een tijdelijke vergunning afgeleverd met een hele waslijst aan "werkpunten". Dat had sowieso toch problemen opgeleverd.
Dat vind ik als buitenstaander ook al zoiets raar. DVIS gaat over veiligheid dus dan denk ik: iets is veilig of iets is het niet. Stel dat men dus eens een werkpunt opschrijft dat binnen zes maanden moet in orde zijn gebracht. Of dat punt tast de veiligheid niet aan en dan mag het logischerwijs in DVIS haar ogen nog jaren zo zijn of het tast wél de veiligheid aan en dan is er onmiddellijk een probleem. Bij het geroemde 'Safety First' heb je toch weinig manoeuvreerruimte?

Ik vind als treinreiziger (buitenstaander) dat heel dat DVIS-verhaal niet lekker loopt. Die trein krijgt een voorlopige goedkeuring (met blijkbaar werkpunten die allemaal niet super dringend zijn), dan opeens na een zoveelste incident (bodemplaat raakt los) wordt ie onmiddellijk verboden (terwijl het blijkbaar een spoorwegwijsheid is dat zo een platen vanwege de ballast niet onderaan een hogesnelheidstrein horen te zitten) en nu blijkt dat het een rijdende doodskist was met meer dan 2000 strafpunten waar het maximum op 10 ligt. Daar schort toch iets in dat verhaal? Je kan de mensen toch moeilijk verkopen dat een veiligheidsorgaan met experten zo achter de feiten aanholt en niemand van in het begin het stopbord heeft omhoog gestoken (bv. vanwege die platen en kabels)? Zeker omdat die expertenbureaus die de NMBS heeft ingehuurd, wél zo een zaken zonder meer not done vinden. Ik vraag mij af of dit bij andere operatoren ook allemaal zo vlotjes zou zijn verlopen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Fyra.

Bericht door Adler »

Jeroen schreef:... Ik vraag mij af of dit bij andere operatoren ook allemaal zo vlotjes zou zijn verlopen.
De reden waarom er een voorlopige vergunning is gegeven in december heeft Descheemacker gisteravond in Terzake in gezegd.
"Wij hebben kunnen voorkomen dat Nederland een enorme schadeclaim had geëist van de Belgische staat..."
Het draait alles om geld en om niets anders.
Waarom heeft men al die gebreken niet veel vroeger vastgesteld ?
Bij de verschillende bezoeken van NS en NMBS specialisten aan AnsaldoBreda bijvoorbeeld.
Of bij de testen in Tsjechië.
Of is dat allemaal onder de mat geveegd ?
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Fyra.

Bericht door brunel »

AlexNL schreef:Ik moet trouwens mijn waardering voor Descheemaecker uitspreken: de communicatie was open en transparant, en het was duidelijk te merken dat hij hier absoluut niet blij mee was. Toen hij de alternatieven voorstelde kreeg ik het gevoel dat hij ook echt met de reiziger betrokken is en hoopt een goed aanbod te bieden. Wanneer ik NS-woordvoerders of -directie hoor praten krijg ik dat gevoel in de regel veel minder.
Geloof jij het dan allemaal? Dat die trein opeens tjokvol fouten zit? Als er onwenselijke kabels onder de trein lopen, dan is dat al jaren zo. Verkeerde remmen idem dito. Wat hebben ze dan al die jaren getest, mede onder vantwoordelijkheidbvan NMBS?
Straatje schoonvegen, dat is het.

En de voorstellen van Descheemaecker hebben veel te maken met belangen, maar niet zozeer die van de reiziger.
wattman
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Fyra.

Bericht door wattman »

Natuurlijk zit de Fyra niet plotseling vol fouten. Maar kennelijk was het tijd om de roze bril op te zetten, toch te gaan rijden en dan maar te hopen op een wonder, dat alles op rolletjes ging lopen. Kinderziekten, over een paar jaar zou iedereen het allemaal vergeten zijn, machinisten moeten wennen aan procedures, bla, bla. En dat nog eens aangevuld met zeer selectieve berichtgeving over uitvallende treine en vertragingen. Ging toch allemaal steeds beter. (in de DDR hadden ze het niet beter kunnen doen...)
Schitterend dat nu in elk geval wat betreft het Belgische deel de stekker eruit is. Nu alleen nog de jarenlange procedures die gaan volgen. Ben benieuwd of ze in Nederland dit aandurven, of dat we nog tien jaar blijven proefrijden, tot die stellen van ellende verder uit elkaar donderen.

