Hendel Scharfenberg koppeling
Hendel Scharfenberg koppeling
Geen idee waar dit soort technische topics thuis hoort.
Heeft iemand een idee waarvoor die hendel onderaan de Scharfenberg koppeling dient?
Ik vermoed dat het dient om de koppelingen naar elkaar te geleiden?
Heeft iemand een idee waarvoor die hendel onderaan de Scharfenberg koppeling dient?
Ik vermoed dat het dient om de koppelingen naar elkaar te geleiden?
Re: Hendel Scharfenberg koppeling
Ik dacht bij het lezen van de titel eerst aan totaal iets anders. Maar om op je vraag te antwoorden is het antwoord al gegeven, dat is trouwens voor elke automatische koppeling zo, dus ook voor de GF koppeling in gebruik bij de nmbs al ziet ze er daar anders uit, elk merk maakt zijn automatische koppeling op zijn manier. +GF+ is het bij de nmbs (uitgezonderd desiro die niet van +GF+ zelf is maar gebouwd door Sharfenberg, vandaar het ontbreken van het logo op de afdekkap van de elektrische doos op de koppeling van een desiro).
Het is dus eerder een geleidingstuk ipv een hendel (want hierbij denk ik spontaan aan iets dat uit zichzelf kan bewegen).
Het is dus eerder een geleidingstuk ipv een hendel (want hierbij denk ik spontaan aan iets dat uit zichzelf kan bewegen).
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37
Re: Hendel Scharfenberg koppeling
Veiligheidsstilstand is hier blijkbaar ook niet van toepassing , aan 10km/u of meer er in rijden is normaal toch dat ie er weer uitschiet...Adler schreef: ↑27 aug 2022, 18:10 Soms gaat het ook mis:
https://www.youtube.com/watch?v=yOGLFZDj8cg
-
- Berichten: 2573
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hendel Scharfenberg koppeling
Er is iets "raar " met dit filmpje.Adler schreef: ↑27 aug 2022, 18:10 Soms gaat het ook mis:
https://www.youtube.com/watch?v=yOGLFZDj8cg
Bij de niet bevestigde koppeling zie je de veiligheidsstang in "koppelingstand" van het linkse stel eruit steken en de electrische kontaktdoen gesloten.
Die stang is er niet uitgekomen in het rechtse stel ,dus koppeling is niet OK.
Normaal moet je dan herbewapenen met handel (om die stang terug naar binnen te krijgen) en kabel,en dan zie je plots de elektrische dozen in open stand van het linkse stel met en bediende zonder veiligheidsmaatrgelen.
-
- Berichten: 2573
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hendel Scharfenberg koppeling
reken eens de afstand (tussen dwarsliggers) en tijd =5km/h (10km/h=2.77m/sec).traindriverbe schreef: ↑27 aug 2022, 19:50Veiligheidsstilstand is hier blijkbaar ook niet van toepassing , aan 10km/u of meer er in rijden is normaal toch dat ie er weer uitschiet...Adler schreef: ↑27 aug 2022, 18:10 Soms gaat het ook mis:
https://www.youtube.com/watch?v=yOGLFZDj8cg
Veiligheids stilstand(en zijn omschrijving) is een Belgisch begrip maar niet overal van toepassing.
Re: Hendel Scharfenberg koppeling
Inderdaad niet in elk land is een veiligheidsstilstand voorzien. Als je per trein gaat reizen en soms al eens in een ander land wat aandacht besteed aan lokale gewoontes kom je al heel wat te weten zonder iets te vragen maar door gewoon je ogen te gebruiken.
-
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Hendel Scharfenberg koppeling
En waarom kan er ook daarvoor geen Europese norm zijn?Inderdaad niet in elk land is een veiligheidsstilstand voorzien.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2573
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hendel Scharfenberg koppeling
u spreekt van" Europese norm" ik spreek meer van mondiale norm.jan_olieslagers schreef: ↑28 aug 2022, 19:43En waarom kan er ook daarvoor geen Europese norm zijn?Inderdaad niet in elk land is een veiligheidsstilstand voorzien.
Gewoon omdat ieder land zijn eigen philosofie/geschiedenis heeft op elk mogelijk onderdeel betreffende"het verkeer der treinen".
Soms zijn ze het zelfde ,soms niet.
Zoals ik reeds zei in vorige topics bv in het ene land hebben ze naderingsbakens die beginnen met 5 kepers of strepen voor een sein,in andere landen beginnen ze met 1 keper/streep,2,3....enz. En als je met die mensen van gedachten wisselt,hebben ze ook hun argumenten pro.
Dit is hetzelfde met "overspeed detection" de ene gaat zeggen noodremming bevestigen ,knipperlichten,panto down ,contact seinpost", bij anderen is het remmen lossen en rit gewoon verder zetten aan toegelaten snelheid en noodremming neutraliseren. idem met verlies bovenleiding spanning.
Je kan daarin evolueren als je een nieuw transport systeem begint bv in midden oosten/India/Vietnam en de operator heeft geen te grote druk van zijn thuisbasis. Bv in de HHS (KSA) was er te grote druk vanuit Madrid (RENFE/ADIF) en kon je niet evolueren...of tot een concensus komen.
Re: Hendel Scharfenberg koppeling
Als je treinbestuurder bent zou ik toch verwachten dat je snelheden iets beter kan inschatten. Dit is helemaal geen 10km/h of meer want aan die snelheid kan de koppeling vervangen worden. Veiligheidsstilstand is misschien uitgevoerd voor de opname begon, als dit in Duitsland al bestaat.traindriverbe schreef: ↑27 aug 2022, 19:50Veiligheidsstilstand is hier blijkbaar ook niet van toepassing , aan 10km/u of meer er in rijden is normaal toch dat ie er weer uitschiet...Adler schreef: ↑27 aug 2022, 18:10 Soms gaat het ook mis:
https://www.youtube.com/watch?v=yOGLFZDj8cg
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Hendel Scharfenberg koppeling
Harmonisering van regelgeving is een gebed zonder end. Men heeft veel Europese projecten lopen maar reken er maar niet op voor 2100jan_olieslagers schreef: ↑28 aug 2022, 19:43En waarom kan er ook daarvoor geen Europese norm zijn?Inderdaad niet in elk land is een veiligheidsstilstand voorzien.
-
- Berichten: 2573
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hendel Scharfenberg koppeling
Beste heerJHS2013 schreef: ↑29 aug 2022, 16:03Harmonisering van regelgeving is een gebed zonder end. Men heeft veel Europese projecten lopen maar reken er maar niet op voor 2100jan_olieslagers schreef: ↑28 aug 2022, 19:43En waarom kan er ook daarvoor geen Europese norm zijn?Inderdaad niet in elk land is een veiligheidsstilstand voorzien.
Ik vrees dat u verschillende zakens door elkaar haalt.
U spreek over welke « regelgeving »,zoals Ik schreef in mijn eerder antwoord heeft dit niks te maken met « europese regelgeving »
Europa bemoeit zich niet in de regelgeving « verkeer der treinen »
De UIC die gaan fiches opstellen om « mondiaal » toegepast worden of als guideline te gebruiken door de IM en TOC. Er Is geen verplichting. Ze dienen als basis om principes op te stellen en in te voeren.