dentheo schreef:ik vond ook een schema uit de Belgische persconferentie , daar gaat de Amst-R'daal-Bru naar 16 vanaf EIND 2015, dat scheelt een jaartje....
Ik zie ook daarin vanaf eind 2014 16x Amsterdam - Roosendaal - Brussel.
dentheo schreef:Anderzijds gaat men daar vanaf 2017 met A'dam-Breda-Brussel ineens ALLE 16...
NS is iets voorzichtiger, "gefaseerd en beheerst" zoals ze zo mooi zeggen.
NMBS heeft vermoedelijk de voetnoten weggelaten...
dentheo schreef:ik vond ook een schema uit de Belgische persconferentie , daar gaat de Amst-R'daal-Bru naar 16 vanaf EIND 2015, dat scheelt een jaartje....
Ik zie ook daarin vanaf eind 2014 16x Amsterdam - Roosendaal - Brussel.
dentheo schreef:
Ik krijg het schema dat ik heb, hier niet gepubliceerd...
Dubbele loc zou het snelste zijn, afkoppelen in Breda dat duurt toch te lang en dan heb je bovendien ook een nieuwe remproef nodig niet? Het zou ook voordelig zijn voor de keertijden in Brussel-Zuid.
Het afschaffen van de stop Mechelen zou de extra stop in de luchthaven kunnen compenseren...
Ben benieuwd hoe dikwijls de NS zal beslissen op de stop in Breda te schrappen om vertraging in te halen!
Kristofke schreef:Ik ben benieuwd naar de samenstelling.
Dubbele loc zou het snelste zijn, afkoppelen in Breda dat duurt toch te lang en dan heb je bovendien ook een nieuwe remproef nodig niet? Het zou ook voordelig zijn voor de keertijden in Brussel-Zuid.
NS gaat stuurstanden aanpassen, zo stond in een van de documenten die de staatssecretaris vrijdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Kristofke schreef:Het afschaffen van de stop Mechelen zou de extra stop in de luchthaven kunnen compenseren...
Het omrijden via de luchthaven kost ca. 8 minuten. Het stoppen in Mechelen kost veel minder, 2-3 minuten.
Kristofke schreef:Ben benieuwd hoe dikwijls de NS zal beslissen op de stop in Breda te schrappen om vertraging in te halen!
De rijtijd is met 3:14 ca. 20 minuten langer dan met een goed maar realistisch pad. Er is dus sowieso 20 minuten extra buffer om vertraging in te halen.
Dat denk ik ook 2017 is nog ver.
Voor wat betreft de traxxen heeft men dus vier jaar tijd om de bijkomende ontvangers in te bouwen om het overschakelen aan de grens onder de knie te krijgen. Diagnose is toch bekend na proefritten vorige maand ?
Maar zou zo'n ombouw wel mogen in gehuurde loks ?
Dus eerst dozijntje in eigendom en dan laten aanpassen door Ansoldo (de seinjongens!!) ? Thales ?
Moet kunnen, eerst nog wat korting bedingen op de loks die men al enkele jaren huurt en gaan!
dentheo schreef:Dat denk ik ook 2017 is nog ver.
Voor wat betreft de traxxen heeft men dus vier jaar tijd om de bijkomende ontvangers in te bouwen om het overschakelen aan de grens onder de knie te krijgen. Diagnose is toch bekend na proefritten vorige maand ?
Maar zou zo'n ombouw wel mogen in gehuurde loks ?
Dus eerst dozijntje in eigendom en dan laten aanpassen door Ansoldo (de seinjongens!!) ? Thales ?
Moet kunnen, eerst nog wat korting bedingen op de loks die men al enkele jaren huurt en gaan!
Ik dacht dat Bombardier dat allemaal zelf deed. Zij leveren immers ook ETCS-boordapparatuur.
En het zou mij heel straf lijken moest de originele constructeur van de verhuurder niet de toelating krijgen om de locs ETCS-compliant te maken
in het artikel waar de link naar verwijst staat niet dat de Tsjechen er 8 laten schieten, er staat dat zij een optie hebben voor nog acht 8-ledige treienen.
Deze optie blijft geldig tot mid 2013.
Na een heel hobbelig parcours bij de Tsjechen is dat nu wel het geval: een nieuwe CEO van de Tsjechische spoorwegen wil de optie niet opnemen, en dus blijft het bij 7 Tsjechische Railjets.
Technisch gezien is de deadline voor die optie binnen het originele ÖBB-contract al verstreken (einddatum was na verlenging 06/09/2013), maar ik denk wel dat daar wel een mouw aan te passen is als de eerste zet van de nieuwe NMBS-CEO zou zijn om die 8 stammen alsnog binnen te halen. Het zou de enige kans zijn om binnen anderhalf jaar startklaar materieel te krijgen (op de ombouw van de 18'en na, maar dat kan al direct gebeuren na de ondertekening van het contract).
Op basis van de tekeningen van de Tsjechische Railjet en het al dan niet opnemen van de optie was ik begonnen aan een designimpressie, die nu klaar is: http://www.velaro.be/fyrajet2.png(pas op, PNG van 2 MB en 45000 px breed, dus liefst met desktop-viewer openen en niet in de browser !!!)
msts.be schreef:(...)Het zou de enige kans zijn om binnen anderhalf jaar startklaar materieel te krijgen (op de ombouw van de 18'en na, maar dat kan al direct gebeuren na de ondertekening van het contract).
(...)
HLE 18 ombouwen voor, en homologeren in Nederland, inclusief HSL, binnen anderhalf jaar, is luidop dromen.
Om de railjet-stuurrijtuigen samen met de HLE 18 te laten functioneren, en ze homologeren voor Nederland èn België, is overigens al een even grote opgave.
Rob schreef:In de BeneluxPlus zullen waarschijnlijk geen fietsen toegelaten zijn ?
Het binnenlands tarief is van kracht, geen toeslagen en het gaat rijden met ICRm dus de kans bestaat dat die gewoon meemogen.
Op de HSL zijn geen fietsen toegelaten uit veiligheidsoverwegingen, voor zover ik weet komt dit voort uit HSL-reglementen.
Op L.2 Leuven - Luik mogen fietsen mee in de IC-A, aan 200km/h. Op o.m. de TGV Straatsburg - Parijs mogen ook fietsen mee, aan 300km/h (of zelfs meer: rijden ze daar geen 320?). Dus als het iets reglementair is, is het een jammerlijk Nederlands reglement.
msts.be schreef: Het zou de enige kans zijn om binnen anderhalf jaar startklaar materieel te krijgen (op de ombouw van de 18'en na, maar dat kan al direct gebeuren na de ondertekening van het contract).
msts.be schreef:
Op basis van de tekeningen van de Tsjechische Railjet en het al dan niet opnemen van de optie was ik begonnen aan een designimpressie, die nu klaar is: http://www.velaro.be/fyrajet2.png(pas op, PNG van 2 MB en 45000 px breed, dus liefst met desktop-viewer openen en niet in de browser !!!)
Complimenten voor je inspanningen en je oog voor details! Dit ziet er verrassend goed uit, al mogen de vlinders van mij wel wegblijven. Ook valt het gebrek aan een stilteruimte in de 1e klas mij op.
Shrek schreef:Ik zou met data na 2017 nog niet teveel rekening houden. Dat is een eeuwigheid in spoorwegtermen.
Daartegen kan er nog vanalles veranderen
Eerst maar eens zien dat het voorstel wordt goedgekeurd door de Nederlanders. Het kabinet is weliswaar akkoord gegaan, maar de tweede kamer moet er ook nog wat van vinden en niet alle politieke partijen zijn even enthousiast over het plan. Verder beraadt Veolia zich over juridische procedures*, Voor Beter OV is niet blij en de gemeente Lansingerland maakt zich zorgen over geluidsoverlast.
Dit kan nog wel eens een staartje gaan krijgen.
(*Manu Lageirse, CEO Veolia NL: "Nederlandse overheid sorteert steeds voor richting NS en weigert naar andere opties te kijken")
Ik heb het interview met de directeur van Veolia eens beluisterd en stel vast dat die man totaal geen plan heeft. Op een bepaald moment vraagt men of hij een alternatief achter de hand heeft waarop hij wat ontwijkend antwoord dat er niemand iets gevraagd heeft en dat men dan eens zou moeten gaan praten met treinfabrikanten enz enz ... En dat het zeker niet voor morgen zou zijn.
Om dan wat in de pers te komen mekkeren dat NS er een potje van maakt vind ik wel wat kort door de bocht.
Aan de Nederlandse gebruikers van dit forum: ik rij nu al enige jaren als TB naar Nederland en geloof mij: jullie zijn ECHT niet zo slecht af met de NS hoor, je moet in België maar eens met de trein komen meerijden, dan zou je pas jullie OV appreciëren ...
Ik wil aannemen dat het altijd beter kan, maar ik geloof niet echt in het privatiseren van OV, en ik heb best wel bewondering voor de "recht door zee" aanpak van jullie staatssecretaris. Men heeft er inderdaad een potje van gemaakt, samen met de NMBS (want dat vergeten er veel blijkbaar), maar laat ons hopen dat we vanaf volgend jaar de boel terug kunnen rechttrekken. (Ook het personeel zou niet liever willen!)
Ik vraag me trouwens af of het in het voordeel van de reiziger gaat zijn als men met juridische procedures gaat beginnen...