1u20 Bij ons zou de woordvoerder iets uitkramen zoals "de trein moest nog wat wennen aan de nieuwe sporen".dentheo schreef: ↑16 aug 2023, 21:15 Voor wie zijn Duits wil testen :https://www.youtube.com/watch?v=Kxp9PClG3W4
Persconferentie SBB
Gotthard Basis Tunnel
Re: Gotthard Basis Tunnel
Re: Gotthard Basis Tunnel
En hij/zij zou er mee wegkomen ook want het algemene publiek is toch niet bezig met treinen.HLE18 schreef: ↑17 aug 2023, 07:581u20 Bij ons zou de woordvoerder iets uitkramen zoals "de trein moest nog wat wennen aan de nieuwe sporen".dentheo schreef: ↑16 aug 2023, 21:15 Voor wie zijn Duits wil testen :https://www.youtube.com/watch?v=Kxp9PClG3W4
Persconferentie SBB
Het viaduct van Vilvoorde wekt veel meer interesse op.
Re: Gotthard Basis Tunnel
Undertussen is bekent dat de tunnel pas in september volgend jaar weer volledig in dienst gaat zijn. De sporen en onderbouw moeten over een afstand van 7 km vernieuwd worden.
https://news.sbb.ch/artikel/124073/einz ... asistunnel
https://news.sbb.ch/artikel/124073/einz ... asistunnel
Re: Gotthard Basis Tunnel
Ah, er is dus alweer verkeer mogelijk door de tunnel, zij het op 1 spoor. Maar dit wordt wel een pijnlijke zomer voor wie richting Italië wil...
Re: Gotthard Basis Tunnel
Het valt mee. Het duurt 1 uur langer maar het is goed georganiseerd. Alle EC's rijden over de berg en verder is er ieder uur een bijna net zo snelle verbinding met overstap in Lugano op de RE naar Milaan.
Re: Gotthard Basis Tunnel
Voor de capaciteit kan het nochtans niet goed zijn, lijkt me. De oude lijn was weliswaar niet meer zo druk als vroeger, maar da's desalniettemin een hoop verkeer dat nu terug de berg over moet. Met terzelfdertijd de Brenner nog niet af, de lijn naar Modane onderbroken, de Lötschberg een stuk enkelspoor... is het een beetje een perfecte storm.
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Gotthard Basis Tunnel
In de tunnel is al één tunnelkoker geopend, en deze wordt vooral gebruikt voor het goederenvervoer.
Momenteel rijdt er in het weekend één reizigerstrein terug door de tunnel: op vrijdag een IC van Zürich naar Lugano en op zondag een IC van Locarno naar Luzern.
Momenteel rijdt er in het weekend één reizigerstrein terug door de tunnel: op vrijdag een IC van Zürich naar Lugano en op zondag een IC van Locarno naar Luzern.
Re: Gotthard Basis Tunnel
In combinatie met de werken Frankfurt - Mannheim en Rastatt - Baden-Baden betekent het dat je tussen 10 tot 30 augustus eigenlijk niet in een dag van Milaan terug in België raakt:
Voorbeeld maandag 12 augustus:
Als je de minimum overstaptijd op 10 minuten zet, is de enige mogelijkheid van de dag (13u56 reistijd):
S-trein in Milaan om 7h39, reisketting van 7 verschillende treinen met nog altijd een riskante overstap van 10 minuten op de ICE10 naar Brussel, aankomst 21u35 als er niets verkeerd gaat. En dan raak je dezelfde dag niet meer in de meeste Belgische stations.
Er zullen nog Franse mogelijkheden via Parijs-Basel of Lausanne in de reisplanners komen, maar dan heb je wellicht problemen met duurdere tickets / beperktere interrail-reservaties [EDIT] en de SNCF of Eurostar die moeilijk doet als je voorgaande trein vertraging had.
Laatst gewijzigd door dovaere op 05 nov 2023, 12:04, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Gotthard Basis Tunnel
Een andere optie, maar niet bepaald sneller is om via Strasbourg en Luxembourg te reizen met de Franse TER-treinen en vanaf Luxembourg per IC-trein België in.
Re: Gotthard Basis Tunnel
De TGV Brussel Straatsburg nemen en dan de TER naar Basel kan ook en komt ongeveer overeen met de reistijd die je per ICE hebt via Keulen. Enige verschil is de frequentie, er zijn jammer genoeg maar 2 TGV’s per dag naar Straatsburg. De eerste gaat om 7u17, de andere gaat na de middag.ovspotter_be schreef: ↑05 nov 2023, 11:56 Een andere optie, maar niet bepaald sneller is om via Strasbourg en Luxembourg te reizen met de Franse TER-treinen en vanaf Luxembourg per IC-trein België in.
Re: Gotthard Basis Tunnel
Bedankt, die "trage treinen" blijken zelfs iets sneller (van Basel naar Brussel) dan de Duitse ICE's die rijden tussen 10 en 30 augstusovspotter_be schreef: ↑05 nov 2023, 11:56 Een andere optie, maar niet bepaald sneller is om via Strasbourg en Luxembourg te reizen met de Franse TER-treinen en vanaf Luxembourg per IC-trein België in.
Gevonden via DB, maar als ik daar doorklik om de prijs voor morgen te kennen, zeggen ze dat ze dit helaas niet verkopen...
De NMBS (b-europe.be) kent die Franse TER-treinen blijkbaar niet, want geeft voor morgen enkel mogelijkheden met Duitse trage treinen.
De SNCF moet haar eigen TER-treinen toch tonen, zou je denken, maar daar kun je in sncf-connect niet kiezen om hogesnelheidstreinen uit te sluiten, dus krijg ik ze met geen mogelijkheid te zien...
(De Franse TGV + Eurostar is wel snel, maar de voorgestelde reis beviel me niet wegens onveilig krappe overstap in Parijs en vroegboektarieven die viermaal duurder waren dan de Duitse ICE-Supersparpreis, voor onze familie)
Voor de terugweg Strasbourg-Brussel is het vertrek zelfs om 5h59, wat natuurlijk afvalt voor wie van verder komt.Steven schreef: ↑05 nov 2023, 12:12 De TGV Brussel Straatsburg nemen en dan de TER naar Basel kan ook en komt ongeveer overeen met de reistijd die je per ICE hebt via Keulen. Enige verschil is de frequentie, er zijn jammer genoeg maar 2 TGV’s per dag naar Straatsburg. De eerste gaat om 7u17, de andere gaat na de middag.
De andere rit is al nuttiger (valt echter af voor ons wegens te laat, en bovendien viermaal duurder dan de ICE-vroegboekprijzen):
15:21 Basel SBB TER
16:39 Strasbourg
17:01 Strasbourg TGV
21:01 Brussel-Zuid
Re: Gotthard Basis Tunnel
Net daarom dat ik zei dat de frequentie wat laag is. Als je weet dat er op het laatste moment 3 EC treinen waren die via de klassieke lijn over Luxemburg naar Brussel reden vind ik 2x TGV wat mager. Vroeger had je Vauban, Iris en Jean Monnet. De eerste 2 kwamen uit Zwitserland en zelfs Italië ooit, de laatste kwam hooguit uit Basel, maar hierdoor had je uit Oost Frankrijk wel 3 treinen per dag, nu maar 2 en dan nog niet met ideale rijpaden voor vele mensen.
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Gotthard Basis Tunnel
De opening van verkoop voor SNCF-treinen gebeurd korter op voorhand dan bij bv. Deutsche Bahn.
Om die TER-treinen te kunnen krijgen op NMBS Europe dien je mogelijks een via-station in te geven, voor deze reis zou ik dan gokken op bv. Bettembourg als via-station want als je Luxembourg ingeeft zal die nog de TGV's Luxembourg - Strasbourg geven.
Voor de prijs moet je het niet doen, Frankrijk is vele male duurder als de vroegboekprijzen in Duitsland, maar voor een reis met Interrail is dit wel handig aangezien je geen (in Frankrijk peperdure) zitplaatsreservatie nodig hebt voor de TER-treinen.
Ik ben vorige Krokusvakantie op deze manier richting Colmar gereisd met Interrail en dit was zeer aangenaam.
Re: Gotthard Basis Tunnel
Ik kan me nog herinneren- ik weet niet meer hoe het precies zat- dat ik probeerde de prijs naar Basel via Luxemburg, Metz en Straatsburg te achterhalen toen Vauban, Iris en Edelweiss nog bestonden: dat lukte niet. Er werden alleen prijzen via ICE en TGV getoond. Ik dacht toen: geen wonder dat er “te weinig belangstelling” voor deze route is. Dit lijkt niet veranderd nu.
Re: Gotthard Basis Tunnel
12 augustus 2024, dat is twee dienstregelingswijzigingen verder - je kan toch niet verwachten dat die treinen al in de systemen zittenovspotter_be schreef: ↑05 nov 2023, 20:57De opening van verkoop voor SNCF-treinen gebeurd korter op voorhand dan bij bv. Deutsche Bahn.
Om die TER-treinen te kunnen krijgen op NMBS Europe dien je mogelijks een via-station in te geven, voor deze reis zou ik dan gokken op bv. Bettembourg als via-station want als je Luxembourg ingeeft zal die nog de TGV's Luxembourg - Strasbourg geven.
Voor de prijs moet je het niet doen, Frankrijk is vele male duurder als de vroegboekprijzen in Duitsland, maar voor een reis met Interrail is dit wel handig aangezien je geen (in Frankrijk peperdure) zitplaatsreservatie nodig hebt voor de TER-treinen.
Ik ben vorige Krokusvakantie op deze manier richting Colmar gereisd met Interrail en dit was zeer aangenaam.
Ook bij de DB zou ik de uren met een korrel zout nemen - bij werken staan de definitieve uren soms maar een paar weken op voorhand in het systeem (en een paar kan je soms letterlijk nemen).
Als je gemakkelijk in Lille kan geraken, zou de combinatie TGV Lille - Parijs, TGV Parijs - Strassbourg/TGV Parijs-Basel/Zurich/... een optie kunnen zijn
Met de Carte Advantage is het mss betaalbaarder (zeker met kinderen bij)?
Andere opties zijn de nachttrein Milaan-München en vandaar verder naar België, of de nachttrein Zürich-Basel-Köln.
Maar wellicht nog geen van beiden te boeken op dit moment.
De Man in Seat61 heeft onlangs een originele route tussen Milaan en Parijs gevolgd: TGV Parijs-Nice (nachttrein kan ook), en vandaar verder via Ventimiglia en Genua naar Milaan.