Adler schreef:K V B schreef:
Wat ik dus wil weten is: Hoe veel voorwerpen zijn er door de bagagescan onderschept die, indien ze niet waren onderschept, een gevaar voor de tunnel zouden gevormd hebben.
De controle op luchthavens en andere plaatsen is er niet op de eerste plaats om gevaarlijke zaken te ontdekken maar om iedereen duidelijk te maken dat er een grote kans is dat ze ontdekt zullen worden en men dus geen poging moet doen om ze binnen te brengen.
Uw vraag is dus totaal irrevelant.
Maar met uw alwetende expertise over beveiliging is dat dus allemaal nutteloos en onnodig vermits er toch nergens ooit aanslagen gebeuren.
Laat ons dus ook maar alle controles op luchthavens afschaffen vermits er toch nooit bommen gevonden worden.
Ik claim geen alleswetende kennis over veiligheid.
Bruce Schneier mag dat echter wel claimen. En hij geniet hoog aanzien. En je kan op het lezen wat hij van "security theatre" vindt.
https://www.schneier.com/essay-299.html
https://www.schneier.com/essay-121.html
Het blijkt telkens maar weer dat iemand die iets voorbij de scanners wil smokkelen dat ook zonder veel problemen voor elkaar krijgt.
Je stelt dat de scans dienen om duidelijk te maken dat men het beter niet probeert. Maar dat doen zie hier dus helemaal niet. We maken helemaal niet duidelijk aan terroristen dat er een grote kans is om ontdekt te worden. Wat we de terroristen vertellen is dat ze 0% kans hebben ontdekt te worden op een Thalys of een andere TGV, of een ICE. We vertellen terroristen dat ze, als ze een trein willen opblazen, ze maar te kiezen hebben, zolang ze geen Eurostar kiezen.
Wat zou jij er van vinden als men enkel maar bijvoorbeeld de vluchten naar London zou scannen?
Denk nu eens na, heeft dit zin?
Er wordt hier geschermd dat er nog nooit een aanslag op een Eurostar gepleegd is, en dat dus de bagagescan "werkt". Maar er is ook nog nooit een aanslag op een Thalys gepleegd. Dus "niet scannen" blijkt hetzeflde effect te hebben.
Als iets doen hetzelfde effect heeft als niks doen, dan is hetgene wat je doet dus nutteloos. En om dat te zien, daar moet je geen veiligheidsexpert voor te zijn.
Mischien is het toch wel eens tijd dat men inziet dat de reden waarom treinen niet links en rechts opgeblazen worden niks te maken hebben met antiterrorisme maatregelen, maar gewoon met het feit dat er in Europa nauwelijks terroristen zijn.