Ik ga me wel afvragen of de optie dat er steekpenningen zijn betaald of minder materiele diensten zijn aangeboden ten tijde van de aankoop (en wellicht daarna) nog onderzocht gaat worden. Of was men echt dom?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Tijgernoot schreef:Op de manier zoals de NMBS dit communiceert is echt nog wel het een en ander af te dingen:
- Citeren uit een geheim rapport op een persconferentie is echt taboe en neigt naar cherry picking om zichzelf er beter vanaf te doen laten komen dan het geval is.
Dat rapport was toch besteld door NMBS (+NS) wat is daar dan geheim aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:DVIS had een tijdelijke vergunning afgeleverd met een hele waslijst aan "werkpunten". Dat had sowieso toch problemen opgeleverd.
Ach , elk project heeft een waslijst aan opmerkingen, de 18en ook, Desiro's, maar ook stations als Antw Centraal en Luik ook.... dat hoort bij een projekt.
Meestal houdt men die geheim, zodat er uiteindelijk een deal kan gemaakt worden en de zaak opgeleverd.
Die fase is voor Fyra nu voorbij. Eindelijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Fyra.

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Tijgernoot schreef:Op de manier zoals de NMBS dit communiceert is echt nog wel het een en ander af te dingen:
- Citeren uit een geheim rapport op een persconferentie is echt taboe en neigt naar cherry picking om zichzelf er beter vanaf te doen laten komen dan het geval is.
Dat rapport was toch besteld door NMBS (+NS) wat is daar dan geheim aan ?
Het is niet omdat NS Mott MacDonald heeft aangesteld voor een second opinion dat dit advies voor iedereen bestemd was.
Hoeveel onderzoeken heeft NMBS al laten doen door consultancybureaus waarover nooit iets openbaar bekend gemaakt is ?
NS is in elk geval 'not amused' met de verklaring van gisteren.
De persconferentie was nog maar pas gedaan en ik kreeg al een zeer koele email van NSHispeed dat zij wel de resultaten van dat advies zullen overmaken aan de staatssecretaris op basis van het 'lopende' onderzoek.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Fyra.

Bericht door Adler »

Bron: VRT.

Intussen heeft ook de fabrikant van de Fyra gereageerd. Volgens AnsaldoBreda vertelt de NMBS leugens. Volgens het Italiaanse bedrijf zijn niet de technische problemen de reden waarom de NMBS van de levering van de Fyra-treinen af wil.AnsaldoBreda overweegt dan ook juridische stappen om de contractbreuk aan te vechten en om het internationale imago van het bedrijf te verdedigen.

De Italianen zijn verbaasd en teleurgesteld over de beslissing van de Belgische spoorwegen, vooral ook omdat in de diverse ontmoetingen de afgelopen maanden niets wees op een dergelijke drastische beslissing.
Het is bovendien een belediging voor de technici die al weken werken om de problemen op te lossen, zegt AnsaldoBreda.
Bij AnsaldoBreda wachten ze overigens nog op een officieel bericht van de NMBS.
Bron: AnsaldoBreda.

AnsaldoBreda: on FYRA trains baffling decision of the Belgian railways.
We will protect our interests and our image.
AnsaldoBreda has comprehended with dismay and disappointment the announcement made by NMBS, the company that operates the Belgian railways, during a press conference held today.
Although at the moment no official communication on behalf of NMBS has been received by AnsaldoBreda, the analysis conducted so far and the efforts undertaken by AnsaldoBreda did not portend this decision, which is in contrast with the results of the copious meetings at various levels had so far and to which also Belgian technicians have always been present.
The statements of NMBS appear exploitable, do not correspond to reality and circumstances indicate that the reasons for the will to terminate the contract are not technical, but of other kind.
Today's announcement offends the commitment of dozens of Dutch, Belgian and Italian workers committed for weeks to honour the contractual commitments, mortifying their professionalism and experience; AnsaldoBreda will then evaluate each action to protect its interests and to defend its image at international level.
Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

@ Joti: Je hebt daar een punt...Laat onverlet dat destijds door de politiek een dusdanig hoge prijs werd bedongen aan de vervoerders dat deze HSL NOOIT, maar dan OOK NOOIT rendabel geëxploiteerd kon worden met bestaande treinstellen als Thalys of Eurostar. De capaciteit van een stel diende tenminste 500 reizigers te zijn, en die plaatsen moesten ook alle bezet zijn. ( In die tijd was er nog geen Thalys Duplex beschikbaar) Alsthom/Bombardier, Siemens hadden bovendien geen trek in een , voor hun doen, klein ordertje in een tijd dat de orderboeken uitpuilden. Zo bleef alleen AnsaldoBreda over.... Dat in die tijd de Denen al hevige buikpijn en diarree kregen bij het horen van die naam werd gemakshalve maar even vergeten: dat zou vast een" incident" zijn. Alle betrokkenen hebben dus schuld aan deze soap, de een wat meer dan de ander. Natuurlijk kon iedere halve zool zien dat de V250 een ramp was: kijk alleen maar eens naar het front: Wat een gigantische stofzuigermond die alles in één hap naar binnen werkt- met ingebouwde satéprikker :? . Leuk effect bij aanrijdingen... dan het feit dat elke bak op twee draaistellen staat ipv de gezamenlijke ophanging van twee bakken op één draaistel zoals bij de Thalys- bij eventuele ontsporingen blijft die dus rechtop- een Fyra zal kantelen! De overgangen tussen de rijtuigen zijn NIET afgedekt, en happen dus gigantische hoeveelheden rijwind, met turbulentie als gevolg. Bij hoge snelheden trilden ze dan ook hevig aan de kopeinden van die bakken. En de overbrengingskabels tussen de rijtuigbakken waren ook gewoon open en bloot opgehangen; niet weggewerkt dus en daardoor zeer kwetsbaar. En dat zijn dan uitsluitend nog de uiterlijke ontwerpfouten. Over de rest zullen we maar zwijgen, want er is niet genoeg ruimte op dit forum ze allen op te noemen!
Wat betreft die opmerking over rode klaassiekjes en mat '64 ( haar tegenhanger in Nederland) : natuurlijk zijn die betrouwbaar..het was slechts ironisch bedoeld! :wink:
Laatst gewijzigd door Peter Eijkman op 01 jun 2013, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Fyra.

Bericht door msts.be »

De reactie van Ansaldo noem ik zéér flauw: ook in andere landen heeft men de nodige miserie. De Marrokaanse Z2N (gebaseerd op de Italiaanse TAF/ALe 426) hebben ook hun deel van de problemen gehad, zaken komen daar ook los, airco durft soms al wel eens uitvallen, .. Zie maar eens op Skyscraperforums:
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... st86694708

De Deense perikelen kennen we ook al lang, alleen hebben de Denen zo'n schrik om juridische stappen te nemen (lees: het contract te verbreken). De Italianen hebben het gevoel dat ze er toch mee wegkomen, ongeacht welke kwaliteit/brol (kies zelf) ze uitleveren. Nu de NMBS wél actie onderneemt krijgen ze natuurlijk schrik, want als de Denen nu ook volgen zit men met een héél dik probleem. Niet alleen is men dan failliet, de vraag is wat men dan met alle mislukte treinen gaat doen ? Oostblok, Afrika ? Of toch maar direct naar Luxfer afvoeren ? :lol:
Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

Vergeet niet dat AnsaldoBreda ook een Semi- staatsbedrijf is! Dat kan nog leuk worden: De Nederlandse overheid dient als enig aandeelhouder van NS een claim in bij de Italiaanse overheid als enig aandeelhouder en de Belgische federale overheid betaalt de openstaande rekening bij de Italianen niet, de bankgarantie moet door de deelnemende Belgische banken (Ook in handen van die overheid: Dexia/Fortis :cry: ) worden teruggehaald in datzelfde Italië. Ansaldo failliet en de belastingbetaler (U en ik) mogen weer "even bijpassen AUB!"
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Pauline Valkenet, verslaggeefster RTL Nieuws voor Italië schreef:Toscaanse vakbond bezorgd: "Als AnsaldoBreda het voorschot terug moet betalen aan de Belgen, wordt het bedrijf op de knieen gedwongen" #Fyra
Bron: Twitter
wattman
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Fyra.

Bericht door wattman »

Peter Eijkman schreef:Ansaldo failliet en de belastingbetaler (U en ik) mogen weer "even bijpassen AUB!"
De belastingbetaler moet sowieso bijpassen, aangezien er een inferieur product is besteld & geleverd. Zo werkt dat nu eenmaal in de zo geroemde neo-liberale economie.
Plaats reactie