Eerste zelfrijdende trein in Europa

Plaats reactie


Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20783
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door Steven » 12 feb 2020, 21:07

Er is nog heel veel geld nodig voor zoiets algemeen goed zal zijn. Een testtrein is nog niet hetzelfde als een heel spoornet met dergelijke treinen.

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1889
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door AlexNL » 12 feb 2020, 22:24

Eerste zelfrijdende trein in Europa? Thameslink, de Docklands Light Railway en verschillende metrosystemen willen een woordje spreken met die journalist. ;)

ProRail en de operatoren zijn zulke proeven nu aan het doen omdat men in Nederland op een aantal baanvakken een zeer intensieve dienstregeling wil gaan rijden zonder de infrastructuur uit te breiden.

Enkele tijd geleden zijn er al proeven gedaan met een 'zelfrijdende goederentrein' over de Betuweroute (ATO level 2 die handelt op basis van ETCS-data), en is er een nachtelijke proefrit geweest op de Hanzelijn met een SNG van NS die ook via ATO-over-ETCS reed.

Nu wordt er in Arrivaland opnieuw getest met ATO-over-ATB-NG, aangezien ATB-NG voldoende informatie kan geven aan de boordapparatuur. Bij deze proeven zijn ook reizigers betrokken om hun ervaringen te peilen. "Hoe rijdt een automatische machinist voor de reiziger?"

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9833
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door Shrek » 12 feb 2020, 22:34

Zelfs in België heeft er al een zelfrijdende trein gereden... Niets nieuws onder de zon dus.
De echte nieuwigheid zou zijn dat men er een reële businesscase voor vindt en het grootschalig uitrolt :wink:

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1889
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eerste zelfrijdende trein in Europa

Bericht door AlexNL » 12 feb 2020, 22:37

Ik denk dat dat in Nederland nog wel gaat lukken. Er zijn daar straks de nodige corridors waarop heel veel treinen per uur moeten gaan rijden op niet zo heel veel infrastructuur.

Plaats reactie