Pagina 2 van 2

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 14 jul 2013, 10:53
door Patrick
Ik vind het wel "straf" dat de SNCF zo open communiceert over de (hoogstwaarschijnlijke) oorzaak van het ongeval.
Ondertussen weet men dat de lijn slecht werd onderhouden.
In 2011 sprak de SNCF-baas al over een "zieke lijn".
Zie artikel.

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 14 jul 2013, 12:34
door Bordensteker
Bordensteker schreef:Ik begrijp uit de tekst op de pagina met die animatie dat een lasplaat (éclisse is een spalk, dus hier een lasplaat) is losgeraakt en iets verderop in de groef van het puntstuk van een wissel is komen vast te zitten, waar die een wiel of wielen (aan één kant van de as dan) uit de rails kon lichten.
Op zich is er tegenover elk puntstuk langs de tegenoverliggende rail nog een contrarail, maar bij een snelle passage krijgt de as aan één kant wellicht een voldoende harde opdoffer dat-ie toch niet meer terug op zijn plaats valt.
Plaatjes zeggen meer dan praatjes, en nu is er een filmpje uit een andere bron waarin het vermoeden wordt geïllustreerd.

In een te sterk versimpeld plaatje van de SNCF wordt steeds een kruispunt getoond, maar in dit filmpje is er toch sprake van een hier conform de sporensituatie te verwachten engels wissel (hoe dat dan ook in het Frans mag heten ... ).
sporensituatie met posities rijtuigen.800.jpg
De sporen richting het zuiden hebben oneven nummers, en die aan de andere kant van de doorrijdsporen hebben even nummers!
De 150 km/h doorrijdsporen (met de niet meer gebruikte perronkanten afgeschermd met een hek) zijn 1 en 2. De trein reed op spoor 1, rijtuig 3 is ontspoord maar rechtop gebleven, de rijtuigen 4 en 5 zijn naar rechts half of helemaal op het hoofdspoor van de tegenoverliggende rijrichting (spoor 2) gekanteld, rijtuig 6 is zo te zien met zijn achterste draaistel bij (het mogelijk intussen beschadigde) wissel 21 overgelopen naar spoor 3 en daarna schrijlings over het perron geschoven dat tussen spoor 1 en het aparte "in- en uitstapspoor" 3 ligt, en het laatste rijtuig (nr. 7) is min of meer rechtop op dat spoor 3 gevolgd.
Tenminste, dat is wat ik er tot nu toe van kan maken.
De schematische afbeelding toont een heel kort perron, maar rijtuig 6 is echt helemaal voorbij die wisselverbinding 21/23 gekomen, net als rijtuig 7.

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 14 jul 2013, 17:06
door e49memling
Hopelijk gaan ze in Frankrijk niet de weg op van de Britten in het verleden. Die hebben -spijtig genoeg- ook door een paar ongevallen moeten ervaren dat een besparen op onderhoud nefast is voor de veiligheid.

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 14 jul 2013, 17:16
door dentheo
e49memling schreef:Hopelijk gaan ze in Frankrijk niet de weg op van de Britten in het verleden. Die hebben -spijtig genoeg- ook door een paar ongevallen moeten ervaren dat een besparen op onderhoud nefast is voor de veiligheid.
De besparing zelf bleek meestal niet de dader, wel het niet of slordig uitgevoerd onderhoud en dat is van alle tijden.
(Ook in het Buizingen dossier was er iets over het niet vervangen van een lamp als ik het mij goed herinner)

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 14 jul 2013, 18:56
door AlexNL
Op SNCF.com zijn meer foto's gezet van de las en het wissel na het ongeluk van afgelopen vrijdag:
Afbeelding Afbeelding

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 15 jul 2013, 13:34
door e49memling
dentheo schreef: De besparing zelf bleek meestal niet de dader, wel het niet of slordig uitgevoerd onderhoud en dat is van alle tijden.
Onrechtstreeks besparingen: Systematisch minder mensen meer werk laten doen, leidt tot slordig werk en ongemotiveerde mensen. (Er zijn inderdaad ook gewoon luieriken die slecht werk leveren)

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 15 jul 2013, 23:37
door nahoj
e49memling schreef:
dentheo schreef: De besparing zelf bleek meestal niet de dader, wel het niet of slordig uitgevoerd onderhoud en dat is van alle tijden.
Onrechtstreeks besparingen: Systematisch minder mensen meer werk laten doen, leidt tot slordig werk en ongemotiveerde mensen. (Er zijn inderdaad ook gewoon luieriken die slecht werk leveren)
Of plots 's nachts bepaalde schouwingen moeten doen, of met minder middelen, of koudweg minder frequent, enz enz... Besparingen zijn niet zelden wèl onrechstreeks betrokken, maar al evenmin zelden de ènige oorzaak. Ongevallen zijn altijd een combinatie van factoren. Gelukkig maar; anders zouden er iedere dag ongevallen plaats vinden.

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 17 jul 2013, 22:38
door etoile du nord
Oprechte deelneming aan familie en slachtoffers ...
Rouwstemming bij de Franse spoorwegen , elk treinongeval is er één teveel .... elk slachtoffer eveneens !
Vandaar het immense belang van elke schakel in de ketting : alles dient perfect en gesmeerd op elkaar afgestemd te blijven , de aandacht mag NOOIT verslappen , op de veiligheid MAG NOOIT bespaard worden ,op kwaliteit noch op kwantiteit !!!! :twisted: :twisted: :twisted:

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 30 jul 2013, 09:36
door Patrick
7 dodelijke slachtoffers...
(Bron)

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 30 jul 2013, 10:51
door dentheo
Ergens een paar zinnetjes gelezen over de uitgevoerde inspecties op soortgelijke wissels op het net.
Nergens iets gevonden ... meer vraagtekens en achterdocht.

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 30 jul 2013, 14:28
door Patrick
Dat ruikt naar... vandalisme.
Toen de eerste hulpverleners aankwamen werden die bekogeld door jongeren :roll:
Het was opvallend dat sommige politiemensen in gevechtskledij aanwezig waren.
Het is gevaarlijk om hier verbanden te leggen natuurlijk...

Re: Brétigny-sur-Orge (F): treinongeval

Geplaatst: 30 jul 2013, 15:27
door nighttrain
Patrick schreef:Dat ruikt naar... vandalisme.
Toen de eerste hulpverleners aankwamen werden die bekogeld door jongeren :roll:
Het was opvallend dat sommige politiemensen in gevechtskledij aanwezig waren.
Het is gevaarlijk om hier verbanden te leggen natuurlijk...
http://www.leparisien.fr/faits-divers/a ... 978217.php

Een goede verstaander..