Lees ik daar tussen de regels een streepje ergernis ;) ?
Maar er werd gemeld dat ze TB aanwerven, van TBG was geen sprake. Inderdaad wel curieus hoe dat dan wel gaat aangepakt worden.
Lees ik daar tussen de regels een streepje ergernis ;) ?
Maar dat alleen is niet voldoende, hij moet werken voor een bedrijf dat een gecertifieerde backoffice heeft met een erkend veiligheidsbeheerssysteem. Als je ziet hoeveel werk dat is voor Eurostar, Thalys en NMBS zou het mij straf lijken dat iemand zoiets op poten kan zetten voor één trein.
Hoe doet Train Charter Services het dan in Nederland want ik neem aan dat daar gelijksoortige reglementen zijn?Shrek schreef: ↑27 feb 2023, 11:50Maar dat alleen is niet voldoende, hij moet werken voor een bedrijf dat een gecertifieerde backoffice heeft met een erkend veiligheidsbeheerssysteem. Als je ziet hoeveel werk dat is voor Eurostar, Thalys en NMBS zou het mij straf lijken dat iemand zoiets op poten kan zetten voor één trein.
Het gaat niet over één trein, want Train Charter Services rijdt sinds 2021 al de internationale nachttrein van GreenCityTrip vanuit Nederland, die 's winters rijdt als de TUI Ski Express.Shrek schreef: ↑27 feb 2023, 11:50Maar dat alleen is niet voldoende, hij moet werken voor een bedrijf dat een gecertifieerde backoffice heeft met een erkend veiligheidsbeheerssysteem. Als je ziet hoeveel werk dat is voor Eurostar, Thalys en NMBS zou het mij straf lijken dat iemand zoiets op poten kan zetten voor één trein.
Uiteraard is een deel specifiek voor België en daar zal de Belgische NSA dan ook met een vergrootglas naar kijken. Als ze al ervaring hebben met gelijkaardig beheer in andere landen helpt dat natuurlijk wel.dovaere schreef: ↑27 feb 2023, 12:38 Het gaat niet over één trein, want Train Charter Services rijdt sinds 2021 al de internationale nachttrein van GreenCityTrip vanuit Nederland, die 's winters rijdt als de TUI Ski Express.
Tenzij je zegt dat dit eisen en certificaties zijn specifiek voor België, en dat het moeilijker is een voor België gecertificeerd bedrijf te vinden dan voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Zweden (allemaal landen waar de nachttrein van GreenCityTrip blijkbaar vlot toestemming voor kreeg)?
Uit nieuwsgierigheid zocht ik eens info over eisen over een veiligheidsbeheersysteem bij de Belgische NSA (nieuwe naam van DVIS, Dienst Veilgheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen).dovaere schreef: ↑27 feb 2023, 12:38 Het gaat niet over één trein, want Train Charter Services rijdt sinds 2021 al de internationale nachttrein van GreenCityTrip vanuit Nederland, die 's winters rijdt als de TUI Ski Express.
Tenzij je zegt dat dit eisen en certificaties zijn specifiek voor België, en dat het moeilijker is een voor België gecertificeerd bedrijf te vinden dan voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Zweden (allemaal landen waar de nachttrein van GreenCityTrip blijkbaar vlot toestemming voor kreeg)?
...anderzijds leid ik uit de Hulpgids voor de implementatie van het nieuwe KB “Veiligheidspersoneel af dat, voor de treinbegeleider geen specifieke Belgische eisen meer zijn, maar wel Europese:Wat is het regelgevend kader dat moet geïntegreerd worden in het veiligheidsbeheersysteem?
Het veiligheidsbeheersysteem moet tot stand zijn gebracht overeenkomstig artikel 9 van Richtlijn (EU) 2016/798. De infrastructuurbeheerder en de spoorwegondernemingen moeten bijgevolg hun veiligheidsbeheersysteem opzetten met naleving van de in de TSI’s vastgelegde veiligheidseisen, de relevante elementen van de gemeenschappelijke veiligheidsmethoden en de aangemelde nationale voorschriften.
Tijdens het onderzoek van het veiligheidsbeheersysteem, tijdens de aanvraag voor een uniek veiligheidscertificaat, zal de veiligheidscertificeringsinstantie bijlage I van de gemeenschappelijke veiligheidsmethode inzake de eisen voor veiligheidsbeheersystemen (CSM inzake VBS eisen) toepassen en verifiëren in welke mate aan de hierin vermelde eisen, deze van de andere gemeenschappelijke veiligheidsmethoden (CSM inzake monitoring en CSM inzake risico-evaluatie en -beoordeling) en de TSI OPE is voldaan.
De nationale veiligheidsinstantie(s) van de in het beoogde exploitatiegebied betrokken lidsta(a)t(en) zullen op hun beurt verifiëren of de spoorwegonderneming in staat is om de aangemelde nationale voorschriften na te kunnen leven. Voor België zijn de na te leven nationale voorschriften samengevat en toegelicht in de gids.
https://www.nsarail.fgov.be/nl/themes/s ... eersysteem
Twee veiligheidsfuncties vermeld in het oude KB worden niet behandeld in het nieuwe KB:
De veiligheidsfunctie van de treinbestuurder volgens het Belgische certificatiemodel is sinds 29 oktober
2018 niet langer geldig. De certificering van treinbestuurders volgens het Europese model is het
onderwerp van hoofdstuk 5 van de Wet.
SSICF - DVIS
De veiligheidsfunctie van treinbegeleider voor reizigerstreinen: deze veiligheidsfunctie komt overeen met
de VKT aangaande het begeleiden van treinen die onder de TSI OPE valt (ze valt met name onder
Aanhangsel F - Minimumeisen inzake de beroepskwalificaties van treinbegeleidingspersoneel van de TSI OPE).
https://www.nsarail.fgov.be/sites/defau ... el_vnl.pdf
Ik zie dat Train Charter nu spreekt over twee certificaten op hun website:Shrek schreef: ↑27 feb 2023, 11:50 Maar dat alleen is niet voldoende, hij moet werken voor een bedrijf dat een gecertifieerde backoffice heeft met een erkend veiligheidsbeheerssysteem. Als je ziet hoeveel werk dat is voor Eurostar, Thalys en NMBS zou het mij straf lijken dat iemand zoiets op poten kan zetten voor één trein.
Wat extra is dan nodig voor België bij NSA/DVIS, naast de erkenning als spoorwegonderneming bij Infrabel die ze verkregen hebben?Certificates
Single Safety Certificate (Regulation (EU) 2018/762) for The Netherlands
ECM Certficate of Conformity (Regulation (EU) 2019/779) for all functions (1-4)
https://www.traincharter.eu/
.De nationale veiligheidsinstantie(s) van de in het beoogde exploitatiegebied betrokken lidsta(a)t(en) zullen op hun beurt verifiëren of de spoorwegonderneming in staat is om de aangemelde nationale voorschriften na te kunnen leven.
Om dat soort onverantwoordelijk handelen te bestraffen zouden de boetes voor ongebruikte rijpaden veel hoger moeten zijn.