Nachttreinen

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 16 dec 2023, 18:06 De oplossing zal ooit van de politiek moeten komen. De marktleider moet verplicht worden om dit soort diensten ter beschikking te stellen van kleinere spelers en dit aan een eerlijke prijs.

Ter vergelijking : op het ogenblik dat de telecommarkt open ging voor concurrentie werd marktleider Belgacom door het BIPT verplicht om delen van haar infrastructuur aan een eerlijke prijs ter beschikking te stellen van de nieuwe spelers.
Dus wederom, de NMBS moet haar eigen treinen vertraging geven/afschaffen om aan andere operatoren een bepaalde dienst aan te bieden? Rangeerders zijn jobs voor mensen met een laag diploma. Maar de markt zelf zorgt in die branche voor weinig kandidaten. Net zoals zovele andere spoorse jobs trouwens. Deels te danken aan onregelmatige uren/weekends/feestdagen werken. Het is het soort jobs dat bij het publiek weinig aantrekkingskracht heeft. Het gaat dan nog om een service waarvan je vooraf niet kan voorspellen of die nodig is of niet. Want het uitzetten van een defect rijtuig komt liefst zo weinig mogelijk voor.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 16 dec 2023, 14:21 Waarom een overeenkomst sluiten? Het personeel dat de nmbs heeft uitlenen en dan het eigen werk niet gedaan krijgen lijkt mij compleet zot. Er is een personeelstekort in heel wat rangen dus moet je niets wegsturen om anderen te helpen.
Had ik niet vernomen dat er, dankzij het toegenomen aantal automatische koppelingen, rangeerders vrijkomen? Die moeten toch eenvoudig kunnen overgeplaatst worden aan een soortement van "touring sporenhulp"? Ontslaan kan men ze toch niet op 1-2-3, hoogstens "niet vervangen".

Enne, nee, het eigen personeel "uitlenen" is zeker geen goed idee. Wat ik me voorstel is eerder het inzetten van eigen personeel in een uitgebreidere en misschien min of meer geherconcipieerde depannagedienst. Daar blijkt een nood aan te bestaan - alleen vrees ik dat hij niet heel groot is - en NMBS+Infrabel hebben alles in handen om die vraag in te vullen: personeel, tractiemateriaal, ervaring, netkennis.

Na enig verderdenken: is het niet vooral Infrabel die zo'n Abschleppdienst zou moeten aanbieden? De reizigers niet in de kou laten staat zal de vervoerder zich wel aantrekken, misschien uit eerlijke schaamte, misschien om negatieve publiciteit/reputatieschade te vermijden; cruciaal is om die defecte trein weg te krijgen, om het spoornet normaal te laten functioneren. En de goede functie van het net is nu eenmaal de bestaansreden en eerste opdracht van Infrabel.

Van wie zijn overigens de 62-diesels die hier en daar standby staan om defecte treinen te verwijderen van de HSL? NMBS of Infrabel of nog iemand anders? En door wiens personeel worden ze bestuurd?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 16 dec 2023, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Belgacom zal indertijd ook wel gezegd hebben dat het ondenkbaar was om haar infrastructuur te delen...
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Portbou schreef: 16 dec 2023, 18:20 Belgacom zal indertijd ook wel gezegd hebben dat het ondenkbaar was om haar infrastructuur te delen...
Inderdaad. Desondanks werd ik op mijn laatste Belgische adres bediend via de Belgacom (toen al Proximus, denk ik) glasvezel, maar wel door een derde partij. En dat werkte best vlot.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 16 dec 2023, 18:13
Steven schreef: 16 dec 2023, 14:21 Waarom een overeenkomst sluiten? Het personeel dat de nmbs heeft uitlenen en dan het eigen werk niet gedaan krijgen lijkt mij compleet zot. Er is een personeelstekort in heel wat rangen dus moet je niets wegsturen om anderen te helpen.
Had ik niet vernomen dat er, dankzij het toegenomen aantal automatische koppelingen, rangeerders vrijkomen? Die moeten toch eenvoudig kunnen overgeplaatst worden aan een soortement van "touring sporenhulp"? Ontslaan kan men ze toch niet op 1-2-3, hoogstens "niet vervangen".
Rangeerdiensten verminderen, maar door deze maatregel voert men ook de politiek van personeel dat verdwijnt en men niet vervangt. Het is nu in de meeste bundels al wachten op handelingen als er zich 2 taken tegelijk voordoen. Plaatsen zoals Vorst rijtuigen zijn dan nog vrij groot. Daar valt het nog een beetje financieel te verantwoorden, deels doordat er ook een werkplaats is. Neem die werkplaats er weg en je kan het financieel niet verantwoorden om daar rangeerpersoneel op te stellen. Vroeger was er zelfs personeel in Brussel zuid (ten tijde van klassiekjes hadden die volop werk). Actueel is er daar niemand meer en is het personeel verdwenen (grotendeels op pensioen gesteld indien mogelijk). Een tendens die zich nog verder zet. Ook ander personeel is niet langer beschikbaar, denk maar aan het onderwerp hier op het forum waarbij onderstationschefs niet meer beschikbaar zijn in stations als Dendermonde of Lokeren. Je krijgt dan meestal een zaak dat een functie verdwijnt nadat de laatste de deur sloot. Die rangeerders zijn er dus niet op overschot, in tegendeel. Om een voorbeeld te geven, elke dag sleept men trein 9264 van brussel Zuid naar Vorst. Daarvoor is er geen personeel te Brussel zuid, dat komt met de diesel gewoon mee uit Vorst.

Denk er aan dat de gemiddelde leeftijd bij de nmbs vrij hoog is. Dus het afschaffen van bepaalde diensten gaat meestal heel vlot samen met de pensioenleeftijd van een deel personeel. Als er weer zo’n ronde is gaat men dan eventueel wat schuiven met overblijvend personeel. Zo verdwenen rangeerders in brussel zuid en werden die mensen die nog bleven gewoon overgeplaatst naar Vorst (of schaarbeek) om daar de posten aan te vullen van mensen die aldaar op pensioen gingen. Vroeger had Denderleeuw voldoende stationspersoneel. De periode dat NMBS zelf nog cargo diensten had werd daar heel wat rangeerwerk gedaan. Cargo werd lineas en trafieken veranderden. Personeel is er verdwenen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 16 dec 2023, 18:13
Enne, nee, het eigen personeel "uitlenen" is zeker geen goed idee. Wat ik me voorstel is eerder het inzetten van eigen personeel in een uitgebreidere en misschien min of meer geherconcipieerde depannagedienst. Daar blijkt een nood aan te bestaan - alleen vrees ik dat hij niet heel groot is - en NMBS+Infrabel hebben alles in handen om die vraag in te vullen: personeel, tractiemateriaal, ervaring, netkennis.

Na enig verderdenken: is het niet vooral Infrabel die zo'n Abschleppdienst zou moeten aanbieden? De reizigers niet in de kou laten staat zal de vervoerder zich wel aantrekken, misschien uit eerlijke schaamte, misschien om negatieve publiciteit/reputatieschade te vermijden; cruciaal is om die defecte trein weg te krijgen, om het spoornet normaal te laten functioneren. En de goede functie van het net is nu eenmaal de bestaansreden en eerste opdracht van Infrabel.

Van wie zijn overigens de 62-diesels die hier en daar standby staan om defecte treinen te verwijderen van de HSL? NMBS of Infrabel of nog iemand anders? En door wiens personeel worden ze bestuurd?
De diesels zijn van Infrabel en tuc rail. De nmbs zou dan een dienst moeten op poten zetten om andere te depanneren? Dat die bedrijven zelfs eens oplossingen zoeken. Er zijn een paar keuzes, ofwel ga je afzonderlijk personeel opstellen ofwel ga je taken toevoegen bij de rol van machinist en treinpersoneel. Zo is het de situatie dat bij de meeste (misschien wel allemaal) de goederen bedrijven de machinist zijn eigen trein moet los en vastmaken. De machinist is er dus ook rangeerder en krijgt daartoe de opleiding en nodig werk materieel om veilig te werken (handschoenen, helm, kledij).
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Wat Tuc-Rail hier komt bij doen is me niet zo duidelijk* maar inderdaad stelde ik reeds dat het eerder aan Infrabel is dan aan NMBS om een Touring Sporenhulp op te zetten. Het gaat om het vrijhouden/vrijmaken van de sporen en de sporen zijn Infrabelbusiness. NMBS staat voor reizigers, mitsgaders de andere operatoren.

*Op een of andere manier heb ik me een beeld opgebouwd dat Tuc-Rail een "afvoerput" is voor personeel dat men noch bij Infrabel noch bij NMBS zinnig ingezet krijgt. Kan er heel ver naast zijn, hoor. Maar voor hoeveel % valt Tuc-Rail onder de paraplu van NMBS-holding?
Dat die bedrijven zelfs eens oplossingen zoeken.
M.a.w. hier is een opportuniteit (ofschoon eerder voor Infrabel dan voor NMBS, nmbm) om centen binnen te rijven maar die schuift men liever van zich af?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Maar leg mij eens uit waarom eender welke firma dan ook zou moeten helpen bij het rangeren van een trein. Een rijtuig uitzetten is niet het grootste probleem van de wereld. De trein staat in een bundel, zorgt dus niet voor verkeershinder van welke aard ook. Alsof je komt vragen aan bedrijf x dat bedrijf y er voor instaat dat de secretaresse een balpen kan krijgen als de vorige net leeg valt. Die nachttrein had een defect rijtuig. 2 oplossingen

1 je kan lokaal het rijtuig uitzetten en laat het dan maar wat staan tot je het alsnog kan overbrengen naar de eigenaarswerkplaats.
2 men schaft de trein af en de rijtuigen worden overgebracht naar zijn voorziene onderhoudspunt waar men het probleem gewoon aanpakt.

Ter info we kennen het probleem van het rijtuig niet maar gesteld dat er 1 rijtuig is waarbij de hoogspanning defect is (hierdoor worden de andere rijtuigen die volgen evenmin gevoed) neem je best de juiste maatregelen.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Maar leg mij eens uit waarom eender welke firma dan ook zou moeten helpen bij het rangeren van een trein.
Dat is simpel te beantwoorden: Omdat firma B aan firma A jaarlijks een stevig bedrag betaalt om zo'n beschikbaarheidsdienst aan te bieden, en daarbovenop de kost van eventuele interventies. En als firma B het op een andere manier wenst te regelen dan kan dat natuurlijk ook. Het zou kunnen dat firma B het goedkoper bevindt om firma A (= Infrabel of misschien NMBS of mischien Tuc-Rail) te betalen dan om het zelf allemaal op te zetten - dan is er toch een win-win situatie, wat kan men meer verlangen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Alsof je komt vragen aan bedrijf x dat bedrijf y er voor instaat
Een grappig voorbeeld :) ! Maar nee, men vraagt niet om die dienstverlening, er is daarvoor een contract met bijhorende kostprijs. En, nogmaals, die zou wel eens stevig kunnen zijn, op het onrealistische af.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 16 dec 2023, 20:48
Maar leg mij eens uit waarom eender welke firma dan ook zou moeten helpen bij het rangeren van een trein.
Dat is simpel te beantwoorden: Omdat firma B aan firma A jaarlijks een stevig bedrag betaalt om zo'n beschikbaarheidsdienst aan te bieden, en daarbovenop de kost van eventuele interventies. En als firma B het op een andere manier wenst te regelen dan kan dat natuurlijk ook. Het zou kunnen dat firma B het goedkoper bevindt om firma A (= Infrabel of misschien NMBS of mischien Tuc-Rail) te betalen dan om het zelf allemaal op te zetten - dan is er toch een win-win situatie, wat kan men meer verlangen?
Er is geen enkele firma die zoiets gaan aanbieden als service naar andere bedrijven toe, daarvoor is dat soort problemen gewoon te klein, dat moet elk bedrijf intern gewoon oplossen. Het gaat niet over het evacueren van een trein in nood. Het gaat om een trein met een technische storing en dat lost de werkplaats op waar men die rijtuigen een onderhoud geeft. Je zoekt een ingewikkelde oplossing voor iets eenvoudig. Trein heeft een storing => trein gaat naar werkplaats. Daar bestaan contracten over trouwens. Voorbeeldje defecte rijtuigen Benelux gaan altijd terug naar Nederland, die hebben een werkplaats die voorzien is om die rijtuigen te onderhouden. Zorgt een defect er voor (kortsluiting op HS kring) dat een trein niet commercieel kan rijden dan gaat die gewoon leeg overgebracht worden naar de werkplaats. Einde verhaal. Daar heeft men de plaats, tijd, gereedschappen en andere hulpmiddelen om het probleem te herstellen.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Steven, sorry, hoor, maar dit is toch een eigen tegenspraak.
Daar bestaan contracten over trouwens.
Daar waar eerder werd gesteld dat minstens een operator GEEN zo'n contact heeft in BE.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 16 dec 2023, 21:55 Trein heeft een storing => trein gaat naar werkplaats. Daar bestaan contracten over trouwens. Voorbeeldje defecte rijtuigen Benelux gaan altijd terug naar Nederland, die hebben een werkplaats die voorzien is om die rijtuigen te onderhouden. Zorgt een defect er voor (kortsluiting op HS kring) dat een trein niet commercieel kan rijden dan gaat die gewoon leeg overgebracht worden naar de werkplaats. Einde verhaal. Daar heeft men de plaats, tijd, gereedschappen en andere hulpmiddelen om het probleem te herstellen.
Ik had het niet over de herstelling van de trein, wel over rangeerwerkzaamheden.

Als het klopt dat er aan ES gisteren maar 1 rijtuig defect was… dan had het volstaan dit defecte rijtuig uit te rangeren om met de rest van de trein alsnog de dienst te kunnen verzekeren.
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Zo is het de situatie dat bij de meeste (misschien wel allemaal) de goederen bedrijven de machinist zijn eigen trein moet los en vastmaken
Dat was toch ook nog zo bij NMBS toen die nog onder eigen naam goederentreinen reed? Ik had een kameraad, intussen wijlen, helaas, die vooral goederentreinen reed tussen de Antwerpse haven en Quevy; en voor hem was het een routineklus om de hele lengte van de trein langs te lopen en wagon per wagon te checken of de remmen hun ding konden doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 16 dec 2023, 18:10 Rangeerders zijn jobs voor mensen met een laag diploma.
Excuseer?

Waar staat in de vereisten dat enkel mensen met een "laag" diploma mogen solliciteren voor deze job?

De job staat voor iedereen open.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 17 dec 2023, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie