Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Steven »

Lijnkennis of het gebrek er aan weegt steeds zwaarder door. Zeker sinds het Europees rijbewijs met bijlage.
Deze bijlagen zijn geldig zolang je binnen een periode van 12 maand gebruik maakte van die lijn. Na 10 maand moet je dit melden en na 12 maand beschouwt men de kennis als vervallen. Deze regels gelden zowel in België als Nederland. Hoe het in andere eu landen zit weet ik niet.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door nighttrain »

de vraag is altijd eenvoudiger dan het antwoord:
Weten de mensen hier dat het stadium Pierre Mauroy op 6 Km ligt van Lille Europe? dus een 1 1/2 wandelen? Naar Villeneuve d'ascq, wat romantischer lijkt dan het is in werkelijkheid.
Dat het 30 Minuten duurt om er te geraken met 2 metros.
Laatste metro om 23h45 naar Lille Europe ! Dus ga je aan transpole ook extra capa vragen? Om uw treinen te vullen.
Hoeveel zouden er gebruikt van hebben gemaakt?
Lille Europe verbinden met ? Kortrijk? Brussel? Gent?
Welke uurrgeling? match gedaan om 23h00? om 00h00? Vertrekken vanuit Lille Flandres rond 02h00 in de morgen.
Want zoals ik al zei Lille Europe en de lijnen er naar toe sluiten om 00h00. wat is de capaciteit van de andere lijnen gedurende de nacht? SLW?

Het Stade Mauroy heeft een capaciteit van 50.000 plaatsen en is beter te bereiken met de wagen.
Ik denk na afweging van de vorige vragen, je snel kan concluderen, dat het weinig zin had gehad X aantal treinen in te leggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef:de vraag is altijd eenvoudiger dan het antwoord:
Weten de mensen hier dat het stadium Pierre Mauroy op 6 Km ligt van Lille Europe? dus een 1 1/2 wandelen? Naar Villeneuve d'ascq, wat romantischer lijkt dan het is in werkelijkheid.
Dat het 30 Minuten duurt om er te geraken met 2 metros.
Laatste metro om 23h45 naar Lille Europe ! Dus ga je aan transpole ook extra capa vragen? Om uw treinen te vullen.
Hoeveel zouden er gebruikt van hebben gemaakt?
Lille Europe verbinden met ? Kortrijk? Brussel? Gent?
Welke uurrgeling? match gedaan om 23h00? om 00h00? Vertrekken vanuit Lille Flandres rond 02h00 in de morgen.
Want zoals ik al zei Lille Europe en de lijnen er naar toe sluiten om 00h00. wat is de capaciteit van de andere lijnen gedurende de nacht? SLW?

Het Stade Mauroy heeft een capaciteit van 50.000 plaatsen en is beter te bereiken met de wagen.
Ik denk na afweging van de vorige vragen, je snel kan concluderen, dat het weinig zin had gehad X aantal treinen in te leggen.
Het zou op zich allemaal wel kunnen he. Inderdaad extra capaciteit op de metro, de lijnsluitingen laten uitstellen, het extra rollend materieel en bestuurders+loodsen voorzien, het onderhoud van dat rollend materieel herplannen,...
Als het een evenement is dat je een jaar op voorhand weat dan kan dat geregeld worden. Maar 5 dagen van tevoren krijg je dat allemaal niet meer rond. Dan is het beter niets te doen, zoals men gedaan heeft.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Steve »

Toch iets te kort door de bocht wat mij betreft:

- In Rijsel-centrum waren er ook vele duizenden Belgen aanwezig (misschien wel nog meer dan in het stadion zelf), die waren maar wát blij geweest met een trein vanaf Flandres of Europe.

- Het stadion mag dan wel op enige afstand van het centrum liggen, het ligt op slechts 10-15 minuten van bijvoorbeeld Pont de Bois en Annappes, op de lijn naar Doornik.

- 100% zekerheid was er inderdaad pas een kleine week op voorhand, maar de mogelijkheid van een kwartfinale in Rijsel was er al maanden, en de relatief grote waarschijnlijkheid (na winst tegen Ierland en Zweden) ook al 1 à 2 weken op voorhand.

Ik ga zeker niet beweren dat het allemaal zo eenvoudig is noch dat dit allemaal de fout is van de spoorwegen (de politiek had hier zeker z'n rol moeten en kunnen spelen), maar feit is wel dat dit allemaal een zeer belabberd beeld geeft aan het grote publiek.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Shrek »

Steve schreef: - 100% zekerheid was er inderdaad pas een kleine week op voorhand, maar de mogelijkheid van een kwartfinale in Rijsel was er al maanden, en de relatief grote waarschijnlijkheid (na winst tegen Ierland en Zweden) ook al 1 à 2 weken op voorhand.

Ik ga zeker niet beweren dat het allemaal zo eenvoudig is noch dat dit allemaal de fout is van de spoorwegen (de politiek had hier zeker z'n rol moeten en kunnen spelen), maar feit is wel dat dit allemaal een zeer belabberd beeld geeft aan het grote publiek.
Je kan geen grote kosten maken (ja, dit zou een heel dure operatie geweest zijn) als je niet 100% zekerheid hebt dat het doorgaat. De NMBS heeft al niet te veel geld, dan tienduizenden € gaan verliezen omdat er ergens een balletje net wel of niet over een lijn valt is te gek voor woorden.

Wat zou de politiek hiermee te maken hebben? Zelfs als een minister de dag ervoor om extra treinen zou vragen zouden die er nog niet komen hoor.
Ik betwijfel trouwens of dit echt zo'n belabberd beeld gegeven geeft. Het had erger geweest had men 2 extra treinen ingelegd die dan overvol zaten en er honderden mensen verweesd op het perron zouden achterblijven. Nu was het heel duidelijk: huur allemaal een reisbus af, de trein kan dit niet oplossen.
Het hele treinsysteem is gemaakt op regelmaat: elke dag zoveel mogelijk mensen zo efficiënt mogelijk vervoeren op dezelfde trajecten. Speciallekes zijn altijd heel moeilijk in te brengen in het systeem, het systeem flexibeler maken zou meteen betekenen dat de kosten voor de dagelijkse operaties hoger zouden liggen.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door groentje »

Niet mee eens, Schrek. Voorbereidselen treffen hoeven niet zo duur te zijn, als ze niet nodig zijn, dan rij je gewoon niet, zoals met goedweertreinen waar de rijpaden gereserveerd zijn, personeel gepolst of ze kunnen en willen, en het materieel gereserveerd. Met chartertreinen leg je het economische risico bij bijvoorbeeld de Voetbalbond, en als ze pakweg de tickets alleen in voorverkoop verkopen, weet je ook op voorhand hoeveel capaciteit je nodig hebt, desnoods zet je er een maximum op. Voor de wedstrijd zelf zijn ze ook pas toegangskaarten beginnen verkopen op een week tijd, en het stadion zat toch mooi vol...
Zelden is het hele net buiten dienst, en die werken zijn ruim op voorhand aangevraagd, een reisweg die de werken vermijdt is meestal wel haalbaar. Ook goederentreinen rijden vaak 's nachts, en geraken toch ter bestemming. Niemand die erom geeft dat die trein pakweg via Bergen naar Brussel rijdt, of via Zedelgem naar Gent, als je daarmee thuis raakt, of daar waar je auto geparkeerd staat...
Openbaar vervoer en de trein zijn niet zo flexibel als eigen vervoer, dat klopt, maar het kan wel een pak flexibeler dan jij denkt, als de wil aanwezig is. Het was echter die wil die ontbrak, niet de mogelijkheid.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door nighttrain »

Steve schreef:Toch iets te kort door de bocht wat mij betreft:

- In Rijsel-centrum waren er ook vele duizenden Belgen aanwezig (misschien wel nog meer dan in het stadion zelf), die waren maar wát blij geweest met een trein vanaf Flandres of Europe.

- Het stadion mag dan wel op enige afstand van het centrum liggen, het ligt op slechts 10-15 minuten van bijvoorbeeld Pont de Bois en Annappes, op de lijn naar Doornik.

- 100% zekerheid was er inderdaad pas een kleine week op voorhand, maar de mogelijkheid van een kwartfinale in Rijsel was er al maanden, en de relatief grote waarschijnlijkheid (na winst tegen Ierland en Zweden) ook al 1 à 2 weken op voorhand.

Ik ga zeker niet beweren dat het allemaal zo eenvoudig is noch dat dit allemaal de fout is van de spoorwegen (de politiek had hier zeker z'n rol moeten en kunnen spelen), maar feit is wel dat dit allemaal een zeer belabberd beeld geeft aan het grote publiek.
Kort door de bocht? De realiteit is wat ze is , en niets is zo onvoorspelbaar als een meute. ja ik vergelijk met een meute honden. de ene dag is het "tous ensemble..." en de dag erna zie je geen kat. En ja ,we gaan allen per trein, tot ze de prijs en de condities onder ogen krijgen.
En dan heb je 16 rijpaden voorzien voor 4 exta treinen, en er komen 500 "supporters "opdagen....
Point de bois en Annapes , hoe ga je dat doen.
Ik geef U de challenge en vraag U , hoe ga je dit praktisch regelen , maak eens een "droge oefening" a table top exercise? We krijgen hier veel hypotetische vragen en antwoorden....
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door groentje »

Tickets in voorverkoop? Voor de organisator maakt het niet uit of er volk op zit, zolang de tickets maar betaald zijn...
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Tickets in voorverkoop? Voor de organisator maakt het niet uit of er volk op zit, zolang de tickets maar betaald zijn...
Juist, maar in Die configuratie gaan de mensen zeggen ´geen plaats dan ga ik met eigen vervoer',dus die voorverkoop zal lauw zijn en dus weinig inkomsten.......
Tickets in voorverkoop voor een specifieke TOEGANG is iets helemaal anders
rdv
Berichten: 1244
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door rdv »

Shrek schreef: Je kan geen grote kosten maken (ja, dit zou een heel dure operatie geweest zijn) als je niet 100% zekerheid hebt dat het doorgaat. De NMBS heeft al niet te veel geld, dan tienduizenden € gaan verliezen omdat er ergens een balletje net wel of niet over een lijn valt is te gek voor woorden.
Hoeveel kost de affiche-actie voor het weekend-biljet die nu in de straten hangt? Heb je daar één extra reiziger mee? Ik twijfel daar aan.
Idem voorvananaarbeter.be, heeft wellicht ook enkele tienduizenden EURO's gekost samen met de bijhorende campagne, of 30countries30days.be, ...
nighttrain schreef:Weten de mensen hier dat het stadium Pierre Mauroy op 6 Km ligt van Lille Europe? dus een 1 1/2 wandelen? Naar Villeneuve d'ascq, wat romantischer lijkt dan het is in werkelijkheid.
Het stadium in Lyon ligt wellicht ook niet naast het vliegveld, daar heeft men wel iets gevonden (wat weet ik niet) om 5 vliegtuigladingen passagiers ter plaatse te krijgen.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door nighttrain »

nighttrain schreef:Weten de mensen hier dat het stadium Pierre Mauroy op 6 Km ligt van Lille Europe? dus een 1 1/2 wandelen? Naar Villeneuve d'ascq, wat romantischer lijkt dan het is in werkelijkheid.
Het stadium in Lyon ligt wellicht ook niet naast het vliegveld, daar heeft men wel iets gevonden (wat weet ik niet) om 5 vliegtuigladingen passagiers ter plaatse te krijgen.[/quote]
De situatie kan je niet vergelijken
a) in het geval Lyon weet je zeer nauwkeurig het aantal aankomsten met bestemming stade olympique Lyon
b)5 vliegtigladingen van een A320 = ongeveer 15 bussen
c) die 15 bussen doen er even lang over naar het stade olympique , dat 3X verder ligt dan Lille Europe => Pierre Mauroy.
In het ene geval , Lyon , blijf je volledig westelijk van Lyon. In het andere geval , Lille, zit je laten we zeggen in het stadscentrum. Dus een snelle shuttle busverbinding is niet mogelijk.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door groentje »

Tenzij je naar een voorstadsstation rijdt. Ik zeg niet dat het doodsimpel is, maar aan een beetje creativiteit is nog niemand gestorven, alleen lijkt men doodsbang daarvoor, bij NMBS en SNCF, want da's niet het geval bij alle vervoerders, hoor.
jan_olieslagers
Berichten: 3567
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door jan_olieslagers »

Niet gehinderd door enige vakkennis zat ik me toch een beetje hetzelfde te bedenken: een commercieel aanbieder van spoorvervoer had er wel _iets_ op gevonden, om een graantje mee te pikken van die voetbalgekte. Maar als men toch uit de hand van de overheid leeft, dan is daar geen enkele reden voor, inderdaad.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef:Niet gehinderd door enige vakkennis zat ik me toch een beetje hetzelfde te bedenken: een commercieel aanbieder van spoorvervoer had er wel _iets_ op gevonden, om een graantje mee te pikken van die voetbalgekte. Maar als men toch uit de hand van de overheid leeft, dan is daar geen enkele reden voor, inderdaad.
Los van alle beperkingen op logistiek gebied (rijpaden/materieel/personneel), vergeten veel mensen hier dat het gaat om een eventuele tijdelijke internationale verbinding. Dus ofwel wordt je uitgenodigd door dit land ofwel vraag je toestemming om die verbinding in te leggen op hun sporen en stations in hun land.
Maar ik hoop dat u wel kunt begrijpen , gezien de huidige context, dat er meer intervenanten betrokken zijn dan de NMBS, SNCF of SNCF réseau.
Dus de préfet(of zijn diensten) du département du Nord die ook préfet de région Nord - Pas-de-Calais Picardie en préfet de la zone de défense et de sécurité Nord zal ook wel zijn woordje gehad hebben in dit eventuele debat ter voorbereiding.Dus ik zeg wel "eventuele voorbereiding". En ik denk dat ze die extra treinen met aankomst in Lille Flandre(hoogstwaarschijnlijk) konden missen als kiespijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3567
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door jan_olieslagers »

Welbedankt voor de fijne toon van uw reactie, en technisch zal het ongetwijfeld helemaal kloppen. Nogmaals, de technische aspecten zijn echt niet aan me besteed. Neem mijn reactie dus vooral niet op uw persoon, eerder integendeel!

Maar het kan toch niet zijn dat een internationale vliegtuigdienst op 1-2-3 uit de mouw kan worden geschud, terwijl een internationale treindienst aan elf-en-dertig nationale beperkingen geblokkeerd zit? Wat zitten al die euroburokraten daar te doen in het Schumankwartier?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie