Fyra

Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Fyra.

Bericht door sammarco1 »

Zulke italiaanse treinen moeten dan ook met italiaanse handen behandeld worden

Dat is zoals mijn Fiat, aleen italianen kunnen daar mee om... Die FYRA's hebben daar ook nood aan.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door Stijn82 »

Toffe uitleg, als je die dingen aan de Nederlanders verkoopt...
rdv
Berichten: 1244
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Fyra.

Bericht door rdv »

Wie stuurt die uitleg door aan Bart Crols? Past in het rijtje van "de treinen moeten nog aan het spoor wennen, het spoor moet nog aan de trein wennen". :wink:
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Ik heb een kennis, die "hield" van zijn AlfaRomeo.......maar hij zat wel dikwijls in de garage....
Hij reed er echter geen taxi mee. Wel 's zondags, maar ging met de trein werken...

Dus wens die Nederlanders maar het beste.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Fyra.

Bericht door sammarco1 »

Ja, maar das echt zo... Mijn Fiat laat ik onderhouden door een Italiaanse mekanieker bij Festraets in Mechellen... Die is nu in ziekteverlof, tot half januari... Mijn ventilator is kapot, software of italiaanse electriek... Als ik dat laat maken door andere mekaniekers, dan betaal ik 2x zoveel omdat die daar langer aan werken, want die hebben dat italiaanse (brol)mekaniek niet in hun handen zitten.. Ik zal moeten wachten tot die terug is...

Kijk dat ontbreekt nu de FYRA... :mrgreen:

Ik zal dat eens naar Bart Crols mailen... :mrgreen: :mrgreen: :D Die gelooft dat... :D Die probeert ons ook allemaal blaaskens wijs te maken. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
**********************************************************************************************************
bobke90

Re: Fyra.

Bericht door bobke90 »

satirisch programma schreef:Fyra-trein rijdt per ongeluk naar Berlijn
woensdag 12 december 2012
Verbaasde passagiers rijden Duitse hoofdstad binnen in plaats van Amsterdam.

De Fyra staat stil op spoor 6 van het station van Berlijn. De
reizigers moeten zelf op zoek naar een oplossing.
De Fyra, de gloednieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam, is vanavond per ongeluk naar Berlijn gereden. Verbaasde passagiers kregen na 2 uur de volgende verrassende boodschap te horen: "Damen und Herren, wir sind in Berlin ankommen."Omdat het de laatste trein was, moesten de reizigers de nacht in de Duitse hoofdstad doorbrengen.

De problemen met de Fyra blijven zich uitbreiden. In nauwelijks een week tijd vertrok bijna de helft van de ritten met een vertraging van minstens 45 minuten. Treinen die wel vertrokken, hielden onderweg om onverklaarbare redenen halt, wat opnieuw een vertraging veroorzaakte. En toch is dit klein bier in vergelijking met wat 200 treinreizigers vanavond is overkomen. In plaats van het station van Amsterdam binnen te rijden, kwamen ze aan in het station van Berlijn.


"Dit is echt ongelooflijk", zegt Filip Hermans in een telefonische reactie aan Het nieuws van morgen. "Iedereen in mijn wagon was aan het lachen toen we plots in het Duits hoorden dat we het station van Berlijn waren binnengekomen. Pas toen we een bord met daarop de naam van het station zagen, begon het ons te dagen dat het toch geen grap was."

"Het ergste van al is dat niemand van het personeel ons hier kan helpen", klinkt het ontevreden uit de mond van Kevin Maaier. "Je zou toch op zijn minst verwachten dat ze hun fout onderweg hebben ontdekt en iemand naar hier zouden sturen om ons een oplossing aan te bieden. Maar hier is niemand, het station is verlaten."

Hoe de vergissing heeft kunnen gebeuren, moet nog onderzocht worden. Mogelijk gebeurde de vergissing in de controletoren van het Brusselse Zuidstation. Op het moment van het vertrek van de Fyra was er een spontane staking uitgebroken bij het personeel. Omdat de vorige trein op het spoor echt naar Berlijn reed, bestaat de kans dat de noodzakelijke railwissel niet werd uitgevoerd - met de gekende gevolgen vandien.

