Nachttreinen Frankrijk

groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door groentje »

Euskotren gaat wel maar tot Bilbao, wil je verder trammelen met smalspoor, dan moet je de voormalige FEVE nemen, sinds een paar jaren ingelijfd bij Renfe en sinds kort vermarkt als Cercanias AM (Ancho Métrico). Dat is inderdaad een erg schilderachtige, maar ook erg tijdrovende reis die je niet in 1 dag kan afleggen, alleen al Oviedo naar Ferrol is meer dan 7u, en slechts 2 treinen per dag. Ik raad het niet aan om naar Portugal te reizen, al kan het wel een optie zijn voor een reis doorheen NW-Spanje.
Laatst gewijzigd door groentje op 29 mar 2024, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Stoomloc
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door Stoomloc »

Accelerat schreef: 19 dec 2023, 04:37 Bedankt voor dit overzicht, heel interessant!
Portbou schreef: 14 dec 2023, 14:54 Bij de Paris-Rodez en Paris-Aurillac kan je je afvragen of dit wel een echte nachttrein is. Eigenlijk zijn dit gewoon een paar rijtuigen die tussen Parijs en Brive en omgekeerd worden bijgehangen aan de laatste respectievelijk eerste dagtrein. De uren bij vertrek en aankomst in Parijs zijn daardoor niet aantrekkelijk (19h30 heen, 08h30 of zelfs 09h30 terug). De rijtuigen staan ongeveer 5h stil in Brive.
Het is dan maar te hopen dat er een locomotief met hoogspanning aan die rijtuigen staat gedurende die 5 uur; zal anders knap benauwd worden in die Corail rijtuigen...
Helaas, wagons staan zonder loc in Brive. En effectief, dat wordt daar zeer benauwd!
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door stijn »

Stoomloc schreef: 21 mar 2024, 11:21 Helaas, wagons staan zonder loc in Brive. En effectief, dat wordt daar zeer benauwd!
Soms denk ik dat je half sadomasochist moet zijn on nachttreinen te nemen...
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door dovaere »

stijn schreef: 22 mar 2024, 08:15
Stoomloc schreef: 21 mar 2024, 11:21 Helaas, wagons staan zonder loc in Brive. En effectief, dat wordt daar zeer benauwd!
Soms denk ik dat je half sadomasochist moet zijn on nachttreinen te nemen...
Ik denk dat je dit met name mag zeggen over de Franse nachttreinen van de SNCF.
Als je een Frans forum volgt, zie je daar de ene na de andere annulatie (staking, materieel...) en andere doffe ellende:
https://www.lineoz.net/forum/viewtopic. ... 25#p649172
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door kika »

Bedankt voor het reisadvies. Volgende stap: zijn Belastingdienst en werkgever/klant het er mee eens dat dit geen vakantie is 8)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen Frankrijk

Bericht door Portbou »

stijn schreef: 22 mar 2024, 08:15
Stoomloc schreef: 21 mar 2024, 11:21 Helaas, wagons staan zonder loc in Brive. En effectief, dat wordt daar zeer benauwd!
Soms denk ik dat je half sadomasochist moet zijn on nachttreinen te nemen...
Toch even opmerken dat het enkel de nachttrein Paris - Aurillac/Rodez/Albi is die uren zonder loc aan het perron staat.
Alle andere Franse nachttreinen rijden wel de hele nacht door.
Plaats reactie