Fyra

dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

neigezug schreef:Dus met slechte kleppen, kan Fyra nog gevaarlijk zijn voor onze oortjes.Het falen van dit systeem kan wel lijden tot (definitieve) gehoorschade.
Dan mag je natuurlijk nooit gaan vliegen of naar Zwitserland in de bergen.
Dan spreek ik nog niet van Werchter of een ander festival.
Theo
Groeten vanop de Heide
Kris G

Re: Fyra.

Bericht door Kris G »

vandaag weer prijs precies, en dit na een niet zo geslaagd weekend

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... a_weerstil
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Dit weekend eindelijk eens de Fyra kunnen nemen op een langere afstand. Meteen de hele trip Brussel - Amsterdam en terug. En ik heb waar voor m'n geld gehad...

Zaterdagochtend vertrekken met de 9217 (Brussel-Zuid 10.18 u - Amsterdam CS 12.19 u). Of zo was toch de bedoeling. Net voor het vertrekken naar Brussel-Centraal (10 minuten trein) kijk ik nog eens op Railtime: geen enkel probleem aangekondigd met de Fyra in kwestie. Ik denk erover om tot Zuid door te sporen om daar al rustig te kunnen plaatsnemen.

Bij aankomst in Centraal toch nog eens live kijken: plots blijkt de vorige rit met +45 te rijden en zal hij uit Brussel-Noord vertrekken. Ongelofelijk dat dat 10 minuten eerder nog nergens gemeld was. Snel nog uitgestapt en naar Noord gegaan. Opvallend was dat er in Centraal op de borden stond "vertrekt uit een ander station" zonder nadere precisering.

Op naar Noord dus. De Fyra is daar gepland om 10.25 u, geen vertraging aangekondigd. Hij komt ergens tussen 10.20 en 10.25 u aan, dus nog op tijd vertrekken wordt sowieso al moeilijk. Enfin, iedereen stapt in en wacht het vertrek af. Intussen is het 10.30-10.35 u.

En dan begint de pret. Eerst een aankondiging dat we "zo dadelijk zullen vertrekken". Amper hoorbaar, zoals alle andere aankondigingen die zouden volgen trouwens. De deuren staan echter nog steeds open. Nog een aantal minuten later sluiten ze eindelijk... we voelen de trein heel zachtjes aanzetten, maar na een meter of twee is het alweer gedaan.

In de tussentijd ook verschillende aankondigingen, eerst dat reizigers naar Antwerpen (alsof die de Fyra zouden nemen!!) de klaarstaande IC kunnen nemen... en iets later zelfs dezelfde aankondiging met de intussen aankomende IR (dus zelfs daar zouden we onvermijdelijk achter hangen, leuk vooruitzicht).

Na opnieuw een aantal minuten wachten klinkt dan, opnieuw even moeilijk hoorbaar, "dat de machinist de trein volledig zal resetten". Zo gebeurt uiteindelijk. Alle lichten uit (waarbij opvalt dat er geen enkele noodverlichting lijkt te zijn), de verluchting valt stil, enzovoort. Na opnieuw een paar minuten is alles weer aan... deuren toe, de trein doet opnieuw een metertje of twee, en valt dan weer gewoon stil.

Intussen is het 11 u voorbij en valt de al bijna te voorspellen boodschap: "dames en heren, deze trein zal helaas niet kunnen rijden, de volgende Fyra vertrekt om 11.25 u" (nummer 9221). Zucht...

Ik had de bui uiteraard al wat zien hangen en had voor de zekerheid gekeken naar de vorige rit van die Fyra (9220): die was volledig geschrapt. Ik vreesde dus het ergste... maar gelukkig reed de 9221 gewoon, vermoedelijk het reservestel in Brussel-Zuid?

Met die Fyra ging het traject uiteindelijk vrij goed. Nogal opeengepakt (twee Fyra's in één) en ook even moeten discussiëren met een Chinees bij wie het er niet in kon dat ik blijkbaar op zijn plaats zat terwijl hij er vlak voor ook eentje had (kon zich dus gewoon daar zetten zonder dat beide partijen alles moesten verhuizen), maar er uiteindelijk wel geraakt. Nogal een geluk dat die 9221 een uur later reed en dat de bezetting van beide stellen nog enigszins meeviel; voor hetzelfde geld was er een gat van twee uur en waren beide treinen al aardig volgereserveerd...

De terugrit gisteren (zondag) met Fyra 9256 (stel 4806), en daar ging alles gelukkig goed. Het viel zelfs op hoeveel marge er nog op de dienstregeling lijkt te zitten als alles goed gaat. In alle stations vrij lang blijven staan, en met zo'n 4 minuten voorsprong aangekomen in Brussel-Centraal, wat er bijna 10 hadden kunnen zijn als de TB zich de laatste kilometers wat minder ingehouden had.

Enfin, ik zeg dat alles goed ging... meerdere zaken vielen me toch elke keer op. In willekeurige volgorde:

1. De aankondigingen waren in het eerste stel alvast zeer moeilijk hoorbaar. In de andere stellen was het al iets beter.
2. In de 4806 gezien dat de TBG blijkbaar een soort technische kast moet openen om aankondigingen te doen (drie bevestigingssloten te bedienen voor zover ik kon zien). En dan had hij nog de grootste moeite om het onderste slot weer dicht te krijgen.
3. Van die TBG's gesproken: we hebben ze amper gezien. En kaartjes gecontroleerd hebben ze al helemaal niet gedaan, noch op de heen-, noch op de terugrit (die nochtans vlekkeloos verliep). Bij aankomst in Amsterdam heb ik na lang zoeken een van de TBG's gevonden die na wat gediscussieer toch m'n kaartje wilde knippen (wilde dat zeker om aanspraak te kunnen maken op de compensatie, ook al was dat volgens haar "helemaal niet nodig").
4. De schermen zijn klein en moeilijk leesbaar. Bovendien ben je haast verplicht om naar het schermpje aan de andere kant van het rijtuig te kijken (dus nog moeilijker leesbaar). Door de hellingshoek kun je moeilijk lezen wat er staat op het schermpje achter je.
5. De aankondigingen van de haltes liepen flink in het honderd. Bij de allereerste Fyra klonk bij de eerste poging tot vertrek uit Brussel-Noord al "de volgende halte is Centraal", vreemd genoeg ook nog eens gevolgd door "reizigers die hier afstappen danken we voor het reizen" (je mag in feite niet eens tussen Zuid en Centraal reizen!!). Op de terugrit bleef Rotterdam Centraal aangekondigd tot ver na Rotterdam Zuid, en Antwerpen-Centraal bleef aangekondigd tot het binnenrijden van Brussel.
6. De banken zijn nogal hard voor zo'n lang traject. Ze mochten gerust ietsje zachter zijn.
7. Als je even in de trein zit, valt het je op dat alles een zeer donkere ondertoon heeft (los van de verlichting en stoelen is alles donkergrijs of zwart). Dit maakt vrij zwaar voor de ogen, vind ik. Iets lichtere kleuren hadden het aangenamer gemaakt.
8. De trein schommelt nogal, zeker bij hogere snelheden. Nog nooit zo sterk meegemaakt. Vooral in de HST-tunnels goed merkbaar.
9. De veelbesproken kleppen lieten flink van zich horen op de heenrit. Oorverdovend waren ze gelukkig niet, maar onwetende reizigers vroegen zich op den duur zichtbaar af wat die klappen toch waren. Op de terugrit vreemd genoeg niets van gehoord.
10. Met alle problemen zijn de keertijden ook flink krap, zo lijkt het. De terugrit vanuit Amsterdam bijvoorbeeld: in theorie zijn er 22 minuten gepland, maar hij kwam met een 10-tal minuten vertraging aan. Tel daar de reizigersbewegingen bij en er was vrijwel geen gelegenheid om de trein schoon te maken. Met als resultaat: een volle vuilbak bij m'n stoeltje, en zelfs een condoom op de grond in het toilet. Smakelijk.
11. De opening/sluiting van de deuren is wennen. De deuren tussen de balkons en de stoelen gaan automatisch open als je vrij dicht tegen de deur nadert (op het begin zoek je je suf naar de precieze mogelijkheid om hem te openen, tot je erachter komt dat je er haast met je neus tegen moet hangen); de deuren tussen de rijtuigen openen dan weer met een druk op een groene knop aan de zijkant.
12. Niet echt met het treinstel zelf te maken, maar het is en blijft aberrant dat de Fyra niet in Brussel-Noord stopt. De klassieke excuses uit de tijd van de Benelux kloppen al lang niet meer (overstap met de Eurostar is nog niet mogelijk, en de loc omlopen hoeft niet meer), maar toch wordt Noord achterwege gelaten. De 5 à 10 minuten die bijkomend verliest als je via Noord moet komen (via trein, tram of bus), maken een pak aansluitingen een stuk moeilijker. Terwijl een trein als de ICE er gewoon stopt, en niet in Centraal.

Conclusie: als er geen storingen zijn, valt het reizen met Fyra nog wel mee. Vooral de snelle rittijd is een goede vooruitgang, al zou je zelfs met klassieker materieel ook al goed vooruitgaan als je de HSL gebruikt. De heenrit toont echter goed dat de betrouwbaarheid nog ondermaats lijkt te zijn; de de puntjes 1 t/m 10 doen me dan weer vragen stellen over de duurzaamheid van dit product.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

Nog een getuigenis van dit weekend:
De Standaard schreef:Problemen Fyra achter de rug? Laat me niet lachen'

Reizigers boos om mededeling NMBS dat situatie fel verbeterd is

maandag 07 januari 2013, 03u00

BRUSSEL - ‘De grootste problemen met de Fyra zijn achter de rug', zegt de NMBS. En dat terwijl de hogesnelheidstrein gisteren alwéér stilviel. ‘Dit is puur cynisme. De problemen worden net erger', zegt reizigster Suzanna Pezo.

Het gaat de goede kant op met de felgeplaagde Fyra. Dat vinden zowel de Belgische als de Nederlandse spoorwegen. Die mededeling is veel reizigers van de hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam in het verkeerde keelgat geschoten, want de vorige dagen regende het opnieuw problemen. Gisterochtend werd één trein afgelast, de volgende vertrok met een halfuur vertraging.

‘Ik zat op de Fyra die zaterdag om 6.57 uur had moeten vertrekken in Antwerpen-Centraal', zegt Suzanna Pezo uit Antwerpen.' Vijftien minuten later bleef hij helemaal stilstaan, bij Meer, vlak bij de grens, in the middle of nowhere. Twee uur lang was het personeel niet in staat de gestrande reizigers ook maar enigszins adequaat te informeren.'

De oorzaak bleek een probleem met de bovenleiding te zijn. ‘We zijn allemaal teruggekeerd met een andere Fyra, waardoor we na drie uur weer in ons beginstation stonden', zegt Pezo. ‘Van pure ellende ben ik maar met de auto naar Amsterdam gereden. Ik ben om 13 uur aangekomen, terwijl ik daar om halfnegen had moeten zijn.'

Al die problemen ten spijt is het ergste toch achter de rug met de Fyra, zegt Bart Crols van de NMBS.

‘We geven toe dat elk oponthoud er één te veel is', zegt hij. ‘Maar de eerste week waren er soms tot vijf treinen per dag die vertragingen van een halfuur tot een uur hadden of afgeschaft werden. Daarmee vergeleken is de situatie nu veel beter. Dat komt omdat de bestuurders de nieuwe trein ondertussen beter onder de knie hebben. We hebben ook een paar technische aanpassingen gedaan, onder meer in de software, waardoor een aantal kinderziekten verholpen zijn.'

‘Zeggen dat de grootste problemen van de baan zijn, is de waarheid geweld aandoen', zegt Suzanna Pezo. ‘Ik heb zes keer de Fyra moeten nemen, en ik ben nog geen enkele keer op tijd op mijn bestemming geweest. Je kunt er helemaal niet op rekenen dat je op je bestemming raakt, en dat kan niet. Dat een spoorwegmaatschappij positieve berichten uitstuurt terwijl er nog zoveel problemen zijn, is cynisch en misleidend.'
Een probleem met de bovenleiding maar een andere trein kan hen wél evacueren maar niet naar Amsterdam maar terug naar Antwerpen. En die stilgevallen Fyra dan? :?:
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Het valt mij op dat NMBS Europe nog geen enkele melding maakt op hun website over de compensatieregeling voor de Fyra...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Jeroen schreef: Een probleem met de bovenleiding maar een andere trein kan hen wél evacueren maar niet naar Amsterdam maar terug naar Antwerpen. En die stilgevallen Fyra dan? :?:
Als er een probleem aan de bovenleiding is dan is het toch logisch dat die Fyra blijft stilstaan tot wegsleping wat meestal enkele uren in beslag neemt!

Snelste is dan om de reizigers met de eerste trein op het nevenliggende spoor mee te sturen, ook al is dat de verkeerde richting aangezien het makkelijk 2 uren kan duren voordat er weer een Fyra langskomt, en de Thalys zal zeker niet gaan stoppen voor zulke overstap.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

Kristofke schreef:Als er een probleem aan de bovenleiding is dan is het toch logisch dat die Fyra blijft stilstaan tot wegsleping wat meestal enkele uren in beslag neemt!

Snelste is dan om de reizigers met de eerste trein op het nevenliggende spoor mee te sturen, ook al is dat de verkeerde richting aangezien het makkelijk 2 uren kan duren voordat er weer een Fyra langskomt, en de Thalys zal zeker niet gaan stoppen voor zulke overstap.
Ik vind het maar een vreemd verhaal, hoor. Een probleem met de bovenleiding pal op de grens en maar één spoor in de problemen want op het andere spoor kon er blijkbaar wél worden gereden? Was er misschien eerder een probleem met het FYRA-stel zelf (GSM-R) maar begint men uit wanhoop maar de schuld op de infrastructuur te steken?

En waarom een Thalys niet laten stoppen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Er was sprake van een verzakking van de bovenleiding op die plaats. Kortweg de bovenleiding was doorgezakt dan rij je best niet door want je bent in staat om met de stroomafnemer heel de zwik naar beneden te trekken en dan ben je nog verder van huis.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Jeroen schreef:
En waarom een Thalys niet laten stoppen?
Waarom zou Thalys een half uur vertraging of meer moeten oplopen om een Fyra uit de nood te helpen? De twee zijn concurrenten.

Enkel Infrabel kan Thalys verplichten om een evacuatiestop te maken, maar dan nog enkel in zeer uitzonderlijke gevallen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Er was sprake van een verzakking van de bovenleiding op die plaats. Kortweg de bovenleiding was doorgezakt dan rij je best niet door want je bent in staat om met de stroomafnemer heel de zwik naar beneden te trekken en dan ben je nog verder van huis.
En had de machinist dat van enkel kilometer verder gezien, tegen 250kmh, das knap.
Zijn remafstand zal toch wel paar kilometer zijn ???

Andere versie is level1 en level 2 probleem, maar daar is level geen "hoogte" natuurlijk. :lol: :lol: maar dan had men terug kunnen doorrijden na reset.
Eigenaardig welke geheimzinnigheid rond Fyra gebouwd wordt... zou dat de klanten echt meer vertrouwen geven ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Voor zover mij bekend gold er op die plek een aanwijzing om met neergelaten stroomafnemer door te rijden, maar kreeg de trein juist op die plek een snelremming en kon zodoende niet meer weg.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

AlexNL schreef:Voor zover mij bekend gold er op die plek een aanwijzing om met neergelaten stroomafnemer door te rijden, maar kreeg de trein juist op die plek een snelremming en kon zodoende niet meer weg.
Dat is al iets heel anders qua info!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Er was wel degelijk een defect aan de bovenleiding mensen!
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Daarom juist die aanwijzing ;)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef:Er was wel degelijk een defect aan de bovenleiding mensen!
Blijkbaar paal die verzakt....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie