Bordensteker schreef: Vanaf 1957 is er samengewerkt om een goede verbinding tussen Brussel en Amsterdam te bieden.
Die lijn ligt onweerlegbaar voor het grootste deel op Nederlands gebied. Anderzijds kun je 3000 volt tractiematerieel gemakkelijker aanpassen voor 1500 volt dan andersom. Na de Benelux hondekoppen (8 stuks door NS aangeschaft en 4 door de NMBS) en de aanvullende trek-duwtreinen met de 25.5 is daarom gereden blijven worden met door de NMBS ingebrachte locs en door NS ingebrachte rijtuigen en stuurrijtuigen.
.
toevoeging:
De Benelux is altijd een trein geweest die gemeenschappelijk werd uitgebaat.
Wie het materieel leverde is nooit de issue geweest, immers de samenwerking was gebasseerd op kostendeling: 2/3 NS 1/3 NMBS
de hondekoppen waren NS motorstellen die omgebouwd werden en waarvan er enkele door NMBS overgekocht werden.
later kwam idd de 25.5 (nmbs) op deze trein was ook de 1st klasse NMBS materieel (I4, later verkocht aan Yoegoslavie) en de rest NS
Dan kwam de bordeaux-rode trein: ook hier werd de 2/3-1/3 verhouding gerespecteerd: ns 60 rijtuigen + 11 stuurstand rijtuigen; NMBS 12 locs. (vandaar dat NMBS de traxxen huurde toen de hle11 problematisch werd)
Hiet is dus niet zo dat NMBS materieel naar Nederland stuurt (noch dat NS materieel naar Belgie), er is gewoon kostendeling, en als de ene meer materieel levert (financiele waardering) dan betaalt de andere een compensatie. Deze compensatie kan op verschillende wijzen gebeuren: de 2 meest voor de handliggende: overkopen van een gedeelte van het materieel, of een jaarlijkse vergoeding betalen.
(Men zou die compensatie ook aan een ander dossier, andere dienst kunnen linken, maar zoiets is toch iets meer problematisch)
Dus
onderstel dat NMBS zou voorstellen (voorstellen is constructief) om een trein met volledig NMBS materieel te gebruiken, dan kan NS daarop met respect voor het kostendelend aspect zoals altijd van toepassing is geweest op verschillende manieren reageren:
1) zij kunnen zeggen dat zij bepaalde gelijkwaardige onderdelen kunnen leveren
2) zij betalen een compensatie: dit kan op 2 manieren jaarlijkse vergoeding, of aankoop van een gedeelte van het voorgestelde materieel.
3) zij doen een tegenvoorstel
Omdat beide partijen de voorbije dagen de intensie geuit hebben om zo snel mogelijk de klassieke Benelux opnieuw als volwaardige treindienst in te leggen, en dit voor langere periode (dus als een min of meer definitieve oplossing) zal ook het aspect materieel de komende weken/maanden bij en tussen NS en NMBS bekeken en besproken dienen te worden.
De echte oplossing zal iets anders moeten zijn dan de ICR met gehuurde Traxxen, gewoon omdat de ICR onvoldoende capaciteit heeft (tenzij men treinen van 10-11 rijtuigen inlegt), en dat huren geen oplossing is op lange termijn