Fyra

Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

pietje schreef:
K V B schreef:
dentheo schreef: 1) wanneer men de zaak op voorhand vastlegt in twee aanbestedingsstappen kan men een voorselectie maken (als je dat wilt natuurlijk), men verliest dan misschien twee maand tijd.
Die twee aanbestedingsstappen zijn inderdaad een goed idee. SBB doet het zo bijvoorbeeld. Eerst moet de fabrikant zich kwalificeren, en dan mag hij mee doen aan de aanbesteding.
Zowat iedere bekwame overheidsdienst vraagt eerst een prékwalificatie, ook in België.
Maar het is tegenwoordig zoveel gemakkelijker om op Europa te schieten dan het eigen falen te moeten toegeven.
Maar de NMBS heeft toch nooit expliciet Europa de schuld gegeven? De NMBS heeft zijn pijlen altijd gericht op AlsandoBreda, die nog altijd de hoofdverantwoordelijke is, aangezien ze beloofd hebben treinen te leveren die ze niet konden leveren.
Trouwens, als Frank Van Massenhove, die de gelukkigste ambtenaren heeft, het beste beleid van alle overheidsdiensten voert (het ACLVB en het ACV gaven zelfs toe dat hij beter aanvoelde dan zij wat hun leden wilden), bewierookt wordt door alle instanties (uitgenomen de socialistische vakbond) moet daar toch wel iets van aan zijn?
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 1_00441316
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

Bordensteker schreef: Vanaf 1957 is er samengewerkt om een goede verbinding tussen Brussel en Amsterdam te bieden.
Die lijn ligt onweerlegbaar voor het grootste deel op Nederlands gebied. Anderzijds kun je 3000 volt tractiematerieel gemakkelijker aanpassen voor 1500 volt dan andersom. Na de Benelux hondekoppen (8 stuks door NS aangeschaft en 4 door de NMBS) en de aanvullende trek-duwtreinen met de 25.5 is daarom gereden blijven worden met door de NMBS ingebrachte locs en door NS ingebrachte rijtuigen en stuurrijtuigen.
.
toevoeging:


De Benelux is altijd een trein geweest die gemeenschappelijk werd uitgebaat.
Wie het materieel leverde is nooit de issue geweest, immers de samenwerking was gebasseerd op kostendeling: 2/3 NS 1/3 NMBS

de hondekoppen waren NS motorstellen die omgebouwd werden en waarvan er enkele door NMBS overgekocht werden.

later kwam idd de 25.5 (nmbs) op deze trein was ook de 1st klasse NMBS materieel (I4, later verkocht aan Yoegoslavie) en de rest NS

Dan kwam de bordeaux-rode trein: ook hier werd de 2/3-1/3 verhouding gerespecteerd: ns 60 rijtuigen + 11 stuurstand rijtuigen; NMBS 12 locs. (vandaar dat NMBS de traxxen huurde toen de hle11 problematisch werd)

Hiet is dus niet zo dat NMBS materieel naar Nederland stuurt (noch dat NS materieel naar Belgie), er is gewoon kostendeling, en als de ene meer materieel levert (financiele waardering) dan betaalt de andere een compensatie. Deze compensatie kan op verschillende wijzen gebeuren: de 2 meest voor de handliggende: overkopen van een gedeelte van het materieel, of een jaarlijkse vergoeding betalen.
(Men zou die compensatie ook aan een ander dossier, andere dienst kunnen linken, maar zoiets is toch iets meer problematisch)

Dus onderstel dat NMBS zou voorstellen (voorstellen is constructief) om een trein met volledig NMBS materieel te gebruiken, dan kan NS daarop met respect voor het kostendelend aspect zoals altijd van toepassing is geweest op verschillende manieren reageren:
1) zij kunnen zeggen dat zij bepaalde gelijkwaardige onderdelen kunnen leveren
2) zij betalen een compensatie: dit kan op 2 manieren jaarlijkse vergoeding, of aankoop van een gedeelte van het voorgestelde materieel.
3) zij doen een tegenvoorstel

Omdat beide partijen de voorbije dagen de intensie geuit hebben om zo snel mogelijk de klassieke Benelux opnieuw als volwaardige treindienst in te leggen, en dit voor langere periode (dus als een min of meer definitieve oplossing) zal ook het aspect materieel de komende weken/maanden bij en tussen NS en NMBS bekeken en besproken dienen te worden.

De echte oplossing zal iets anders moeten zijn dan de ICR met gehuurde Traxxen, gewoon omdat de ICR onvoldoende capaciteit heeft (tenzij men treinen van 10-11 rijtuigen inlegt), en dat huren geen oplossing is op lange termijn
Laatst gewijzigd door pietmol op 06 jun 2013, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

carlos schreef:
Het meeste geld dat NMBS ooit verdiend heeft aan de Hollanders was met de verhuur van K4 rijtuigen.

K4 was een verhuurovereenkomst (=doel is winst maken)

Benelux is (tot op heden) altijd een samenwerkingsovereenkomst geweest gebasseerd op kostendeling (de eventuele winst moet komen uit het succes van de dienst, niet uit het onderling doorrekenen van kosten)

dus 2 totaal verschillende situaties
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

HOHOHOHOHOHO:

Projectmanager bouw Fyra: "Geweldige baan: zon, eten en drinken"

De Nederlander die op kosten van de NMBS in Italië de kwaliteit van de Fyra moest controleren, had naar eigen zeggen een "geweldige baan met zon, eten en drinken". De NMBS en de Nederlandse Spoorwegen (NS) betaalden Richard de Leeuw om in de Italiaanse fabrieken de kwaliteit van de Fyra te controleren. De man beleefde een mooie tijd, schrijft de krant Het Nieuwsblad.

Dat blijkt alvast uit zijn posts op sociale media. Zo twitterde de Nederlander de volgende boodschap bij een foto van twee Fyra-toestellen in aanbouw: 'Net terug uit de fabriek. Komt allemaal goed met deze prachtige jongens', luidde het op 22 maart 2011. Intussen weten we dat het nooit goed gekomen is met de treinstellen.

De projectmanager voor de bouw van de Fyra ging naar de filialen van AnsaldoBreda in Napels en Pistoia op 30 kilometer van Firenze in Toscane. En de reisjes bevielen de man. Zo twitterde hij op 13 april 2011: 'ik ben in Italië. Geweldige baan: zon, eten en drinken;-)'

Het Nieuwsblad heeft in totaal weet van 43 reisjes van NMBS-toplui naar Italië om er onder andere, 'de kleur van de zetels te kiezen'.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

Het Nieuwsblad schreef:‘NMBS vorige maand nog tevreden over Fyra’

Een vakbondsman bij de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda is verbaasd over de beslissing van België en Nederland om de Fyra te dumpen. ‘Amper een maand geleden kreeg ik nog een brief waarin de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen (NS) aangaven heel tevreden te zijn.’

We zijn tevreden met de Fyra. Dat zouden de NMBS en de NS half mei geschreven hebben in een brief naar Fyra-producent AnsaldoBreda.

Het lijkt ongeloofwaardig, maar Massimo Masat, vakbondsman bij het bedrijf, zegt de brief in zijn bezit te hebben. Een woordvoerder van het bedrijf wil het bestaan van de brief echter niet bevestigen. Het bedrijf geeft later vandaag een persconferentie.

Volgens de NMBS is het verhaal van de man niet waar. ‘Er is wel een brief, maar enkel om AnsaldoBreda te herinneren aan hun contractuele verplichtingen’, klinkt het.

Italiaanse vakbond wil onderzoek naar Fyra

Als de verantwoordelijkheid bij de spoorwegen in Nederland of België ligt, zullen die moeten betalen. Is de fabriek AnsaldoBreda echter verantwoordelijk, dan eisen we het ontslag van de voltallige directie’, zei Masat woensdag.

Masat betwijfelt of de problemen met de Fyra zo ernstig zijn als Nederland en België zeggen. ‘Ieder prototype trein heeft kinderziektes. Dat is normaal.’ De vakbondsman verdedigt de arbeiders van de fabriek in de Toscaanse plaats Pistoia, waar de Fyra wordt gemaakt. ‘Zij zijn technisch gezien echte vaklui, die hart voor hun vak hebben. Als er iets mis is binnen het bedrijf, zijn zij de eersten die protesteren.’

De NMBS besliste vorige week vrijdag het contract met AnsaldoBreda stop te zetten. Ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) beslisten daarop af te zien van de samenwerking met het Italiaanse bedrijf.
Wat voor zeveraars zijn dat ginder? Hebben die allemaal te lang in de zon gezeten of zo?
Peter Eijkman

Re: Fyra.

Bericht door Peter Eijkman »

Zojuist de persconferentie gezien van Ansaldobreda met hun variant van het verhaal: Het is allemaal de schuld van NS en NMBS! Zij reden véé'l te hard met hun prachtige Fyra's waar niks mis mee was.... :shock: :shock: Deze hilarische klucht doet me steeds vaker denken aan die minister van Saddam Hoessein ( weet je nog wel?) die , terwijl om hem heen de muren naar beneden kwamen en de inslagen hem dreigden te overstemmen verklaarde "There are NO Americans in Bagdad..."
Vraag me af wat ze in Noorwegen, Zweden, Denemarken , Boston en San Diego USA daarvan denken, met hun prachtige trams en treinen van Ansaldobreda waar NIKS mis mee schijnt te zijn- ze rijden alleen niet.... :mrgreen: Ook nog interessant is dat de vorige NMBS bazen elkaar nu de schuld geven: Vinck zegt dat zijn voorganger Schouppe de deal al had gesloten , en hij alleen nog het aantal bestelde Fyra's kon terugbrengen tot 3. Schouppe zegt dat dat "Komplete Onzin" is- hij trad terug in 2001, en de bestelling was in 2004... MDS beweert dan weer dat hij helemaal geen Fyra's wilde. Jammer dat er geen Smiley bestaat voor het vingerwijzen naar elkaar: Ik had er hier zó een stuk of 10 geplaatst !
dentheo
Berichten: 8218
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Retard schreef:HOHOHOHOHOHO:

Projectmanager bouw Fyra: "Geweldige baan: zon, eten en drinken"

De Nederlander die op kosten van de NMBS in Italië de kwaliteit van de Fyra moest controleren, had naar eigen zeggen een "geweldige baan met zon, eten en drinken".
Projektmanager doet kwaliteitscontrole ?????
Maar ja.....
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Fyra.

Bericht door nahoj »

(Over HLE11:)
kika schreef:
bobby schreef:NS TB willen in de zomer airco in de stuurcabine.
Je gaat mij niet wijsmaken dat Belgen dat niet zouden waarderen.
HLE 11 heeft ondertussen stuurpostklimatisatie.

Ik blijf erbij dat HLE 11 perfect inzetbaar is op zèèr korte termijn, op klassiek spoor tussen B en Nl, als
- het management daar zijn zwaar lijf achter zou zetten;
- men geen 9 diensten van >1000km voor 12 HLE inplant maar men zich beperkt tot een wat redelijker gebruik.

Ze zijn technisch volledig uitgerust (ATB herkeuring is een formaliteit); 6 stuks hebben zelfs al TBL1+, de rest uitrusten is snel gebeurd; homologatie is in orde.
Hun betrouwbaarheid is zeker niet slechter dan een vierledig motorstel of een HLE 20 (die overigens als gelijksoortig redmiddel voor Luxemburg dient), integendeel, en daar oppert geen kat om treinstellen te leasen in de plaats.
De opleiding van een bestuurder duurt een week, en kan zelfs gedeeltelijk met commerciële diensten.
Ze hebben een even tijdelijk karakter als leasing locomotieven. Niemand rekent er namelijk nog mee. Ze opnieuw opzij zetten kan dus van vandaag op morgen, zonder enige meerkost.

Akkoord dat ze geen deel kunnen uitmaken van een lange-termijn oplossing (ze zijn bijna 30 jaar oud en hebben >5 miljoen km), maar als redders in nood voor een extra trein naar Nederland zijn ze perfect. Ze zijn er namelijk voor gebouwd.
Eimai
Berichten: 829
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Fyra.

Bericht door Eimai »

Retard schreef:Projectmanager bouw Fyra: "Geweldige baan: zon, eten en drinken"
Ik begrijp de nieuwswaarde niet. Iedereen die op kosten van het werk naar het buitenland mag zal toch wel al eens goed geprofiteerd hebben? Je werkt toch niet 24 uur op 24?
bobby

Re: Fyra.

Bericht door bobby »

nahoj schreef:(Over HLE11:)
kika schreef:
bobby schreef:NS TB willen in de zomer airco in de stuurcabine.
Je gaat mij niet wijsmaken dat Belgen dat niet zouden waarderen.
HLE 11 heeft ondertussen stuurpostklimatisatie.

