Toekomst L12

K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door K V B »

Dietrich schreef:Tenzij in de grote steden dan, bij mij gaat er niets boven de metro in Brussel-centrum. :)
Ik heb dan toch liever dat men de auto's onder de grond stopt (of buiten de stad houd) dan dat men het OV onder de grond stopt. De Metro is minder snel dan je denkt. (Minder snel dan fietsen bijvoorbeeld). Laat de OV reizigers juist nog de mogelijkheid te weten waar ze zijn.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door AlexNL »

K V B schreef:Een tunnel die enkel door goederentreinen gebruikt wordt kan veel goedkoper gebouwd worden
Dit vond ik toch wel interessant genoeg om daar even op te antwoorden - maar hoezo dat? Je moet alsnog een tunnel boren, sporen aanleggen, noodwegen aanleggen (voor het personeel), sein- en beveiligingssystemen, enz. Hoe is een tunnel voor goederen dan goedkoper dan voor reizigers?

Dat men voor reizigers het uitzicht wil bewaren, vind ik dan weer wel een pluim waard. Uit het raam kunnen kijken is gewoon tof :)
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door K V B »

AlexNL schreef:
K V B schreef:Een tunnel die enkel door goederentreinen gebruikt wordt kan veel goedkoper gebouwd worden
Dit vond ik toch wel interessant genoeg om daar even op te antwoorden - maar hoezo dat? Je moet alsnog een tunnel boren, sporen aanleggen, noodwegen aanleggen (voor het personeel), sein- en beveiligingssystemen, enz. Hoe is een tunnel voor goederen dan goedkoper dan voor reizigers?
Een tunnel bedoelt voor frequent reizigersverkeer moet dubbel zijn, zodat als er iets gebeurt in de ene tunnel de reizigers snel geevacueerd kunnen worden naar de andere buis.
Een tunnel puur voor goederentreinen kan men als een enkele buis uitvoeren. De eisen voor de veiligheid aan de infrastructuur zijn lager. Dit omdat je op goederentreinen in principe alleen getraind personeel aan boord hebt.
JayBeeke

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door JayBeeke »

De Metro is minder snel dan je denkt. (Minder snel dan fietsen bijvoorbeeld).
In Brussel zeker en vast wel, zelfs ondanks de daling van de maximumsnelheid naar 60 km/u. De topografie van de stad speelt daar een serieuze rol in. Van pakweg Madou tot Rogier kan je de metro misschien verslaan met de fiets, maar omgekeerd vast en zeker niet :lol:

mvg
JJN
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door K V B »

JayBeeke schreef:
De Metro is minder snel dan je denkt. (Minder snel dan fietsen bijvoorbeeld).
In Brussel zeker en vast wel, zelfs ondanks de daling van de maximumsnelheid naar 60 km/u. De topografie van de stad speelt daar een serieuze rol in. Van pakweg Madou tot Rogier kan je de metro misschien verslaan met de fiets, maar omgekeerd vast en zeker niet :lol:
Je vergeet de frequente stops. En de tijd die bezig bent met af te dalen naar de perrons en het wachten. Ik was ooit aan het werk in Londen tijdens een staking van de ondergrondse. De kranten publiceerden toen een kaart met wandelafstanden tussen de verschillende treinstations en een hoop Londenaars kwamen er achter hoe klein de city wel is...

De "commerciele snelheid" van de Brusselse metro is net geen 30kph. Veel is dat niet. Ik geloof overigens dat men in Brussel al een paar keer de proef op de som genomen heeft, en dat de fiets telkens het snelste vervoermiddel bleek.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Steve »

K V B schreef:
JayBeeke schreef:
De Metro is minder snel dan je denkt. (Minder snel dan fietsen bijvoorbeeld).
In Brussel zeker en vast wel, zelfs ondanks de daling van de maximumsnelheid naar 60 km/u. De topografie van de stad speelt daar een serieuze rol in. Van pakweg Madou tot Rogier kan je de metro misschien verslaan met de fiets, maar omgekeerd vast en zeker niet :lol:
Je vergeet de frequente stops. En de tijd die bezig bent met af te dalen naar de perrons en het wachten. Ik was ooit aan het werk in Londen tijdens een staking van de ondergrondse. De kranten publiceerden toen een kaart met wandelafstanden tussen de verschillende treinstations en een hoop Londenaars kwamen er achter hoe klein de city wel is...

De "commerciele snelheid" van de Brusselse metro is net geen 30kph. Veel is dat niet. Ik geloof overigens dat men in Brussel al een paar keer de proef op de som genomen heeft, en dat de fiets telkens het snelste vervoermiddel bleek.
Dan vermoed ik dat een brommer de fiets toch verslaat: bijna dezelfde vrijheid, maar wel een stuk sneller en ook vlotter optrekken dan een gewone fiets. Vroeger heel handig om foto's te maken als er iets speciaals rondreed op het net, ik was - zelfs in volle spits - werkelijk in no-time van plaats A naar plaats B...
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door groentje »

Daar heb je wellicht gelijk in, al zijn er natuurlijk wel de BEV's, waar je wel als fietser, maar niet als bromfietser in de tegenrichting mag rijden. Spijtig genoeg nog niet in elke Brusselse gemeente even present...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Steven »

mmm dat gaat hier normaal over treinen die ergens niet passen en ik zie al een half gesprek over brusselse metro ;-).
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door K V B »

Steven schreef:mmm dat gaat hier normaal over treinen die ergens niet passen en ik zie al een half gesprek over brusselse metro ;-).
Tja. "Topic Drift" is niet altijd te vermijden.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door K V B »

MIVB-reiziger schreef: Dan vermoed ik dat een brommer de fiets toch verslaat: bijna dezelfde vrijheid, maar wel een stuk sneller en ook vlotter optrekken dan een gewone fiets. Vroeger heel handig om foto's te maken als er iets speciaals rondreed op het net, ik was - zelfs in volle spits - werkelijk in no-time van plaats A naar plaats B...
Ik rijd in Bern meestal met een Flyer rond. Dat is een fiets met electrische hulpmoter. Is wel handig gezien de vele hoogteverschillen daar...
Bartjedj

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Bartjedj »

Ook in Brussel kan dat al eens handig zijn, heb ik al van vele gehoord.
Neem bijvoorbeeld de helling achter Centraal. Met de fiets is dat een kuitenbijtertje :wink:

Maar misschien toch best terug on-topic :idea:

BDJ
neigezug

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door neigezug »

Een verbinding Oostende -Roosendaal of Hasselt -Roosendaal:Kan met lagere capaciteit
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Marianne »

neigezug schreef:Een verbinding Oostende -Roosendaal of Hasselt -Roosendaal:Kan met lagere capaciteit
Hoe gaat de route dan precies lopen?

Ik hoop in ieder geval dat er vanuit Roosendaal een verbinding met Belgie behouden blijft. Ookal is het dan voor mijn part alleen een stoptrein.
Over het aanpassen van het perron is het in ieder geval heel stil. Maar ja, de gemeente heeft andere prioriteiten, zoals het SpoorHaven Plan en een loopbrug van het station naar een achtergelegen nog te bouwen wijk. Dus dan zal het aanpassen van het perron er wel niet meer van af kunnen.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Marianne »

Een nieuwtje vanuit Roosendaal. Zet het maar hier, inplaats van er een nieuw topic voor te openen.

Roosendaal wordt in 2010 'Belgisch' station

ROOSENDAAL - Als tweede gemeente in Nederland wordt Roosendaal in 2010 (na Maastricht) een 'Belgisch' station.
Die toezegging heeft Roosendaal gisteren zwart op wit gekregen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Treinen uit België die normaliter in Essen stoppen, rijden straks door tot Roosendaal. Reizigers zijn ook goedkoper uit omdat het grenstarief vervalt. Een ritje van Roosendaal naar Antwerpen wordt dus goedkoper dan tot nu toe. Hoeveel dat in de portemonnee scheelt, is nog niet helemaal duidelijk. Alvorens Roosendaal de Belgische treinen kan ontvangen, moet eerst een van de perrons worden aangepast vanwege het hoogteverschil van de treinen.

Het ministerie heeft ook toegezegd voor alternatieven te zorgen als de hsl gaat rijden en daarmee de Benelux-trein Brussel-Amsterdam (via Roosendaal) vervalt.

De Roosendaalse wethouder Peter Uytdehage is zeer tevreden met deze toezeggingen. In oktober hebben de gemeenten Roosendaal en Bergen op Zoom met steun van de provincies Brabant en Zeeland in een brief aan minister Eurlings op meer duidelijkheid aangedrongen.

Bron: BN/DeStem

Met die treinen zal al wel de bestaande L- trein naar Antwerpen Centraal bedoeld worden en dan waarschijnlijk ook de IR (is toch IR?) naar Chareloi als zijnde alternatief voor de Benelux. Voor die laatste zullen de perrons wel aangepast moeten worden.
Is zo natuurlijk wel gemakkelijker om M6 rijtuigen in Roosendaal te krijgen, want als het Belgisch is hoeft daar zeker geen toelating meer voor gevraagd te worden?

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door pietje »

Ik dacht dat het enkel ging om de tarieven, de netbeheerder blijft Prorail en die zal toch bepaalde eisen hebben.
Het kan waarschijnlijk wel opgelost worden met een beperkte toelating, zoals loc reeks 13 voor Maastricht.
Plaats reactie