nieuwstopic?!
-
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: nieuwstopic?!
Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
-
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: nieuwstopic?!
Initieel waren dat inderdaad de enige snelle treinen tussen Brussel en Luxemburg. Toen deze afgeschaft werden, kwamen de snelle P-treinen, die momenteel dus maar nauwelijks rijden owv de grote spoorwerken.ovspotter_be schreef: ↑16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Re: nieuwstopic?!
Op het einde reden die gewoon in het rijpad van de IC, met dus exact dezelfde stops.ovspotter_be schreef: ↑16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
-
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: nieuwstopic?!
Klopt, en dan reden de gewone binnenlandse treinstellen (DMT's) de snelle diensten.Shrek schreef: ↑16 jul 2022, 18:24Op het einde reden die gewoon in het rijpad van de IC, met dus exact dezelfde stops.ovspotter_be schreef: ↑16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Re: nieuwstopic?!
Origineel hadden die enkel Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Brussel-Lux (toen nog LW), Namur en Arlon als stops.ovspotter_be schreef: ↑16 jul 2022, 18:09 Hadden de oude EuroCity-treinen richting Strasbourg en Basel ook niet maar een paar haltes op dat traject, ik dacht Namur, Ciney, Libramont en Arlon?
Re: nieuwstopic?!
Ik heb over enkele weken een trip naar Metz opstaan, en het zal grotendeels met een vervangbus zijn door de vele werken. De capaciteit van deze lijn is momenteel aan zijn maximum om diverse redenen. Op Luxemburgs grondgebied is er ook het goederenstation nabij Bettembourg dat aansluit op deze lijn en de verbinding met Esch-sur-Alzette (en Belval) de grootste stand in het zuiden van Luxemburg en dan is er nog de TGV die hierover moet.
Momenteel in aanbouw een nieuwe parallelle lijn tussen Luxemburg-stad en Bettembourg, maar het zal nog 5 jaar duren tot ze gebruikt kan worden.
-
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: nieuwstopic?!
Vanaf 11 december 2022 gaat Westbahn 3x per dag rijden richting Innsbruck.
Ik weet niet of dit iets te maken heeft met deze verlenging, maar gisteren en vannacht heeft er een Westbahn-trein gereden richting Schaan-Vaduz: heenrit & terugrit.
Ik weet niet of dit iets te maken heeft met deze verlenging, maar gisteren en vannacht heeft er een Westbahn-trein gereden richting Schaan-Vaduz: heenrit & terugrit.
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: nieuwstopic?!
De EU wil de spoorbreedte in Europa harmoniseren. Het gaat daarbij niet om alle spoorlijnen maar wel over de belangrijke verbindende lijnen.
Meer info in dit Franstalig artikel uit Zwitserland (een land waarop het niet van toepassing is).
https://www.letemps.ch/economie/lue-veu ... hemins-fer
Meer info in dit Franstalig artikel uit Zwitserland (een land waarop het niet van toepassing is).
https://www.letemps.ch/economie/lue-veu ... hemins-fer
Re: nieuwstopic?!
Hoi,
Vroeger had de EC 90 vanaf Luxembourg de volgende halte`s: Arlon, Libramont, Namur, Brussel Luxembourg, Brussel Schuman, Brussel Noord , Brussel Centraal en Brussel Zuid.
Lukas
Vroeger had de EC 90 vanaf Luxembourg de volgende halte`s: Arlon, Libramont, Namur, Brussel Luxembourg, Brussel Schuman, Brussel Noord , Brussel Centraal en Brussel Zuid.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: nieuwstopic?!
