Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Een rijpad op de klassieke lijn zal alleszins veel goedkoper zijn, alleen al omwille van het stroomverbruik.
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Er is geen bar. Geen eten aan boord en dus evenmin het personeel dat er op Thalys wel is dus op gebied van personeel is het enkel een tb en tbg.
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Weet je of er 1 treinbegeleider is of meer dan 1?Steven schreef:enkel een tb en tbg.
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Daar heb ik geen idee van, maar 1 lijkt mij voldoende.kika schreef:Weet je of er 1 treinbegeleider is of meer dan 1?Steven schreef:enkel een tb en tbg.
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
En misschien al een controle voor het opstappen zoals bij de idtgv?Steven schreef:Daar heb ik geen idee van, maar 1 lijkt mij voldoende.kika schreef:Weet je of er 1 treinbegeleider is of meer dan 1?Steven schreef:enkel een tb en tbg.
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
OK, ik wist niet dat er geen lok meer bestond die zowel in België als Frankrijk kan rijden.Steven schreef:Welk ander materieel kan je dan gebruiken? Er is momenteel geen enkele loc geschikt om hetzelfde traject te doen. Laat staan dat er voldoende rijtuigen zijn. Het reizigersverkeer zal meer en meer gedomineerd worden door motorstellen van welk type ook. De tgv-r valt daar ook onder en is reeds geschikt voor beide landen.
Wat rijtuigen betreft : I6, I11 ? Niets meer beschikbaar ?
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
OK bedankt voor de info. Het wordt wel heel moeilijk te volgen met die merknamen...groentje schreef:Portbou, IDBus is ondertussen alweer omgedoopt naar Ouibus, ze hebben ingezien dat het toch eerder in het marktsegment van Ouigo thuishoort dan bij IDTGV.
Maar is het niet vreemd om duur materiaal met hoge topsnelheid te gebruiken op verbindingen waarop zijn mogelijkheden onderbenut blijven ?Een gedowngrade TGV (lagere Vmax, licht opgekalefaterd interieur) zou volgens mij een goede tussentijdse oplossing kunnen geweest zijn.
Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Eén TGVstel = 8 rijtuigen, twee TGV-stellen = 16 rijtuigen. Als de werkelijk benodigde capaciteit bvb. 11 of 12 rijtuigen is zit je er ofwel ver onder ofwel ver boven. In die zin vind ik loc + rijtuigen veel flexibeler.Stellen zullen op termijn inderdaad haast alle getrokken treinen vervangen. Je kan dat spijtig vinden, maar stellen zijn nu eenmaal een pak flexibeler in te zetten.
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Maakt niet uit of hij er nu in Lille dan wel in Arras afgaat... De kortste weg tussen Brussel en Parijs is via Mons, Aulnoye en Saint Quentin.Asterix schreef:Gaat hij er niet pas bij Arras af?Portbou schreef:Is het dan geen zonde om duur HST-materiaal in te zetten én extra kilometers te doen via Lille ?
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Ik stem voor Brussel Nationale Luchthaven - Marne la Vallée (via lijn 26)dentheo schreef:Ik vind het best eigenaardig dat hij in Brussel en Parijs komt.
Ouigo doet dat toch niet ?
Moest deze iZy dan geen trein Ruisbroek- St Denis zijn ofzo ?
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Als er niets op tegen is om dure TGV-stellen (gemaakt voor 300/u) in te zetten voor trage diensten...trainlovertje schreef:Wat ik nog steeds niet goed snap: die trein verlaat de LGV dus, maar moet eigenlijk gewoon naar Parijs. Waarom? Omdat het goedkoper is om via de klassieke lijn te rijden? Of gewoonweg om dan ook de reistijd effectief te verlengen (want als de reisduur gelijk blijft als bij de Thalys, zou hij té aantrekkelijk worden)?
Als hij dan langs die klassieke lijn rijdt, kan hij toch extra stops maken in de grootste steden? Dan hebben ook die steden een rechtstreekse verbinding met Parijs en Brussel.
en als er toch geen tussenstops worden ingelegd...
...waarom dan niet gewoon het TGV-stel laten rijden via Mons, Aulnoye en St Quentin ?
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Ja... maar niet met Brussel.(Arras, Amiens-Longueau)Shrek schreef:Al die steden hebben immers al goede verbindingen met Parijs.
Of... als de kortste weg genomen wordt : Saint Quentin.
Tweede optie zou ook een verbinding herstellen tussen Mons en Parijs.
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
De HLE13 en 29 kunnen naar Frankrijk rijden.Portbou schreef:OK, ik wist niet dat er geen lok meer bestond die zowel in België als Frankrijk kan rijden.Steven schreef:Welk ander materieel kan je dan gebruiken? Er is momenteel geen enkele loc geschikt om hetzelfde traject te doen. Laat staan dat er voldoende rijtuigen zijn. Het reizigersverkeer zal meer en meer gedomineerd worden door motorstellen van welk type ook. De tgv-r valt daar ook onder en is reeds geschikt voor beide landen.
Wat rijtuigen betreft : I6, I11 ? Niets meer beschikbaar ?
Maar de HLE13 heeft geen toelating om reizigerstreinen te verzekeren op het Franse grondgebied.
De HLE29 reed al bedevaartstreinen naar Frankrijk maar deze zijn van B-logistics net zoals het merendeel van de 13's.
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Dat lijken me een paar Kafkaïaanse administratieve moeilijkheden.b-loc schreef:Maar de HLE13 heeft geen toelating om reizigerstreinen te verzekeren op het Franse grondgebied.
De HLE29 reed al bedevaartstreinen naar Frankrijk maar deze zijn van B-logistics net zoals het merendeel van de 13's.
En liever dan die op te lossen zetten we dan maar overperformant materieel in ?
(ja, ik begrijp inderdaad niets van spoorwegen)
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Geen enkele Belgische loc mag reizigerstreinen slepen in Frankrijk hoe raar dat ook mag klinken want een HLE 13 mag in Frankrijk wel goederen slepen.Portbou schreef:OK, ik wist niet dat er geen lok meer bestond die zowel in België als Frankrijk kan rijden.Steven schreef:Welk ander materieel kan je dan gebruiken? Er is momenteel geen enkele loc geschikt om hetzelfde traject te doen. Laat staan dat er voldoende rijtuigen zijn. Het reizigersverkeer zal meer en meer gedomineerd worden door motorstellen van welk type ook. De tgv-r valt daar ook onder en is reeds geschikt voor beide landen.
Wat rijtuigen betreft : I6, I11 ? Niets meer beschikbaar ?
Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys
Het idee was om met afgeschreven stellen te rijden, die dus vooral geld kosten aan onderhoud, en dat onderhoud zou goedkoper kunnen als de eisen van HST-materieel niet meer moet gehaald worden, maar pakweg 160 of 220 ook goed genoeg was. De eerste TGV's zijn ondertussen al naar de sloper vertrokken, ze hebben wel wat ouder materieel dat eventueel in de herfst van hun leven het wat rustiger aan had kunnen doen, in plaats van onmiddellijk op pensioen te gaan...Portbou schreef:Maar is het niet vreemd om duur materiaal met hoge topsnelheid te gebruiken op verbindingen waarop zijn mogelijkheden onderbenut blijven ?groentje schreef:
Een gedowngrade TGV (lagere Vmax, licht opgekalefaterd interieur) zou volgens mij een goede tussentijdse oplossing kunnen geweest zijn.
Maar met treinen met gereserveerde zitplaatsen zit je vast aan een min of meer vaste samenstelling. Het enig voordeel van losse rijtuigen, is dat je makkelijker een defect rijtuig ertussenuit kan halen in plaats van de hele trein, maar steeds vaker vinden spoorwegondernemingen het eenvoudiger om al dat rangeren gewoon over te slaan, en ook een gesleepte trein volledig uit te zetten (en in het beste geval te vervangen).Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Eén TGVstel = 8 rijtuigen, twee TGV-stellen = 16 rijtuigen. Als de werkelijk benodigde capaciteit bvb. 11 of 12 rijtuigen is zit je er ofwel ver onder ofwel ver boven. In die zin vind ik loc + rijtuigen veel flexibeler.Stellen zullen op termijn inderdaad haast alle getrokken treinen vervangen. Je kan dat spijtig vinden, maar stellen zijn nu eenmaal een pak flexibeler in te zetten.