Volgens mij is er voor de hele route een alternatief via de lijnen 27 - 53a - 35 - 34 - 24.
Zie ik iets over het hoofd ?
Volgens mij is er voor de hele route een alternatief via de lijnen 27 - 53a - 35 - 34 - 24.
Lijn 27 is bijvoorbeeld het afgelopen jaar heel vaak snachts gesloten geweest om de bovenleidingen te vervangen. Met een nachttrein zouden die werken niet meer te combineren geweest zijn met wisselonderhoud op L36/36N. Ja je kan dan zeggen dat ze elke week één nacht minder bovenleiding hangen, maar dan duurt je werf 20% langer met alle kosten vandien.Portbou schreef:Volgens mij is er voor de hele route een alternatief via de lijnen 27 - 53a - 35 - 34 - 24.
Zie ik iets over het hoofd ?
Was lijn 25 tegelijk ook dicht?Shrek schreef: ↑13 feb 2019, 16:51Lijn 27 is bijvoorbeeld het afgelopen jaar heel vaak snachts gesloten geweest om de bovenleidingen te vervangen. Met een nachttrein zouden die werken niet meer te combineren geweest zijn met wisselonderhoud op L36/36N. Ja je kan dan zeggen dat ze elke week één nacht minder bovenleiding hangen, maar dan duurt je werf 20% langer met alle kosten vandien.Portbou schreef:Volgens mij is er voor de hele route een alternatief via de lijnen 27 - 53a - 35 - 34 - 24.
Zie ik iets over het hoofd ?
Nee zo werkt het (tot nader order) niet. Er zijn werkvensters op alle lijnen waarbinnen geen normale rijpaden kunnen aangevraagd worden. Uitzonderlijk kan het wel maar Infrabel kan perfect weigeren.rvdborgt schreef:Was lijn 25 tegelijk ook dicht?Shrek schreef: ↑13 feb 2019, 16:51Lijn 27 is bijvoorbeeld het afgelopen jaar heel vaak snachts gesloten geweest om de bovenleidingen te vervangen. Met een nachttrein zouden die werken niet meer te combineren geweest zijn met wisselonderhoud op L36/36N. Ja je kan dan zeggen dat ze elke week één nacht minder bovenleiding hangen, maar dan duurt je werf 20% langer met alle kosten vandien.Portbou schreef: Volgens mij is er voor de hele route een alternatief via de lijnen 27 - 53a - 35 - 34 - 24.
Zie ik iets over het hoofd ?
Verder: de infrastructuur is ervoor om gebruikt te worden. Het staat iedere vervoerder vrij om paden aan te vragen op de lijnen die in de netverklaring staan. Argumenten zoeken om de "onmogelijkheid" van nachttreinen "aan te tonen" is de omgekeerde wereld.
Groetjes,
Rian
Dat kan maar Infrabel moet dan wel een alternatief pad aanbieden en als de vervoerder daarmee niet akkoord gaat, en er geen andere oplossing wordt gevonden, dan moet dat tot een overbelastverklaring leiden. Infrabel moet dan met een plan komen om het gebleken capaciteitsprobleem op te lossen. Dat kan natuurlijk ook een andere organisatie van de werkzaamheden zijn en eigenlijk ware het dan beter geweest om het niet tot een overbelastverklaring te laten komen.Shrek schreef: ↑13 feb 2019, 17:12Nee zo werkt het (tot nader order) niet. Er zijn werkvensters op alle lijnen waarbinnen geen normale rijpaden kunnen aangevraagd worden. Uitzonderlijk kan het wel maar Infrabel kan perfect weigeren.rvdborgt schreef:Was lijn 25 tegelijk ook dicht?Shrek schreef: ↑13 feb 2019, 16:51 Lijn 27 is bijvoorbeeld het afgelopen jaar heel vaak snachts gesloten geweest om de bovenleidingen te vervangen. Met een nachttrein zouden die werken niet meer te combineren geweest zijn met wisselonderhoud op L36/36N. Ja je kan dan zeggen dat ze elke week één nacht minder bovenleiding hangen, maar dan duurt je werf 20% langer met alle kosten vandien.
Verder: de infrastructuur is ervoor om gebruikt te worden. Het staat iedere vervoerder vrij om paden aan te vragen op de lijnen die in de netverklaring staan. Argumenten zoeken om de "onmogelijkheid" van nachttreinen "aan te tonen" is de omgekeerde wereld.
