Uiteraard zouden er bij een rechtstreekse verbinding Londen-Frankfurt nieuwe reizigers bijkomen. Maar dat gaan er nooit genoeg zijn om de gigantische kosten van deze relatie te compenseren. Moest Eurostar er niet rijden kon DB dat goedmaken met grote reizigersaantallen op Brussel-Londen. Maar door de koek te moeten delen schiet er niet genoeg meer over.rvdborgt schreef: ↑02 mei 2018, 20:12Je lijkt het als natuurfenomeen te beschouwen dat het aantal reizigers gelijk blijft als er extra treinen gaan rijden van een andere vervoerder. Tussen Wenen en Salzburg is echter het aantal reizigers gestegen, ook bij de ÖBB, toen de Westbahn daar ging rijden. Dat hoeft natuurlijk op een ander traject niet per se zo te zijn maar anderzijds zou het aanbieden van rechtstreekse verbindingen van/naar Duitsland zeker nieuwe reizigers trekken. In ieder geval heb je dus wel een onderbouwing nodig voor de aanname dat er amper nieuwe reizigers zouden komen.Shrek schreef: ↑01 mei 2018, 23:58Het is ook gewoon een heel slecht idee om zo'n verbinding te verdelen tussen 2 operatoren. Ze moeten dan allebei de volledige kosten betalen om het te organiseren maar de opbrengsten moeten wel gedeeld worden. De gemiddelde bezetting van de treinen zou ook dalen, want beide operatoren willen natuurlijk de hele dag door diensten aanbieden.
Westbahn is geen goed voorbeeld vind ik, dat gaat over een eenvoudige binnenlandse verbinding waar je heel makkelijk winst op kan maken. Doordat een deel van de winst van OBB hier verdwijnt wordt die winst niet herverdeeld naar andere, verlieslatende, lijnen. OVerheden zouden dit sort cherrypicking moeten verbieden of een systeem van herverdeling richting andere lijnen opleggen (door bijvoorbeeld grotere concessies uit te schrijven). Wat Westbahn daar doet is slecht voor het hele spoorsysteem...