ICNG stellen voor inzet richting Brussel
-
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Voor zij die heel graag een ICNG langs de binnenzijde willen bewonderen nog voor die officieel in dienst komt: in het weekend van 20 en 21 november staat er eentje aan het perron te Rotterdam CS, toegankelijk voor publiek. Wel op voorhand aanmelden via https://www.presentatieicng.nl/
Lijkt me de ideale voorzet om er een weekendje Rotterdam van te maken.
Lijkt me de ideale voorzet om er een weekendje Rotterdam van te maken.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Ehm, de Fyra (V250, Albatros) had last van bugs.
Maar de ICNG heeft nu last van een ander onheil: het virus ...
Presentatie ICNG uitgesteld vanwege coronamaatregelen naar een nog te bepalen datum.
De presentatie van de Intercity Nieuwste Generatie (ICNG) die aanstaande weekend plaats zou vinden is vanwege de aangescherpte coronamaatregelen uitgesteld naar een later moment. Dit heeft de NS gisteren bekend gemaakt.
Begin deze maand maakte de NS bekend dat er op zaterdag 20 en zondag 21 november een open dag plaats zal vinden. Liefhebbers konden via een speciale aanmeldingswebsite een tijdslot reserveren. Deze bezichtiging gaat dus niet door. Hieronder staat de mail die naar alle mensen is gestuurd die zich aangemeld hadden.
En de ICNG wordt dus geë-mailleerd!
De ten toon stelling moet een toontje lager zingen ...
Maar de ICNG heeft nu last van een ander onheil: het virus ...
Presentatie ICNG uitgesteld vanwege coronamaatregelen naar een nog te bepalen datum.
De presentatie van de Intercity Nieuwste Generatie (ICNG) die aanstaande weekend plaats zou vinden is vanwege de aangescherpte coronamaatregelen uitgesteld naar een later moment. Dit heeft de NS gisteren bekend gemaakt.
Begin deze maand maakte de NS bekend dat er op zaterdag 20 en zondag 21 november een open dag plaats zal vinden. Liefhebbers konden via een speciale aanmeldingswebsite een tijdslot reserveren. Deze bezichtiging gaat dus niet door. Hieronder staat de mail die naar alle mensen is gestuurd die zich aangemeld hadden.
Nou, de Fyra is inmiddels overgespoten. Of overgeplakt.Afgelopen vrijdagavond kondigde het kabinet strengere coronamaatregelen aan. We hebben daarop besloten om de presentatie van de Intercity Nieuwe Generatie op 20 en 21 november uit te stellen naar een later moment. We willen onze prachtige, nieuwe trein heel graag laten zien. Zodra het weer kan, zetten we de deuren van de ICNG open voor jullie.
Mensen die zich aangemeld hebben krijgen vanzelf een e-mail als er een nieuwe datum bekend is.
En de ICNG wordt dus geë-mailleerd!
De ten toon stelling moet een toontje lager zingen ...
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Je mag de hele dag van A naar B rijden met de trein maar 10 min. bezoek aan een stilstaande trein daar moet je voor reserveren en dan schaffen ze het nog af 

-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Foto's en filmpje over met name het interieur
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9236/n ... video.html .
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9236/n ... video.html .
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Blijkbaar doet NS momenteel marktonderzoek naar een snellere IC tussen Amsterdam (Zuid) en Brussel.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Het volledige schema
De snelle verbinding met ICNG en de trage verbinding met TRAXX (in begin HLE28 en nadien HLE17) en i11 rijtuigen.
De snelle verbinding met ICNG en de trage verbinding met TRAXX (in begin HLE28 en nadien HLE17) en i11 rijtuigen.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Dus enkel per Thalys geraak je nog rechtstreeks in Amsterdam-centraal?
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Amsterdam centraal zal een tijdlang minder vlot bereikbaar zijn, men gaat het volledige station verbouwen.
https://www.prorail.nl/nieuws/we-vernie ... m-centraal
Hierbij gaan normaal 2 sporen verdwijnen (deze zonder perron) en de vrijgekomen ruimte gaan men gebruiken om perrons breder te maken. Ook de oostelijke onderdoorgang zal verbreed worden. Hierdoor zal men treinen (tijdelijk?) verplaatsen naar het zuid station ipv het centraal station.
https://www.prorail.nl/nieuws/we-vernie ... m-centraal
Hierbij gaan normaal 2 sporen verdwijnen (deze zonder perron) en de vrijgekomen ruimte gaan men gebruiken om perrons breder te maken. Ook de oostelijke onderdoorgang zal verbreed worden. Hierdoor zal men treinen (tijdelijk?) verplaatsen naar het zuid station ipv het centraal station.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 08 jan 2022, 14:24
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Thalys zal ook naar Amsterdam Zuid verhuizen, permanent. Dat station krijgt in de toekomst een extra perron en keersporen om voortaan het internationale verkeer richting België, Frankrijk en het VK af te handelen.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Ik heb die verhuizing naar Amsterdam Zuid nooit begrepen. Dat is een station in de middenstrook van een snelweg en metro en in de buurt is helemaal niks behalve enkele grote kantoren. Vergeleken met Centraal is ook de OV-situatie ongunstig. Ja, de NZ-lijn komt daar ook en dan ben je redelijk snel in het centrum maar de rest van de stad is moeilijk bereikbaar vanuit Zuid. Om nog maar te zwijgen over het regionale OV dat zijn knooppunt heeft op het Centraal. Voor die 2 zakenmensen per Benelux lijkt me de verhuizing toch buiten proportie en een achteruigang
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Ah kom op, ze gaan toch niet opnieuw de stop in Brussel-Noord schrappen voor die "snelle" IC. Voor alle "aanvoerlijnen" die eerst langs Noord passeren (L36, L50, L60, L161, in sommige situaties ook L25...) betekent het verplicht doorreizen naar Centraal dat je zeker 10 minuten extra overstaptijd moet rekenen en dat is vaak voldoende om de overstap volledig te missen, zéker in het weekend. Totaal incoherent ook met de ICE, die wel in Noord en niet in Centraal stopt.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Gedurende de verbouwing op Amsterdam Centraal zijn daar maar 8 van de 10 perronsporen beschikbaar. Om die reden worden de binnenlandse treinen vanaf de HSL in de stroom naar Zuid geleid en gaan doorrijden richting Lelystad en Amersfoort. Op lange termijn, als station Zuid grootschalig is verbouwd met grotere, meer en luxere perrons is het idee dat ook Thalys en Eurostar die kant op worden geleid.
Amsterdam zuid is overigens vrij goed aangesloten op het lokale en regionale ov. Hier is in de afgelopen jaren veel aan veranderd. Amsterdam Centraal wordt als ov-knoop minder belangrijk. Bussen uit het zuiden worden bij Amsterdam zuid of bij de Amstelveentram afgekapt. Bussen uit het Noorden eindigen tegenwoordig bij de Noordzuidlijn in Amsterdam Noord. Ook zijn alle metrostations van de oude metrolijnen rechtstreeks verbonden met Amsterdam zuid via de metro's 50 en 51.
Amsterdam zuid is overigens vrij goed aangesloten op het lokale en regionale ov. Hier is in de afgelopen jaren veel aan veranderd. Amsterdam Centraal wordt als ov-knoop minder belangrijk. Bussen uit het zuiden worden bij Amsterdam zuid of bij de Amstelveentram afgekapt. Bussen uit het Noorden eindigen tegenwoordig bij de Noordzuidlijn in Amsterdam Noord. Ook zijn alle metrostations van de oude metrolijnen rechtstreeks verbonden met Amsterdam zuid via de metro's 50 en 51.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Voor zakenmensen lijkt Amsterdam-Zuid me inderdaad zo gek nog niet, maar een flink deel van het reizigersverkeer zijn toeristen, en die willen wel nog steeds graag naar Centraal en de Dam...
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Ik verwacht dat de meeste toeristen eerst naar hun ho(s)tel of Airbnb willen voordat ze de highlights van Amsterdam gaan verkennen, en andersom op de terugreis vanuit hun slaapplek naar het station reizen. Dan is station Zuid minstens even goed als Centraal.
Natuurlijk zijn er ook toeristen die enkel een dagje Amsterdam doen, die kunnen natuurlijk meteen het toeristische centrum inwandelen, maar die groep lijkt me niet zo groot dat het het bedienen van Centraal noodzakelijk maakt.
Natuurlijk zijn er ook toeristen die enkel een dagje Amsterdam doen, die kunnen natuurlijk meteen het toeristische centrum inwandelen, maar die groep lijkt me niet zo groot dat het het bedienen van Centraal noodzakelijk maakt.
Re: ICNG stellen voor inzet richting Brussel
Dankzij de Noord-Zuidlijn is het nu ook veel makkelijker om bij je bestemming in de binnenstad van Amsterdam te komen.
Punt blijft wel dat Zuid gewoon geen allure heeft, het is een station temidden van een zakendistrict. Een flinke opknapbeurt gaat het wel krijgen, maar als je er op een zaterdagmiddag aankomt blijft het een slapende wijk. Dat is bij Centraal wel anders.
Punt blijft wel dat Zuid gewoon geen allure heeft, het is een station temidden van een zakendistrict. Een flinke opknapbeurt gaat het wel krijgen, maar als je er op een zaterdagmiddag aankomt blijft het een slapende wijk. Dat is bij Centraal wel anders.