FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

groentje

Re: FlixTrain Aachen - Berlin - Leipzig

Bericht door groentje » 17 mei 2020, 15:18

Hadden ze om reglementaire redenen niet één bus zelf? Of er ook mee gereden werd is een andere zaak, natuurlijk.

msts.be

Bericht door msts.be » 18 jun 2020, 17:27

Ze zijn ondertussen wel kampioen in het inzetten van het oudste materieel in Duitsland: hun rijtuigen (voormalige InterRegio-rijtuigen van de DB) worden nogmaals omgebouwd, nu met 99 of 100 (nog niet helemaal duidelijk) zitplaatsen. De effectieve stoelen lijken busstoelen te zijn, wat natuurlijk logisch is als je al in dat segment actief bent.

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9338743

De InterRegio-rijtuigen werden vanaf 1988 omgebouwd uit voormalige UIC-X rijtuigen van de DB (Bm 234 voor Bimz & Bimdz, ABm 225 voor de BistroCafe's en Am 203 voor de Aimz-rijtuigen). De eerste schijven van die rijtuigen gaan terug tot 1963 voor de Am 203.
Dat betekent dat de kast van sommige rijtuigen reeds 50 jaar en ouder is !
Ja, er zijn nog voorbeelden te vinden van nog ouder materieel dat nog steeds dienst doet (Zwitserland op sommige van de smalspoor-spoorwegen), maar toch alleszins niet voor een dienst die de strijd aangaat met de IC's van de DB !

Historisch materieel, zoals CIWL/VSOE-rijtuigen die dateren uit de jaren '20 (maar wel volledig gerenoveerd in 2005-2007 met nieuwe draaistellen, airco etc.) telt niet mee. Die doen maar een beperkt aantal ritten voor een zeer specifiek cliënteel, en rijden niet dagelijks samen met courant materieel op de meest drukste lijnen van het land.
Afbeelding

ostbahnhof

Bericht door ostbahnhof » 18 jun 2020, 19:50

Heb het altijd straf gevonden dat DB in de jaren 50 reeds met kortgekoppelde rijruigen reed. Wij moesten wachten tot de jaren 80 om de M4 te zien verschijnen. Een harmonica overlopen bij 120 per uur had ook wel iets....

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » 20 jun 2020, 00:11

Wat is er mis met oude rijtuigkasten te hergebruiken? Als die nog in goede staat zijn en goed lopen.... Het lijkt me veel groener en milieubewuster te zijn dan ook nog eens de hele kast te verschroten en opnieuw te bouwen. Rij groen, nietwaar? :wink:
In de IC's van DB zitten die wagens trouwens eveneens nog, er zijn dacht ik nog een handvol Bimzen in dienst (al worden die nu wel erg zeldzaam), en de Bordbistro's zijn er ook nog, die zijn trouwens nog gemoderniseerd in het laatste programma.
De oudste in dienst zijnde wagens zijn denk ik de WLAB30, waarvan de kasten terug gaan tot 1955 (65 jaar oud dus!). Die zijn wel alleen nog aan te treffen in seizoensverkeer, maar toch...
Afbeelding

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » 20 jun 2020, 01:16

Snalltaget in Zweden gaat de concurrentie met de SJ trouwens eveneens aan met herbouwde UIC-X ex-DB. Die hadden geen IR verbouwing gekregen, maar hadden bij de NS als IC-K dienst gedaan. Maar de kasten gaan terug op dezelfde bouwseries.
Afbeelding

rdv

Bericht door rdv » 30 jun 2020, 21:09

Vanaf 23 juli wordt de verbinding Köln - Berlijn opnieuw opgestart door Flixtrain.

https://www.flixtrain.de/streckennetz-updates

kika

Bericht door kika » 01 jul 2020, 00:19

Shrek schreef:
15 mei 2020, 01:51
Flixtrain is net een fenomeen dat bestreden moet worden.
Mag ik het een beetje met je eens zijn? Zie Oostenrijk waar bvb. Graz-Linz door de ÖBB werd geschrapt, maar dan toch terug werd ingevoerd omwille van dreigende concurrentie. Gezien de gemotiveerde politiek om er dicht op te zitten en op te letten dat de NMBS ook internationaal fatsoenlijke verbindingen aanbiedt en ook dusdanig geld krijgt… enfin, je kent het riedeltje wel. Blijkbaar moet er links en rechts af en toe wat druk gezet worden.
AlexNL schreef:
12 mei 2020, 00:24
FlixMobility heeft het contract met de exploitant, BahnTouristikExpress, verscheurd.

Verscheurd? Eenzijdig? Ik heb iets gemist geloof ik, wat was er aan de hand?

AlexNL

Bericht door AlexNL » 01 jul 2020, 01:54

kika schreef:
01 jul 2020, 00:19
Verscheurd? Eenzijdig? Ik heb iets gemist geloof ik, wat was er aan de hand?
Toen FlixTrain de dienstverlening staakte als gevolg van covid-19, besloot FlixMobility dat dat een goed moment was om het reeds bestaande partnerschap met BTE te herzien. Hierbij stelde FM nieuwe voorwaarden voor, waar BTE niet mee akkoord kon gaan.

https://www.railjournal.com/passenger/m ... rtnership/

Plaats reactie