Eurostar

AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

However, the Financial Times also reports the French government is planning to block the use of trains with distributed power inside the tunnel, which would preclude the use of most modern high-speed train types, including the Velaro.
Als dat gebeurt is dat om geen andere reden dan het beschermen van de Franse economie. De enige bouwer van hogesnelheidstreinen die nog 2 locs gebruikt is immers Alstom, wat Frans is. Zowel Siemens als Bombardier hebben al in een hoop jaren eigenlijk geen loc-powered HST meer gemaakt... dit zaakje stinkt. Hopelijk blijft het niet meer dan een plannetje/gerucht, of wordt Frankrijk teruggefloten door de EU mocht het anders zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

De agv is toch dan toch ook verboden? En wat zou mogelijk het probleem kunnen zijn met meerdere aangedreven assen :roll:
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain »

De bevoegde commissies zijn bezig dat die reglementeringen aan te passen in het vooruitzicht van nieuwe technieken en ook door de opgedane ervaringen in het verleden.

We moeten toch iets breder denken dan Siemenss = Duits dus Franse obstruktie! Zeker als je weet dat de SNCF ook met Bombardier (Canadees) werkt.

De huidige problemen komen eerder door de vorm ,het tijdsstip en de inhoud waarover gecommuniceerd word.
Als je he vel van de beer al aanbied op de marktplaats vooraleer je de jachtvergunning hebt verkregen riskeer je mensen te verstoren.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door fets »

De kogel is blijkbaar door de kerk:
Siemens bags Eurostar order for London-Paris route
(AFP) – 3 hours ago
FRANKFURT — European railway operator Eurostar said on Thursday it had ordered 10 high-speed trains from German group Siemens, a setback for French rival Alstom as EU rail services open up to competition.
"Eurostar International intends to order ten high-speed Velaro trains from Siemens for its London-Paris route," a statement said.
"Eurostar plans to invest some 800 million euros (1.1 billion dollars) in the purchase of new trains and the overhaul and refurbishment of its exisiting train fleet," it added.
A source close to the matter told AFP the Siemens order could be worth close to 600 million euros.
The deal is nonetheless subject to completion of talks on final terms, said Eurostar, an international railway operator dominated by the French group SNCF.
The order will expand Eurostar's current fleet of 27 trains, "whose design and technology will also be overhauled starting in 2011," the statement said.
In 2012, the German railway Deutsche Bahn plans to offer services to London for the Summer Olympics, meaning that for the first time two European railways will compete on a cross border route that does not connect their respective countries.
About nine million passengers now take the train each year on Eurostar routes between Brussels, London and Paris.
Deutsche Bahn is to make a much-awaited test run to London on October 19, but Eurostar boss Nicolas Petrovic was quoted as saying the new and renovated trains would "bolster our position as the dominant rail operator between the United Kingdom and the continent."
The Velaro train is one of Siemens' flagship products, and can carry up to 900 passengers, or 20 percent more than trains now in circulation, at 320 kilometers (200 miles per hour).
It would connect London and Paris in just over two hours, London and Amsterdam in less than four hours, and London and Geneva in about five hours.
Siemens has already sold the trains to railways in China, Russia and Spain, but lost out to Alstom's AGV train in an Italian tender.
A third major rival in the market for high-speed trains is the Canadian group Bombardier, and all pitch their products as environmentally friendly transportation options.
The statement said the Siemens trains, which run on electricity, consumed the equivalent of 0.33 litres (0.7 US liquid pints) of petrol per passenger per 100 kilometers (62.5 miles), or "just enough to fill a can of coke."
Copyright © 2010 AFP. All rights reserved
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

thomaslj

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door thomaslj »

Waarom maar tien? Waarom maar 20 km per uur sneller? AGV & Zefiro kunnen toch nog sneller?
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

Waarschijnlijk hebben ze aan die 10 treinen voorlopig voldoende om hun plannen uit te kunnen voeren. De vloot van treinen die ze nu al hebben stelt ze in staat om Frankrijk en België te bedienen wat nog steeds een grote markt zal blijven. De 10 extra treinen openen de mogelijkheid voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Slechts 20 km/h zal waarschijnlijk een voordeliger keuze zijn geweest, want hoewel de AGV en Zefiro harder kunnen (360 en 380) moet dit ook nog gehaald kunnen worden. De meeste HSL's zijn voor zover mij bekend 'slechts' gebouwd op 300 km/h, niet op 360.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

thomaslj schreef:Waarom maar tien? Waarom maar 20 km per uur sneller? AGV & Zefiro kunnen toch nog sneller?
De bestaande lijnen zijn waarschijnlijk niet geschikt zeker om nog sneller te gaan? (of men zou grote aanpassingen doen, waardoor het toch wat te kostelijk wordt, voor uiteindelijk die paar minuten tijdwinst, want in tunnel zelf mag maar 160)

Die trein kan 900 passagiers vervoeren, terwijl de huidige iets van 750 kunnen vervoeren? en de trein is even lang, ik begrijp niet echt hoe dat kan, gaat Eurostar zo in comfort inboeten dat ze zoveel meer passagiers kunnen vervoeren of zo of?

Geneva in vijf uur? dat is dan nog een nieuw station, Eurstar schikt net veel nieuwe stations aan te doen, Amsterdam, Köln, Geneva etc
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

bobke schreef:Die trein kan 900 passagiers vervoeren, terwijl de huidige iets van 750 kunnen vervoeren? en de trein is even lang, ik begrijp niet echt hoe dat kan, gaat Eurostar zo in comfort inboeten dat ze zoveel meer passagiers kunnen vervoeren of zo of?
Nee, het ontwerp is anders. Waar de huidige Eurostar-vloot is opgebouwd zoals de TGV's, wat wil zeggen: locomotief, rijtuigen, locomotief, is de nieuwe E320 opgebouwd zoals de ICE en AGV waarbij de tractie verdeeld is over de rijtuigen en er dus geen losse locomotieven meer zijn.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door K V B »

bobke schreef:
thomaslj schreef: Geneva in vijf uur? dat is dan nog een nieuw station, Eurstar schikt net veel nieuwe stations aan te doen, Amsterdam, Köln, Geneva etc
Geneve - Londen (en Basel - London) lijken me heel erg interessante verbindingen om aan te bieden.

Vanaf 12 dec. is Geneve - Parijs net 3 uur. Dan moet Geneve - London in pakweg 5 uur wel te doen zijn... Vanaf 2012 gaan de treinen Basel - Parijs overigens via de LGV Rhin-Rhone rijden, wat ook nog weer wat sneller kan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Slechts 20 km/h zal waarschijnlijk een voordeliger keuze zijn geweest, want hoewel de AGV en Zefiro harder kunnen (360 en 380) moet dit ook nog gehaald kunnen worden. De meeste HSL's zijn voor zover mij bekend 'slechts' gebouwd op 300 km/h, niet op 360.
De meeste HSL's zijn dacht ik gebouwd voor 320 km/h, vandaar die keuze waarschijnlijk.
Op de Belgische L1 zullen ze alvast 320 km/h kunnen rijden :wink:
celtjan

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door celtjan »

De klant = Koning
Wat waren de wensen bij de aanbesteding?
- Kostenplaatje/voorwaarden aankoop-onderhoud-verbruik bij commerciële snelheid?
- Comfort? (persoonlijk vind ik het aangenamer vertoeven in de stellen van Siemens dan die van Alstom frankrijk)
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door bobke »

Ik moet wel zeggen dat het een prachtige livrei is. Ik vind deze livrei veel mooier dan de ICE livrei dat ook op de Velaro D is.
thomaslj

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door thomaslj »

Livrei vind ik ook heel mooi. Maar ooit (20 of 30 jaar) zullen maatschappijen & reizigers toch sneller dan 320 kunnen? Bijvoorbeeld voor zakenreizigers tussen Londen & Parijs die op 1 dag heen & terug reizen zal een half uur tijdwinst toch uitmaken denk ik.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo »

In de tunnel zie ik die snelheidsverhoging niet zitten.
Dan moeten er teveel ander treinen uitvallen om hen een vrije doorrit te geven.
Nu steekt men Parijs Brussel achter elkaar en dan nog gebruiken zij 3-4 (???) Slots (correspondent ter plaatse , help!!!)

Dan moet Eurotunnel zijn doorrit-prijs wel even "aanpassen"....
Ik weet niet of het "technisch" kan, welke versie TVM ligt in de tunnel ?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat een simulatie bij hogere snelheid een tijdwinst gaf van +- 10 minuten...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie