Ice verbinding Brussel Duitsland

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 24 aug 2023, 07:48
Shrek schreef: 23 aug 2023, 18:53 Ikzelf en de meeste mensen die ik ken zijn minder ontevreden met marge dan met gemiste afspraken.
We leven in een min of meer vrij land, dus iedereen doet zoals hij / zij denkt het te moeten doen.
Ik zeg niet wat anderen moeten denken, alleen hoe ik en mijn kennissen erover denken :wink:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 23 aug 2023, 18:53 Reserveren zou ik doen op ICE11, ICE206 èn ICE 202
Dus :
Deutsche Bahn slaagt er niet in een betrouwbare dienst af te leveren.
Om zekerheid te hebben van een zitplaats moet klant extra bijbetalen voor bijkomende reserveringen.


Wat een fantastische klantvriendelijke instelling toch...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 24 aug 2023, 10:42
Shrek schreef: 23 aug 2023, 18:53 Reserveren zou ik doen op ICE11, ICE206 èn ICE 202
Dus :
Deutsche Bahn slaagt er niet in een betrouwbare dienst af te leveren.
Om zekerheid te hebben van een zitplaats moet klant extra bijbetalen voor bijkomende reserveringen.


Wat een fantastische klantvriendelijke instelling toch...
Wat zou jij dan doen? Een reëel risico lopen op rechstaan van Keulen tot Hamburg in ICE202?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 24 aug 2023, 11:14
Portbou schreef: 24 aug 2023, 10:42
Shrek schreef: 23 aug 2023, 18:53 Reserveren zou ik doen op ICE11, ICE206 èn ICE 202
Dus :
Deutsche Bahn slaagt er niet in een betrouwbare dienst af te leveren.
Om zekerheid te hebben van een zitplaats moet klant extra bijbetalen voor bijkomende reserveringen.


Wat een fantastische klantvriendelijke instelling toch...
Wat zou jij dan doen? Een reëel risico lopen op rechstaan van Keulen tot Hamburg in ICE202?
Je oplossing is ok maar je moet toch toegeven dat dit geen goede dienstverlening is.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

Shrek schreef: 22 aug 2023, 18:40
Portbou schreef: 22 aug 2023, 17:43 Allemaal goed en wel maar een magere troost als je daardoor afspraken mist, je reisketting gebroken is, je ‘s avonds niet meer op je eindbestemming geraakt.

Comfortabel is het ook niet : mensen reserveren netjes een stoel op ICE11 en moeten dan op ICE13 maar hopen dat ze een plaatsje vinden.

Compensatie voor vertraging moet dringend omhoog zodat maatschappijen terug voldoende aandacht besteden aan onderhoud en reserveplannen. Geen percentage van de betaalde ticketprijs maar een vaste vergoeding zoals in de luchtvaart.
Je kan het natuurlijk ook omdraaien. Het is algemeen gekend dat de betrouwbaarheid van de ICE belabberd is, is er dan echt nog iemand die rekent op één welbepaalde ICE zonder een alternatief in gedachte te hebben? Nemen reizigers echt het risico dat één afgeschafte ICE hun hele reisketting omzeep helpt?
Zo'n reizigers (of het reisbureau dat voor hen tickets boekt) zijn dan toch echt naief.

De compensaties verhogen leidt trouwens recht naar een afbouw van het aanbod. Als een afschaffing veel meer kost aan een maatschappij gaan ze gewoon meer materiaal reserve houden dat dus niet rijdt. Wil je echt terug naar de tijd van 3 ICE's per dag naar Frankfurt?
beste Shrek Reisbureaus zijn zeker niet naief, licht beledigende reactie, ik ben reisagent en boek al 30 jaar internationale treintickets :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 24 aug 2023, 11:45
Je oplossing is ok maar je moet toch toegeven dat dit geen goede dienstverlening is.
Uiteraard is dit een barslechte dienstverlening. Maar totdat het betert, en het zit er naar uit dat dat pas bij de instroom van de nieuwe stellen zal zijn, moet je toch iets doen om niet vast te komen zitten in Duitsland.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 24 aug 2023, 11:57
Portbou schreef: 24 aug 2023, 11:45
Je oplossing is ok maar je moet toch toegeven dat dit geen goede dienstverlening is.
Uiteraard is dit een barslechte dienstverlening.
Dank je !
Shrek schreef: 24 aug 2023, 11:57 Maar totdat het betert, en het zit er naar uit dat dat pas bij de instroom van de nieuwe stellen zal zijn, moet je toch iets doen om niet vast te komen zitten in Duitsland.
Al decennia lang horen we eigenlijk altijd hetzelfde liedje in steeds andere variaties :
"We weten dat het niet goed is vandaag en we excuseren ons daarvoor... Maar als X, Y of Z dan zal het beter zijn."

Externe druk door concurrentie en/of strengere (duurdere) reizigersrechten zou naar mijn gevoel sneller tot betere resultaten leiden.
ovspotter_be
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Ik vindt wel dat de NMBS een afschaffing van de ICE altijd netjes oplost voor zover ze dat kunnen.
Maandag toen ICE 11 werd afgeschaft stond er aan het loket in Brussel-Noord meteen een medewerkster klaar met informatie en een afgeprint reisplan over hoe we het snelste in Aachen zouden geraken met de normale treinen via Verviers.
En eens op de trein richting Verviers werd ook steeds netjes aangekondigd dat reizigers richting Duitsland moesten overstappen in Verviers op de L-trein naar Aachen, dus de treinbegeleidster was ook al op de hoogte.
In Duitsland hangt het af van wie je aantreft, de mensen in het Reisezentrum van Hamburg Hbf vond ik zeer onvriendelijk, maar de treinbegeleider van onze ICE op de terugweg waar de wagon met onze gereserveerde zitplaatsen ontbrak was dan weer heel klantvriendelijk en bood ons meteen een upgrade aan naar 1e klasse aangezien er nog nauwelijks vrije zitplaatsen waren in 2e klasse.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

railtravelmanager schreef: 24 aug 2023, 11:51beste Shrek Reisbureaus zijn zeker niet naief, licht beledigende reactie, ik ben reisagent en boek al 30 jaar internationale treintickets :D
Ik vind enkel reisbureaus die geen rekening houden met de jammerlijke realiteit van de ICE's naief. Als jij er wel rekening mee houdt had ik het dus niet over jou :wink:
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door railtravelmanager »

Shrek schreef: 24 aug 2023, 14:44
railtravelmanager schreef: 24 aug 2023, 11:51beste Shrek Reisbureaus zijn zeker niet naief, licht beledigende reactie, ik ben reisagent en boek al 30 jaar internationale treintickets :D
Ik vind enkel reisbureaus die geen rekening houden met de jammerlijke realiteit van de ICE's naief. Als jij er wel rekening mee houdt had ik het dus niet over jou :wink:
hoi, hield er weinig rekening mee maar was figuurlijk dan effe in mijn gat gebeten :D anyway, op een dag verloopt de ICE dienst naar Duitsland vlekkeloos :)
260689
Berichten: 3370
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

railtravelmanager schreef: 24 aug 2023, 15:32
Shrek schreef: 24 aug 2023, 14:44
railtravelmanager schreef: 24 aug 2023, 11:51beste Shrek Reisbureaus zijn zeker niet naief, licht beledigende reactie, ik ben reisagent en boek al 30 jaar internationale treintickets :D
Ik vind enkel reisbureaus die geen rekening houden met de jammerlijke realiteit van de ICE's naief. Als jij er wel rekening mee houdt had ik het dus niet over jou :wink:
hoi, hield er weinig rekening mee maar was figuurlijk dan effe in mijn gat gebeten :D anyway, op een dag verloopt de ICE dienst naar Duitsland vlekkeloos :)
Vooral als de ICE3NEO in roulatie komt
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

Dat alleen zal niet volstaan, maar zou inderdaad voor een flinke verbetering moeten kunnen zorgen. Het komt niks te vroeg...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Die ICE3Neo, gedraagt zich in Duitsland toch al vrij goed. Bijkomend voordeel is dat ze waarschijnlijk per 2 gaan mogen rijden, ook in België, dus er zijn opties om de capaciteit van een trein te verhogen (de huidige ICE3 heeft geen toelating om in dubbel te rijden hier). Ook de max snelheid gaat van 250 naar 300 maar dat zal minder inpakt hebben denk ik. Verder wat praktische nieuwigheden zoals fietsplaatsen in de trein, speciale toegang aangepast voor mensen in een rolstoel.
desirootje
Berichten: 682
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door desirootje »

De ICE L zou ook moeten helpen, hopelijk zorgt die ervoor dat de laatste paar ICE 3M ook als back up kunnen dienen voor uitgevallen treinen, ipv uit te vallen in Nederland of Dusseldorf.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

Eens er voldoende ICE3Neo (ook wel reeks 408) zijn zal men starten met het ombouwen van de huidige ICE3 (reeks 406), men gaat ze gebruiken als enkelspanningstreinen. Ze gaan dus hun toelating voor België en Nederland verliezen. Hoe snel men deze ombouw gaat starten is mij niet volledig duidelijk. De eerste voorwaarde is voldoende treinen van de reeks 408 beschikbaar.
Plaats reactie