Ice verbinding Brussel Duitsland

AlexNL
Berichten: 2197
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

dovaere schreef: 24 mei 2024, 13:08 Status met het oog op de inzet van ICE 3neo naar België en Nederland vanaf 14 juni:
Toelating voor NL zou ook rond zijn, aldus Philipp Nagl (DB) op Drehscheibe.
dovaere
Berichten: 339
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

AlexNL schreef: 27 mei 2024, 10:08
dovaere schreef: 24 mei 2024, 13:08 Status met het oog op de inzet van ICE 3neo naar België en Nederland vanaf 14 juni:
Toelating voor NL zou ook rond zijn, aldus Philipp Nagl (DB) op Drehscheibe.
Ik zet hier ook de vertaling:
De BR 408's hebben hun goedkeuring voor België en Nederland al - de voertuigen kunnen nu dus ook rijden.

De goedkeuringsprocedure vereist niet dat elk treinstel in het betreffende land moet rijden. Er is echter een intern voorschrift van Fernverkehr dat de voertuigen allemaal een testrit zonder passagiers moeten maken om zeker te zijn dat de technologie werkt. Natuurlijk wordt dit tegelijk gebruikt om personeel te trainen. Dit werd ingevoerd na de ervaring met de ingebruikname van VDE 8.1, toen duidelijk werd dat zelfs voertuigen van hetzelfde ontwerp defecten kunnen vertonen, vooral met technologie in de trein die nog nooit eerder is gebruikt.
benoit
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door benoit »

Gisteren keerden we van München terug via Frankfurt naar Brussel (ICE 12).
Bij vertrek in Frankfurt met de ICE 12 naar Brussel werkten er maar 2 (!!) toiletten over de volledige trein, waarvan eentje al niet meer doorspoelde na de luchthaven. Onderweg heeft ook het laatste toilet het begeven en zoals ik al voelde aankomen werd de trein afgeschaft vanaf Keulen, daar er geen enkel werkend toilet was.

Iedereen werd doorverwezen naar de ICE 10 2 uur later zonder veel verdere uitleg.
Een uurtje later reed er echter een Eurostar (Thalys) met heel veel vrije plaatsen. (tot Brussel alleszins)
We zijn daarop geweest naar het DB Reisezentrum voor de HOTNAT stempel om de Eurostar te kunnen nemen (voor ons enkel tot Luik, niet tot Brussel zelfs). Volgens de persoon aan de balie was dit onmogelijk en hadden ze gebeld met Eurostar hierover (ik geloof hier echter niet veel van).
We bleven aandringen met de vermelding dat dit ons recht is: (en hebben dit ook getoond)
Als u vertraging oploopt door een geannuleerde trein en als gevolg daarvan met een vertraging van meer dan 60 minuten op uw eindbestemming aankomt, hebt u recht:
om uw reis, al dan niet via een omleiding, voort te zetten zodat u onder vergelijkbare voorwaarden uw eindbestemming bij de eerste gelegenheid bereikt, zonder extra kosten, of...
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... #cancelled
De persoon aan de balie bleef maar zeggen dat dit niet kon en zei dat we moesten vertrekken en riep de volgende in de rij. We zeiden dat we niet gedaan hebben en vroegen om te praten met zijn verantwoordelijke. Met veel tegenzin (en aan zijn gezicht kon je aflezen dat zijn verantwoordelijke ons ook zeker wandelen zou sturen) kwam deze en heeft de verantwoordelijke meteen de stempel uit de schuif gehaald en klaar is kees..

Het is dus mogelijk deze te krijgen maar het kostte ons 20 minuten aandringen en ongemakkelijke discussies aan in de Reisezentrum.. zo behandelt DB zijn reizigers..
HLE18
Berichten: 445
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door HLE18 »

benoit schreef: 28 mei 2024, 09:58 Onderweg heeft ook het laatste toilet het begeven en zoals ik al voelde aankomen werd de trein afgeschaft vanaf Keulen, daar er geen enkel werkend toilet was.
Afgeschaft alleen omdat de toiletten die niet werken :?: :shock:
ovspotter_be
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

Wees blij dat ze zoiets dan afschaffen, NMBS moet die les nog leren om niet te rijden zonder enig werkend toilet.
AlexNL
Berichten: 2197
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

Het is natuurlijk ook een stukje imagobewaking, een afgeschafte trein komt niet in de krant. Een trein waar een paar reizigers in een hoekje plassen omdat de toiletten defect waren komt dat wel.
rdv
Berichten: 1247
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Het kan ook goed gaan. Vorige week op en af naar Zagreb (heen maandag Gent - Munchen, dinsdag Munchen - Zagreb; zondag Villach - Gent). Behalve 30 minuten vertraging bij aankomst in Zagreb door stormweer en takken op het spoor, en 28' vertraging uit Salzburg in Frankfurt door enkelspoor tussen Freilassing en Traunstein (overstap 48 minuten op de ICE naar Brussel).
thejay
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door thejay »

Met de Flixbus is dat toch makkelijker, een paar weken geleden Düsseldorf -> Antwerpen met een defecte wc... we zijn dan tien minuten gestopt bij een tankstation langs de snelweg :)
trainlovertje
Berichten: 2405
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Vandaag voor het eerst met de taxi van Keulen naar Brussel onderweg, bekostigt door DB. We zijn met 4 reizigers in dezelfde situatie belandt.

Mijn reis starten in München rond 15u. Door massieve vertragingen (vanwege infrastructuurproblemen op de HSL tussen Stuttgart en Mannheim is deze lijn tijdelijk buiten dienst geweest vandaag) heb ik ICE 10 naar Brussel in Frankfurt gemist.

Groetjes vanop de A76 nabij Heerlen. De chauffeur is zichtbaar gewoon om op de Duitse autostrades de pedaal goed diep in te duwen, maar lijkt te vergeten dat dat in de Benelux niet is toegestaan. Als het zo doorgaat ga ik alleszins geen recht hebben op 50% schadevergoeding...
Trouwens, hoe werkt dat dan? Wordt het aankomstuur van de taxi gebruikt als officiële uur van aankomst om de exacte schadevergoeding te bepalen?
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 28 mei 2024, 22:04 Groetjes vanop de A76 nabij Heerlen. De chauffeur is zichtbaar gewoon om op de Duitse autostrades de pedaal goed diep in te duwen, maar lijkt te vergeten dat dat in de Benelux niet is toegestaan. Als het zo doorgaat ga ik alleszins geen recht hebben op 50% schadevergoeding...
Trouwens, hoe werkt dat dan? Wordt het aankomstuur van de taxi gebruikt als officiële uur van aankomst om de exacte schadevergoeding te bepalen?
In principe wel. Je hebt vervangend vervoer gekregen dus geldt dan de aankomsttijd daarvan.
maarten
Berichten: 349
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

benoit schreef: 28 mei 2024, 09:58

We zijn daarop geweest naar het DB Reisezentrum voor de HOTNAT stempel om de Eurostar te kunnen nemen (voor ons enkel tot Luik, niet tot Brussel zelfs). Volgens de persoon aan de balie was dit onmogelijk en hadden ze gebeld met Eurostar hierover (ik geloof hier echter niet veel van).
We bleven aandringen met de vermelding dat dit ons recht is: (en hebben dit ook getoond)
Ook dit laten zien? https://www.railteam.eu/nl/services-on- ... in-hotnat/

Wat wel vervelend is (niet voor jullie geval) dat dit alleen in Keulen beschikbaar zou zijn. Dus als je met de ICE van Frankfurt naar Parijs zou gaan, dan is het niet mogelijk.
trainlovertje
Berichten: 2405
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

maarten schreef: 29 mei 2024, 10:39 Ook dit laten zien? https://www.railteam.eu/nl/services-on- ... in-hotnat/

Wat wel vervelend is (niet voor jullie geval) dat dit alleen in Keulen beschikbaar zou zijn. Dus als je met de ICE van Frankfurt naar Parijs zou gaan, dan is het niet mogelijk.
Tussen Frankfurt en Parijs zijn de bestaande treinen (ICE en TGV) allebei geëxploiteerd door DB binnen Duitsland en door SNCF binnen Frankrijk. Het is als het ware een samenwerking en je mag bijgevolg automatisch de volgende trein op, of dat nu een TGV of een ICE is. Voorwaarde is wel dat er vrije stoelen beschikbaar zijn, want een reservering is verplicht op het gedeelte Saarbrücken - Parijs.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door TKR »

Reservering kan dan wel verplicht zijn, is het vrij zijn van stoelen dan echt noodzakelijk bij het uitvallen van de vorige trein?

Ik heb wel al eens op een TGV duplex gezeten die bijna het dubbele aantal passagiers meenam dan het aantal zitplaatsen.
Toegegeven dat was de ochtend nadat de LGV sporen tussen Bordeaux en Parijs weggezakt waren door hevige regenval. Het verkeer was op z'n minst gezegd stevig verstoord. Mogelijk hadden ze hiervoor een uitzondering gemaakt dan.
trainlovertje
Berichten: 2405
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Dan heb je in principe toelating nodig van de 'chef de bord', dacht ik.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door groentje »

En vaak vermindert de bestuurder dan ook de snelheid waarmee hij rijdt.
Plaats reactie