Pagina 106 van 169

Re: BENELUX

Geplaatst: 17 jun 2017, 22:55
door AlexNL
Het financiële plaatje speelt ook mee. Het was technisch weliswaar wel mogelijk om de bestaande BDs-rijtuigen geschikt te maken voor de Traxx-locs (men heeft het ook geprobeerd), maar uiteindelijk is afgezien van ombouw van de hele vloot. De vrij forse investering zou binnen een paar jaar afgeschreven worden (in 2021 stroomt nieuw IC-materieel in bij NS), terwijl die Traxx-locs nog een hoge doorverkoopwaarde hebben.

Re: BENELUX

Geplaatst: 24 jul 2017, 22:41
door ostbahnhof
las daarnet dat de Benelux vanaf 25juli tem 11aug tussen BRU en Breda rijdt wegens werken op het Nederlandse spoor. Hij gaat wel via Roosendaal.

Re: BENELUX

Geplaatst: 24 jul 2017, 22:46
door Steve
Die snap ik even niet... Hij gaat naar Breda (met welk gehomologeerd materieel?), keert daar pm, gaat tot Roosendaal, keert daar opnieuw en gewone reisweg tot Amsterdam?!

Re: BENELUX

Geplaatst: 24 jul 2017, 22:52
door Steve
Na het lezen van https://www.b-europe.com/NL/Storingen snap ik 'm beter: normale reisweg van Antwerpen tot Roosendaal, daarna tot, Breda, eindpunt en overstappen op een van de NS-treinen (waaronder IC Direct).

Trek die Antwerpen - Roosendaal - Breda door naar Tilburg en Eindhoven (en waarom zelfs niet verder naar Limburg of Duitsland) en je zit met een fantastische verbinding in die streek...

Re: BENELUX

Geplaatst: 24 jul 2017, 22:52
door Jan-Mark
Steve schreef:Die snap ik even niet... Hij gaat naar Breda (met welk gehomologeerd materieel?), keert daar pm, gaat tot Roosendaal, keert daar opnieuw en gewone reisweg tot Amsterdam?!
Neen, dat hebt U verkeerd begrepen. In de genoemde periode rijdt de IC als volgt: FBMZ - FN - Roosendaal - Breda. Breda - Amsterdam valt dus uit.

EDIT: het doortrekken is vooralsnog onmogelijk, simpelweg vanwege een tekort aan materieel (c.q. te weinig ICR-rijtuigen). Daardoor kan er bijvoorbeeld slechts met de IC Den Haag - Eindhoven worden gereden, in plaats van het ouderwetse Den Haag - Venlo...

Re: BENELUX

Geplaatst: 25 jul 2017, 00:27
door Shrek
Steve schreef:Trek die Antwerpen - Roosendaal - Breda door naar Tilburg en Eindhoven (en waarom zelfs niet verder naar Limburg of Duitsland) en je zit met een fantastische verbinding in die streek...
Maar ook richting Arnhem of Utrecht via 's Hertogenbosch zou daar handig zijn. Kortom: een goede verbinding Brussel-Breda en dan interessante overstappen in alle richtingen en iedereen is blij. De verbinding in één richting doortrekken lijkt mij niet zo verstandig gezien de passagiersaantallen, dat zou dezelfde problemen geven als toen de Benelux nog de snelste verbinding tussen Antwerpen en Brussel was.

Re: BENELUX

Geplaatst: 25 jul 2017, 22:42
door AlexNL
Ik begin er zo langzaamaan van overtuigd te raken dat de Benelux beperken tot Brussel - Breda de beste oplossing is, onder meer om de betrouwbaarheid van de serie en de treindienst op de HSL in het geheel te garanderen.

Defecte treinen zijn nog altijd aan de orde van de dag, een verstoring op de HSL is uren later nog altijd te merken en bijsturingsscenario's lijken er maar amper te zijn. Als er iets op de HSL gebeurt wordt de treindienst gestaakt en de reizigers... die zoeken het maar uit. Treinen worden niet omgeleid en er wordt geen vervangend materieel ingezet om de treindienst op het klassieke net in stand te houden.


Mark my words: hoe minder kilometers de toekomstige Benelux in Nederland moet afleggen, hoe betrouwbaarder de treindienst zal zijn.