Ik blijf erbij dat HLE 11 perfect inzetbaar is op zèèr korte termijn, op klassiek spoor tussen B en Nl, als
- het management daar zijn zwaar lijf achter zou zetten;
- men geen 9 diensten van >1000km voor 12 HLE inplant maar men zich beperkt tot een wat redelijker gebruik.

Ze zijn technisch volledig uitgerust (ATB herkeuring is een formaliteit); 6 stuks hebben zelfs al TBL1+, de rest uitrusten is snel gebeurd; homologatie is in orde.
Hun betrouwbaarheid is zeker niet slechter dan een vierledig motorstel of een HLE 20 (die overigens als gelijksoortig redmiddel voor Luxemburg dient), integendeel, en daar oppert geen kat om treinstellen te leasen in de plaats.
De opleiding van een bestuurder duurt een week, en kan zelfs gedeeltelijk met commerciële diensten.
Ze hebben een even tijdelijk karakter als leasing locomotieven. Niemand rekent er namelijk nog mee. Ze opnieuw opzij zetten kan dus van vandaag op morgen, zonder enige meerkost.

Akkoord dat ze geen deel kunnen uitmaken van een lange-termijn oplossing (ze zijn bijna 30 jaar oud en hebben >5 miljoen km), maar als redders in nood voor een extra trein naar Nederland zijn ze perfect. Ze zijn er namelijk voor gebouwd.

ik wist niet dat men daar nog airco ingestopt had

ik herinner mij wel dat toen (wegens de werken) de Benelux op weekdagen niet in Antwerpen Centraal kwam er op hete zomerdagen op sommige tijdstippen wel langs Antw C gereden werd om er voor te zorgen dat het stuurrijtuig (met airco) zoveel mogelijk vooraan zou hangen
rdv
Berichten: 1281
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Fyra.

Bericht door rdv »

Eimai schreef:
Retard schreef:Projectmanager bouw Fyra: "Geweldige baan: zon, eten en drinken"
Ik begrijp de nieuwswaarde niet. Iedereen die op kosten van het werk naar het buitenland mag zal toch wel al eens goed geprofiteerd hebben? Je werkt toch niet 24 uur op 24?
Off-topic: Ik denk dat je daar toch een verkeerd beeld van hebt. Veel mensen die dat moeten doen vertrekken op zondagavond of 's morgens vroeg, komen 's avonds laat terug, zonder enige vorm van overuren of bijkomende vergoeding.
wattman
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Fyra.

Bericht door wattman »

Kan dit m.b.t. buitenlandse reizen bevestigen.
Voor de rest zegt deze tweet iets over de mentaliteit van deze persoon. Bel je vrouw op om te laten weten dat je lekker in de zon zit te eten.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Fyra.

Bericht door vasonline »

nahoj schreef:(Over HLE11:)

Akkoord dat ze geen deel kunnen uitmaken van een lange-termijn oplossing (ze zijn bijna 30 jaar oud en hebben >5 miljoen km), maar als redders in nood voor een extra trein naar Nederland zijn ze perfect. Ze zijn er namelijk voor gebouwd.
Daarop aanvullend zou het fijn zijn om te weten wat de leaseprijs van een extra traxx is.
En wat het goed onderhoud aan de hle11 zou kosten.

Goed onderhoud kost ook iets, maar zou dat echt opwegen tegen de leaseprijs?
De leasemaatschappij moet toch ook winst maken?

Mvg
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lukas
Berichten: 1681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Fyra.

Bericht door Lukas »

Hoi,

Na de Belgische spoorwegen stoppen nu ook de Nederlandse spoorwegen definitief met de Fyra.Hierbij komt er een einde aan een regelrechte mislukking.

http://www.deredactie.be


Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
dentheo
Berichten: 8218
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

vasonline schreef: Daarop aanvullend zou het fijn zijn om te weten wat de leaseprijs van een extra traxx is.
En wat het goed onderhoud aan de hle11 zou kosten.

Goed onderhoud kost ook iets, maar zou dat echt opwegen tegen de leaseprijs?
Dat moet NMBS weten want zij voeren het onderhoud uit in opdracht en onder supervisie van Bombardier...die het dan weer factureert aan Angel (?) of van wie zijn die dingen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie