Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4768
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door Adler » 02 dec 2019, 15:21

Vanaf 15 december zijn er geen EC's meer van Hamburg naar Kopenhagen via de veerverbinding Puttgarden-Rodby.
De reden hiervoor zijn omvangrijke werken aan Deense zijde voor de bouw van de Fehmarnbelttunnel.
De treinen tussen Hamburg en Kopenhagen gaan nu langs Flensburg en Odense tot de tunnel af is.


HLE18
Berichten: 170
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door HLE18 » 02 dec 2019, 18:27

Eindelijk een verstandige beslissing i.p.v. dat gesukkel met een bus en overstappen enz.. wat een tijdverlies!

Hopelijk is de tunnel rap af dan kunnen we makkelijk naar Denemarken en Zweden :)

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2830
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door Joris » 02 dec 2019, 23:46

HLE18 schreef:
02 dec 2019, 18:27
Eindelijk een verstandige beslissing i.p.v. dat gesukkel met een bus en overstappen enz.. wat een tijdverlies!

Hopelijk is de tunnel rap af dan kunnen we makkelijk naar Denemarken en Zweden :)
Welk overstappen en welke bussen?
De EC treinen rijden/reden hier gewoon OP de boot. Wat redelijk vlot ging. Afbeelding Afbeelding Over die tunnel is er overigens al erg veel geschreven en gestudeerd, maar er zit nog steeds geen spade in de grond, en stilaan begint men te vrezen voor de kosten van een eventuele effectieve bouw...
Afbeelding

trainlovertje
Berichten: 807
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door trainlovertje » 02 dec 2019, 23:57

De laatste jaren moest men vanaf Puttgarden of Roedby overstappen op bussen naar Kopenhagen, soms ging de trein nog mee op de boot, soms niet. En je moest sowieso wel uit de trein als je op de veerboot zat.

kika
Berichten: 2735
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door kika » 03 dec 2019, 09:02

Fehmarnbelttunnel valt echt niet onder verstandige beslissingen, nog geen 2 maanden geleden waarschuwde ook de Duitse Rekenkamer voor de enorme kosten en marginale winsten. In Duitsland gaan ze nog niet beginnen voor 2021, in Denemarken proberen ze snel feiten te scheppen voordat er nog meer tegenwind komt. Dus dat zijn zeker 10 jaar geen treinen meer via Puttgarden. Ook zou de huidige bestaande lijn gesloten worden voor lokale treinverkeer (oostelijk). Ik ben vooral verbaasd dat de verinding met Rostock er niet komt, die toch aardig wat voordelen te bieden heeft.

rdv
Berichten: 620
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door rdv » 03 dec 2019, 12:15

Adler schreef:
02 dec 2019, 15:21
Vanaf 15 december zijn er geen EC's meer van Hamburg naar Kopenhagen via de veerverbinding Puttgarden-Rodby.
De reden hiervoor zijn omvangrijke werken aan Deense zijde voor de bouw van de Fehmarnbelttunnel.
De treinen tussen Hamburg en Kopenhagen gaan nu langs Flensburg en Odense tot de tunnel af is.
Een andere (of dé) reden is dat er nu een hogesnelheidslijn ligt tussen Copenhagen en Ringsted, waardoor de omweg via Flensburg en Odense in tijd korter is dan de oversteek met de ferry.

kika
Berichten: 2735
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door kika » 03 dec 2019, 12:57

rdv schreef:
03 dec 2019, 12:15
Een andere (of dé) reden is dat er nu een hogesnelheidslijn ligt tussen Copenhagen en Ringsted, waardoor de omweg via Flensburg en Odense in tijd korter is dan de oversteek met de ferry.
Bedankt voor die extra info! Wat is het verschil in dienstregeling via Roskilde of de nieuwe lijn? Waarom wordt de lijn via Roskilde met vmax van 180km/h niet als hogesnelheidslijn benoemd? DSB heeft toch geen materieel dat 250km/h kan? IC4 heeft een vmax van 200, komt niet in Duitsland, IC3 180km? Ben benieuwd wat het tijdsverschil is. Het is natuurlijk wel een stukje comfortabeler.

