Die naar Rome gaat uitgesteld worden, hoe lang is nog onduidelijk. Barcelona zou ná Rome komen. Als de financiering nog ongewis is, lijkt me dat bij de route net zo onbekend te zijn. Ik zet 5 euro op HSL
Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Re: Nachttreinen
HSL lijkt me de enige logische optie. Spoorbreedte en locomotief moeten wisselen is veel omslachtiger, waarschijnlijk duurder (al weet ik niet welke kosten de Spaanse infrabeheerder rekent voor rijpaden op HSL tov conventioneel spoor) en zal ook uren extra kosten, waardoor het lastig wordt om op aantrekkelijke tijden Barcelona te bedienen. Zeker omdat er geen Talgo-nachttreinen (meer) op de inventarissen en verlanglijstjes van West-Europese treinmaatschappijen staan.
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nachttreinen
SBB en ÖBB, zitten hierachter, niet Renfe, dus het zou me verbazen als de Zwitsers speciaal treinen zouden willen kopen die van spoorbreedte kunnen wisselen. Spanje heeft locomotieven dat de HSL opkunnen, dus het zou geen probleem moeten zijn om ze daar op te laten rijden.
Re: Nachttreinen
Jullie vergeten wel dat een Spaanse HSL ook onderhoud moet gebeuren, het is dus niet zeker dat de HSL beschikbaar is wanneer deze trein moet rijden.desirootje schreef: ↑01 jan 2022, 18:10 SBB en ÖBB, zitten hierachter, niet Renfe, dus het zou me verbazen als de Zwitsers speciaal treinen zouden willen kopen die van spoorbreedte kunnen wisselen. Spanje heeft locomotieven dat de HSL opkunnen, dus het zou geen probleem moeten zijn om ze daar op te laten rijden.
Re: Nachttreinen
De eerste trein 's ochtends op de HSL vertrekt om 6u30 uit Figueres-Vilafant, dus vanaf dat moment is 'ie sowieso open. Als je rond dat tijdstip daar zou langskomen met de nachttrein ben je grofweg om 8u15 in Barcelona (bij vmax=160), het lijkt me niet aannemelijk dat de SBB eerder in Barcelona zal willen aankomen.
's Avonds bereikt de laatste trein op de HSL Figueres-Vilafant om 22u35, dus tot die tijd is 'ie sowieso nog open. Als je daar rond dat tijdstip wilt passeren met de nachttrein naar Zürich, zal je ergens rond 20u45 uit Barcelona moeten zijn vertrokken, dat lijkt me een schappelijke vertrektijd en niet bijzonder vroeg.
Bedenk ook dat de nachttrein genoeg tijd moet hebben om half Frankrijk te doorkruisen richting Zürich - en daar wél over conventioneel spoor, want dan is het nacht en zijn de LGV's dicht - en dat men aannemelijk ook Perpignan zal willen bedienen op een redelijk tijdstip. Je zal dus niet enorm vroeg in de ochtend / laat op de avond in Spanje kunnen rijden.
's Avonds bereikt de laatste trein op de HSL Figueres-Vilafant om 22u35, dus tot die tijd is 'ie sowieso nog open. Als je daar rond dat tijdstip wilt passeren met de nachttrein naar Zürich, zal je ergens rond 20u45 uit Barcelona moeten zijn vertrokken, dat lijkt me een schappelijke vertrektijd en niet bijzonder vroeg.
Bedenk ook dat de nachttrein genoeg tijd moet hebben om half Frankrijk te doorkruisen richting Zürich - en daar wél over conventioneel spoor, want dan is het nacht en zijn de LGV's dicht - en dat men aannemelijk ook Perpignan zal willen bedienen op een redelijk tijdstip. Je zal dus niet enorm vroeg in de ochtend / laat op de avond in Spanje kunnen rijden.
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nachttreinen
Als de Spanjaarden SBB zouden hebben verplicht om over Iberische spoorbreedte te rijden dan zouden ze een nachttrein naar Perpignan of Portbou hebben gecreëerd met een overstap op een andere trein.Shrek schreef: ↑01 jan 2022, 18:12Jullie vergeten wel dat een Spaanse HSL ook onderhoud moet gebeuren, het is dus niet zeker dat de HSL beschikbaar is wanneer deze trein moet rijden.desirootje schreef: ↑01 jan 2022, 18:10 SBB en ÖBB, zitten hierachter, niet Renfe, dus het zou me verbazen als de Zwitsers speciaal treinen zouden willen kopen die van spoorbreedte kunnen wisselen. Spanje heeft locomotieven dat de HSL opkunnen, dus het zou geen probleem moeten zijn om ze daar op te laten rijden.
Re: Nachttreinen
@DDietzen en @Shrek: met het aantal treinen dat vandaag de HSL tussen Perpignan en Figueres benut, kan je de lijn zelfs overdag uren buiten dienst nemen zonder gevolgen voor het treinverkeer...
Re: Nachttreinen
In het recente nummer van 'Knack Weekend' (12 januari 2022) staat een mooi overzicht van de 20 bestaande nachttreinen in Europa en de 8 komende (https://weekend.knack.be/lifestyle/reiz ... 19883.html)
Re: Nachttreinen
Er zijn er toch een stuk meer dan dat vandaag? Of zijn dit enkel de 20 leukste?joverwimp schreef: ↑15 jan 2022, 11:46 In het recente nummer van 'Knack Weekend' (12 januari 2022) staat een mooi overzicht van de 20 bestaande nachttreinen in Europa en de 8 komende (https://weekend.knack.be/lifestyle/reiz ... 19883.html)
41534420e1fd9fd58a5b4cb463645823.jpg
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Nachttreinen
Ik mis er toch een paar.joverwimp schreef: ↑15 jan 2022, 11:46 In het recente nummer van 'Knack Weekend' (12 januari 2022) staat een mooi overzicht van de 20 bestaande nachttreinen in Europa en de 8 komende (https://weekend.knack.be/lifestyle/rei ... 9883.html)
Ik dacht dat de SNCF ook een Intercité de Nuit had richting Latour-de-Carol.
En misschien dat dit niet onder hun definitie van nachttreinen past, maar de DB heeft verschillende Nacht-ICE's binnen Duitsland, de ÖBB heeft meer NightJets dan op de kaart staan weergegeven (o.a. Wien - Bregenz, Wien - Milano, Wien - Paris, ...).
Ook zijn er enkele trein die op de kaart staan aangegeven die helemaal geen nachttrein zijn:
- Lumo tussen London en Edinburgh
- OuiGo tussen Madrid en Barcelona
- FlixTrain tussen Aachen en Berlin
en er zijn er waarschijnlijk nog wel een paar die geen nachttrein zijn.
De titel is ook "Spoor in Europa", dus ik weet niet welke soort verbindingen ze met deze kaart juist wouden weergeven, aangezien Lumo weergeven tussen London en Edinburgh wel raar is terwijl LNER veel frequenter op hetzelfde traject rijdt.
Re: Nachttreinen
Londen-Edinburgh is als traject wel juist gezien de Caledonian daar rijdt, maar die rijdt ook nog een heel stuk noordelijker door.ovspotter_be schreef: ↑15 jan 2022, 13:06Ik mis er toch een paar.joverwimp schreef: ↑15 jan 2022, 11:46 In het recente nummer van 'Knack Weekend' (12 januari 2022) staat een mooi overzicht van de 20 bestaande nachttreinen in Europa en de 8 komende (https://weekend.knack.be/lifestyle/rei ... 9883.html)
Ik dacht dat de SNCF ook een Intercité de Nuit had richting Latour-de-Carol.
En misschien dat dit niet onder hun definitie van nachttreinen past, maar de DB heeft verschillende Nacht-ICE's binnen Duitsland, de ÖBB heeft meer NightJets dan op de kaart staan weergegeven (o.a. Wien - Bregenz, Wien - Milano, Wien - Paris, ...).
Ook zijn er enkele trein die op de kaart staan aangegeven die helemaal geen nachttrein zijn:
- Lumo tussen London en Edinburgh
- OuiGo tussen Madrid en Barcelona
- FlixTrain tussen Aachen en Berlin
en er zijn er waarschijnlijk nog wel een paar die geen nachttrein zijn.
De titel is ook "Spoor in Europa", dus ik weet niet welke soort verbindingen ze met deze kaart juist wouden weergeven, aangezien Lumo weergeven tussen London en Edinburgh wel raar is terwijl LNER veel frequenter op hetzelfde traject rijdt.
Of zou het kaartje niet gaan over nachttreinen maar gewoon over alle nieuwe treinen, dag en nacht?
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nachttreinen
ik denk dat dit gewoon een opsomming is voor milieubewuste toeristen, flixtrain, lumo en ouigo spain als relatief onbekende goedkope snelle diensten. Nachttreinen met verschillende prijscategorieën en eurocities die je mss niet zou verwachten vanuit belangrijke stations die ook op een nachtnet zijn aangesloten (Wenen-Triëste, Berlijn-Krakau) andere hogesnelheidsdiensten zullen er niet opstaan omdat ze al gekend zijn (TGV, Thalys, Eurostar en ICE) of omdat ze verwacht zijn (Ave van Renfe of LNER) terwijl er toch goedkopere alternatieven zijn die je mss over het hoofd ziet.
Als Belgische toerist is de Nightjet vanuit Parijs minder interessant al vind ik het vreemd dat de Nightjet Amsterdam-Zurich er niet opstaat, duidelijk de beste manier voor een Belg om in Zwitserland te staan met een trein, je hoeft maar de ICE tot Keulen te nemen om op te kunnen stappen.
Als Belgische toerist is de Nightjet vanuit Parijs minder interessant al vind ik het vreemd dat de Nightjet Amsterdam-Zurich er niet opstaat, duidelijk de beste manier voor een Belg om in Zwitserland te staan met een trein, je hoeft maar de ICE tot Keulen te nemen om op te kunnen stappen.
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10036395
Wederom uitstel voor de European Sleeper. Hoeveel keer zal het nog uitgesteld worden vooraleer er een trein rijdt of vooraleer men er geheel de stekker uittrekt?
Wederom uitstel voor de European Sleeper. Hoeveel keer zal het nog uitgesteld worden vooraleer er een trein rijdt of vooraleer men er geheel de stekker uittrekt?
Re: Nachttreinen
Tja een algemeen probleem, wie nu een nachttrein wil inleggen is bijna verplicht om nieuw materieel te kopen. Wat vrij is gebruikt men haast tot het maximum zodat er voor nieuwe spelers weinig beschikbaar is op de markt.
Re: Nachttreinen
Sorry als deze vraag al gesteld is geweest, maar met welk rollend materieel zal deze nachttrein gereden worden?
Ciao Ciao