Toen we om een officiële reactie vroegen van de NMBS kregen we de volgende schriftelijke boodschap te lezen. "Wij betreuren de vergissing en we stellen alles in het werk om het rijzen met de Fyra veilig en aangenaam te maken."
http://hetnieuwsvanmorgen.blogspot.be/2 ... -naar.html
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Fyra.

Bericht door TrainzDr3ver »

rdv schreef:Wie stuurt die uitleg door aan Bart Crols? Past in het rijtje van "de treinen moeten nog aan het spoor wennen, het spoor moet nog aan de trein wennen". :wink:
Haha toen ik dat hoorde lag ik toch even plat van het lachen, er is toch niemand dat dat serieus neemt :lol:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

HLN schreef:De hogesnelheidstrein Fyra is op het laatste nippertje met glans dé flop van het jaar 2012 geworden. De grappen op sociale media zijn dan ook niet van de lucht. Maar voor de pendelaar is het bittere ernst. Die lijdt. Is de Thalys dan een alternatief? "Mij niet meer gezien, op geen van beide", getuigt een HLN.be-lezeres. "De Thalys is al even hopeloos als de Fyra". En van het nochtans gretig aangekondigde jump-on ticket voor de Fyra - tijdelijk geen reservatie nodig - kwam ook al niks in huis.

Geen loze beweringen want de dame in kwestie mocht het zelf ondervinden. "Gisteren moest ik voor mijn werk van Antwerpen naar Amsterdam treinen. Ondanks alle bekende problemen was de Fyra voor mij toch eerste keuze. Maar in het station van Berchem hoorden ze het maandag in Keulen donderen toen ik vroeg naar het tijdelijke flexibele jump-on kaartje voor de Fyra. Zoiets bleek helemaal niet mogelijk en ik koos dan maar voor het semi-flexibele ticket van Thalys. Zo kort op de bal kost dat overigens het kleine fortuin van 120 euro. Inbegrepen: meer dan een half uur wachttijd in het station voordat de printer mijn ticket eindelijk zou uitspuwen."

De heenrit gisteren was alvast wél een succes. "Die trein was stipt, maar de terugrit was hallucinanter. Mijn vergadering was sneller afgelopen dan verwacht en dus wou ik een trein vroeger nemen. Dat kon, ondanks mijn zogezegd half flexibele ticket, enkel mits nog een toeslag van 50 euro. Dat had ik er niet voor over en ik besloot dan maar een uur te wachten." Een ongelukkige beslissing, zo bleek. "Inderdaad, ook de Thalys stond bij wijze van spreken meer stil dan hij zou rijden en stapelde een vertraging op van 40 minuten."

"Als toetje kreeg de reiziger naast mij in de Thalys, die geen ticket had, een klantvriendelijkere behandeling. Er werd hem door de controleur al meteen een toeslag kwijtgescholden: 68 euro was voldoende in plaats van 80 euro. De man goochelde dan wat met kredietkaarten maar kon het bedrag uiteindelijk niet ophoesten. Toch werd hij de rest van de reis ongemoeid gelaten en mocht hij in Antwerpen blijkbaar gewoon uitstappen."

Voor de vrouw hoeft de trein niet zo nodig meer. "Nee, volgende keer neem ik gewoon weer de auto. Ik sta nog liever in de file dan deze vreselijke service te moeten ondergaan."
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Soortgelijk, maar iets uitgebreider artikel: http://www.deredactie.be/permalink/1.1509796

Twee citaatjes:
Wel beslisten de parlementsleden dat de Fyra tussen Amsterdam en Brussel vaker op tijd moet rijden. Ze willen de Nederlandse Spoorwegen (NS) verplichten om 95% van de treinen stipt te laten rijden. Als deze norm niet gehaald wordt, volgen er sancties.
Die sancties, die snap ik niet. Mag ik dat vertalen als: "Als deze norm niet gehaald wordt, volgen er sancties: dan zal NS een schadevergoeding moeten betalen die een gedeelte van de noodzakelijke werkingsmiddelen aan het bedrijf onttrekt om die Fyra wèl op tijd te laten rijden"? Een vicieuze cirkel met andere woorden?
Een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer wil nu dat de regering-Rutte II met treinvervoerders overlegt om opnieuw een rechtstreekse verbinding tussen Den Haag en Brussel tot stand te brengen. Die zou er al in april volgend jaar moeten zijn. Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld staat open voor overleg maar noemt het "weinig kansrijk".
"Weinig kansrijk": wie is nu eigenlijk de 'baas' van NS? Dat is de Tweede Kamer toch? Wel, als de Tweede Kamer zegt: 'rijden!', dan is dat een bevel. "Weinig kansrijk" is dan echt geen optie. Sterker nog, ik vind dat de Tweee Kamer meteen ook een vertrekstaat had moeten opstellen met de mededeling: "Het kan ons niet schelen hoe NS het realiseert, maar de tijd van willen en kunnen is voorbij, het is nu een kwestie van moeten. Punt aan de lijn."

Maar goed, de Nederlandse politiek gelijkt sterk op de Belgische. Die trein komt er dus niet.
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

jotie schreef:Die sancties, die snap ik niet. Mag ik dat vertalen als: "Als deze norm niet gehaald wordt, volgen er sancties: dan zal NS een schadevergoeding moeten betalen die een gedeelte van de noodzakelijke werkingsmiddelen aan het bedrijf onttrekt om die Fyra wèl op tijd te laten rijden"? Een vicieuze cirkel met andere woorden?
Die punctualiteitseisen staan allang in de concessie verankerd: punctualiteit minimaal 95% en uitval maximaal 0,5%.

Kijken we naar www.rijdtdefyra.be dan kunnen we stellen dat de punctualiteitseis bij lange na niet gehaald wordt: slechts 55% van de internationale Fyra's reed op tijd.
"Weinig kansrijk": wie is nu eigenlijk de 'baas' van NS? Dat is de Tweede Kamer toch? Wel, als de Tweede Kamer zegt: 'rijden!', dan is dat een bevel. "Weinig kansrijk" is dan echt geen optie. Sterker nog, ik vind dat de Tweee Kamer meteen ook een vertrekstaat had moeten opstellen met de mededeling: "Het kan ons niet schelen hoe NS het realiseert, maar de tijd van willen en kunnen is voorbij, het is nu een kwestie van moeten. Punt aan de lijn."
NS schoffeert de Tweede Kamer en de reiziger keer op keer, maar er is niemand die nou eens de hakken in het zand durft te zetten en zegt dat NS dan maar moet oprotten van het Nederlandse spoor. :x
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

AlexNL schreef:Die punctualiteitseisen staan allang in de concessie verankerd: punctualiteit minimaal 95% en uitval maximaal 0,5%.
Over welke periode geldt dat? Staan er ook consequenties bij vermeld?
NS schoffeert de Tweede Kamer en de reiziger keer op keer, maar er is niemand die nou eens de hakken in het zand durft te zetten en zegt dat NS dan maar moet oprotten van het Nederlandse spoor. :x
Was de HSL Zuid dan al in het het HRN opgenomen? Levert de NS op ieder traject zo'n abonimabele prestaties? Hoe zit het met Schultz of het oude Verkeer en Waterstaat die de concessie ueberhaupt gegund hebben voor een te hoge prijs en het huidige Ministerie van Infrastructuur en Milieu wat het best wel ok vind dat het tekort gaat oplopen tot zo'n 1,7 miljard euro? Moeten die ook allemaal oprotten van het spoor? Even brainstormen over zinvolle consequenties. Ik zou het in ieder geval zeker laten meewegen in 2015.
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

kika schreef:Over welke periode geldt dat? Staan er ook consequenties bij vermeld?
Punctualiteit wordt bekeken op maandbasis, als er een structureel probleem is (bijvoorbeeld 6 maanden op rij ellende) dan kan de minister boetes opleggen of zelfs de concessie intrekken.
Was de HSL Zuid dan al in het het HRN opgenomen? Levert de NS op ieder traject zo'n abonimabele prestaties? Hoe zit het met Schultz of het oude Verkeer en Waterstaat die de concessie ueberhaupt gegund hebben voor een te hoge prijs en het huidige Ministerie van Infrastructuur en Milieu wat het best wel ok vind dat het tekort gaat oplopen tot zo'n 1,7 miljard euro? Moeten die ook allemaal oprotten van het spoor? Even brainstormen over zinvolle consequenties. Ik zou het in ieder geval zeker laten meewegen in 2015.
De HSL-Zuid-concessie is op dit moment nog geen onderdeel van de Hoofdrailnetconcessie; het kabinet Rutte-Asscher is van plan om door te gaan met de onderhandse aanbesteding van HSL+HRN, die nieuwe concessie geldt voor de periode 2015 - 2025. De prestaties van NS Reizigers (geelblauw) zijn op zich goed te noemen: in 2011 reed 94,7% van de treinen op tijd- uitgaande van een vijfminutennorm (waarbij +5 te laat is).

Mijn mening over minister Schultz is niet al te positief, van mij mag zij per direct vertrekken. De houding van het Ministerie stoort mij ook: tot nu toe heeft High Speed Alliance, de juridische opdrachtnemer, vrijwel iedere belofte zoals deze in de concessie staat gebroken (treinen zijn regelmatig te laat, uitval is een factor 10 te hoog, verbindingen zijn veel te laat opgestart of rijden zelfs nog helemaal niet, enzovoorts) maar vanuit het Ministerie wordt er niet handhavend opgetreden. Integendeel, men laat Hispeed maar een beetje aanmodderen. Partijen die interesse tonen omdat ze menen het beter te kunnen doen (zoals Virgin) worden niet eens fatsoenlijk te woord gestaan.

Ik vind het daarom ook uitermate onterecht dat politiek Den Haag voornemens is om de HSL nogmaals door NS te laten runnen: er staan enkele bedrijven te springen om over de HSL te mogen rijden (zoals Virgin) maar in plaats daarvan kiest men ervoor om de exploitant die er nu al een potje van maakt, een nieuwe kans te geven. Dezelfde poppetjes blijven op dezelfde plek zitten en dezelfde treinen zullen over dezelfde routes rijden. Er is geen enkele reden waardoor er ook maar iets zou verbeteren. In de privésector zou een contractant die een dermate slechte prestatie levert allang de laan uit zijn gestuurd.
neigezug

Re: Fyra.

Bericht door neigezug »

De gemeente Den Haag zou met vervoerderSonderhandelen.Het zou dus kunnen gaan om bedrijven zoals Arriva eb Veolia aangezien NS en NMBS van de Beneluxtrein van af wilden...
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

En dat is juridisch ook mogelijk: het betreft een internationale verbinding en de invloed op het nationale reizigersverkeer zal beperkt zijn, dit omdat er al veel treinen worden aangeboden tussen alle stations die zouden worden aangedaan door de nieuwe Beneluxtrein.

Het probleem is België: een vervoerder zou een licentie moeten krijgen voor personenvervoer, of samenwerken met de NMBS. Aangezien NMBS al de Fyra heeft lijkt het mij uitgesloten dat ze mee zouden werken aan een alternatieve intercity, dus zou Arriva/Veolia de aanvraagprocedure moeten doorlopen (vergunning, veiligheidscertificaat, rollend materieel, enz) en ook nog eens capaciteit moeten krijgen. Dat alleen al is dermate veel werk dat het mij onmogelijk lijkt om per april 2013 ineens weer een intercity Den Haag - Brussel te starten.
Plaats reactie