nieuwstopic?!

rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

DB Schenker structure revised
05 Mar 2009
EUROPE: Deutsche Bahn has announced the new management team for the European rail-based logistics activities which have been grouped under the DB Schenker Rail brand. This now contains three geographic and two sector-based business units.

DB Schenker Rail encompasses the former Railion Group and English Welsh & Scottish Railway Holding Ltd, now DB Schenker Rail (UK) Ltd, as well as Spanish firm Transfesa and Italian operator Nordcargo in which DB owns stakes. Polish operator PCC Logistics is also included following the acquisition announced in January for which DB is awaiting regulatory approval.

The business is structured into West, Central and East regional businesses, and Automotive and Intermodal businesses operating across the regions. Each business is responsible for sales and operations and has profit and loss responsibility.

'With this new structure, which is designed to meet the needs of the market, we are responding to the constant pressure to consolidate on the European marketplace', said Dr Norbert Bensel, DB Mobility Logistics board member responsible for Transport & Logistics.

'Effective use of our resources will provide our customers with greater flexibility and attractive offerings. The focus of the new management team will be to improve the further integration of the rail network'.

DB Schenker Rail has around 36 000 employees, 120 000 wagons and 3 900 locomotives, and Bensel says 'we intend to further strengthen our position as the leading rail freight carrier in Europe.'

Dr Klaus Kremper is Chief Executive of DB Schenker Rail, and also heads the Central region. The other members of the management team are Karsten Sachsenröder (Sales), Matthias Reichel (Finance) and Dr Rudolf Müller (Human Resources), Chief Executive of DB Schenker Rail (UK) Keith Heller (West), Dr Christoph Wolff (East), Hans-Georg Werner (Intermodal) and Axel Marschall (Automotive

Railion business name changes

Railion Deutschland AG => DB Schenker Rail Deutschland AG
Railion Nederland NV => DB Schenker Rail Nederland NV
Railion Scandinavia A/S => DB Schenker Rail Scandinavia A/S
Railion Danmark Services A/S => DB Schenker Rail Danmark Services A/S
Railion Italia Srl => DB Schenker Rail Italia Srl
Railion Schweiz GmbH => DB Schenker Rail Schweiz GmbH
Railion Italia Services Srl => DB Schenker Rail Italia Services Srl

BTT BahnTank Transport GmbH => DB Schenker BTT GmbH
Nieten Fracht Logistik GmbH => DB Schenker Nieten GmbH

Since January 1 2009:

Regional businesses Includes


West: UK, France, Spain and Portugal.
Central: Central Europe, including Germany, Italy, the Netherlands, Belgium, Switzerland, Denmark and Sweden.
East: Eastern Europe, including Poland, the Czech Republic, Slovakia, Russia and Belarus.

Cross-regional businesses Includes

Automotive: ATG Autotransportlogistic GmbH, Schenker Automotive RailNet GmbH and Transfesa.
Intermodal:
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... vised.html
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Accelerat »

'Internet in trein is onveilig'
AMSTERDAM - Het gratis internet in de trein is onvoldoende beveiligd. Treinreizigers kunnen mailtjes van anderen lezen en msn-conversaties volgen, concludeert NOS Headlines uit een eigen onderzoek.


Sinds enkele weken kunnen reizigers tussen Leeuwarden en Groningen gratis internetten. Deze proef, die mede is opgezet door KPN, is allerminst veilig, wordt nu beweerd door de NOS.
Naast het lezen van mails zou het ook mogelijk zijn om bankgegevens te kopiëren die zijn ingevoerd bij internetbankieren.
Bron: http://www.nu.nl/internet/1927339/inter ... eilig.html
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: nieuwstopic?!

Bericht door treinbruno »

het is vandaag 5 jaar geleden dat er aanslagen waren op de cercanias in madrid :?
Afbeelding
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Nieuwsbericht
B-Cargo staakt op 10 april

De 2.500 à 3.000 werknemers van de NMBS die betrokken zijn bij het vrachtvervoer houden een 24u-staking van 9 april om 22u tot de dag daarop dezelfde tijd. Daarmee willen ze protesteren tegen "de toenemende druk op de arbeiders", aldus een stakingsaanzegging van de bonden ACV en ABVV.
De stakingsactie zou geen gevolgen hebben voor het reizigersvervoer.
De vakbonden weigeren elke bijkomende prestatie tijdens het paasweekend ter compensatie van de stakingsactie.
Publicatiedatum: 27 maart 2009
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24042-BCar ... april.html
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

Ondertussen zijn de dagen van Hartmut Mehdorn als "Bahnchef" wijd geteld.. :roll:
Spiegel Online schreef: 29. März 2009, 18:23 Uhr
BAHNCHEF UNTER DRUCK
Entscheidung über Mehdorn steht kurz bevor

Der Druck auf die Bundesregierung wächst: Schon in den nächsten Tagen soll eine Entscheidung über die Entlassung von Bahnchef Hartmut Mehdorn fallen. Laut Koalitionskreisen will Kanzlerin Merkel nicht mehr länger warten.

Berlin - Innerhalb weniger Tage will die Bundesregierung über die Ablösung von Bahnchef Hartmut Mehdorn entscheiden. Laut Regierungskreisen soll damit nicht mehr bis zur nächsten Aufsichtsratssitzung Mitte Mai gewartet werden. Dafür sei der öffentliche Druck in der Datenaffäre inzwischen zu groß.

Bahnchef Mehdorn: Entscheidung über Ablösung steht kurz bevor

"Es werden die Fühler für einen Nachfolger ausgestreckt", sagte ein Regierungsvertreter der Nachrichtenagentur Reuters. Man sei sich aber mit den Gewerkschaften einig, dass es angesichts der Wirtschaftskrise an der Spitze des Verkehrs- und Logistikonzerns "keine Übergangslösung" geben dürfe. Daher könne die Suche eine Weile dauern.

Doch die Abstimmung zwischen Kanzleramt und SPD-Spitze laufe bereits, hieß es. Die Entscheidung über personelle Konsequenzen bei der Bahn soll nach dem Willen von Kanzlerin Angela Merkel (CDU) und Vizekanzler Frank-Walter Steinmeier (SPD) in jedem Fall so schnell wie möglich fallen.

Mehdorn war am Freitag nach neuen Vorwürfen in der Datenaffäre massiv unter Druck geraten. Der SPIEGEL hatte berichtet, dass E-Mails von Mitarbeitern nicht nur kontrolliert, sondern auch gelöscht wurden. Die "Süddeutsche Zeitung" und "Welt am Sonntag" berichteten übereinstimmend, dass Mehdorns Vetrauter Alexander Hedderich die Spähaktion angeordnet habe. Ein Bahnsprecher dementierte die Berichte.

In Regierungskreisen hieß es weiter, es sei noch nicht klar, ob eine Sitzung des Präsidiums des Aufsichtsrats bereits diese Woche stattfinden werde, wie dies der Vorsitzende des Gremiums, Werner Müller, zunächst angestrebt hat. Die Sitzung mache erst Sinn, wenn die Nachfolgefrage geklärt sei.

Zu erwarten ist, dass sich Mehdorn am Montag den Fragen der Öffentlichkeit stellt, wenn er die Konzernbilanz 2008 in Berlin präsentiert. Führende Politiker von SPD, FDP und Grünen forderten eine Abberufung des Bahnchefs. Auch Bundeskanzlerin Angela Merkel (CDU) will nach Informationen der "Bild am Sonntag" nicht mehr mit den Worten zitiert werden, dass sie bedingungslos hinter Mehdorn stehe.

Mehdorn lehnt indes einen Rücktritt weiter ab. Die Rücktrittsfrage stelle sich aus zwei Gründen nicht, sagte er der "Bild am Sonntag": Erstens sei die Bahn unter ihm gut aufgestellt, und zweitens gebe es bei der Datenaffäre keine Hinweise auf Straftaten von Bahn-Mitarbeitern.

Die andauernden Forderungen nach seinem Rücktritt hält der Bahn-Chef deshalb für politisch motiviert: "Offensichtlich haben einige das Ziel, den eingeschlagenen Kurs der Deutschen Bahn zu torpedieren und damit einen politischen Linkskurs durchzusetzen", sagte Mehdorn. "Ich kann aber nur dringend warnen: Ein Zurück zu den Zeiten von Reichsbahn und Bundesbahn wäre eine Katastrophe für unsere Kunden und Deutschland.

Laut "Welt am Sonntag" werden jedoch bereits Gespräche mit potentiellen Nachfolgern geführt. Offiziell wollte sich die Bundesregierung am Wochenende allerdings nicht äußern. Ein Regierungssprecher verwies auf die Zuständigkeit des Bahn- Aufsichtsrats. Dort müssten die Schlussfolgerungen aus dem Bericht der Sonderermittler gezogen werden. Das Präsidium des Gremiums kommt voraussichtlich schon in den kommenden Tagen zusammen. Am Mittwoch gibt es zudem eine Sondersitzung des Bundestagsverkehrsausschusses.

Aus der SPD kamen offensive Forderungen nach einem Rücktritt Mehdorns: "Der Mann muss weg", sagte Berlins Regierender Bürgermeister Klaus Wowereit auf einer Tagung der Parteilinken. SPD-Vize-Fraktionschef Klaas Hübner sagte der "Frankfurter Rundschau", "ein Politiker in dieser Position könnte sich nicht mehr halten". SPD-Chef Franz Müntefering will dagegen - wie die Kanzlerin - erst den Untersuchungsbericht abwarten. Es sei inakzeptabel, was man über das Vorgehen der Bahn erfahre, sagte Müntefering am Sonntag in Hamburg.

FDP-Chef Guido Westerwelle betonte in Köln, die Vorgänge im Unternehmen könnten "nicht einfach mit Schulterzucken durchgewunken werden". Dietmar Bartsch von den Linken meinte: "Die Kanzlerin muss die unhaltbaren Zustände bei der Bahn endlich beenden und Bahnchef Mehdorn sofort entlassen." Der Vorsitzende der Grünen-Bundestagsfraktion, Fritz Kuhn, forderte, Merkel müsse "dafür sorgen, dass Mehdorn geht".

cte/Reuters/AP/dpa
URL: http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,616149,00.html

Het wordt eens tijd dat hij buitengegooid wordt na heel die affaire, en na 10 jaar tegenstrubbeling wordt het eens tijd voor een topman die braaf "ja" knikt op bevel van Merkel..
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwstopic?!

Bericht door groentje »

Nu ben ik verre van een Mehdorn-fan, maar om een jaknikker te hebben in zijn plaats? Daar hebben we er in België al teveel van gehad om er positief over te kunnen zijn, ik denk niet dat ze daar in Duitsland wel op zitten te wachten.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

rail s schreef:Nieuwsbericht
B-Cargo staakt op 10 april

De 2.500 à 3.000 werknemers van de NMBS die betrokken zijn bij het vrachtvervoer houden een 24u-staking van 9 april om 22u tot de dag daarop dezelfde tijd. Daarmee willen ze protesteren tegen "de toenemende druk op de arbeiders", aldus een stakingsaanzegging van de bonden ACV en ABVV.
l
Platte tijd bij cargo en ze gaan staken omdat ze zoveel "druk" hebben ?? groots
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Nieuwsbericht
Rotterdam test hybride rangeerlocomotief

Op de Bertschi-terminal in de haven van Rotterdam is vanmiddag een praktijkproef met een hybride locomotief van Alstom Transport gestart. De rangeerlocomotief moet een brandstofbesparing van 40% realiseren en significant minder CO2, NOx en fijnstof uitstoten.

Hybride locomotief
De proef wordt uitgevoerd in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en Rotterdam Rail Feeding. Alstom en SGS Nederland meten de uitlaatgassen, die door SGS worden geanalyseerd. De locomotief zal voor een initiële periode van acht weken rijden in de Rotterdamse haven, waarna moet blijken of de vooropgestelde besparingen ook werkelijk worden gerealiseerd.

Naast brandstof- en emissiereducties moet de locomotief ook het geluid met 15 dBa verminderen en de onderhoudskosten reduceren.
(Zie De Lloyd van 08/04/09)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24112-Rott ... otief.html
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

Aah, ik was al benieuwd wanneer die loc nog eens ging ingezet worden.. dacht eerst al dat hij ergens op de afstelspoortjes in Stendal tussen al de andere V100-schrootlocs stond, maar blijkbaar is hij toch iets actiever geweest volgens v100-online.de..

http://www.v100-online.de/index.php?nav=1406371&lang=1
http://www.v100-online.de/index.php?nav ... n=portrait

Voor alle duidelijkheid: deze loc is een gemoderniseerde V100, zoals er al veel gemoderniseerd zijn door Alstom. Er is wél één ding verschillend: deze loc heeft geen volwaardige dieselmotor meer, maar wel een dieselaggregaat van Deutz die de batterijen, die gebruikt worden bij het rangeren, herlaad wanneer deze bijna leeg zijn.. De snelheid is daarom ook teruggebracht van 100 km/u naar 60 km/u, maar voor een echte rangeerloc is dat niet zo'n probleem (wel natuurlijk als die bij een overbrenging als gesleept voertuig maar aan die snelheid mag gesleept worden :? )
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Nieuwsbericht
Reorganisatie op til bij verlieslatend B-Cargo

De economische crisis begint ook voor B-Cargo haar tol te eisen. De vrachtpoot van de NMBS heeft zijn verlies vorig jaar uitgediept tot 80 miljoen euro. Toch is dat niet alleen te wijten aan economische perikelen. Veel problemen zijn ook structureel. Om de resultaten op te krikken, werkt de NMBS een strategisch plan uit.

B-CargoVan het totale verlies mag 30 miljoen op het conto worden geschreven van de economische crisis. Onder meer het autovervoer krijgt het zwaar te verduren. De overige 50 miljoen kent echter een structurele oorzaak. Zo was de productiviteit al voor de crisis aan het stagneren en is het vervoer met losse wagons al jaren een verliespost.

De NMBS ziet zich dan ook genoodzaakt tot een hervorming van B-Cargo. Uit een document dat De Lloyd kon inkijken, blijkt dat er een grootscheepse reorganisatie van B-Cargo op til is. Het accent ligt daarbij vooral op flexibiliteit. Een van de voorgestelde maatregelen is om voor het rijdend personeel een "variabele start, duur en locatie van de prestaties" in te voeren.

(Zie De Lloyd van 08/04/09)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24127-Reor ... Cargo.html
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

Ik val in herhaling: B-Cargo wordt DB Schenker Rail Belgium ..
Afbeelding
Laatst gewijzigd door msts.be op 21 mar 2010, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

msts.be schreef:Ik val in herhaling: B-Cargo wordt DB Schenker Rail Belgium ..
Misschien, misschien de vraag is of er dan nog wel genoeg concurrentie is, lees of de Europese commissie dit wil toelaten.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

rail s schreef:
msts.be schreef:Ik val in herhaling: B-Cargo wordt DB Schenker Rail Belgium ..
Misschien, misschien de vraag is of er dan nog wel genoeg concurrentie is, lees of de Europese commissie dit wil toelaten.
Normaal geen probleem vanuit standpunt concurrentievervalsing, wordt beoordeeld per land.
DB heeft in Duitsland een groot marktaandeel mag dus daar niet meer bijkopen...
In Belgie hebben ze klein marktaandeel mogen dus bijkopen...

Dat de DB niet geprivatiseerd is en het dus met belastinggeld van de Duitse burger betaald, speelt blijkbaar niet mee.
Alhoewel dat OOK concurrentievervalsing is.
Theo
Groeten vanop de Heide
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door wimpiespoor »

dentheo schreef: Dat de DB niet geprivatiseerd is en het dus met belastinggeld van de Duitse burger betaald, speelt blijkbaar niet mee.
Alhoewel dat OOK concurrentievervalsing is.
Onjuist.
DB is een naamloze vennootschap waarvan de Duitse staat enig aandeelhouder is. De belastingbetaler zou slechts hebben betaald als DB nieuwe aandelen aan de Staat zou hebben uitgegeven of van de Staat een lening zou hebben gekregen. Beide dingen zijn niet gebeurd. In theorie zou nog denkbaar zijn, dat DB voor deze operatie een subsidie van de Staat had gekregen, maar dit is "Europees" verboden.
Ik vermoed dat de aankoop waarschijnlijk gefinancierd is door een combinatie van aanwending van eigen liquide middelen en het gebruik van een bestaande of nieuwe kredietlijn bij banken.
Wim
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

wimpiespoor schreef:
dentheo schreef: Dat de DB niet geprivatiseerd is en het dus met belastinggeld van de Duitse burger betaald, speelt blijkbaar niet mee.
Alhoewel dat OOK concurrentievervalsing is.
Onjuist.
DB is een naamloze vennootschap waarvan de Duitse staat enig aandeelhouder is. De belastingbetaler zou slechts hebben betaald als DB nieuwe aandelen aan de Staat zou hebben uitgegeven of van de Staat een lening zou hebben gekregen. Beide dingen zijn niet gebeurd. In theorie zou nog denkbaar zijn, dat DB voor deze operatie een subsidie van de Staat had gekregen, maar dit is "Europees" verboden.
Ik vermoed dat de aankoop waarschijnlijk gefinancierd is door een combinatie van aanwending van eigen liquide middelen en het gebruik van een bestaande of nieuwe kredietlijn bij banken.
Wim
De DB kan toch al jaren alleen overleven uit subsidie...EIGEN kapitaal is dus puur belastingen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie