Pagina 2 van 3

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 15 apr 2009, 17:10
door nighttrain
sweek schreef:
nighttrain schreef:Dan spreekt U enkel over passagiers train operating company ? En vergeet je bv EWS etc
Ja, dit is alleen personenvervoer. EWS was de grote goederenvervoerder maar bestaat nu niet meer, is overgenomen door Deutsche Bahn.
DB-Schenker om exact te zijn

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 15 apr 2009, 18:17
door jan_olieslagers
sweek schreef:Er zijn 29 TOCS (Train Operating Companies)
.... (lange lijst weggelaten voor de leesbaarheid)
Wie van die 29 rijdt de Docklands light railway?

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 15 apr 2009, 18:56
door groentje
Is dat geen stadsvervoer en valt dat niet onder Transport for Londen? London is immers een uitzondering op de vrije (bus)markt, waarbij TfL de rol heeft van aanbestedende overheid, waarbij TfL wel zelf de coördinatie blijft houden (net, tarieven...)

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 15 apr 2009, 19:03
door nighttrain
groentje schreef:Is dat geen stadsvervoer en valt dat niet onder Transport for Londen? London is immers een uitzondering op de vrije (bus)markt, waarbij TfL de rol heeft van aanbestedende overheid, waarbij TfL wel zelf de coördinatie blijft houden (net, tarieven...)
Maar die werken samen met SERCO docklands

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 15 apr 2009, 20:00
door groentje
OK, bedankt.

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 15 apr 2009, 20:03
door rvdborgt
groentje schreef:In feite gaat het er zo aan toe: de bevoegde overheid schrijft een aanbesteding uit, waarin bepaalde voorwaarden staan over het te leveren product. Dat kan een minimumdienst zijn, een minimumprestatie qua stiptheid, eisen qua materieel en service... De geïnteresseerden mogen een bod doen voor hoeveel ze dat denken te kunnen leveren, en eventueel nog wat beter. Deze aanbiedingen worden gewikt en gewogen, en de goedkoopste die aan alle voorwaarden voldoet, wint de aanbesteding en mag in zijn gebied treintjes rijden.
Dat kan op die manier, maar kan ook anders: je maakt een scoresysteem, vergelijkbaar met een proefwerk of schoolexamen: de offertes kunnen scores krijgen voor de in het bestek genoemde dingen en daarmee wordt dan een gewogen eindscore bepaald. De prijs is dan een van de dingen die meewegen en doorgaans een hoog gewicht zal hebben in de eindscore, maar het hoeft dan niet per se zo te zijn dat de goedkoopste wint. Dat hangt dan van het waarderingssysteem af.

Groetjes,
Rian

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 15 apr 2009, 21:36
door sweek
jan_olieslagers schreef:
sweek schreef:Er zijn 29 TOCS (Train Operating Companies)
.... (lange lijst weggelaten voor de leesbaarheid)
Wie van die 29 rijdt de Docklands light railway?
Serco inderdaad, zoals hierboven vermeld. Ik weet niet waarom die niet in de lijst staat. Het is misschien officieel Light-rail maar is eigenlijk gewoon een metrosysteem volgens internationale definities.

FGW kapt ermee

Geplaatst: 23 mei 2011, 20:53
door msts.be
Ondertussen kunnen we in deze lijst al een aantal TOCs schrappen. W&S hield ermee op nadat DB vond dat het boeltje niet meer rendabel was, en NXEC noemt nu gewoon 'East Coast', en wordt voorlopig door het Department of Transport van de overheid gerund.

In ieder geval, deze post verdient een schop vanwege de volgende reden: First Great Western, kortweg FGW kon een optie nemen om de concessie voor 3 jaar te verlengen (van 2013 tot 2016). FGW wilde een langere concessie, maar dat was niet mogelijk. Dus liet FGW de optie voor wat het is en de concessie zal volgend jaar opnieuw worden uitgeschreven.

Ondertussen staat de First Group wel al op de "shortlist" voor de West Coast concessie die dit jaar opnieuw uitgeschreven wordt, en in 2013 begint. Als Virgin niet wint zijn ze al hun diensten kwijt, want het was de enige concessie die ze nog hadden.

http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... nsion.html

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 23 mei 2011, 21:40
door dentheo
sweek schreef: Serco inderdaad, zoals hierboven vermeld. Ik weet niet waarom die niet in de lijst staat. Het is misschien officieel Light-rail maar is eigenlijk gewoon een metrosysteem volgens internationale definities.
Ik meen dat SERCO een soort management kontrakt heeft...misschien is het geen TOC.

Re: FGW kapt ermee

Geplaatst: 28 mei 2011, 02:52
door AlexNL
msts.be schreef:Ondertussen staat de First Group wel al op de "shortlist" voor de West Coast concessie die dit jaar opnieuw uitgeschreven wordt, en in 2013 begint. Als Virgin niet wint zijn ze al hun diensten kwijt, want het was de enige concessie die ze nog hadden.
Ook Abellio (onderdeel van NS) staat shortlisted voor de WCML-concessie. Stagecoach en SNCF zijn de andere geïnteresseerden.

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 05 nov 2011, 18:16
door msts.be
Ondertussen zijn er weer aantal zaken gebeurd: NS heeft via dochter Abellio (ex-NedRailways) de Anglia-concessie binnengehaald. Virgin mag de WCML-concessie nog een aantal maanden langer uitbaten. En zoals ik al in de andere topic berichtte heeft DB via dochterbedrijf Arriva de Grand Central Railways overgenomen.

http://www.eurailpress.de/article/view/ ... wse/2.html
http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... ended.html
http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... chise.html

In Januari zou de nieuwe uitbater van de WCML-concessie dan bekend gemaakt worden.

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 31 dec 2011, 15:27
door neigezug
Het is best dat de SNCF de WCML-concessie niet wint want anders gaat deze zeer reizigersbetuttelende reserveringsgezinde SNCF daar nog een reserveringsplicht komen invoeren, en ik denk dat de Engelsen dit kunnen missen als de pest.

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 31 dec 2011, 17:37
door kika
neigezug schreef:Het is best dat de SNCF de WCML-concessie niet wint want anders gaat deze zeer reizigersbetuttelende reserveringsgezinde SNCF
Och, ze zijn daar helemaal niet alleen mee, die reserveringsobsessie.
daar nog een reserveringsplicht komen invoeren, en ik denk dat de Engelsen dit kunnen missen als de pest.
Het is helaas een feit dat door de goedkopere tickets als je op voorhand reserveert al heel veel reizigers het gewend zijn om, zeker voor langere afstanden, te reserveren. En - binnen de ramen van de franchise of concessie - is daar zeker speelruimte voor. Maar, tenzij ik er over gelezen heb, hoort een reserveringsplicht niet tot de mogelijkheden.

Ook al is de huidige Virgin niet zo geweldig, zijn de toiletten klein en stinken nogal vaak, ik heb liever een sandwich als een complete no-frills, voor een gelijkaardige prijs, want dat is vermoedelijk waarmee SNCF aankomt. Ook de recente winst van Abellio was voornamelijk omdat ze meer geld boden voor de concessie, maar hun extras zijn wel heel erg mager in vergelijking met de andere operatoren die in Greater Anglia wilden rijden.

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 31 dec 2011, 20:55
door K V B
neigezug schreef:Het is best dat de SNCF de WCML-concessie niet wint want anders gaat deze zeer reizigersbetuttelende reserveringsgezinde SNCF daar nog een reserveringsplicht komen invoeren, en ik denk dat de Engelsen dit kunnen missen als de pest.
Een SNCF kaartje aan normaal tarief is anders net zo flexible als een Brits "Anytime" kaartje. Maar wel verhoudingsgewijs een stuk goedkoper. Dat de Britten daar niet op te wachten zitten zou ik zo nog niet direct durven zeggen...

Re: Engelse spoorwegen

Geplaatst: 18 aug 2012, 17:43
door msts.be
Helaas, Virgin is zijn laatste concessie kwijt en verdwijnt in 2013 uit het Britse spoorweglandschap:
http://www.railwaygazette.com/news/pass ... chise.html

De vinylproducenten gaan weer blij zijn dat ze duizenden m2 aan "First Neon"-folie gaan mogen produceren :lol:

Nee even serieus, naar het schijnt heeft First héél diep in de buidel moeten tasten. Desondanks zullen de prijzen de eerste 2 jaar niet mogen stijgen. Virgin is teleurgesteld in de beslissing van de overheid en betwijfelt of de opvolger dezelfde kwaliteit zal kunnen aanbieden, aangezien CrossCountry en East Coast als opvolgers van de XC- en East Coast-franchises het slechter dan Virgin doen qua klantentevredenheid.