Neen lijn 25 was niet dicht, maar dan zit je voor het traject Brussel-Leuven al met een omleiding langs Lier en een extra loods. Theoretisch kan het allemaal, maar er is ook een punt waarop het ook voor de operator niet meer de moeite is.rvdborgt schreef: ↑13 feb 2019, 17:07Was lijn 25 tegelijk ook dicht?Shrek schreef: ↑13 feb 2019, 16:51Lijn 27 is bijvoorbeeld het afgelopen jaar heel vaak snachts gesloten geweest om de bovenleidingen te vervangen. Met een nachttrein zouden die werken niet meer te combineren geweest zijn met wisselonderhoud op L36/36N. Ja je kan dan zeggen dat ze elke week één nacht minder bovenleiding hangen, maar dan duurt je werf 20% langer met alle kosten vandien.Portbou schreef: Volgens mij is er voor de hele route een alternatief via de lijnen 27 - 53a - 35 - 34 - 24.
Zie ik iets over het hoofd ?
De goeie grap van de overbelastverklaring ga ik negeren. Maar het algemeen principe komt hierop neer: Infrabel stelt alles in het werk om de honderdduizenden reizigers die tussen 5u en 23u zich verplaatsen en de duizenden tonnen die tussen de grote rangeerstations moeten vervoerd worden met zo weinig mogelijk hinder van start tot eindpunt te laten komen. Al de rest is veel minder belangrijk en kan met wat geluk doorgaan, als het niet kan is het ook maar zo.rvdborgt schreef: ↑13 feb 2019, 17:29 Dat kan maar Infrabel moet dan wel een alternatief pad aanbieden en als de vervoerder daarmee niet akkoord gaat, en er geen andere oplossing wordt gevonden, dan moet dat tot een overbelastverklaring leiden. Infrabel moet dan met een plan komen om het gebleken capaciteitsprobleem op te lossen. Dat kan natuurlijk ook een andere organisatie van de werkzaamheden zijn en eigenlijk ware het dan beter geweest om het niet tot een overbelastverklaring te laten komen.
Zoals ik eerder al zei is er geen probleem voor nachttreinen die voor pakweg middernacht het land uit zijn, enfin rijpadgewijs toch, economisch krijg je het niet rond vrees ik.Steven schreef:Voor de grote massa schieten ze tekort. Dat voor de meesten een avondje hoofdstad zelfs niet per trein kan wil gewoon zeggen dat het onvoldoende is. De nachttrein kan er best bij. De rijpaden in België voor dergelijke treinen zijn nooit midden in de nacht geweest, ze reden zelfs voor de laatste gewone treinen.
De discussie geeft mij de indruk dat het vrijwel niet mogelijk is een nachtelijke trein in te leggen in België. Maar ik mag toch aannemen dat er niet elke nacht op zoveel lijnen wordt gewerkt dat er geen nachttrein zou kunnen rijden? Er rijden immers ook nachtelijke goederentreinen.Shrek schreef: ↑13 feb 2019, 17:47Infrabel stelt alles in het werk om de honderdduizenden reizigers die tussen 5u en 23u zich verplaatsen en de duizenden tonnen die tussen de grote rangeerstations moeten vervoerd worden met zo weinig mogelijk hinder van start tot eindpunt te laten komen. Al de rest is veel minder belangrijk en kan met wat geluk doorgaan, als het niet kan is het ook maar zo.
De politiek steunt deze visie en zal dan ook geen meerkost goedkeuren omdat iemand een folieke wilt doen met speciale treinen.
Met de huidige financiering is de infra er niet voor iedereen op elk moment, het moet betrouwbaar zijn voor het grote massavervoer en als het niet teveel kost eventueel ook voor andere dingen.
Vorig jaar keek ik eens naar de kosten voor de auto+trein combinatie. DB is er mee gekapt, maar er zijn nog wat andere aanbieders. De eerste hobbel is dat je vanalles moet weten (lengte, breedte, leeggewicht...), er zijn maar een paar ritten per week (werkvensters met ramen zo groot als een glazen plafond) en dan de prijs: vliegtuig + huurauto zal voor meerdere mensen goedkoper zijn, helemaal als je het maar 1 weekje nodig hebt. Om nog te zwijgen van de weinige opstapstations. Dus zelfs al ben je nog zo verknocht aan je eigen auto, zou ik hem nog niet met de trein meenemen en lekker thuis laten staan
Parijs Berlijn bestaat weer sinds enkele jaren, zelfs boekbaar via DB (Reisezentrum of telefonisch) met de RZD: https://www.bahn.de/p/view/angebot/nachtzug/rzd.shtml