Re: BENELUX

Geplaatst: 25 jul 2017, 22:46
door Nadleeh
Ik zou graag willen dat je ongelijk had, maar gezien de vele uitvallen van de intercity's op de HSL vrees ik inderdaad het ergste... :(

Re: BENELUX

Geplaatst: 25 jul 2017, 22:57
door AlexNL
Met de invoering van de huidige dienstregeling is de voormalige intercity Den Haag - Venlo ingekort tot een IC Den Haag - Eindhoven (treinserie 1100), die tussen Breda en Rotterdam over de hogesnelheidslijn rijdt. Daarnaast rijdt er nog de IC Direct Breda - Amsterdam (serie 900), de twee series leveren samen een 10/20-minutendienst (waarom dat geen nette kwartierdienst is? :roll: )

Als er iets aan de hand is op de HSL wordt de 1100 opgeheven tussen Breda en Den Haag Centraal, de 900 wordt dan opgeheven tussen Breda en Rotterdam. Er wordt niets omgeleid via Dordrecht, er wordt ook geen pendeldienst opgezet tussen Rotterdam en Den Haag. Reizigers tussen Brabant en Zuid-Holland 'kunnen' via Dordrecht reizen, wat al snel 15 tot 30 minuten extra reistijd oplevert (afhankelijk van de aansluitingen).

Als er niet voldoende materieel beschikbaar is om de 1100 te rijden wordt er ook geschrapt. Er wordt geen vervangend materieel ingezet, zelfs niet voor bediening van slechts Breda - Eindhoven of Rotterdam - Den Haag.

Re: BENELUX

Geplaatst: 27 jul 2017, 19:08
door dentheo
AlexNL schreef: Als er iets aan de hand is op de HSL wordt de 1100 opgeheven tussen Breda en Den Haag Centraal, de 900 wordt dan opgeheven tussen Breda en Rotterdam. Er wordt niets omgeleid via Dordrecht, er wordt ook geen pendeldienst opgezet tussen Rotterdam en Den Haag. Reizigers tussen Brabant en Zuid-Holland 'kunnen' via Dordrecht reizen, wat al snel 15 tot 30 minuten extra reistijd oplevert (afhankelijk van de aansluitingen).

Dat is dan best "spannend" de volgende weken als de Moerdijkbrug eruit ligt en de Benelux iedereen naar Breda brengt.
Alleen al "statistisch" moet de HSL een paar maal plat in die twee weken....

Re: BENELUX

Geplaatst: 27 jul 2017, 19:24
door Terminus
Zijn de Belgische stammen uit de Benelux verdwenen nu de route tijdelijk gewijzigd (en korter) is?

Re: BENELUX

Geplaatst: 27 jul 2017, 20:52
door Jan-Mark
Ja, helaas wel. Eergisteren reed er nog een stammetje, maar die is toen de volgende dag niet meer terug in dienst gegaan.

Re: BENELUX

Geplaatst: 28 jul 2017, 07:57
door traxie
Ik vind het best wel straf dat men een spoorlijn zo lang dicht doet. Of allee dat een trein zo lang beperkt wordt. Een benelux de naam waardig kan toch niet tot Breda beperkt worden? Dat als reactie dat die dienstregeling solider zou zijn

Re: BENELUX

Geplaatst: 28 jul 2017, 10:57
door Steven
Langs waar wil je hem dan naar Amsterdam sturen? Via Tilburg? Via de gewone route is er gewoon geen optie. Die Moerdijkbrug is echt de enige optie daar en die is nu gesloten of wil je dat de Benelux er 5u over doet tot Amsterdam gedurende drie weken?

Re: BENELUX

Geplaatst: 28 jul 2017, 11:35
door AlexNL
dentheo schreef:Dat is dan best "spannend" de volgende weken als de Moerdijkbrug eruit ligt en de Benelux iedereen naar Breda brengt.
Alleen al "statistisch" moet de HSL een paar maal plat in die twee weken....
Gisteren was het zo ver, een trein met vaste remmen had een brandmelder getriggerd.

Breda - Rotterdam via de HSL lag er tussen 14:00 en 16:00 compleet uit.