Fyra

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Fyra.

Bericht door nahoj »

Robin schreef:
Retard schreef:
FLV-FGSP schreef:B_Logistics heeft genoeg locs.
Jamaar, niet elke loc is hetzelfde. Er zijn wel te veel 77'ers en 13'en, maar daarvoor nog niet genoeg 28.
laatste tijd is bundel N te FNND toch bijna zo goed als leeg dus alle locs zijn soms wel degelijk in gebruik.
en zoals Retard zei, er is meer te kort aan T28
Einde vorig jaar zijn ook de HLE 12 en de Traxx HLE 29 volledig verdwenen, het aantal HLD 57 verminderd, en het aantal HLE 20 daalt ook constant. Dat zal wellicht niet vreemd zijn aan de instroom van Benelux-Traxxen. Eventueel via een doorschuif op HLE 13, die de diensten naar Frankrijk kan overnemen van eerstgenoemden.

Als het snel moet gebeuren (en dat zou toch het uitgangspunt moeten zijn), zie ik enkel HLE 11 een IC naar Nederland (voorbij Roosendaal) slepen.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Met de introductie van de rechtstreekse IC-trein Antwerpen-Roosendaal v.v. wordt dit het reisschema:

Week
Atw: v. :38 (eerste vertrek 6:38, laatste vertrek 20:38)
Rsd: a. :07 (eerste aankomst 7:07, laatste aankomst 21:07)
Rsd: v. :53 (eerste vertrek 7:53, laatste vertrek 21:53)
Atw: a. :21 (eerste aankomst 8:21, laatste aankomst 22:21)
De trein rijdt vanaf Antwerpen elk even uur en vanaf Roosendaal elk oneven uur.

Uit Antwerpen-C richting Brussel-C
IR-trein naar Brussel: IR Kortrijk/Geraardsbergen om :36, aankomst in Brussel-C om :22.
IC-trein naar Brussel: IC Charleroi-Sud om :47, aankomst in Brussel-C om :28.
Uit Brussel-C richting Antwerpen-C
IR-trein naar Antwerpen: IR Antwerpen-C om :36 (oneven uur), aankomst in Antwerpen-C om :24
IC-trein naar Antwerpen: IC Antwerpen/Essen om :32 (oneven uur), aankomst in Antwerpen-C om :13

Uit Amsterdam en Rotterdam naar Roosendaal
IC-trein naar Vlissingen: Vertrek Asd om :59 (oneven uur), vertrek Rtd om :10 (oneven uur), aankomst Rsd om :48
Met Fyra: Fyra Breda vertrek Asd om :25 (even uur), aankomst Rtd om :06, dan verder met bovenstaande IC.
Uit Roosendaal naar Rotterdam en Amsterdam
IC-trein naar Lelystad: Vertrek Rsd om :13 (oneven uur), aankomst Rtd om :50 (oneven uur), aankomst Asd om :02 (oneven uur)
Met Fyra: Bovenstaande IC tot Rtd, dan om :55 Fyra Amsterdam, aankomst Asd om :35 (even uur)

Weekend
Atw: v. :27 (eerste vertrek 7:27, laatste vertrek 21:27)
Rsd: a. :56 (eerste aankomst 7:56, laatste aankomst 21:56)
Rsd: v. :04 (eerste vertrek 8:04, laatste vertrek 22:04)
Atw: a. :33 (eerste aankomst 8:33, laatste aankomst 22:33)
De trein rijdt vanaf Antwerpen elk oneven uur en vanaf Roosendaal elk even uur.

Uit Antwerpen-C richting Brussel-C
IC-trein naar Brussel: IC Charleroi-Sud om :38, aankomst in Brussel-C om :23.
Uit Brussel-C richting Antwerpen-C
IC-trein naar Antwerpen: IC Antwerpen-C om :37, aankomst in Antwerpen-C om :22.

Uit Amsterdam en Rotterdam naar Roosendaal
IC-trein naar Vlissingen: Vertrek Asd om :59 (even uur), vertrek Rtd om :10 (even uur), aankomst Rsd om :48
Met Fyra: Fyra Breda vertrek Asd om :25 (oneven uur), aankomst Rtd om :06, dan verder met bovenstaande IC.
Uit Roosendaal naar Rotterdam en Amsterdam
IC-trein naar Lelystad: Vertrek Rsd om :13 (even uur), aankomst Rtd om :50 (even uur), aankomst Asd om :02 (even uur)
Met Fyra: Bovenstaande IC tot Rtd, dan om :55 Fyra Amsterdam, aankomst Asd om :35 (oneven uur)

Bronnen: RailTime, NS Reisplanner.

Mijn excuses voor het gebruik van de Nederlandse stationsafkortingen, ik zal ze daarom even toelichten:
Asd: Amsterdam Centraal
Atw: Antwerpen-Centraal
Rsd: Roosendaal
Rtd: Rotterdam Centraal
Laatst gewijzigd door Tijgernoot op 25 jan 2013, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

HLN 25/01/2013



NMBS is wachten beu en test vervanger voor Fyra

De NMBS wacht niet op een oplossing voor de problemen met de Fyra en start met testritten met een nieuwe reizigerstrein. Dat vernamen de Concentra-kranten uit goede bron. De testritten vinden de komende dagen plaats op het Antwerpse spoornet, klinkt het vandaag.
De directeur van de NMBS Marc Descheemaecker. © afp.
De nieuwe Fyra-treinen zijn inmiddels buiten werking gesteld. De Italiaanse constructeur heeft drie maanden de tijd om de vele technische problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein tussen België en Nederland op te lossen.

Maar de NMBS is inmiddels zelf op zoek gegaan naar een plan B. Zo zijn testritten met de locomotief type 18 gepland, een locomotief die de spoorwegen recentelijk in dienst namen en die een topsnelheid van 200 kilometer per uur heeft. De locomotief trekt nu meestal dubbeldekstreinen maar kan ook ingezet worden op hogesnelheidslijnen.

De NMBS wil officieel geen commentaar geven op de testen. NMBS-baas Marc Descheemaecker ontmoet vandaag zijn Nederlandse collega's in Den Haag omtrent de Fyra-problemen.
Met de auto naar hoorzitting
De meeste Nederlandse Kamerleden die komende maandag naar de hoorzitting over de falende hogesnelheidstrein Fyra in Brussel gaan, kiezen ervoor de trein zoveel mogelijk te mijden. "Ik wil niet het risico lopen dat ik door wat voor verstoring dan ook te laat kom", zegt SP-Kamerlid en voorzitter van de Kamercommissie Paulus Jansen. Hij gaat vanuit Utrecht met de auto naar België en stapt daar over op een pendeltrein naar Brussel. "Als de Fyra goed had gereden, had ik die zeker genomen. Maar dat is nu eenmaal niet zo."

VVD-Kamerlid Betty de Boer kiest voor dezelfde optie. Zij carpoolt naar Bergen op Zoom en dan verder met de trein. "Ik kies bewust voor de auto. Ik durf het niet aan om er met een stoptrein uren over te moeten doen." Ook PvdA-Kamerlid Duco Hoogland reist maandag met de auto naar het zuiden.

De nieuwe Fyra-treinen zijn inmiddels buiten werking gesteld. De Italiaanse constructeur heeft drie maanden de tijd om de vele technische problemen met de hogesnelheidstrein tussen België en Nederland op te lossen.

Hiet ziet er dan naar uit dat NMBS de T18 gaat gebruiken...

dan toch ATB in T18?
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Reeks 18 naar NL

Bericht door Stef »

De NMBS wacht niet op een oplossing voor de problemen met de Fyra en start met testritten met een nieuwe reizigerstrein. Dat vernamen de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg uit goede bron. De testritten vinden de komende dagen plaats op het Antwerpse spoornet, klinkt het vrijdag in de krant.
De nieuwe Fyra-treinen zijn inmiddels buiten werking gesteld. De Italiaanse constructeur heeft drie maanden de tijd om de vele technische problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein tussen België en Nederland op te lossen.

Maar de NMBS is inmiddels zelf op zoek gegaan naar een plan B. Zo zijn testritten met de locomotief type 18 gepland, een locomotief die de spoorwegen recentelijk in dienst namen en die een topsnelheid van 200 kilometer per uur heeft. De locomotief trekt nu meestal dubbeldekstreinen maar kan ook ingezet worden op hogesnelheidslijnen.

De NMBS wil officieel geen commentaar geven op de testen.

NMBS-baas Marc Descheemaecker ontmoet vrijdag zijn Nederlandse collega's in Den Haag omtrent de Fyra-problemen.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 5_00445719
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra.

Bericht door LHOON »

Tijgernoot schreef: Mijn excuses voor het gebruik van de Nederlandse stationsafkortingen, ik zal ze daarom even toelichten:
Asd: Amsterdam Centraal
Atw: Antwerpen-Centraal
Rsd: Roosendaal
Rtd: Rotterdam Centraal
Bedankt hiervoor, eens iets anders dan onze beroemde telegrafische codes!
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: ...vermits de hele ETCS-computer van Alstom is ...

kan ATB toevoegen niet zo moeilijk zijn.

De Siemens Eurosprinters BR189 voor de Betuwelijn hebben ook een Alstom ECTS-computer met stm-atb
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

HLN schreef: Maar de NMBS is inmiddels zelf op zoek gegaan naar een plan B. Zo zijn testritten met de locomotief type 18 gepland, een locomotief die de spoorwegen recentelijk in dienst namen en die een topsnelheid van 200 kilometer per uur heeft. De locomotief trekt nu meestal dubbeldekstreinen maar kan ook ingezet worden op hogesnelheidslijnen.
deredactie.be schreef: Maar de NMBS ontkent het verhaal en wijst erop dat de locomotief van het type 18 helemaal geen toestemming heeft om op het Nederlandse net te rijden. "Zo'n homologatie verkrijg je ook niet snel snel", luidt het.
pietmol schreef:Hiet ziet er dan naar uit dat NMBS de T18 gaat gebruiken...

dan toch ATB in T18?
Nope, dat zal niet gebeuren.
Misschien krijgen ze wel een uitzondering om die laatste 2 km in Breda op zicht te rijden aan 40 km/h ofzo, maar zelfs dat is niet 1-2-3 geregeld.
[/quote]
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

De NMBS gaf wel commentaar:
"Maar de NMBS ontkent het verhaal en wijst erop dat de locomotief van het type 18 helemaal geen toestemming heeft om op het Nederlandse net te rijden. "Zo'n homologatie verkrijg je ook niet snel snel", luidt het."
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Misschien krijgen ze wel een uitzondering om die laatste 2 km in Breda op zicht te rijden aan 40 km/h ofzo, maar zelfs dat is niet 1-2-3 geregeld.
In Zwitserland is de regel dat je zonder treinbeveiliging mag rijden als er een tweede machinist vooraan zit.
- Ik heb zo al meegemaakt dat er in de trein omgeroepen werd of er een machinist aanwezig was. Hilariteit alom...

Misschien dat dit als tijdelijke oplossing voor een shuttle naar Breda kan dienen.

Wat zijn de plannen voor ETCS in Nederland? De ontbrekende stukjes van ETCS voorzien is misschien nog sneller geregeld dan ATB inbouwen in de T18.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Wat zijn de plannen voor ETCS in Nederland? De ontbrekende stukjes van ETCS voorzien is misschien nog sneller geregeld dan ATB inbouwen in de T18.
Over de belgische ETCS-projecten mag je mij alles vragen, maar wat prorail allemaal doet weet ik helaas niet.
Het klopt dat ergens ETCS leggen snel kan gaan, maar dan moet je wel een gehomologeerde installatieprocedure hebben. Ik weet niet of prorail al zover zit.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Ondertussen heeft het Nederlandse krantje foto's van de onderkant van de V250: http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-rei ... f2U06oK6I/
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Ik denk niet dat IL&T toestemming gaat geven om die 4 km zonder treinbeveiliging af te leggen. Het traject tussen Breda HSL Aansluiting en Breda is vrij druk bereden:
- 2x p.u. Fyra Amsterdam - Breda
- 2x p.u. intercity Roosendaal - Zwolle
- 2x p.u. intercity Den Haag - Venlo
- goederenpaden van/naar Roosendaal en Rotterdam

Een trein die van Breda naar Antwerpen wil rijden moet een kruisende beweging maken (zie www.sporenplan.nl bij Breda) waardoor de kans op een head-on collission groter wordt.

Rijden zonder treinbeveiliging is in Nederland op hoofdspoorwegen (dat wil zeggen, niet-museumlijnen) alleen toegestaan op een buiten dienst gesteld baanvak aan een maximumsnelheid van 40 km/h. Nederlands museummaterieel dat op de hoofdspoorwegen rijdt is om die reden inmiddels uitgerust met een (vereenvoudigde) implementatie van ATB.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Fyra.

Bericht door stefanic »

T18 naar NL is totaal uit de lucht gegrepen nonsens. Er zijn mogelijk wel testritten met T18 gepland in België , maar dat zal dan wel zijn ivm M6 @ 200km/u ed.
spoorwegrealist
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

stefanic schreef:T18 naar NL is totaal uit de lucht gegrepen nonsens.
Dat had ik al wel verwacht. Op zich jammer, een T18 zou voor mijn gevoel prima geschikt zijn voor een dienst naar Breda, en zou wellicht beter op z'n plaats zijn dan een V250 (T18 + 3 I11, bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

stefanic schreef:T18 naar NL is totaal uit de lucht gegrepen nonsens. Er zijn mogelijk wel testritten met T18 gepland in België , maar dat zal dan wel zijn ivm M6 @ 200km/u ed.
Is dat dan zo uitgesloten als de Nederlanders ETCS leggen?
Plaats reactie