rvdborgt
Berichten: 3136
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door rvdborgt » 03 dec 2019, 13:04

trainlovertje schreef:
02 dec 2019, 23:57
De laatste jaren moest men vanaf Puttgarden of Roedby overstappen op bussen naar Kopenhagen, soms ging de trein nog mee op de boot, soms niet. En je moest sowieso wel uit de trein als je op de veerboot zat.
Er waren niet altijd treinvervangende bussen maar vooral in het laatste jaar wel vaak.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4768
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door Adler » 03 dec 2019, 13:37

kika schreef:
03 dec 2019, 12:57


Bedankt voor die extra info! Wat is het verschil in dienstregeling via Roskilde of de nieuwe lijn? Waarom wordt de lijn via Roskilde met vmax van 180km/h niet als hogesnelheidslijn benoemd? DSB heeft toch geen materieel dat 250km/h kan? IC4 heeft een vmax van 200, komt niet in Duitsland, IC3 180km? Ben benieuwd wat het tijdsverschil is. Het is natuurlijk wel een stukje comfortabeler.
De nieuwe verbinding zonder overstappen is 18 minuten sneller dan via Puttgarden (4u40 ipv 4u58 )

HLE18
Berichten: 170
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door HLE18 » 03 dec 2019, 18:13

kika schreef:
03 dec 2019, 09:02
Ik ben vooral verbaasd dat de verinding met Rostock er niet komt, die toch aardig wat voordelen te bieden heeft.
Die tunnel zo wel nog een pak langer zijn dan. En wat zou het voordeel dan zijn?

trainlovertje
Berichten: 807
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door trainlovertje » 03 dec 2019, 18:48

HLE18 schreef:
03 dec 2019, 18:13
kika schreef:
03 dec 2019, 09:02
Ik ben vooral verbaasd dat de verinding met Rostock er niet komt, die toch aardig wat voordelen te bieden heeft.
Die tunnel zo wel nog een pak langer zijn dan. En wat zou het voordeel dan zijn?
Snellere link tussen Berlijn en Zuid-Duitsland met Scandinavië. Berlijn - Kopenhagen zou meer dan 100 km korter in afstand zijn. Vanuit Hamburg en verder naar het westen wordt de afstand ook nauwelijks groter.

HLE18
Berichten: 170
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door HLE18 » 03 dec 2019, 19:47

In China zouden ze beide routes aanleggen :)

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1859
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door AlexNL » 04 dec 2019, 18:34

kika schreef:
03 dec 2019, 12:57
Waarom wordt de lijn via Roskilde met vmax van 180km/h niet als hogesnelheidslijn benoemd?
Die 180 km/u is tijdelijk, dat is de maximumsnelheid van het klassieke Deense beveiligingssysteem (ATC) dat in allerijl is geïnstalleerd toen duidelijk werd dat de landelijke uitrol van ETCS niet tijdig opgeleverd zou kunnen worden. De lijn zelf is ontworpen voor 250 km/u en wanneer ETCS wordt uitgerold zal het mogelijk zijn om dat te rijden.
DSB heeft toch geen materieel dat 250km/h kan?
Nog niet. DSB is bezig met een aanbesteding voor een levering van een grote serie elektrische treinstellen, o.a. ter vervanging van IC3 en IC4. De eerste tranche is bedoeld voor 200 km/u, maar een optie voor 250 km/u is ook genoemd.

Daarnaast heeft DSB een bestelling bij Siemens lopen voor de levering van 34 Vectrons die geschikt zijn voor 200 km/u, en die ook naar Duitsland en Zweden kunnen rijden.

kika
Berichten: 2735
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hamburg-Kopenhagen via Puttgarden

Bericht door kika » 05 dec 2019, 12:51

HLE18 schreef:
03 dec 2019, 18:13
Die tunnel zo wel nog een pak langer zijn dan. En wat zou het voordeel dan zijn?
Er waren verschillende opties overwogen, waaronder ook bruggen. Een stuk langer, dat is waar, maar je vermijdt de flessenhals die Hamburg heet en wat trainlovertje nog niet noemde: een veel betere verbinding met Oost- en Centraaleuropa. Verbinding aan landzijde is ook al beter/meer aanwezig, vooral aan Duitse kant.
trainlovertje schreef:
03 dec 2019, 18:48
Snellere link tussen Berlijn en Zuid-Duitsland met Scandinavië. Berlijn - Kopenhagen zou meer dan 100 km korter in afstand zijn. Vanuit Hamburg en verder naar het westen wordt de afstand ook nauwelijks groter.
Hangt beetje af van de precieze uitvoering uiteraard, oostelijk van Rostock is makkelijker om een brug te bouwen, zelfs Gedser-Darß werd gesuggereerd en dat is al wel een stuk verder vanuit Hamburg.

Als ik het juist heb begrepen is het een verhaal van 'deze plannen lagen er nog uit de tijd van een gedeeld Europa, vanaf 0 opnieuw gaan vergelijken met een alternatief kost ons teveel tijd en moeite.' Aanvullingen en correcties, van harte welkom.

Plaats reactie