Ik vind de trein tussen Frankfurt en België uitstekend concurrentieel. Wanneer je er nog eens 15 minuten bijdoet door naar Zaventem te rijden, wordt het al wat minder. Maar 45' trager voor veel meer comfort, meer bagage, meer flexibiliteit in de vertrekuren, alle extra reismogelijkheden om onderweg uit- of over te stappen? Er zijn geen rechtstreekse vluchten meer naar Brussel vanuit de dichtsbijzijnde luchthaven hier (vogelvlucht 500km, 620 met de auto). Frankfurt Flughafen is inclusief overstap 3u met de trein. Als ik reservetijd, overstaptijd en procedures optel zit je ook snel aan minstens 2u. Als ik verder vlieg vanuit Brussel wordt het natuurlijk een ander verhaal, dat hier al door andere mensen wordt verteld.rdv schreef: ↑19 mar 2019, 20:41De ICE tussen Brussel en Frankfürt Luchthaven doet er niet iets te lang over(2u45) om te concurreren met de trein naar mijn mening. Voor verplaatsingen naar het centrum zal de ICE wellicht sneller zijn, maar als je nog moet overstappen (en alle procedures moet doorlopen) wordt de tijd wellicht te lang.
Wat ik wel merk is dat het niet hebben van een rechtstreekse vlucht niet betekend dat ik dan maar via Amsterdam/Parijs of Frankfurt zou vliegen. Als je 2-3u extra onderweg bent, met een significant hogere reisprijs, worden er heel wat reisjes, werkbesprekingen etc. opgespaard of worden niet uitgevoerd. Andere mensen, zeker zonder Bahncard, nemen dan bvb. een vlucht via Wenen of Istanbul, dat is vaak goedkoper. Snoepreisweekendje voor een maandagvergadering wordt er zo extra aangerijgt.
Ik vind het een interessant onderwerp, ook als je naar andere steden kijkt. Parijs-Lille doet niemand met het vliegtuig, Salzburg-Wenen wel, 50km meer. Er zijn zelfs vluchten tussen München en Nürnberg, de luchthaven van München kost je een uur om vanuit het stadscentrum te geraken, de ICE tussen beide steden duurt net zo lang Dijon heeft haar luchthaven gesloten, Parijs zit ongeveer anderhalf uur weg met de TGV. Lyon ook, maar haar luchthaven kost 2u met de auto, 3-4 uur met het OV. Dortmund-Frankfurt zijn ook geen vluchten, kost 2u15 met de trein (260km). Naast het bagage, feeder/hub en ticketintegratieverhaal mis ik nog 1 argument in dit draadje: de prijs. Heb zo eens tussen Stuttgart en Hamburg gevlogen voor 10€, daar kan de trein bijna nooit tegenop.
Trainlovertje: het idee achter de duurdere rechtstreeks vlucht als via Parijs is dat mensen bereid zijn meer te betalen voor een rechtstreekse vlucht.