Stiptheid 2022 in Luxemburg volgens het ministerie van mobiliteit)
N° de ligne Parcours Moyenne des trains en retard
10 Luxembourg Trois Vierges Gouvy 5,9%
30 Luxembourg Wasserbilig Trèves 4,4%
50 Luxembourg Kleinbettingen Arlon 2,7%
60 Luxembourg Rodange 5,9%
70 Luxembourg Rodange Longwy 6,4%
90 Luxembourg Thionville Metz Nancy 11,4%
Brussel-Luxemburg scoort als beste, Thionville als slechtste. Naast de vertragingen op de lijn naar Nancy is het even slecht gesteld op de parallele A31. Volgens jobs.lu heeft de pendelduur gevolgen: bij een enquête liet 39 % weten een job te zoeken buiten het Groot-Hertogdom.
N° de ligne Parcours Moyenne des trains en retard
10 Luxembourg Trois Vierges Gouvy 5,9%
30 Luxembourg Wasserbilig Trèves 4,4%
50 Luxembourg Kleinbettingen Arlon 2,7%
60 Luxembourg Rodange 5,9%
70 Luxembourg Rodange Longwy 6,4%
90 Luxembourg Thionville Metz Nancy 11,4%
Brussel-Luxemburg scoort als beste, Thionville als slechtste. Naast de vertragingen op de lijn naar Nancy is het even slecht gesteld op de parallele A31. Volgens jobs.lu heeft de pendelduur gevolgen: bij een enquête liet 39 % weten een job te zoeken buiten het Groot-Hertogdom.
Re: nieuwstopic?!
De statistieken gaan enkel over Autelbas grens-Luxemburg. Dat gaat dus over alle treinen, niet enkel de Brussel-Luxemburg. Op die laatste verbinding is de stiptheid helaas niet zo goed als op het luxemburgse gedeelte.
Re: nieuwstopic?!
Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord.
Re: nieuwstopic?!
Infrabel voorziet een tijdswinst van 11 tot 20 minuten tegen het einde van de werkzaamheden (2026)Malista schreef: ↑11 dec 2022, 15:31 Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord.
https://infrabel.be/nl/project/modernis ... uxemburg-3
Re: nieuwstopic?!
Geduld, de werken zijn nog niet gedaan.Malista schreef: ↑11 dec 2022, 15:31 Na de vele werken op lijn 161 en de recente herelektrificatie had ik stiekem gehoopt dat met de nieuwe dienstregeling de verbindingstijd tussen Brussel en Luxemburg zou verminderen. Helaas pindakaas, het duurt nog steeds 3u en 7 minuten van Luxemburg Gare tot Brussel Noord.
Re: nieuwstopic?!
Luxemburg bestelde ze in 2018, de eerste werd geleverd, in 2024 zullen ze rijden: 34 dubbeldekkers van Coradia
(https://www.alstom.com/press-releases-n ... -automatic)
Daarmee wordt het aantal zitplaatsen verhoogd met 46%. Kostprijs: 400 miljoen euro.
Ze zullen ook doorrijden tot in België en Frankrijk.
(https://www.lesfrontaliers.lu/mobilite/ ... vettes-cfl)
Deze treinen zijn voorzien van een ATO systeem (automatic train operation) van niveau 2, zodat een treinbestuurder niet meer nodig om te stoppen in stations. Wel blijft die nodig in noodsituaties; enkel niveau 1 is 'driverless'.
Bijkomend voordeel is de energiebesparing van 15% per traject.
(https://www.alstom.com/press-releases-n ... -automatic)
Daarmee wordt het aantal zitplaatsen verhoogd met 46%. Kostprijs: 400 miljoen euro.
Ze zullen ook doorrijden tot in België en Frankrijk.
(https://www.lesfrontaliers.lu/mobilite/ ... vettes-cfl)
Deze treinen zijn voorzien van een ATO systeem (automatic train operation) van niveau 2, zodat een treinbestuurder niet meer nodig om te stoppen in stations. Wel blijft die nodig in noodsituaties; enkel niveau 1 is 'driverless'.
Bijkomend voordeel is de energiebesparing van 15% per traject.
Laatst gewijzigd door joverwimp op 14 apr 2023, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.