Nederlanders zijn precies niet op de hoogte van de S41.ostbahnhof schreef: ↑14 mei 2024, 20:52 https://www.limburg.nl/actueel/nieuws/n ... 9JJh9jUwfR
De huidige overstap in Maastricht die op dit moment nodig is tussen Luik en Aken, is daarmee verleden tijd
Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Arriva heeft tariefinfo voor de Drielandentrein gepubliceerd. Hoezo ingewikkeld?
Welkom in Europa, jongûh!Tussen Liège-Guillemins en Visé reis je met een Belgisch vervoerbewijs.
Tussen Liège-Guillemins en Maastricht koop je via deze website een ticket.
Tussen Eijsden en Maastricht reis je met een ticket van of check je in bij NS.
Tussen Maastricht en Aachen Hbf check je in bij Arriva en gelden de Limburgse producten en tarieven.
Tussen Heerlen en Aachen Hbf kun je ook met het Übergangstarif reizen.
Reis je tussen Herzogenrath en Aachen Hbf dan gelden de Duitse tarieven.
-
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Dus als je van Eijsden naar Heerlen reist, moet je nog steeds uitstappen om te kunnen in- en uitchecken op het perron van Maastricht? Da's op zich ook een bijzonderheid binnen Nederland...
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Gelukkig heb je daar 15 minuten de tijd voor.
Het is toch een beetje een gedrocht.
Het is toch een beetje een gedrocht.
-
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Nu dat NMBS zelf niet meer tot in Maastricht rijdt, is Maastricht-Visé grens uit het hoofdnet gehaald. Dus vanaf 2025 zal het op zijn minst in Nederland simpeler worden. Ik hoop gewoon dat de NMBS een lager internationaal tarief bereid is om te bespreken met Arriva, sinds deze gesprekken sws moeten plaatsvinden, aangeizen de huidige afspraken met NS zijn, niet Arriva. Hopelijk verbetert het met de nieuwe concessie.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
De NMBS reed nooit tot Maastricht, altijd maar tot Visé grens.desirootje schreef: ↑20 mei 2024, 22:58 Nu dat NMBS zelf niet meer tot in Maastricht rijdt, is Maastricht-Visé grens uit het hoofdnet gehaald.
Verder blijft NS nog steeds betrokken omdat de bediening van Eijsden nog steeds in het hoofdrailnet blijft zitten. Ik weet niet waarom (wellicht is er een financiële reden), maar dat is wel wat het ingewikkeld maakt.
-
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Ik zie nu dat dit idd nog steeds onder hoofdnet valt. Mss is dat omdat men de concessie Limburg niet mag wijzigen voor die hernieuwt wordt. Dat is dan wel wachten tot 2031. Mogelijks is ook een wijziging tijdens de midterm review, maar dat is dan 2029, niet veel eerder.rvdborgt schreef: ↑20 mei 2024, 23:12De NMBS reed nooit tot Maastricht, altijd maar tot Visé grens.desirootje schreef: ↑20 mei 2024, 22:58 Nu dat NMBS zelf niet meer tot in Maastricht rijdt, is Maastricht-Visé grens uit het hoofdnet gehaald.
Verder blijft NS nog steeds betrokken omdat de bediening van Eijsden nog steeds in het hoofdrailnet blijft zitten. Ik weet niet waarom (wellicht is er een financiële reden), maar dat is wel wat het ingewikkeld maakt.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Uit die site van Arriva kun je afleiden dat de eerdere plannen om OV-chipkaartpaaltjes op de drie Belgische stations te plaatsen, zoals langs de Duitse stations, niet doorgaan.DDietzen schreef: ↑20 mei 2024, 18:37 Arriva heeft tariefinfo voor de Drielandentrein gepubliceerd. Hoezo ingewikkeld?
Welkom in Europa, jongûh!Tussen Liège-Guillemins en Visé reis je met een Belgisch vervoerbewijs.
Tussen Liège-Guillemins en Maastricht koop je via deze website een ticket.
Tussen Eijsden en Maastricht reis je met een ticket van of check je in bij NS.
Tussen Maastricht en Aachen Hbf check je in bij Arriva en gelden de Limburgse producten en tarieven.
Tussen Heerlen en Aachen Hbf kun je ook met het Übergangstarif reizen.
Reis je tussen Herzogenrath en Aachen Hbf dan gelden de Duitse tarieven.
Kan iemand dat bevestigen?
Dat is ook wat hier staat:
https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/ ... tsystemen/
Die laatste website schrijft ook dit:
Het is zelfs nog erger, want de domme verkoopssite/app van NMBS (b-europe.be) is zelfs niet in staat om de reizigers normale tickets te tonen/verkopen voor klassieke treinen, van bijvoorbeeld Visé naar Herzogenrath (38 kilometer afstand met de fiets) !!!Het enige ticket dat wel op het complete traject van de Drielandentrein geldig is, is het bestaande Euregio ticket. Het ticket heeft een vaste prijs €21,70 en is geldig in het regionale vervoer in de Euregio Maas-Rijn. Internationale reizigers op de korte afstand zijn hiermee echter vaak duurder uit.
In plaats van deze rechtstreekse verbinding toont de site van de NMBS, na opzoeken op het openingsscherm (https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Treintickets, een tijdrovende en riskante omweg met twee overstappen en ICE. Dus zo kun je enkel een ticket kopen dat niet geldig is op de rechtstreekse Drielandentrein waar ze zelf aan meewerkt, maar wel op een andere, dure, riskante omweg waar deze zomer reservatieplicht geldt... Kwestie van potentiële reizigers zeker weg te jagen van de trein.
Bij uitbreiding: de NMBS-site/app toont zelfs nul tickets voor een reis naar Duitse stations voorbij Aken, van Verviers naar Herzogenrath of Stolberg of zelfs het kort stukje Hergenrath (B) naar Kohlscheid (D), slechts 16,5 km te voet !!! Die zijn echter heel simpel te bereiken met de eigen klassieke trein van de NMBS (de S41 Luik-Aken) en een aansluitende Duitse regionale trein. In de plaats van een (of twee tickets) aan te bieden staat er een heel ontnuchterend tekst die alle zoekende reizigers direct wegjaagt:
Over de laatste zin: het gaat dan wel degelijk over bestaande treinverbindingen (S41) voor morgen of voor volgende maand, niet over nieuwe treinverbindingen die nog moeten ingeladen worden...Geen verbindingen gevonden
Geen reisformules gevonden voor de gevraagde datum of het gevraagde uur. Klik op vroegere / latere treinen om verder te zoeken binnen het aanbod of pas je reiswensen aan (vertrek- of aankomststation, aantal overstappen enz...).
Andere mogelijke verklaring: het is mogelijk dat de dienstregelingen voor de gevraagde reisdatum nog niet in de internationale reisplanners beschikbaar zijn.
Enkel voor de gemotiveerde treinreiziger die bereid is om zich te verdiepen in de spoorweg-koterijen, kan het oog vallen op een tekstje erboven:
Maar gewone reizigers zullen niet beginnen uitzoeken wat dit exotische Euregioticket inhoudt, als de site zelf al beweert dat er geen treinen rijden naar die Duitse stations net voorbij Aken, zelfs geen S41 of Drielandentrein.Goed om te weten
Met het Euregioticket reis je de hele dag onbeperkt met trein en bus binnen de Euregio Maas-Rijn
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Eerste rit ‘drielandentrein’ nu gepland op 30 juni
De opstart van de ‘drielandentrein’ - Luik-Maastricht-Aken - is verschoven naar 30 juni. Dat heeft vervoersmaatschappij Arriva gemeld, nadat eerder was gebleken dat de geplande lancering op 9 juni niet meer haalbaar was omwille van werkzaamheden aan het spoor.
Het treinverkeer tussen het Luikse Wezet (Visé) en Maastricht in Nederland is sinds midden mei opgeschort, nadat overstromingen tot schade hadden geleid. Die schade is intussen hersteld, maar spoornetbeheerder Infrabel besliste om nog aanvullende werkzaamheden uit te voeren om de sporen beter te beschermen bij toekomstige overstromingen. Daardoor zal het treinverkeer ten vroegte op 16 juni hernemen, zei Infrabel vorig weekend.
Door de werken moet ook de start van de ‘drielandentrein’ uitgesteld worden. Arriva verwacht nu dat de trein vanaf zondag 30 juni zal rijden. De trein (de RE18) zal Luik via Maastricht met de Duitse stad Aken verbinden, met in België stops in Luik-Guillemins, Bressoux en Wezet. Arriva spreekt op zijn website van één verbinding per uur, en geeft mee dat de trein wifi zal hebben aan boord.
De verbinding komt er in samenwerking met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS en de Nederlandse NS.
Het Nieuwsblad
De opstart van de ‘drielandentrein’ - Luik-Maastricht-Aken - is verschoven naar 30 juni. Dat heeft vervoersmaatschappij Arriva gemeld, nadat eerder was gebleken dat de geplande lancering op 9 juni niet meer haalbaar was omwille van werkzaamheden aan het spoor.
Het treinverkeer tussen het Luikse Wezet (Visé) en Maastricht in Nederland is sinds midden mei opgeschort, nadat overstromingen tot schade hadden geleid. Die schade is intussen hersteld, maar spoornetbeheerder Infrabel besliste om nog aanvullende werkzaamheden uit te voeren om de sporen beter te beschermen bij toekomstige overstromingen. Daardoor zal het treinverkeer ten vroegte op 16 juni hernemen, zei Infrabel vorig weekend.
Door de werken moet ook de start van de ‘drielandentrein’ uitgesteld worden. Arriva verwacht nu dat de trein vanaf zondag 30 juni zal rijden. De trein (de RE18) zal Luik via Maastricht met de Duitse stad Aken verbinden, met in België stops in Luik-Guillemins, Bressoux en Wezet. Arriva spreekt op zijn website van één verbinding per uur, en geeft mee dat de trein wifi zal hebben aan boord.
De verbinding komt er in samenwerking met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS en de Nederlandse NS.
Het Nieuwsblad
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Extra werken worden uitgevoerd om toekomstige problemen te voorkomen.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240607_93581687
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240607_93581687
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
of zonder gez__k: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/07 ... tgevolgen/ronny schreef: ↑07 jun 2024, 14:01 Extra werken worden uitgevoerd om toekomstige problemen te voorkomen.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240607_93581687
Overigens een beetje komisch dat men het heeft over "waterdoorlatende duikers" :) Een niet-waterdoorlatende duiker, dat zou pas een hoogstandje van technologie zijn!!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Kudos dat dit gewoon even zo gedaan kan worden. Als je dit in Duitsland had willen doen dan ging er eerst nog een twee jaar durende planning, inspraak en regelgevingsronde aan vooraf.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Inderdaad is hier zeer alert gereageerd, al is eventueel denkbaar dat de plannen in zekere zin al bestonden (bij de volgende overstroming gaan we...).
En passant ook die nieuwe, blauwe en met wifi uitgeruste Arriva-treinen nog enkele weken langer uit de Belgische reizigersdienst geweerd!
En passant ook die nieuwe, blauwe en met wifi uitgeruste Arriva-treinen nog enkele weken langer uit de Belgische reizigersdienst geweerd!
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
of zonder gez__k: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/07 ... tgevolgen/
Overigens een beetje komisch dat men het heeft over "waterdoorlatende duikers" Een niet-waterdoorlatende duiker, dat zou pas een hoogstandje van technologie zijn!!
[/quote]
Anderzijds heeft een "duiker" een U -vorm met vertikale delen...die heb ik dan weer niet gezien. Ik vond het wel gek dat de beek waarover het gaat niet aansloot op die zes vierkante riolen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide